Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Jyrkkä D Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2008 Viestejä: 6264
|
Lähetetty: 13.08.2024 09:56 Viestin aihe: |
|
|
Nimrod kirjoitti: | Hankainten paikka sitten haetaan oikeaoppisesti siten, että airot vastaavat juuri toisiinsa. Tällä tavoin saadaan tehtyä niistä täydelliset peukalonliskuttajat... |
Juu se tekee eetvarttia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 6201 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 13.08.2024 10:00 Viestin aihe: |
|
|
Ne mätänetin nivelhankaimet on vissiin samat joita tuontitukku myy. Ne saa sitten äänettömiksi kun laittaa polkupyörän renkaan paikasta holkin sinne nivelen väliin ja putkiteippiä hankaimen tappiin. Kolisee, kilisee ja natisee meinaan aivan vtusti kun ajelee tyhjäkäynnillä.. Siis jos aioit pitää airoja jatkuvasti paikallaan.
Mä tein airoja varten koukut joissa airot lepää veneen ulkopuolelle. Vaikuttas aivan toimivalta ratkaisulta kyllä. Pehmusteeksi meni tietokoneen näppäimistön rannetukea, kun on sellasta sopivan jämäkkää vaahtomuovia tms. Koukut syntyi alumiinilatasta.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ramiwolf Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Jou 2017 Viestejä: 2539 Paikkakunta: Etelä-Suomi
|
Lähetetty: 13.08.2024 10:47 Viestin aihe: |
|
|
Täällä päin merellä airoissa ei ole tappia yleensä käytössä, tullisimet (hankaimet) ovat U- muotoisia, joten airoja voi liuttaa kivikossa tai ahtaissa paikoissa liikuttaessa.
Nykyisin jotkut laittaa airojen ympärille esim. paksun kumilenkin ja siitä lenkistä tullisimeen kiepautus, niin airot voi hetkeksi jättää paikoilleen jos yksin touhuaa veneen kanssa.
Joku on laittanut myös airojen normaalin kohdan tullisimen yläpuolelle soutajaan päin jonkunlaisen stopparirenkaan estämään airojen tippumisen veteen.
Ja yksi konsti on laittaa arojen siihen kohtaan, joka liikkuu hankaimien kohdalla noin 50 cm pätkä kutistesukkaa, joka estää airojen kulumisen tuosta kohdin.
Täällä päin on myös aika monessa veneessä tehty noin 25-35 mm hk- putkesta veneen takapenkin taakse ns. kevyt targakaari, jonka toisen sivun yläreunaan on tehty kaaren sisäpuolelle U- mallinen (tai kantikas) noin 20-30 cm levyisenä oleva teline, johon voi laittaa mm. airot, haavin, puashakan, verkonnostokepin ( n. 1,5-2 m pitkä "paimensauva", jonka toisessa päässä on lyhyen uun muotoinen pää, jolla on hyvä kurottaa verkonpää tai koho kiinni etenkin yksin liikuttaessa, liinaan sillä voi tarttua kiinni veden alta, miksei myös laiturin reunaan yms.), sekä vaikka pidemmät verkkomerkit keppeineen.
Ja voihan noita u-välejä olla isompia tai pienempi tai vaikka 2-kappaletta tarpeen mukaan.
Joillakin on tuossa myös valonheitin ja/ tai ajovalo.
Ja venee sivussa on tai on tehty noin keskipenkin kohdille tai lähemmäs peräpenkkiä noin 30-50 cm leveä kotelo, johon tulee mm. airojen otepäät ja lavat osoittaa noin 45 asteen kulmassa ylöspäin.
Näin airot ym. pitkät tavarat ovat "pois tieltä" ja helisemästä kovemmassa kelissa ajettaessa.
Nuo voi kiinnittää vielä vaikka mustekalalla kiinni tuohon u- kaaren kohdin ja alapäät pysyy hyvin paikollaan siellä kotelossa.
Sitten jos verkoilla puljaa, niin voi tehdä itse keulakoukun, joka on esim. noin 15 cm hyvin loiva u haponkestävästä teräksestä, jonka molemmistä päistä tulee pultin kierreosa veneen sisäpuoelle, jona voi myös ylilaminoida sisältä päin, jolloin siihenkään ei tartu kiinni mikään.
Sitten veneen keulan päälle etuosaan voi tehdä hk-teräksestä pienen metallitason, jonka keskellä on noin tullisimen kokoinen reikä, johon
voi tehdä noin 30 cm halkaisijan olevan u-osan ja sen yläpäihin voi hitsata vielä noin 15 cm renkaat molemmin puolin estämään verkon liinojen tarttumisen tuohon u- putkeen.
Tälläisen U- putken läpi voi vetää erittäin näppärästi ja nopeasti vaikka kuinka korkeat verkot vaikka yksin veneeseen suoraan pyttyihin naruna
Tuo putki kannattaa kiinnittää narulla kiinni veneeseen, ettei tarvi tehdä sitten uutta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Spede ***
Liittynyt: 16 Syy 2004 Viestejä: 2681
|
Lähetetty: 13.08.2024 12:27 Viestin aihe: |
|
|
Meneekö sulla Nimrod auto vaihtoon veneen takia? Niro ev:llähän saa vetää vain 300kg jarrutonta. _________________ Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Metsahenkilo Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Tam 2024 Viestejä: 569
|
Lähetetty: 13.08.2024 12:38 Viestin aihe: |
|
|
Aiheeton ja väärä kysymys. Jopa ivallinen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nimrod Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2005 Viestejä: 15062
|
Lähetetty: 13.08.2024 21:29 Viestin aihe: |
|
|
Spede kirjoitti: | Meneekö sulla Nimrod auto vaihtoon veneen takia? Niro ev:llähän saa vetää vain 300kg jarrutonta. |
Ei mene. Hommaan itselleni jarrullisen kärryn, jolla vedän omalla autollani. Pointti jarruttomuuden vaateessa on se, että aina tuota venettä ei liikuteta omallani, vaan se voi kulkea myös muussa traikussa. Riippuu millä porukalla ollaan liikenteessä.
Ja oon muutenkin miettinyt sellaista ryskäysautoa. En tiedä vielä millaista, mutta sopivasti kun tulee kohdalle, niin vois sellainen pääosin seisonnassa oleva jahtiauto muutenkin ihan kätevä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Spede ***
Liittynyt: 16 Syy 2004 Viestejä: 2681
|
Lähetetty: 13.08.2024 22:11 Viestin aihe: |
|
|
Nimrod kirjoitti: | Spede kirjoitti: | Meneekö sulla Nimrod auto vaihtoon veneen takia? Niro ev:llähän saa vetää vain 300kg jarrutonta. |
Ei mene. Hommaan itselleni jarrullisen kärryn, jolla vedän omalla autollani. Pointti jarruttomuuden vaateessa on se, että aina tuota venettä ei liikuteta omallani, vaan se voi kulkea myös muussa traikussa. Riippuu millä porukalla ollaan liikenteessä.
Ja oon muutenkin miettinyt sellaista ryskäysautoa. En tiedä vielä millaista, mutta sopivasti kun tulee kohdalle, niin vois sellainen pääosin seisonnassa oleva jahtiauto muutenkin ihan kätevä |
👍 hyvin suunniteltu on puoleksi hankittu! _________________ Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 6201 Paikkakunta: 06/09
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heero Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Tou 2021 Viestejä: 2398
|
Lähetetty: 13.08.2024 22:39 Viestin aihe: |
|
|
Omassa pienemmässä veneessä, jota on mukava soutaa rauhallista tahtia, oli pyöreät Lahnakosken airot. Niistä tuli kiuaspuita, koska painopiste oli aivan liian ulkona. Ostin kulmikkaat Lahnakosket, joissa paino on sisempänä ja soutaminen kevyempää. Ei huippuairot, mutta noilla sentään tulee toimeen.
En tiedä, onko merkitystä isommissa veneissä, joissa soutu on vähän erilaista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
longi Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Mar 2007 Viestejä: 301 Paikkakunta: NURMIJÄRVI
|
Lähetetty: 14.08.2024 00:21 Viestin aihe: |
|
|
No mihin venhoon päädyit? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nimrod Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2005 Viestejä: 15062
|
Lähetetty: 14.08.2024 00:57 Viestin aihe: |
|
|
longi kirjoitti: | No mihin venhoon päädyit? |
Pellinge 465 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nimrod Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2005 Viestejä: 15062
|
Lähetetty: 14.08.2024 11:27 Viestin aihe: |
|
|
Spede kirjoitti: | Nimrod kirjoitti: | Spede kirjoitti: | Meneekö sulla Nimrod auto vaihtoon veneen takia? Niro ev:llähän saa vetää vain 300kg jarrutonta. |
Ei mene. Hommaan itselleni jarrullisen kärryn, jolla vedän omalla autollani. Pointti jarruttomuuden vaateessa on se, että aina tuota venettä ei liikuteta omallani, vaan se voi kulkea myös muussa traikussa. Riippuu millä porukalla ollaan liikenteessä.
Ja oon muutenkin miettinyt sellaista ryskäysautoa. En tiedä vielä millaista, mutta sopivasti kun tulee kohdalle, niin vois sellainen pääosin seisonnassa oleva jahtiauto muutenkin ihan kätevä |
👍 hyvin suunniteltu on puoleksi hankittu! |
Oon katsellut sellaisia vanhoja Toyota RAV4:ia niin niitä saa parin tonnin molemmin puolin. Katsoo, että on renkaat ja leimaa, niin johan sellaista pitää tieliikenteessä sen mitä jahdit vaatii. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17154 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 14.08.2024 12:50 Viestin aihe: |
|
|
Nimrod kirjoitti: | Spede kirjoitti: | Nimrod kirjoitti: | Spede kirjoitti: | Meneekö sulla Nimrod auto vaihtoon veneen takia? Niro ev:llähän saa vetää vain 300kg jarrutonta. |
Ei mene. Hommaan itselleni jarrullisen kärryn, jolla vedän omalla autollani. Pointti jarruttomuuden vaateessa on se, että aina tuota venettä ei liikuteta omallani, vaan se voi kulkea myös muussa traikussa. Riippuu millä porukalla ollaan liikenteessä.
Ja oon muutenkin miettinyt sellaista ryskäysautoa. En tiedä vielä millaista, mutta sopivasti kun tulee kohdalle, niin vois sellainen pääosin seisonnassa oleva jahtiauto muutenkin ihan kätevä |
👍 hyvin suunniteltu on puoleksi hankittu! |
Oon katsellut sellaisia vanhoja Toyota RAV4:ia niin niitä saa parin tonnin molemmin puolin. Katsoo, että on renkaat ja leimaa, niin johan sellaista pitää tieliikenteessä sen mitä jahdit vaatii. |
Työkaverin vanha sininen rav on myynnissä ylivieskan kärkisellä, vink vink _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Metsahenkilo Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Tam 2024 Viestejä: 569
|
Lähetetty: 14.08.2024 15:15 Viestin aihe: |
|
|
Nimrod kirjoitti: | Spede kirjoitti: | Nimrod kirjoitti: | Spede kirjoitti: | Meneekö sulla Nimrod auto vaihtoon veneen takia? Niro ev:llähän saa vetää vain 300kg jarrutonta. |
Ei mene. Hommaan itselleni jarrullisen kärryn, jolla vedän omalla autollani. Pointti jarruttomuuden vaateessa on se, että aina tuota venettä ei liikuteta omallani, vaan se voi kulkea myös muussa traikussa. Riippuu millä porukalla ollaan liikenteessä.
Ja oon muutenkin miettinyt sellaista ryskäysautoa. En tiedä vielä millaista, mutta sopivasti kun tulee kohdalle, niin vois sellainen pääosin seisonnassa oleva jahtiauto muutenkin ihan kätevä |
👍 hyvin suunniteltu on puoleksi hankittu! |
Oon katsellut sellaisia vanhoja Toyota RAV4:ia niin niitä saa parin tonnin molemmin puolin. Katsoo, että on renkaat ja leimaa, niin johan sellaista pitää tieliikenteessä sen mitä jahdit vaatii. |
Äkkiä alkaa tuollaisella vanhalla ”kevyellä” nelivedolla korjauskulut nousemaan vuositasolla. Eipä tahdo parantua seisoessaan. Akkua purkaa ynnä muuta ynnä. Katsastukseen yllättäen aina pientä laittoa muuta sellaista juoksevaa kustannusta ja puhutaan äkkiä satasista. Polttoainettekin kuitenkin syö kun vedetään kuormaa. Hintoihin tulee. Siksi mielellään ajaisi sellaisella autolla jossa takuuta ja ei muuta kuin verstaalle viedä mikäli vikaa tulee, mutta voihan tuollaisen riesan itselleen osarimaksujen kylkeen ottaa jos niin haluaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nimrod Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2005 Viestejä: 15062
|
Lähetetty: 14.08.2024 19:55 Viestin aihe: |
|
|
Idioottimaisinta on ajaa kymmeniä tuhansia vuodessa sellaisella autolla, jonka ominaisuudet määrittää muutamat sadat kilometrit... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|