OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Häiriö Tikka-55 laukaisukoneistossa
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
cashman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Jou 2010
Viestejä: 1572
Paikkakunta: Niionniijoki

LähetäLähetetty: 14.02.2012 19:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

http://www.aijaa.com/

Kuvia kehiin Pohjola...
_________________
Amoto quaeramus seria ludo!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26571

LähetäLähetetty: 14.02.2012 19:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä



no perskule, nyt ne on tietenki kaikki kuvat jossain sivuilla Embarassed

Kiitos, reenaan viellä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TAK85
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Huh 2006
Viestejä: 11367

LähetäLähetetty: 14.02.2012 19:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ardennie kirjoitti:
THA kirjoitti:


TAK85 kirjoitti:

Onhan tuo ulkoinen tekijäkin selvillä. Itse tunnusti edellä 3 vuotta vanhan "syntinsä". Näissä laukaisukoneistoissa kun yhden ruuvin kääntäminen pakkaa vaikuttamaan moneen muuhunkin asiaan.


No selitätkö nyt TAK85 vielä tämän kuvankin avulla, mitkä ne "monet muut asiat" ovat, joihin tuon laukaisuvastuksen säätöruuvin kääntäminen tässä koneistossa vaikuttaa?


Lyhyesti sanoen se muuttaa voimatasapainoa pidätinkappaleen, iskukappaleen ja liipaisimen yläosan välillä. Tuo ruuvin suunta ei suinkaan ole siihen sattumalta saatua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26571

LähetäLähetetty: 14.02.2012 19:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No nyt tuli mieleen ehkä todennäköisin syy siihen laukeamiseen,,,,,
tuo lippaan vapautin liukuu koneiston pinnalla päin liipasinta.
jos vapauttimen ja liipasimen väli on ryytyny jää silta,,,,pam.
tai jokin kova sopiva roska, mutta tuo jäätymä olis hyvinki toden näköistä, vai?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26571

LähetäLähetetty: 14.02.2012 19:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TAK85, katos ny, jousi painaa liipasinta akselia vasten.
itseasiassa tuo terävä kulma ei läheskään pohjaa. ja muutenki liipasin on omalla akselilla.
ei muutu muu kuin laukaisu vastus
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26571

LähetäLähetetty: 14.02.2012 19:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

totta tuo suuntaus ei ole sattumaa,,, on säädettävissä kohtuudella kun sopii tavallinen meisseli, sekä kara ja jousi on jokseenki suorassakulmassa liipasimen liikkelle. ei muuta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TAK85
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Huh 2006
Viestejä: 11367

LähetäLähetetty: 14.02.2012 19:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niinpä näkyy painavan. Kyllä se tuo Topi oli sentään suunnittelija.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jartsu
Banned


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 30047
Paikkakunta: keski pohjanmaa

LähetäLähetetty: 14.02.2012 20:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sit taas tuo virekynnen säätö on plommattu jollakin pistepuikon tapaisella ettei se epäkesko akseli pyöri.

Se on kuitenki säädetty riittävän liki jotenka siinä ei juuri mitää voiteta, paitti turhaa aikaa.(tai turataa)

Keventämiseen vaikuttaa, virekynnen jousen vaihto keveemmäksi ja iskurin piikin jousen kevennys ja liipasimen kevennys. mutta riittävän herkän tuosta saa ihan jousta vaihtamalla liipasimeen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ardennie
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Huh 2010
Viestejä: 1894

LähetäLähetetty: 14.02.2012 20:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
No nyt tuli mieleen ehkä todennäköisin syy siihen laukeamiseen,,,,,
tuo lippaan vapautin liukuu koneiston pinnalla päin liipasinta.
jos vapauttimen ja liipasimen väli on ryytyny jää silta,,,,pam.
tai jokin kova sopiva roska, mutta tuo jäätymä olis hyvinki toden näköistä, vai?


Tuo on hyvä selitys, kiitos. Jäätyminen on hyvinkin todennäköistä, koska ase oli vuorotellen -15C pakkasessa kyttäyskopissa ja lämpimässä autossa, luntakin tuli tasaiseen tahtiin, joka suli autossa vedeksi. Olen nyt käynyt sen laukaisukoneiston toiminnan ohjeidesi mukaan, enkä löydä vikaa. No, ei tämä hukkaan mennyt, tulihan ase puhdistettua ja samalla opittua vähän lisää sen koneiston toiminnasta. Kiitos. Smile

Niin ja kai tässäkin pätee se vanha totuus, että on parempi katsoa kuin katua. Smile


Viimeinen muokkaaja, Ardennie pvm 15.02.2012 19:18, muokattu 3 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26571

LähetäLähetetty: 14.02.2012 20:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuosta laukeamisesta viellä, jos kattoo tuota elanin laittamaa kuvaa ja alarauta 53 ja siinä liukuu lipas salpa 57 , 57:n yläpuoli liukuu alaraudan ja koneiston välissä (ehkä pari milliä) ja kun salpa liukuu ihan muutaman millin päähän liipasimesta on tuossa pieni vaara , liipasimen ja raudan välistä voi mennä ylimääräistä väliin, puhumattakaan siitä jäätymisestä.

Siksi on syytä muistaa, ota ase aina ensin vireestä, räplää sitten vasta muuta.

Tuolle varmistimesta karkaamiselle on sitten vaikea tehdä mitään muuta kuin pitää piippu suunnattuna vaarattomasti.
Onneksi nuo varmistimen poiston yhteydessä karkailut on ani harvinaisia, ja liittyvät enimmäkseen ihan muihin kuin Tikkoihin. Tosin ei tarvis karata mistään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26571

LähetäLähetetty: 14.02.2012 20:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täytyy myöntää, tämä oli itellekki erittäin valaisevaa, en ole ennen tiedostanu tuota nyt esiin tullutta mahdollisuutta, sillä se on tosiaan erittäin suuri mahdollisuus suotuisissa olosuhteissa.
Tosin yleensä nostan sen kammen ensimmäiseksi,,,,,

Jartsun mainitseman lommauksen kimppuun ei todellakaan kannatte kajota, ainakaan herkennysmielessä. Siihen hommaan komppaan TAK85;sta. Mutta jos haluaa mosini/mauseeri laukasun asia erikseen Laughing

Tärkein unohtu kysyä: Onko myytti murrettu, mielestäni on. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ardennie
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Huh 2010
Viestejä: 1894

LähetäLähetetty: 14.02.2012 20:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:

Tärkein unohtu kysyä: Onko myytti murrettu, mielestäni on. Wink


Myytti on murrettu. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ent.ap
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tam 2005
Viestejä: 1666

LähetäLähetetty: 14.02.2012 21:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Erittäin hyvä topiikki!!!

Ensinnä mainitten tuon HYVINTÄRKEÄN asian, koneistoihin ei saa milloinkaan luottaa liikkaa, joten se aseasioissa tarkoittaa sitä, että piippua EI osoitella mihinkään mikä aseen lauettaua voi olla kohtalokasta, tietenkin ammuttava eläin poislukien. Painottaisin myös sitä, että seuruejahdeissa ja esim. hirvenvetohommissa tarkistetaan kiväärit, ettei ole pati piipussa... Rutiiniahan tuo tulisi olla, mutta olen lukenu tapauksista, ettei ase ollukkaan tyhjä..

Toisekseen, mukavaa luettavaa että on tämmönen lähestymistapa vikaan/vian poistoon... toisinaan olen tavannut koneistoja, joitten "oire" on poistettu, mutta itse vika on jääny... esim. epäkeskeiset laakeripesät/akseloinnit ym.

Koneistot kuitenkin vaativat AINA huoltoa... olkoot koneisto, kuin koneisto, niin Huoltakaa niitä.. ase, traktori, rekka, tuotantolinja... ym. Huollolla pärjää pitkälle.

Hyvä että tämäkin keskustelun myytti "murrettiin"...
_________________
Jokanen eletty päivä, on lähenpänä kuolemaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
fw71
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Maa 2006
Viestejä: 1270
Paikkakunta: pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.02.2012 08:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo. Ja keltaisella maalilla plommattu koneisto on valikoitu. Confused
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 9077

LähetäLähetetty: 15.02.2012 11:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola voisi käydä kirjoittamssa muutaman rivin tuonne Offiplastalle, tuo ketju siellä on kohtuullisen tuorre, viimeiset kommentit viime keväältä.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=77891

Tuo keltainen plommausmyytti on vielä murtamatta, mistähän se juttu on lähtenyt liikkeelle?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Sivu 4 Yht. 6

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com