Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 21.01.2010 11:06 Viestin aihe: |
|
|
LG1 kirjoitti: |
Suzukit (jimny ja vitara) kannattaa jättää pois citymaasturikeskustelusta, ovat kuitenkin jo lähempänä oikeata maasturitekniikka, Jimnystä voisi sanoa, että täysin maasturi tekniikaltaan. |
Mutta se täytyy muistaa että Jimnysta ei ole ainoaksi autoksi jos pitää ajella pidempiä matkoja.
Tai onhan niitä kaikenlaisia masokisteja, mutta ei se matkanteko sillä hääppöistä ole. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 21.01.2010 11:12 Viestin aihe: |
|
|
No ei Jimnyllä tosiaan maanteillä "5-äijän" kuormalla viitti paljoo kihnuttaa, tosin jotkut ajelee defendereilla tai vanhoilla toyotan bj 40 maanteillä..
Täällä jutut vaan alkoi menemään tekniikan puolelle ja mettissä offailuun. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TH Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 1186 Paikkakunta: Suomi
|
Lähetetty: 21.01.2010 11:40 Viestin aihe: |
|
|
Joo, vähän harhautui citymaastureista ja Audeista. Tuolla on erikseen maastoautotopikki .
PS. en minäkään ihan mielelläni kovin pitkiä matkoja "paahda" Series Lantikalla, vaikka hyvä menijä mettässä onkin. Ei siis sitimaasturi sekään |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3874
|
Lähetetty: 21.01.2010 11:46 Viestin aihe: |
|
|
LG1 kirjoitti: | Ei kai kukaan nyt tosissaan kehu yoyotan RAVia..?
Etuvetoinenhan se on!
Neliveto autoista koitetaan tehdä taloudellisia ja ainut toimenpide tuntuu olevan vain tuo, että tehään niistä etuvetoisia!
Suzukit (jimny ja vitara) kannattaa jättää pois citymaasturikeskustelusta, ovat kuitenkin jo lähempänä oikeata maasturitekniikka, Jimnystä voisi sanoa, että täysin maasturi tekniikaltaan. |
Mulla on ollu 3 kappaletta Rav4:ia, joten voin sanoa, että tiedän. -95 mallissa oli kyllä ehdottomasti parasta teknistä antia mitä RAV-mallilla on ollut tarjolla koskaan, jos nelivedosta puhutaan. Keskitasauspyörästön lukko on hyvä laittaa heti päälle mentäessä kuralle, eikä vasta tarvittaessa. Rav4 on kuitenkin ns 3WD, jolloin sen pitäisi selvitä jopa siitä ristiriipunnasta. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5988
|
Lähetetty: 21.01.2010 12:18 Viestin aihe: |
|
|
euroshopperi kirjoitti: |
Mulla on ollu 3 kappaletta Rav4:ia, joten voin sanoa, että tiedän. -95 mallissa oli kyllä ehdottomasti parasta teknistä antia mitä RAV-mallilla on ollut tarjolla koskaan, jos nelivedosta puhutaan. Keskitasauspyörästön lukko on hyvä laittaa heti päälle mentäessä kuralle, eikä vasta tarvittaessa. Rav4 on kuitenkin ns 3WD, jolloin sen pitäisi selvitä jopa siitä ristiriipunnasta. |
Eihän siinä ole keskitasauspyörästöä.
Haldex tai haldexin tapainen, jonka voi lukita manuaalisesti. Kuten mm. Xtrailissa. Onkos Ravissa akselilukkoa, kun kerrot että on 3WD?
Joissakin malleista tuota tehdään luistoneston avulla, jarruttamalla sutivaa pyörää...
Muoks. olin löytävinäni jostakin, että Raveissa <05 onkin viskokytkin. Sitten 06 eteenpäin lamelli. Tuossa viskossa se manuaalikytkentämahdollisuus etenkin on tärkeää, koska viskohan on hitaampi kytkeytymään kuin lamelli. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
VeturiVille66 Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Tam 2005 Viestejä: 4774 Paikkakunta: Nääsmaa
|
Lähetetty: 21.01.2010 17:51 Viestin aihe: ajateltavaa |
|
|
Niin.
Jos olisi(ollut) mahdollista hankkia erikseen vain metsästyskäyttöön kulkuneuvvo, niin hommahan olisi aika helppoa. Itsellä se tarkoittaisi jenkki-pikuppia, joka painonsa puolesta menisi kuorma-autoksi. Auton hakisin(olisin hakenut) Ruotsista, koska ei tarvitsisi maksaa tullia lainkaan(kuorma-auto), vain alvi. Moottorihan olisi ollut tietysti diesel.
Mutta mutta. Kun olen ainoa meidän perheessä jolla on kuorma-autokortti, niin sitten pitäisi(olsi pitänyt) hommata henkilöautokin. Myöskin nykyään on vissiinkin pakollinen 90km/h rajoitus kuorma-autoissa, ainakin uusissa. Aja nyt sillä sitten pisempää matkaa. Myöskin kulutus voi olla melkoinen verrattuna henkilöautoon.
Tosin kuorma-autossahan on pienempi diesel-vero, tietääkseni ja vakuutusmaksutkin tiettävästi pinemmät verrattuna samanlaiseen vähän kevyempään ei-kuorma-autoon.
Ajopiirturiahan ei tarvitse käyttää yksityis käytössä.
No eivät ne hienot pick-upit siellä Ruotsissakaan ilmaisia ole. Sellainen jatkohyttinen, mihinkä mahtuu kaikki tarvittava(aseet, reput,kassit, koirat, lapset jne.) mukaan, niin maksaahan nekin vielä orannahkoja...
Lisäksi olen antanu ymmärtää itselleni, että varsinkin Dodge Ramin(2500) kanssa saa olla tarkkana. Paljon erilaisia vikoja, vuosimallista riippuen ja lisäksi voi tulla katsastuskonttorilla kalliita ja hankalia yllätyksiä, kun laittaa Suomen kilpiin. Oli muistaakseni jossain Foorumilla suositus, että minkä vuosimallin jälkeen ei kannattaisi enään tuoda.
Ehkä se olisi ollut se Chevyn 2500, se ostettavampi. Ehkä vielä joskus sekin.
No takaisin aiheeseen.
Itse sorruin eräänlaiseen sitymaasturiin pakon edessä ja olenkin ollut melko tyytyväinen, tähän asti.
Todella miellyttävä ajaa pitkiä matkoja, jos ei tarvitse kokoajan ohitella ja aivan riittävät maasto-ominaisuudet, jos ei ole paljon lunta...
Niin, tiettyyn rajaan asti mainio peli, mutta...
-iso auto, alitehoinen diesel; harmittaa kyttäillä ohituspaikkoja.
-nyt on koittanut sitimaastureiden totuuden hetki; lumi.
Niin, lunta ei ole ollut kertaakaan oman sitimaasturin elämänkaaren aikana näin paljoa. Aiempina vuosina(lumettomina) olisi pärjännyt ihan hyvin vähän normaalia korkeammalla(alusta) Audilla(autolla) Quatrona. Ja pärjäisi sillä nytkin noilla auraamattomilla teillä, väitän. Tämä meikäläisen sitimaasturi on kanssa luokkaa 3WD tosipaikassa, valitettavasti. Ei siinä kunnon renkaillakaan paljoa avitettaisi, kun puskurikin auraa jo mukavasti lunta, eli pohja ns.kantaa.
Jos normaalia Audia(A8-A6) korottaisi iskareilla vaikkapa 2"(5cm) ja renkaalla toiset 5cm, niin maavaraa olisi jo enemmän kuin nykyisessä 3WD-autossani ja meno olisi ihan toisenlaista lumessa. Kun vielä satsaisi kunnon gummeihin, niin sillähän menisi jo puuhun...
Sen Blazerin jouduin myymään vähän ennen vuosituhannen vaihdetta pakon sanelemana. Se näyttää olevan vieläkin liikenteessä, tai ainakin törmäsin siihen parivuota sitten kun menin Tampereen asemessuille. Sitä tulee aina joskus ikävä...
Tämmöstä juttua tälläkertaa. Lisää mietteitä myöhemmin. Ei kaikkea kerralla.
Seuraavalla kerralla haukutaan maasturit.
T:V-V _________________ Pumppaaminen on kivaa.
Asuuhan ne ihmiset iglussakin.
Muija on ihan peräänkatottava... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3874
|
Lähetetty: 21.01.2010 18:28 Viestin aihe: |
|
|
veetee kirjoitti: | euroshopperi kirjoitti: |
Mulla on ollu 3 kappaletta Rav4:ia, joten voin sanoa, että tiedän. -95 mallissa oli kyllä ehdottomasti parasta teknistä antia mitä RAV-mallilla on ollut tarjolla koskaan, jos nelivedosta puhutaan. Keskitasauspyörästön lukko on hyvä laittaa heti päälle mentäessä kuralle, eikä vasta tarvittaessa. Rav4 on kuitenkin ns 3WD, jolloin sen pitäisi selvitä jopa siitä ristiriipunnasta. |
Eihän siinä ole keskitasauspyörästöä.
Haldex tai haldexin tapainen, jonka voi lukita manuaalisesti. Kuten mm. Xtrailissa. Onkos Ravissa akselilukkoa, kun kerrot että on 3WD?
Joissakin malleista tuota tehdään luistoneston avulla, jarruttamalla sutivaa pyörää...
Muoks. olin löytävinäni jostakin, että Raveissa <05 onkin viskokytkin. Sitten 06 eteenpäin lamelli. Tuossa viskossa se manuaalikytkentämahdollisuus etenkin on tärkeää, koska viskohan on hitaampi kytkeytymään kuin lamelli. |
Tossa on nappi painettu päälle, jolloin se 50/50 veto on oikeasti helppaamassa. Tiedän kyllä hyvin, että kyseessä lähinnä etenemis avustajalla varustettu auto, eikä toi vastaa off laitteita. Mutta se on kuitenkin varsin etevä etenijä ja periaatteessa vain yhden pyörän pito riittää etenemiseen, tai auto sitten on mahallaan, eikä siinä enää auta vedot. Tossa videossa on pojilla aika hyvät M+S No Season renkaat.
http://www.youtube.com/watch?v=ff94SHUIFlY
Ja tossa v-95 mallin RAV4 keskitasauspyörrästö lukittuna, ilman torsen perää. Jos olis enemmän maavaraa, niin menis todella kevyesti. Mutta läpi päästiin. Seuratkaapa pyöriä, mistähän tämä saa pitonsa? ei ainakaan pelkästä etuvedosta.
http://www.youtube.com/watch?v=iuoKL944_jE _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
guide Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2005 Viestejä: 2118
|
Lähetetty: 21.01.2010 19:23 Viestin aihe: |
|
|
Nyt tiedän mistä tälläkin palstalla oleva käsitys citymaastureiden hyvästä etenemiskyvystä lumessa juontaa...
Lunta on testattaessa tuuma
http://www.youtube.com/watch?v=ff94SHUIFlY |
|
Takaisin alkuun |
|
|
m.mestari Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Tam 2009 Viestejä: 1493
|
Lähetetty: 21.01.2010 20:01 Viestin aihe: |
|
|
TH kirjoitti: | m.mestari kirjoitti: | Kävin tos tojotan auto liikkees pisti silmää uus hiluxi, muuttunu on malli jonkun verran. onkos kellää kokemuksia tommosesta uudehkosta tai uudesta, miten liikkuu maastossa/tiellä? |
Ihan hyvin menee. Rengastuksesta kiinni mettäeteneminen. Vakiorengastuksella ei kannata asfaltilta harhautua pois.
SR-mallissa on vielä napilla kytkettävä 100% lukko taka-akselilla. En ole vielä jäänyt mihinkään kiinni ja jokapaikkaan mihin on ollut asiaa olen myös päässyt.
|
Mites se nappilukko käytännössä toimii? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5988
|
Lähetetty: 21.01.2010 20:08 Viestin aihe: |
|
|
Joo, noita saa naureskellen katsella.
Käsitystä on ihan omasta takaa: kyllä tuo Xtrail etenee lumessa sen mitä itsellä on tarvis. Vasiten piti toissa talvena koettaa auraamattomalla metsäautotiellä. Velimies oli ottamassa tyyppejä mukana ja tuumi alussa, jotta kohta haetaan Valtraa, mutta kyllä se auto tuli sillä "leikkinelivedolla" poiskin.
Muutenkin suht ok ajaa moottoritielläkin, verrattuna vaikka aiempaa Corollan Versoon. Ja kontissa on mukavasti tilaa.
Mutta ei siitä varsinaiseen maastoajoon ole. Mutta ei ole tarkoitettukaan eikä tarvis - minulla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3874
|
Lähetetty: 21.01.2010 20:26 Viestin aihe: |
|
|
Kattoppas se toinen video loppuun, siellä on sellainen vitsikin ihan päätteeks, kun paikallinen posteljooni on odottanu kunhan ne city herrat kerkii pois edestä. Ja menee ihan kaksvetosella hissunkissun. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
VeturiVille66 Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Tam 2005 Viestejä: 4774 Paikkakunta: Nääsmaa
|
Lähetetty: 21.01.2010 21:05 Viestin aihe: voi itku |
|
|
Se on siinä;
http://www.youtube.com/watch?v=n8NPHLfNIKc&feature=related
Videon lopussa "miehekkäät" kurvailut leikkikentällä.
Niin maastureita piti haukkua.
Seuraavalla videolla näkyy hyvin, kuinka vähän saa lisää maavaraa ja etenemiskykyä lyömällä satatuhatta dineroa lisää pöytään edelliseen verrattuna;
http://www.youtube.com/watch?v=B4R427UqLYo
No selviytyihän se "oikea maasturi" siitä nippa nappa.
Toinen juttu on mennä oikeasti metsään(metsäautotielle) tuollaisella yli sadantuhannen maasturilla ja revittää kyljet jäisillä oksilla ja risuilla ruvelle. Ei tommosta möhköä saa kyllä mihinkään parkkiruutuunkaan soviteltua. Marketin pihaan jos ajat tommosen muitten autojen väliin, niin muutamassa vuodessa on kyljet täynnä ovien hakkaamis-jälkiä. Mukavat diesel verotkin rätkähtää tommosesta+muut maksut/käyttökustannukset.
harmittaa sekin kun joka toisella ryssällä on tommonen tai sitten se mersun "katu"-maasturi ja ne pöhköt luulee, että se neliveto tarkoittaa sitä että sillä voi kaahia miten sattuu täällä ja aina pysyy tiessä..., joskus tulee mieleen kun tuolla ajelee, että bingostako ne ryssät niitä ajokortteja saa?
T:V-V ja maasturit pois ryssiltä, niin ja ajokortit myös. _________________ Pumppaaminen on kivaa.
Asuuhan ne ihmiset iglussakin.
Muija on ihan peräänkatottava... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3874
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
TH Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 1186 Paikkakunta: Suomi
|
Lähetetty: 21.01.2010 21:49 Viestin aihe: |
|
|
m.mestari kirjoitti: | TH kirjoitti: | SR-mallissa on vielä napilla kytkettävä 100% lukko taka-akselilla. |
Mites se nappilukko käytännössä toimii? |
Sillä yritetään pulasta pois jos sellaiseen joudutaan. Eli jos ei hitaalla 4-vedollakaan irtoa painetaan kojetaulusta nappia ja se lyö takatasauspyörästön 100% lukkoon. Jos ei sittenkään niin traktoria hakemaan tai vinssillä
Periaatteessa siis sama toiminto kuin esim. ARBin paineilmatoimisilla lukoilla mutta tehtaan oma sähköinen toteutus. Kato tuolta videota, käytetään samaan tyyliin: http://www.youtube.com/watch?v=3IqHiHnd7jM
Valmistajan saitti: http://www.arb.com.au/products/arb-air-lockers-accessories/
ARBilta saa lukkoja näihin ja muihinkin eteen/taakse. Taitaa kaupata suomessa sekä Offroadpaja että Offroadtarvike. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 21.01.2010 21:55 Viestin aihe: Re: ajateltavaa |
|
|
VeturiVille66 kirjoitti: | Jos normaalia Audia(A8-A6) korottaisi iskareilla vaikkapa 2"(5cm) ja renkaalla toiset 5cm, niin maavaraa olisi jo enemmän kuin nykyisessä 3WD-autossani ja meno olisi ihan toisenlaista lumessa. Kun vielä satsaisi kunnon gummeihin, niin sillähän menisi jo puuhun...
T:V-V |
Juu ei, tai ei ainakaan leimalle tarvi viedä. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|