Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Jyrkkä D Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.10.2024 07:55 Viestin aihe: |
|
|
valmet 412s kirjoitti: | Jyrkkä D kirjoitti: | Victorinox ja Swibo ovat ammattilaisten työkaluja. Osta jompikumpi. |
Olen vähän sitämieltä että sama puukko.. Mielestäni kaapissa molemmin leimoin |
Olet oikeassa. Tiedän hyvin, että Wenger myi Swibon Victorinixille 2000-luvun alkupuolella. Kahva on toki erilainen mutta terä on sama. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.10.2024 11:31 Viestin aihe: |
|
|
Swibossa on Victorinoxin terä, mutta kahva on huonon mallinen ja liukas.Victorinoxin omalla nimellä myydyissä veitsissä on Fibrox-kahva, joka ei ole liukas ja sopii minun käteeni parhaiten. Minulla on Swibon, Sanellin ja Victorinoxin bonig veitset ja Victorinox on useimmin käytössä. Minulla on myös Victorinox Fibrox fileveitsi 15 cm terällä, mutta se ei ole hyvä yleiskäyttöön lihanleikkauksessa, koska terä on liian taipuisa. Eilen pistimme n. 1000 kg ruohoja pakastusvalmiiksi ja suurimmalla osalla leikkajista näytti olevan Victorinox Fibroxit käytössä. Ensi viikolla taas sama homma jatkuu.
Noista halvoista veitsisarjoista ei ole kovin hyviä kokemuksia. Sain lahjaksi Outdoor Edgen veitsisarjan ja siitä on tullut käytettyä boning veistä ja lihaveistä paloitteluun. Boning veitsen terä vääntyi ja sen paikalle laatikkoon sopi Victorinoxin veitsi. Leikkureilla saa ehkä sorsan jalan poikki. Luusaha on kohtuullisen hyvä ja sitä tulee käytettyä peurahommissa.
https://www.motonet.fi/tuote/outdoor-edge-game-processor-teurastussetti?product=55-03969 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Oskari Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.10.2024 16:34 Viestin aihe: |
|
|
Noissa perkuuhommissa tahtoo tylsyä luihin, karvoihin ja kuraan veittet, lihanleikkuuveitti stoolalla välillä pyyhkäisten pysyy paremmassa kunnossa, ohut terä niin saa entrattua helpommin vs puukon paksumpu |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 21457 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 17.10.2024 16:46 Viestin aihe: |
|
|
Ostin tosiaan hiesserin erotteluveitsen. Se tuntui hyvälle. Ja kun seuran nylkysuulilla vedin tällaisella aina leikkuun välissä niin kyllä ristus oli maukkaassa terässä.
Nämä luusta irroittelut käy terän päälle aika helposti. Siinä käytän mieluusti jotain jo vähän heikompaa veistä. Tulee helpolla lovia terään. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Oskari Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.10.2024 17:35 Viestin aihe: |
|
|
Toi on välihoitona ihan hyvä, teroitukseen itsellä on Tormekin tahko ja Onion Sharp nauhakone |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17206 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 17.10.2024 17:46 Viestin aihe: |
|
|
Tormekkiä olen tässä namutellut myös, hankkii olla sen 650e hinnoissa vain.
Meillä meni tällekautta tuo lihanleikkuu hirvissä niin että jaetaan puoliskoina per ukko.
Eli käytänössä tulee 2 lihanleikkuuta minulle, ison ja vasan puoliska.
Ennen jaettiin kaikki kaikkien kesken ja leikkuuiltoja lukemattomia.
Peuraa toki saa leikellä sitämukaa kun sattuu saamaan jos saa.
Tykkään systeemistä ja palat on just eikä melkein oikein leikattu. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.10.2024 17:50 Viestin aihe: |
|
|
Meillä leikataan hirvi raakapaloihin ja jaetaan n 10kg erissä. Mielestäni paras systeemi jakaa isolle porukalle. Toki mieluusti ottaisin myös puoliskoina. Mutta näissä tulee sitten tolkuttomat erot. Leikatun lihan jakoerillä saadaan todella tasapuolinen jako myös vuositasolla ja joustoa siihen paljonko hirviä täytyy ampua. Eli jahdin voi jättää myös keskenkin eikä tämittää viimestäkin hirveä että saa jaon tasan. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.10.2024 13:51 Viestin aihe: |
|
|
Aikuinen naaraspeura. Todella talinen. Puhdasta lihaa 22kg. Vajaa 4 tuntia pakettiin. Emäntä leikkasi lavat luuttomaksi minun leikatessa muuta ja jauhoi lihat samaan aikaan kun siivosin paikkoja. Ja laputti samaan aikaan ku minä vakumoin. Olevana nopiana oltiin mutta kyllä vaan aikaa kului. Mutta aivan priimalaadun lihat tuli. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jyrkkä D Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.10.2024 14:18 Viestin aihe: |
|
|
tuhola kirjoitti: | Aikuinen naaraspeura. Todella talinen. Puhdasta lihaa 22kg. Vajaa 4 tuntia pakettiin. Emäntä leikkasi lavat luuttomaksi minun leikatessa muuta ja jauhoi lihat samaan aikaan kun siivosin paikkoja. Ja laputti samaan aikaan ku minä vakumoin. Olevana nopiana oltiin mutta kyllä vaan aikaa kului. Mutta aivan priimalaadun lihat tuli. |
Mistä kohtaa kello lähti käymään? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.10.2024 14:29 Viestin aihe: |
|
|
Nyljetty ruho kinnerissä ja siitä siihen kun kaikki lihan palat vakuumissa, laputettuna ja punnittuna pakastimessa. Ei tämä nyt ihan tarkka kellotus ollut. Haettiin kebabit ja syötiin välillä ja kahvit juotiin ja tuotiin lihoja suulilta kotio vakumoitavaksi jne. Mutta suurin piirtein luokkaa tuo. 9.15 aloiteltiin ja 13.45 oli valmista ja tuohon aikaväliin sitten sisältyi tuota muuta puuhaakin. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jyrkkä D Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.10.2024 18:54 Viestin aihe: |
|
|
Joku ei nyt täsmää kun kaikkein kovin nyhrää kahteen pekkaan yhtä peuraa pakkaseen 4 tuntia. Osaamisessa tai työtahdissa täytyy olla isoja puutteita. Tuohon menee yhdellä osaavalla ihan max. 3 tuntia. Ja siinä ei ole kiire. Uskon, että moni tekee vielä paljon nopeamminkin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.10.2024 18:56 Viestin aihe: |
|
|
Kaikkein kovin😅 _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.10.2024 19:04 Viestin aihe: |
|
|
Sen verran siinä vaan aikaa meni. Ammatti lihanleikkaajalla menee peuran leikkaamiseen n tunti. Se on reilu puoli tuntia kun lihat luista irti ja siihen kaikki siivoaminen ja annospaloittelu päälle. Ei ole ihme jos minulta menee kauemman. Jauhamiseen menee varmasti aikaa ammattilaiselta sama mitä minulta samalla myllyllä. Samoin leikkuulautojen ja lihamyllyjen pesu sekä lahtivajan lattian putsaus. Sama aika varmasti. 40 paketin vakumointi ja laputus ja punnitus ottaa varmasti aikaa keneltä vain jonkiverran.
Tottakai foorumilaiset tekee tuon tuntiin ja kahteen. En epäile ollenkaan. 😅😅😅. Mutta minä en ole julistautunutkaan kaiken osaavaksi ja tietäväksi. Kerron mitä osaan ja tiedän sen mukaan mikä on totta. Esittämäni kellotukset on totta ja aivan takuulla operointivauhtini on KESKIVERTO metsästäjää parempia. Mutta missään kohtaa en ole sanonut että kyseessä olisi huippuvauhti. Olen sanonut että se on minun vauhtini. Enkä kyllä sanoisi että osaamisessani varsinaisesti kauheita puutteita silti on. Emäntä, joka apuna oli, ei nyt ole nopein leikkaaja. Hän leikkasi kaksi lapaa jauhelihavärkiksi siinä ajassa kun minä pilpastin muun peuran annoskokoon ja jauhettavaksi. Mutta sitten hän siirtyi myllyttämään joten siinä porrastuksessa säästimme aikaa. Hän pesi myllyn samalla ku minä pesin lattiaa ja pöytiä. Hän laputti samalla kun minä vakumoin.
Aika kova on joka laittaa aikuisen peuran alle kolmeen tuntiin pakastimeen. Mahdollista mutta nopiana saa olla ainaki tuollaisilla vehkeillä mitä itsellä on käytössä. Pelkästään 40 pussin vakumointi ja laputus ottaa lavan koneella ja ilman tarrakonetta väkisin toistatuntia aikaa yhdeltä. Toki oikoa pystyy monessa kohtaa helposti mutta se näkyy laadussa sitten _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Viimeinen muokkaaja, tuhola pvm 18.10.2024 19:15, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tumpeelo Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.10.2024 19:12 Viestin aihe: |
|
|
On meitä metsästäjiä moneen junaan. Minä haaveilen pääseväni ampumaan peuran kotikylällä ja toiset kilpailee kuka lyö peuran pakastimeen nopeiten. Tasan ei käy nallekarkit 🤣 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.10.2024 19:18 Viestin aihe: |
|
|
Minä en ole kilpaillut. Jotkut muut tässä nyt haluaa irvailla minun huonoudella lihan käsittelyssä😅. No minä en usko että peuraa laitetaan pariin tuntiin pakettiin priimalla laadulla vaan aivan varmasti laatu on sitten sen näköistä. Väittää voi tottakai mitä vain mutta minä en usko. Sen minä uskon että minua nopeammin pystyy tehdä mutta en usko että 2x nopeammin. Jotain täytyy jättää tekemättä. Eihän tuossa se leikkaus siitä ajasta vie kuin murto-osan. Kaikki välineiden pesemiset ym ja lihojen pakkailut jne siinä sitä aikaa vie eniten _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|