Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 27.08.2010 10:36 Viestin aihe: |
|
|
Elwood kirjoitti: | Aikasmoiset kulutuslukemat , vai kaasujalassako vika? |
Millä muulla tuon kokoisella nelivedolla (siis oikealla nelivedolla) pääsee samoihin keskikulutuksiin?
Dieseli foresterin maantiekulutus menee kuulemma alle 6 litran.
Mielestäni 10 litran keskikulutus nelivetoisella ja lähemmäs 250 heppaisella ei ole paha. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sammeli Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 532 Paikkakunta: Koillismaalla
|
Lähetetty: 27.08.2010 18:14 Viestin aihe: |
|
|
Sämpy kirjoitti: | Sammeli kyseli Foreista -07 ylospäin. Korimalli on -02-08 autoissa sama, faceliftausta tapahtui -06 jolloin tehot nousi parisenkymmentä kilowattia ja samoin kulutus jotain 0,7l muistaakseni. Manuaaleihin tuli taka-akselin viskolukot vakiona -03 malliin. -09 muuttui korimalli ja nykyinenhän muistuttaa enemmän muita citymaastureita kuin vanhat, samalla kasvoi mitat. Viskolukot korvattiin luistonrajoittimilla (jarrut) ja diesel tuli valikoimiin. Diesel-Foreista ei kovin paljon löydä juttua netistä, ei ole vielä oikein tietoa mikä niissä kestää tai ei kestä. Paljon niitä kuitenkin tulee tiellä vastaan. Dieseleitten kulutus on aika pieni, käsittääkseni jossain 7l paikkeilla. Omalla ahtamattomalla -07 olen nyt ajellut 4tkm ja kulutus on tankkausten välillä vaihdellut 8-9,5l, keskikulutus lienee ollut karvan verran alle 9l. Turbotetuilla kuulostaa menevän ainakin litra enemmän. |
Kiitoksia, muistelin väärin vuoden jossa malli vaihtui.
Muualtakin olen lukenut, että automaatti ilmastoinnin säätämisen kanssa olisi ongelmia.
Tarkasti pitää laskea kumpi polttoaine tulee lopulta edullisemmaksi käyttöaikana eli esim 5v. Dieseliin tottuneena olen ehkä valmis maksamaan hieman diesel lisää. Olipa kumpi tahansa niin vähemmällä menee kuin land cruiser jolla nykyään työ ja harrasteajoni ajelen keskikulutus 12-13 l/100km. Muutama sata kg kevyempi diesel volvo v70 menee matkaa jopa alle 6, mutta on aivan surkea pikiteiden ulkopuolella. Kiinni on mahasta vaikkei silmä juuri huomaa auton painuneen, vikainenkin vielä. _________________ "Ei se niin mene, etteikö se jotenkin mene" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6384 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 27.08.2010 19:21 Viestin aihe: |
|
|
Jos olet noin isoihin autoihin tottunut, niin voi aluksi pukata pientä ahtaanpaikankammoa niinkin pienessä autossa kuin Forester. Siis kuskille kyllä on tilaa, mutta tavaroita jos on V70:ssä tottunut kuljettamaan, niin ero on suuri. Toki jos takapenkkejä ei tarvi, niin ne kaatamalla saa paljon lisää tilaa. Olen tätä taktiikkaa käyttänyt kaikissa mulla olleissa farkuissa pitemmillä reissuilla.
Ilmastoinnissa on käsittääkseni uudemmissakin se, että puhaltimet hönkii jonkunaikaa lämmintä ilmaa startin jälkeen ja sitten homma normalisoituu. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iso Koo Kanta-asiakas
Liittynyt: 31 Tam 2007 Viestejä: 501 Paikkakunta: eteläinen-savo
|
Lähetetty: 27.08.2010 21:21 Viestin aihe: |
|
|
Missä malleissa tai vuosiluvulla alennusvaihteisto on ? kaiketi turboissa ja automaateissa ei ole. Onko se edes tarpeellinen normi metsästys käytössä ?? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hawk Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 28 Lok 2008 Viestejä: 32
|
Lähetetty: 28.08.2010 01:11 Viestin aihe: Jotain lisää. |
|
|
Terve kaikille.Minusta tuli keväällä subarun omistaja monenkin asian summana.Tarvitsin autoa jolla voisi vetää tonnin venepakettia satunnaisen säännöllisesti mutta jolla olisi myös maantiellä kohtuullinen ajaa.Lisäksi vanhaan nelivetoon(vw,torsen 2.8l) verrattuna halusin säästää polttoainekustannuksissa.Lisäksi veljelläni oli forre 2006 2l josta oli hyvät kokemukset.(huonoa oli bensankulutus ja tehottomuus.)Ostin tiiseli outbacin.
Eihän se tiepäällä ole yhtä kähee ohitella kuin entinen mutta on siinä puolensa.Tämä korotettu legasy on mukavampi mettäteillä lisäksi vene tulee hyvin perässä.Pakki on traileriperuutuksiin isohko.Rampilta vanha vehe nosti yhtälailla.Näissä "pikkudieseleissä"on vähän köykänen alavääntö joten hanaa tarvii veneen nostossa pikkusen reilummin kuin oletin. (naapurilla skoda 2l tdi ja työkaverilla rave tdi ja kaikilla meillä sama laulu alaväännöstä.) Olen ajanut noin 10tkm ja on yllättänyt positiivisesti,hiljaisuus ja matka-ajon mukavuus.Kulutuksesta sen verran että pohjoisen reissulla alhaisin kulutus matka-ajossa oli tasan 6l/100km,korkein 6.2l/100km.Tässä kylä/seka-ajossa kulutus on ollut yhden kerran yli 7l/100km eli 7.13 ja muut 6.2-6.9l/100km.Noissa on jokunen peräkärry ja trailerin vetokin. Laskettuna tripistä kilometrit ja tankkikuitista litrat.Toivottavasti tässä jollekin jotakin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 28.08.2010 09:16 Viestin aihe: |
|
|
iso Koo kirjoitti: | Missä malleissa tai vuosiluvulla alennusvaihteisto on ? kaiketi turboissa ja automaateissa ei ole. Onko se edes tarpeellinen normi metsästys käytössä ?? |
On vanhoissakin turbottomissa. Myös Subarun muissa malleissa on alennuvaihteistoja, farmareissa. Ei vain Forester tai Outback.
Dieseleissa ja turboissa ei ole.
Alennusvaihteisto vähentää kytkimen luistattamisen tarvetta, vahän hiljempaa pääsee ja vääntöä on enemmän. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Anttiman Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Maa 2004 Viestejä: 2647
|
Lähetetty: 28.08.2010 11:14 Viestin aihe: |
|
|
sammeli kirjoitti: | Muualtakin olen lukenut, että automaatti ilmastoinnin säätämisen kanssa olisi ongelmia. |
Tuo on jonkin sortin ongelma ja samaa vaivaa on monissa muissakin autoissa. Ilmastoinnin lämmönsäätely saattaa heitellä voimakaasti eli puskee tarpeettoman kuumaa/kylmää ilmaa kabiiniin. Nykyisessä 90-luvun puolivälin Audissa automaatti-ilmastointi hoitaa homman hyvinkin sivistyneesti, eikä lämpötilat heilahtele. Tutun uusi Seat Cordoban ilmastoinnilla kestää kauemmin saada lämpötila halutuksi. Jos on kylmä - lämmittää aluksi liikaa ja jos on kuuma - viilentää aluksi liikaa. Joku epäili, että tämä johtuu sisäilman lämpötila-anturien sijoittelusta tai siitä, että niitä on liian vähän. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
EsaP Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2006 Viestejä: 1284 Paikkakunta: Paimio
|
Lähetetty: 28.08.2010 11:15 Viestin aihe: |
|
|
Näissä uusissa diesel subaruissa on ollut kytkimen kanssa ongelmia. Eivät tunnu kestävän normaaliakaan ajoa. Subarufoorumilla paljon juttua kuinka on murentunut alle 50t ajetuissa autoissa. _________________ Tämmöst tänään ja huomenna sitte jotain ihan muuta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Anttiman Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Maa 2004 Viestejä: 2647
|
Lähetetty: 28.08.2010 11:22 Viestin aihe: |
|
|
EsaP kirjoitti: | Näissä uusissa diesel subaruissa on ollut kytkimen kanssa ongelmia. Eivät tunnu kestävän normaaliakaan ajoa. Subarufoorumilla paljon juttua kuinka on murentunut alle 50t ajetuissa autoissa. |
Ei ainakaan Suomen Subaruclubin foorumilla loppuviimein kauhean paljon ole juttua kytkinongelmista. Joitain tapauksia on raportoitu foorumille.
http://www.subaruclubfinland.net/bbs/ |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 28.08.2010 11:51 Viestin aihe: |
|
|
EsaP kirjoitti: | Näissä uusissa diesel subaruissa on ollut kytkimen kanssa ongelmia. Eivät tunnu kestävän normaaliakaan ajoa. Subarufoorumilla paljon juttua kuinka on murentunut alle 50t ajetuissa autoissa. |
On ollut muutamia ensimmäisiä suomeen tulleita. Takuuseen tietty vaihdettu.
Muutenkin Subarun tehdas tekee aika hyvin korjauksia takuuajan ulkopuolisiin selkeisiin valmistus/suunnitteluvikoihin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elwood Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1418 Paikkakunta: Siilinjärvi
|
Lähetetty: 28.08.2010 17:24 Viestin aihe: |
|
|
Jaa että ihan oikeasta nelivedosta ja 250 heppaa (tästäkö siis onkin kyse ), olkoon vain, mutta kovana pidän silti kulutusta. _________________ Tosi asiaa ei tarvitse uskoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 29.08.2010 18:19 Viestin aihe: |
|
|
Elwood kirjoitti: | Jaa että ihan oikeasta nelivedosta ja 250 heppaa (tästäkö siis onkin kyse ), olkoon vain, mutta kovana pidän silti kulutusta. |
No ehkä bensakoneita ei kannata verrata ecodieseleihin..
Eipä montaa 2.0 litrairaista bensakonetta ole, jonka keskikulutus todellisuudessa olisi alle 8 litran. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6384 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 29.08.2010 18:33 Viestin aihe: |
|
|
iso Koo kirjoitti: | Missä malleissa tai vuosiluvulla alennusvaihteisto on ? kaiketi turboissa ja automaateissa ei ole. Onko se edes tarpeellinen normi metsästys käytössä ?? |
Nyrkkisääntö lienee että alennusvaihde on vapaahengitteisissä bensamanuaaleissa.
On se ihan mukava kun 1 ja 2 vaihde on aika pitkät. Mikään ryömintävaihde ei siltikään tuo ykkönen ole edes alennuksen kautta. Huonoilla metsäautoteillä olen alennusta käyttänyt.
Minusta tuossa alennuksessa on se, että normiykkönen on niin pitkä (tai siis voidaan tehdä niin pitkäksi) että normaalin liikkeellelähtö sujuu sillä ilman että eka nytkähdyksen jälkeen pitää jo kakkoselle vaihtaa. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 29.08.2010 18:35 Viestin aihe: |
|
|
Kätevää tuossa subarun alennusvaihteistossa on se, että sen voin kytkeä Hi tai Low asentoon vauhdissa. Mukava ison kärryn kanssa.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iso Koo Kanta-asiakas
Liittynyt: 31 Tam 2007 Viestejä: 501 Paikkakunta: eteläinen-savo
|
Lähetetty: 29.08.2010 21:18 Viestin aihe: |
|
|
Kiitos tiedosta, alennusvaihde on kyllä kätevä noissa kärrihommissa ja lumessa antaa hieman lisää potkua tarvittaessa, pikupista ja lantikasta kokemusta.
Taidanpa kallistua kuitenkin tuohon alennusvaihteiseen ja vapaastihengittävään. Onko automaateissa ilmennyt mitään negatiivisia ongelmia, niin sais tuon emännän vaihtoehdon torpattua perustellusti pois. ? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|