Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 23.05.2015 23:45 Viestin aihe: Sakon kiiloihin poraus |
|
|
Arvelin tehdä itse ja säästää...
Eli apelin kääntöjalkojen pohjat AV sakon kiiloihin pitäisi ruuvata.
Sorvailin porausjigin 3mm reiällä, mutta mieltä askarruttaa tuo kiilojen yläpinnan "timanttikuvio".
Miten onnistunee normi poranterällä?
Ei ole sopivaa jyrsintappia, 2,5mm löytyy.
Pitäisikö ensin vetää siivu tuolla tapilla, ja sitten poralla loput?
Ruuvien jenkahan on M3.5, eli reikä pitäisi olla 2.9. Eli kolme. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Supe Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Tou 2014 Viestejä: 4812
|
Lähetetty: 24.05.2015 06:47 Viestin aihe: Re: Sakon kiiloihin poraus |
|
|
Ilmeisesti käytössä tukeva pylväsporakone?
Painaisin tuommoisella jyrsiterällä timanttikuvion korkeuden verran verran eli tasaiseksi. Siitä lähtee poranterä sitten suoraan.
Paras kai olisi ajaa timanttikuvio pois kiilojen alta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ile__ Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Lok 2010 Viestejä: 617 Paikkakunta: Ylivieska
|
Lähetetty: 24.05.2015 09:16 Viestin aihe: |
|
|
Vedä jyrsintapilla läpi asti, niin ei pora pääse vaeltamaan. Poralla sitten reikä sopivaksi ja kierre perään. Jos aiot pitää nuo jalat ns lopunikää siinä, niin joku lukiteliima ois hyvä sinne jalan ja timantti karhennuksen väliin esim loctite laakeri- tai ruuvilukite, 2k liimakin toimii siinä hyvin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
siru8 Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Tou 2004 Viestejä: 2903 Paikkakunta: merikarvia
|
Lähetetty: 24.05.2015 13:14 Viestin aihe: |
|
|
Saattaa olla yllättävän kovaa tuo pinta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 24.05.2015 13:46 Viestin aihe: |
|
|
Joo, siitä olen kuullut pelottelua. Melko tarkkaan pitää kuulema jenkatapilla kiertää korvakuulolla ettei rapsahda.
Sinällään miulla on kyllä hyvät terät, iskemätön hyvin lyhytvartinen kolmileikkuinen garantin jyrsintappi ja iskemätön taitaa olla skf:n jenkatappikin.
Kone on emcon vanha sorvi-jyrsin kombinaatti, senkään puolesta ei jää kuin miehestä kiinni.
Noo, sinnehän ne jää optilockien alle piiloon jos vituiksi menee _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26806
|
Lähetetty: 24.05.2015 15:53 Viestin aihe: |
|
|
karhennus saa olla ja on vain hyvä jos liimaa käytetää, liimaksi laittaisin jonkin hyvän 2-k liiman, vaikkapa UHU300 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JJR Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Maa 2006 Viestejä: 291
|
Lähetetty: 26.05.2015 20:05 Viestin aihe: |
|
|
Timanttikuvio vetää koko lailla varmasti poranterän sivuun. Jyrsintapilla ensin. Lisäksi toivotan onnea matkaan kierteytyksessä. Itsellä oli M995 vastaava projekti picatinny-kiskoa varten. Tein käsipelillä, vääntiö jengatapin lieriövarren ympärille kiristettynä jotta rupeaisi luistamaan mieluummin kuin katkeaa, liukkarit oli käytössä, lukkopiippu oli jyrsinkoneessa koneruuvipuristimessa ja tapin peräpää löysälle jätetyn ER- kiristysholkin ohjauksessa, jyrsinpää oli porauksen jäljiltä vielä reikään nähden kohdillaan.
Pyörittelin semmoista neljänneskierros kerrallaan, eipä paljon edes varoittanut kun tappi sanoi narsk ja katkesi. Sitä pätkää sitten jumpattiin ulos reiästä aika monella eri menetelmällä ennenkuin helpotti.
Lopulta marssin sitten kauppaan ja hain suosista yhden koon kierteytyssarjan jolla tein homman loppuun. Sarjassa on kolme kierretappia joista vasta viimeisessä on täysi kierteen profiili.
En lähtisikään enää tekemään muulla tavalla kierteitä lukonkehyksiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 26.05.2015 20:59 Viestin aihe: |
|
|
Nakkasin kuitenkik sepälle tuon, vapaa-aika on kortilla seuraavat kuukaudet työkiireitten takia ja tähän projektiin budjetoidun ajan söi lauantain myräkän kaatamien puiden pätkiminen. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Arijuhani77 Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Huh 2014 Viestejä: 246
|
Lähetetty: 26.05.2015 21:03 Viestin aihe: |
|
|
Omat kokemukset aika monen reijän teon jälkeen.
Karhennusten kohalla kovametalli tapilla pinta tasaseksi ja alkureikäporalla pisteet. Jyrsin tapilla ei missää nimessä kannara tehdä reikiä koska kehykset on aika kovaksi karkastuja. Koboltti pora menee hyvin.
Ja esim m3.5 kierteeseen kannattaa tehdä 3mm poralla reikä niin jos ei ole 3 tapin sarjaa.
Ja ei missään nimessä karkastuilla tapeilla.
Wyrtin punaiset katkee heti.
Keltainen ja sininen on kestanyt.
Ja jos mahdollista niin tee m4 kierteet on aika paljon vahvempi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26806
|
Lähetetty: 26.05.2015 22:07 Viestin aihe: |
|
|
ja ruuvi valikoima ihan eri |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5580
|
Lähetetty: 27.05.2015 06:07 Viestin aihe: |
|
|
Samoilla linjoilla, konekierretapilla on turha yrittää kun napsahtaa heti poikki, M4 kierre ja kolmen tapin sarjalla onnistuu helpommalla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|