Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
waldo Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 07.11.2005 17:31 Viestin aihe: Jäniksen riiputus |
|
|
Mielipiteitä kaivataan. Kuinka moni riiputtaa jänistä muutaman päivän ennen pakkaseen laittoa?
Liotatteko jänistä ennen pakkaseen laittoa?(millä?)
Olen kuullut myös, että jotkut nylkee jänön heti, liottaa ja sitten pakkaseen.
Kumpikohan tapa olisi parempi? _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Waelimaa Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 07.11.2005 17:41 Viestin aihe: |
|
|
Jäniksen laitan riippumaan heti kun pääsen kämpille. Riiputan sitä lämpimillä ilmoilla päivän kylmillä joskus kauemmin (varsinkin pakkasilla) ja sen jälkeen nyljen ja virutan pahimmat veret pois sekä lyön pakasteeseen. (kannattaa viruttaa huolella jos ei halua pakastimeen verta (jäätyneenä veri kyllä lähtee tahrimatta pois yhtenä könttinä pakastelokerosta). _________________ www.gyttorp.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tursas ***
|
Lähetetty: 07.11.2005 19:26 Viestin aihe: Re: Jäniksen riiputus |
|
|
waldo kirjoitti: | Mielipiteitä kaivataan. Kuinka moni riiputtaa jänistä muutaman päivän ennen pakkaseen laittoa? |
Riiputtajien lukumäärästä minulla ei ole tietoa. Veikkaisin n. 128945 suomalaista metsästäjää. Heittoa voi olla joku prosentti puoleen taikka toiseen.
Kyllä riistaeläintä kannattaa riiputtaa n. +4 asteen lämpötilassa viikko että liha mureutuu. Ja ehdottomasti takki päällä, ettei kuivu.
waldo kirjoitti: | Liotatteko jänistä ennen pakkaseen laittoa?(millä?) |
Minkä hel\/etin takia pitää mennä metsälle ja koettaa pyydystää riistaa, jos sen liha pitää liottaa? Silloin lienee sama mennä Siwaan ostamaan itselleen tehotuotettua possua.
waldo kirjoitti: | Olen kuullut myös, että jotkut nylkee jänön heti, liottaa ja sitten pakkaseen.
Kumpikohan tapa olisi parempi? |
Kas siinäpä pulma |
|
Takaisin alkuun |
|
|
waldo Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 07.11.2005 20:05 Viestin aihe: |
|
|
Vanhempi työkaverini, kertoi minulle et hän liottaa jänistä yön yli. Kysyin syytä siihen ja hän vastasi siihen että, liika metsän maku lähtisi pois.
Mutta kohtelias kun halusin nuorempana olla, en halunnut alkaa asiasta sen enempää puhumaan.
Ajattelin sillä vaan sitten kysellä, liotteleeko joku muukin. Vai onko tämä vain työkaverini hömppä touhuja. Itse en, että juuri se kyseinen maku säilyisi. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vista Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 08.11.2005 13:01 Viestin aihe: |
|
|
Olen kuullut, että toiset kiehauttaa jäniksen lihat maidossa ennen ruuaksi laittoa.
Lieneekö tämän tarkoitus myös miedontaa jäniksen makua? Kokemuksia??? _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
tetri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.11.2005 13:33 Viestin aihe: |
|
|
Näin tehdään kun halutaan (jostain mystisestä syystä) kätkeä "riistanmakua".
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nazi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.11.2005 14:37 Viestin aihe: |
|
|
Se mitä sanotaan riistan mauksi, on veren tai maksan maku. Mun mielestä se pitää hävittää, jos haluaa hyvää evästä jäniksestä. Ite keitän jänistä vedessä ja kuorin vaahdot pois keitinvedestä ja vaihdan veden vielä kertaalleen. Tämän jälkeen lihat irti luista ja kalvot pois ja palasiksi ja paistan voin, sipulin, mustapippurin ja suolan kanssa. Mausteet tietty vasta lopuksi. Ei tarvi paistaa ku 5 minuuttia et saa vähän väriä pintaan. Kuivuu liikaa jos paistaa kauemmin. Makuasia, mutta tämä ainakin toimii. _________________ - Pumppu on kanakoiramiehen ase - |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tetri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.11.2005 20:32 Viestin aihe: |
|
|
Erikoinen käsitys riistanmausta (ei sillä, etteikö maksakin maistuisi hyvältä ja verikin joissakin yhteyksissä). Kutsuitkin reseptiäsi osuvasti "hävittämiseksi". On vain mielestäni turhanpäiväistä touhua ensin metsästää riistaa syötäväksi ja sitten tuhota sen maku. Suosittelen lähimarketin pöperöitä - niissä harvoin häiritsee aito metsäinen aromi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
romo Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.11.2005 20:52 Viestin aihe: |
|
|
Kuulin yheltä riistakokilta, että yö kokiksessa poistaisi riistan maun. Ite en oo kokeillu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tetri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.11.2005 23:14 Viestin aihe: |
|
|
Jessus...kävisköhän Pepsi!? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Fox Camper Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1379 Paikkakunta: Koillis-Savo
|
Lähetetty: 08.11.2005 23:20 Viestin aihe: |
|
|
Ainakin jauhelihaksi saat lihasi jos coca colaan laitat. Discovery kanavalla Mythbusters ohjelmassa pitivät lihakimpaletta yön yli coca colassa ja seuraavana päivänä liha oli kyllä aivan pilalla, haju hirvittävä (siis telkkarin välityksellähän minä en hajua haista, mutta niin siinä kuvailivat ) ja liha oli hajonnut palasiksi. _________________ Teoriaan uskotaan vain käytännössä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
romo Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 10.11.2005 16:53 Viestin aihe: |
|
|
Jotenkin uskon ennen sitä kokkia, mutta tarttee kokeilla niin sithän tuon näkee... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|