OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Eräluvat - sähköisen palvelun irvikuva
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Metsästysluvat
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11044

LähetäLähetetty: 10.06.2022 13:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:
On varmaankin näin, mutta yhtälailla myös niin että suurin osa luonnollisesta kuolleisuudesta yksilöitä jotka eivät selviä lisääntymisikään..

Juuri tätä koetin itse esittää, mutta tiivistit ja selkeytit asian minua peremmin.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussi72
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 1629

LähetäLähetetty: 10.06.2022 14:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos oikeasti haluttaisiin noita kiintiöitä valvoa, niin yksinkertainen olisi Amerikan malli, eli kun ostat luvat niin saat tagit postissa ja tägi pitää kiinnittää heti saaliiseen saaliin saannin jälkeen. Jos jäät valvonnassa kiinni Metson kanssa jossa ei ole tagia niin penaltia tulee. Tagit on mallia kertakäyttöinen eli ei saa ehjänä pois kun on kerran asetettu.

Tietysti valvontaa pitäisi myös olla, ainakaan minulta ei ole 20:een vuoteen pohjoisessa ketään tullut lupia kyselemään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12154

LähetäLähetetty: 10.06.2022 15:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Paljonkohan valtionmailla on suhteessa vieraslupalaisia ja paljonko paikkakuntalaisia?

Itse en ole suosituimmilla alueilla käynytkään, aina on luvat saanut tyyliin edellisenä päivänä siellä missä olen valtion mailla itse käynyt. Harvakseltaan muita pyytäjiä nähnyt, vaan niistä ulkopaikkakuntalaisena vaikea itse arvioida ovatko olleet paikallisia vai vieraita.

Kerran jopa on poliisit on luvat valtion mailla Simossa tarkastaneet. Ihan erävalvontaa olivat harrastamassa ja melko kaukana pikitieltä vieläpä, kanalinnustusaikaan. Kerran on sitten yksityismaillakin poliisit kyselleet sorsastuksen aloituksessa.

Sen mitä itse joskus RHY:n valvojana lupia kyselin, niin lähes poikkeuksetta pitivät ennenkokemattomana ihmeenä että lupia kysytään. Enimmäkseen suhtautuminen valvontaan oli positiivista, mutta joku poikkeuskin oli.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalmo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2006
Viestejä: 1641
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 13.06.2022 08:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sigamees kirjoitti:
liki kirjoitti:
On varmaankin näin, mutta yhtälailla myös niin että suurin osa luonnollisesta kuolleisuudesta yksilöitä jotka eivät selviä lisääntymisikään..

Juuri tätä koetin itse esittää, mutta tiivistit ja selkeytit asian minua peremmin.


Sama pätee myös metsästykseen. Se on aivan sama onko koiran korvat pystyssä vai lurpalla, vanha lintu kestää huonommin haukkua tai seisontaa, ja varsinkin pyytäjän lähestymistä. Tämä pätee myös pomppulinnustukseen, saaliiksi tulee isossa määrin nuoria lintuja. Vanhat ja kokeneet hoitaa itsensä ajoissa turvaan ja osaa temput jos tulee yllätetyksi.

Pesinnän onnistuminen määrittelee kannan vahvuuden ja saaliin määrän. Poislukien kuvastaminen suolla, yksittäinen metsästäjä ei juuri pysty lisäämään saalistuspainetta, kun päivässä on vaan ne rajatut tunnit. Joku kommentoi turistimetsästäjien määriä, mutta se ei ole kovin merkittävä tekijä, enemmän on kyse pyyntipäivien määristä mitä kauden ajalle kertyy.

Niinkuin aiemmin kommentoin, kannattaisi olla huolestuneempi poroaidoista ja monesta muusta asiasta kuin etelän vetelistä...
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/90297/Aikio%20%20Neuvonen%20Opinnaytetyo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://yle.fi/uutiset/3-10384246
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/328778/Puljuj%C3%A4rvi%20Matti%20Poroaitojen%20aiheuttamat%20mets%C3%A4kanalintuvahingot-%20t%C3%B6rm%C3%A4yksi%C3%A4%20v%C3%A4hent%C3%A4vien%20menetelmien%20testausta.pdf?sequence=2&isAllowed=y

P.S. Poroaitojen vaikutukset lasketaan suhteessa luvallisten aitojen kilometreihin. Huomiotta jää mm äitin ja Suomen Hiihtoliiton luvalla rakennetut aidat sekä purkamatta jääneet vanhat aidat, kun luontaistalous tuntuu tarkoittavan sitä, että kaiken roskan ja jätteen paikalleen jättäminen on luontaisinta...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 19.08.2022 08:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jatkan nyt tähän ketjuun vaikka taitaa tällä kertaa olla vikaa tässäkin päässä näppäimistöä.

Eli tuli sähköposti että luvat on peruttu. Kun kävin erälupien sivuilla niin siellä oli viesti että 15.8. mennessä pitää maksaa luvat tai muuten ne raukeavat.

Vanhasta muistista menin sillä että se 3 viikkoa ennen (vai oliko 2) pitää maksaa.

Missä vaiheessa lupien ostoa tuo tieto että 15.8. mennessä pitää maksaa? Varmaan se oli siinä mutta ei kyllä meikäläisen silmään siinä hermoillesas osunut.

Toisaalta jos laitetaan sähköposti että peruttu, nin mun mielestä voisi kyllä laittaa viestinkin että viimeinen hetki maksaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JukkaI
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1548
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 19.08.2022 08:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen ollut jo hyvissä ajoin liikkeellä. Ostin ensiksi pienriistaluvan jo kesä-/heinäkuun vaihteessa. Rahat meni ja sain vuoden luvan sijaan noin viikon luvan.
Otin sähköpostilla yhteyttä ja kerroin, etten minä eikä tuskin kukaan muukaan metsästäjä osta vuoden lupaa viikoksi vaan, että usein luvat ostetaan etukäteen ennen kauden alkua. Sain vastauksen, että sain ostamani ostohetken luvan.
Ostin sitten karhun kausiluvan poronhoitoalueelle noin viikko sitten.
Kävin katsomassa omat lupani oma.riista.fi- palvelussa ja siellä oli karhu- ja pienpetoluvat kaudelle 2022-23.
Ainakin minun kanssa tuo homma on siis toiminut.
Asiakaspalvelussa selkeästi parantamisen varaa.
_________________
Jos väittelet idiootin kanssa, varmista ettei hän tee samoin!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Jalluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Kes 2009
Viestejä: 1128

LähetäLähetetty: 19.08.2022 09:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

KHaivula kirjoitti:
Jatkan nyt tähän ketjuun vaikka taitaa tällä kertaa olla vikaa tässäkin päässä näppäimistöä.

Eli tuli sähköposti että luvat on peruttu. Kun kävin erälupien sivuilla niin siellä oli viesti että 15.8. mennessä pitää maksaa luvat tai muuten ne raukeavat.

Vanhasta muistista menin sillä että se 3 viikkoa ennen (vai oliko 2) pitää maksaa.

Missä vaiheessa lupien ostoa tuo tieto että 15.8. mennessä pitää maksaa? Varmaan se oli siinä mutta ei kyllä meikäläisen silmään siinä hermoillesas osunut.

Toisaalta jos laitetaan sähköposti että peruttu, nin mun mielestä voisi kyllä laittaa viestinkin että viimeinen hetki maksaa.


Mulla ainakin näkyi silloin varatessa siinä varauksessa se eräpäivä ja tuli vielä muistutus viesti, että eräpäivä lähestyy. 15 päivä sitten lunastin luvat ja ostelin samalla vähän lisää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 19.08.2022 09:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jalluri kirjoitti:
KHaivula kirjoitti:
Jatkan nyt tähän ketjuun vaikka taitaa tällä kertaa olla vikaa tässäkin päässä näppäimistöä.

Eli tuli sähköposti että luvat on peruttu. Kun kävin erälupien sivuilla niin siellä oli viesti että 15.8. mennessä pitää maksaa luvat tai muuten ne raukeavat.

Vanhasta muistista menin sillä että se 3 viikkoa ennen (vai oliko 2) pitää maksaa.

Missä vaiheessa lupien ostoa tuo tieto että 15.8. mennessä pitää maksaa? Varmaan se oli siinä mutta ei kyllä meikäläisen silmään siinä hermoillesas osunut.

Toisaalta jos laitetaan sähköposti että peruttu, nin mun mielestä voisi kyllä laittaa viestinkin että viimeinen hetki maksaa.


Mulla ainakin näkyi silloin varatessa siinä varauksessa se eräpäivä ja tuli vielä muistutus viesti, että eräpäivä lähestyy. 15 päivä sitten lunastin luvat ja ostelin samalla vähän lisää.


Siinä hässäkässä jäi varmaan huomaamatta tuo eräpäivä, eli niiltä osin ihan oma vika.

Koska sait tuon muistutusviestin? Itse koitin käydä sähköpostia ja jopa roskaposti-kansiota läpi, enkä löytänyt semmoista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9978
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 19.08.2022 09:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

KHaivula kirjoitti:
Jalluri kirjoitti:
KHaivula kirjoitti:
Jatkan nyt tähän ketjuun vaikka taitaa tällä kertaa olla vikaa tässäkin päässä näppäimistöä.

Eli tuli sähköposti että luvat on peruttu. Kun kävin erälupien sivuilla niin siellä oli viesti että 15.8. mennessä pitää maksaa luvat tai muuten ne raukeavat.

Vanhasta muistista menin sillä että se 3 viikkoa ennen (vai oliko 2) pitää maksaa.

Missä vaiheessa lupien ostoa tuo tieto että 15.8. mennessä pitää maksaa? Varmaan se oli siinä mutta ei kyllä meikäläisen silmään siinä hermoillesas osunut.

Toisaalta jos laitetaan sähköposti että peruttu, nin mun mielestä voisi kyllä laittaa viestinkin että viimeinen hetki maksaa.


Mulla ainakin näkyi silloin varatessa siinä varauksessa se eräpäivä ja tuli vielä muistutus viesti, että eräpäivä lähestyy. 15 päivä sitten lunastin luvat ja ostelin samalla vähän lisää.


Siinä hässäkässä jäi varmaan huomaamatta tuo eräpäivä, eli niiltä osin ihan oma vika.

Koska sait tuon muistutusviestin? Itse koitin käydä sähköpostia ja jopa roskaposti-kansiota läpi, enkä löytänyt semmoista.


8.8. Tuli muistutus eli viikko ennen eräpäivää.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mattivehvilainen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2010
Viestejä: 389

LähetäLähetetty: 19.08.2022 09:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itselleni tuli kanssa ennen tuota 15.8. muistutus eräpäivästä. Hieman syksyn suunnitelmat auki, niin ajattelin että taidan luvat jättää maksamatta, kun muistini mukaan silloin automaattisesti peruuntuvat. Kävin kuitenkin 16.8. katsomassa verkkokaupassa, niin siellähän ne vielä oli. Sitten tavasin yleisiä lupaehtoja, joissa sanotaan näin:

"Luvan maksamatta jättäminen ei ole luvan peruutus. Luvan peruuttaminen on tehtävä aina ennen laskun eräpäivää soittamalla Erälupien palvelunumeroon 020 69 2424 tai sähköpostitse osoitteeseen eraluvat@metsa.fi.

Maksamaton ja peruuttamaton lupa peritään jälkikäteen asiakkaalta."

Tähän pohjautuen makselin luvat sitten kuitenkin päivän myöhässä pois, vaikka vieläkin näiden käyttö itselläni epävarmaa. Nyt kuitenkin tarkemmin tuumittuna, niin tuo taitanee koskea lähinnä puhelimitse ostettuja lupia, joissa lupalasku on postitse kotiin toimitettuna.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 19.08.2022 10:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
KHaivula kirjoitti:
Jalluri kirjoitti:
KHaivula kirjoitti:
Jatkan nyt tähän ketjuun vaikka taitaa tällä kertaa olla vikaa tässäkin päässä näppäimistöä.

Eli tuli sähköposti että luvat on peruttu. Kun kävin erälupien sivuilla niin siellä oli viesti että 15.8. mennessä pitää maksaa luvat tai muuten ne raukeavat.

Vanhasta muistista menin sillä että se 3 viikkoa ennen (vai oliko 2) pitää maksaa.

Missä vaiheessa lupien ostoa tuo tieto että 15.8. mennessä pitää maksaa? Varmaan se oli siinä mutta ei kyllä meikäläisen silmään siinä hermoillesas osunut.

Toisaalta jos laitetaan sähköposti että peruttu, nin mun mielestä voisi kyllä laittaa viestinkin että viimeinen hetki maksaa.


Mulla ainakin näkyi silloin varatessa siinä varauksessa se eräpäivä ja tuli vielä muistutus viesti, että eräpäivä lähestyy. 15 päivä sitten lunastin luvat ja ostelin samalla vähän lisää.


Siinä hässäkässä jäi varmaan huomaamatta tuo eräpäivä, eli niiltä osin ihan oma vika.

Koska sait tuon muistutusviestin? Itse koitin käydä sähköpostia ja jopa roskaposti-kansiota läpi, enkä löytänyt semmoista.


8.8. Tuli muistutus eli viikko ennen eräpäivää.


No siellähän se oli postilaatikossa kun oikein kunnolla katsoi, eli kaikki on mennyt niin kuin pitääkin.

Tulee jännät paikat kuun lopussa koittaa paikata tilanne.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Metsästysluvat Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Sivu 3 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com