Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
cashman Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Jou 2010 Viestejä: 1572 Paikkakunta: Niionniijoki
|
Lähetetty: 14.02.2012 19:22 Viestin aihe: |
|
|
http://www.aijaa.com/
Kuvia kehiin Pohjola... _________________ Amoto quaeramus seria ludo! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26571
|
Lähetetty: 14.02.2012 19:32 Viestin aihe: |
|
|
no perskule, nyt ne on tietenki kaikki kuvat jossain sivuilla
Kiitos, reenaan viellä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TAK85 Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Huh 2006 Viestejä: 11367
|
Lähetetty: 14.02.2012 19:40 Viestin aihe: |
|
|
Ardennie kirjoitti: | THA kirjoitti: | |
TAK85 kirjoitti: |
Onhan tuo ulkoinen tekijäkin selvillä. Itse tunnusti edellä 3 vuotta vanhan "syntinsä". Näissä laukaisukoneistoissa kun yhden ruuvin kääntäminen pakkaa vaikuttamaan moneen muuhunkin asiaan. |
No selitätkö nyt TAK85 vielä tämän kuvankin avulla, mitkä ne "monet muut asiat" ovat, joihin tuon laukaisuvastuksen säätöruuvin kääntäminen tässä koneistossa vaikuttaa? |
Lyhyesti sanoen se muuttaa voimatasapainoa pidätinkappaleen, iskukappaleen ja liipaisimen yläosan välillä. Tuo ruuvin suunta ei suinkaan ole siihen sattumalta saatua. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26571
|
Lähetetty: 14.02.2012 19:43 Viestin aihe: |
|
|
No nyt tuli mieleen ehkä todennäköisin syy siihen laukeamiseen,,,,,
tuo lippaan vapautin liukuu koneiston pinnalla päin liipasinta.
jos vapauttimen ja liipasimen väli on ryytyny jää silta,,,,pam.
tai jokin kova sopiva roska, mutta tuo jäätymä olis hyvinki toden näköistä, vai? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26571
|
Lähetetty: 14.02.2012 19:46 Viestin aihe: |
|
|
TAK85, katos ny, jousi painaa liipasinta akselia vasten.
itseasiassa tuo terävä kulma ei läheskään pohjaa. ja muutenki liipasin on omalla akselilla.
ei muutu muu kuin laukaisu vastus |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26571
|
Lähetetty: 14.02.2012 19:48 Viestin aihe: |
|
|
totta tuo suuntaus ei ole sattumaa,,, on säädettävissä kohtuudella kun sopii tavallinen meisseli, sekä kara ja jousi on jokseenki suorassakulmassa liipasimen liikkelle. ei muuta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TAK85 Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Huh 2006 Viestejä: 11367
|
Lähetetty: 14.02.2012 19:51 Viestin aihe: |
|
|
Niinpä näkyy painavan. Kyllä se tuo Topi oli sentään suunnittelija. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jartsu Banned
Liittynyt: 08 Maa 2004 Viestejä: 30047 Paikkakunta: keski pohjanmaa
|
Lähetetty: 14.02.2012 20:00 Viestin aihe: |
|
|
Sit taas tuo virekynnen säätö on plommattu jollakin pistepuikon tapaisella ettei se epäkesko akseli pyöri.
Se on kuitenki säädetty riittävän liki jotenka siinä ei juuri mitää voiteta, paitti turhaa aikaa.(tai turataa)
Keventämiseen vaikuttaa, virekynnen jousen vaihto keveemmäksi ja iskurin piikin jousen kevennys ja liipasimen kevennys. mutta riittävän herkän tuosta saa ihan jousta vaihtamalla liipasimeen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ardennie Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Huh 2010 Viestejä: 1894
|
Lähetetty: 14.02.2012 20:02 Viestin aihe: |
|
|
Pohjola kirjoitti: | No nyt tuli mieleen ehkä todennäköisin syy siihen laukeamiseen,,,,,
tuo lippaan vapautin liukuu koneiston pinnalla päin liipasinta.
jos vapauttimen ja liipasimen väli on ryytyny jää silta,,,,pam.
tai jokin kova sopiva roska, mutta tuo jäätymä olis hyvinki toden näköistä, vai? |
Tuo on hyvä selitys, kiitos. Jäätyminen on hyvinkin todennäköistä, koska ase oli vuorotellen -15C pakkasessa kyttäyskopissa ja lämpimässä autossa, luntakin tuli tasaiseen tahtiin, joka suli autossa vedeksi. Olen nyt käynyt sen laukaisukoneiston toiminnan ohjeidesi mukaan, enkä löydä vikaa. No, ei tämä hukkaan mennyt, tulihan ase puhdistettua ja samalla opittua vähän lisää sen koneiston toiminnasta. Kiitos.
Niin ja kai tässäkin pätee se vanha totuus, että on parempi katsoa kuin katua.
Viimeinen muokkaaja, Ardennie pvm 15.02.2012 19:18, muokattu 3 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26571
|
Lähetetty: 14.02.2012 20:03 Viestin aihe: |
|
|
tuosta laukeamisesta viellä, jos kattoo tuota elanin laittamaa kuvaa ja alarauta 53 ja siinä liukuu lipas salpa 57 , 57:n yläpuoli liukuu alaraudan ja koneiston välissä (ehkä pari milliä) ja kun salpa liukuu ihan muutaman millin päähän liipasimesta on tuossa pieni vaara , liipasimen ja raudan välistä voi mennä ylimääräistä väliin, puhumattakaan siitä jäätymisestä.
Siksi on syytä muistaa, ota ase aina ensin vireestä, räplää sitten vasta muuta.
Tuolle varmistimesta karkaamiselle on sitten vaikea tehdä mitään muuta kuin pitää piippu suunnattuna vaarattomasti.
Onneksi nuo varmistimen poiston yhteydessä karkailut on ani harvinaisia, ja liittyvät enimmäkseen ihan muihin kuin Tikkoihin. Tosin ei tarvis karata mistään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26571
|
Lähetetty: 14.02.2012 20:10 Viestin aihe: |
|
|
Täytyy myöntää, tämä oli itellekki erittäin valaisevaa, en ole ennen tiedostanu tuota nyt esiin tullutta mahdollisuutta, sillä se on tosiaan erittäin suuri mahdollisuus suotuisissa olosuhteissa.
Tosin yleensä nostan sen kammen ensimmäiseksi,,,,,
Jartsun mainitseman lommauksen kimppuun ei todellakaan kannatte kajota, ainakaan herkennysmielessä. Siihen hommaan komppaan TAK85;sta. Mutta jos haluaa mosini/mauseeri laukasun asia erikseen
Tärkein unohtu kysyä: Onko myytti murrettu, mielestäni on. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ardennie Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Huh 2010 Viestejä: 1894
|
Lähetetty: 14.02.2012 20:20 Viestin aihe: |
|
|
Pohjola kirjoitti: |
Tärkein unohtu kysyä: Onko myytti murrettu, mielestäni on. |
Myytti on murrettu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ent.ap Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Tam 2005 Viestejä: 1666
|
Lähetetty: 14.02.2012 21:15 Viestin aihe: |
|
|
Erittäin hyvä topiikki!!!
Ensinnä mainitten tuon HYVINTÄRKEÄN asian, koneistoihin ei saa milloinkaan luottaa liikkaa, joten se aseasioissa tarkoittaa sitä, että piippua EI osoitella mihinkään mikä aseen lauettaua voi olla kohtalokasta, tietenkin ammuttava eläin poislukien. Painottaisin myös sitä, että seuruejahdeissa ja esim. hirvenvetohommissa tarkistetaan kiväärit, ettei ole pati piipussa... Rutiiniahan tuo tulisi olla, mutta olen lukenu tapauksista, ettei ase ollukkaan tyhjä..
Toisekseen, mukavaa luettavaa että on tämmönen lähestymistapa vikaan/vian poistoon... toisinaan olen tavannut koneistoja, joitten "oire" on poistettu, mutta itse vika on jääny... esim. epäkeskeiset laakeripesät/akseloinnit ym.
Koneistot kuitenkin vaativat AINA huoltoa... olkoot koneisto, kuin koneisto, niin Huoltakaa niitä.. ase, traktori, rekka, tuotantolinja... ym. Huollolla pärjää pitkälle.
Hyvä että tämäkin keskustelun myytti "murrettiin"... _________________ Jokanen eletty päivä, on lähenpänä kuolemaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
fw71 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Maa 2006 Viestejä: 1270 Paikkakunta: pohjanmaa
|
Lähetetty: 15.02.2012 08:46 Viestin aihe: |
|
|
Joo. Ja keltaisella maalilla plommattu koneisto on valikoitu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 9077
|
Lähetetty: 15.02.2012 11:28 Viestin aihe: |
|
|
Pohjola voisi käydä kirjoittamssa muutaman rivin tuonne Offiplastalle, tuo ketju siellä on kohtuullisen tuorre, viimeiset kommentit viime keväältä.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=77891
Tuo keltainen plommausmyytti on vielä murtamatta, mistähän se juttu on lähtenyt liikkeelle? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|