OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Metsästysseuran uudet jäsenehdot
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tappaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 138

LähetäLähetetty: 27.02.2012 18:38    Viestin aihe: Metsästysseuran uudet jäsenehdot Vastaa lainaamalla viestiä

Moi! Metsästysseura johon kuulun Suomessa on nyt huomannut, että ukkontuminen on väistämättä edessä. Aiemmin seuraan otettiin vain "kylällä" asuvia. Vaikka olisit omistanut 1000 ha metsää kylänrajojen sisäpuolella, ei seuraan ole ollut asiaa, jos et ole kirjoilla "kylällä". Itse olen aiemmin maisemissa asunut, ja täten seuran täysivaltainen jäsen, jäsen olen ollut n. 25 vuotta.
Nyt jäsenpolitiikkaa pistetään uusiksi. Vuosikokouksessa tehtiin sääntömuutos, joka edellyttää, että seuran täysivaltaisen jäsenen rintaperilliset pääsevät halutessaan seuran jäseniksi. Sillä erotuksella, että tämä koskee vain suomessa asuvia seuranjäseniä, ja heidän rintaperillisiään. Itse olen seuran ainut jäsen joka asuu ulkomailla. Täten minun lapseni eivät halutessaan saa seuran jäsenyyttä. Olen niillä linjoilla, että seuran täysivaltaisena jäsenenä minulla on täysin samat oikeudet ja velvollisuudet kuin kellä tahansa muulla seuran jäsenellä, asuinpaikasta riippumatta. Ts. Mielestäni lapsillani pitäisi olla minun täysivaltaiseen jäsenyyteen perustuen samat oikeudet kuin suomessa asuvilla rintaperillisillä vaikka asuisin kuussa. Joka tapauksessa yhdenvertaisesta kohtelusta ei voida puhua. Mitäs luulette, mikä on oikein, mikä väärin?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
GWP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tam 2006
Viestejä: 1442
Paikkakunta: tosi lähellä ruåttia

LähetäLähetetty: 27.02.2012 22:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näin äkkiseltään ajateltuna mikään ei mennyt väärin. Siehän olet seuran täysivaltainen jäsen, mutta kläpit ei sitä ole. Kuten kellään muullakaan. Säännöissä sanotaan millä edellytyksellä seuraan pääsee jäseneksi eikä siis näinollen edes liity yhdenvertaisuus pykälään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pyrykoira
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2005
Viestejä: 943

LähetäLähetetty: 27.02.2012 22:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yhdistys / seura valitsee jäsenensä. Jäsenyyttä ei voine vaatia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Johan Nyton
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Maa 2010
Viestejä: 1221

LähetäLähetetty: 27.02.2012 23:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Periaatteessa seuralla on aina mahdollisuus valita jäsenensä. Jos säännöissä on mainittu joitain rajoituksia asian suhteen niitä voidaan noudattaa tai olla noudattamatta. Ei ole pakko ottaa jäseneksi edes paikkakunnan suurinta maanomistajaa, varsinkaan jos hänet esimerkiksi tunnetaan suureksi mulkeroksi ja salametsästäjäksi jne..Mutta tottahan yhdistyksellä on hyvä olla jonkinlaiset perusperiaatteet jäseneksi kelpoisista henkilöistä. Ei niitä kuitenkaan kannata varsinaisiin sääntöihin kirjoittaa.

Tasa-arvoisuus jäsenten kesken alkaa vaikuttaa vasta henkilön tultua jäseneksi.

Monessa seurassa ei ymmärretä mitä kaikkea sääntömuutoksiin liitty. Puhumattakaan että osattaisiin aina muotoilla säännöt sellaisiksi että ne ohjaisivat seuran toimintaa järkevällä tavalla ja kohtelisivat jäseniä tasapuolisesti sekä asiallisesti. Varsinaisia laittomuuksia sääntöihin ei yleensä pääse livahtamaan koska rekisteröintivaiheessa PRH:n lakimies tarkastaa sääntöjen lainmukaisuuden.

Periaatteessa riittäisi kun jäsenyydestä mainittaisiin säännöissä esim.

x§ Jäsenyys yhdistyksessä.
Yhdistys voi ottaa uusia jäseniä yhdistykselle jätetyn hakemuksen, seuran johtokunnan vuosikokoukselle tekemän esityksen sekä vuosikokouksen päätöksen perusteella. Mahdollisessa äänestyksessä jäsenyyttä tulee kannattaa vähintään kaksi kolmasosaa (2/3) kokouksessa henkilökohtaisesti edustettuina olevista äänivaltaisista yhdistyksen jäsenistä.

Mahdollisesti voidaan vielä todeta (tässä tai myöhemmässä pykälässä) että: Jäsenyys astuu voimaan hakijan saatua myönteisen päätöksen sekä suoritettuaan liittymis- ja jäsenmaksun yhdistykselle.

Em. edellytyksellä seura voi ottaa jäsenekseen vaikka koko Euroopan omistajan, tai sitten ihan yhtä hyvin olla ottamatta.
_________________
Kun katson vihreitä näen punaista..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14849

LähetäLähetetty: 28.02.2012 01:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Henkilökohtaisesti näen ongelmattomimpana seuran, jossa jäsenyys perustuu puhtaasti maanomistukseen, eikä jäsenen asuinpaikalle anneta painoarvoa. Ns. kyläläisten seuroissa on ongelmia senkin suhteen, että joillain seuroilla jäsenmäärä ylittää järkevän tason aivan vain siitä syystä, että kylä on esimerkiksi kasvanut merkittävästi seuran perustamisajoista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 5973

LähetäLähetetty: 28.02.2012 10:32    Viestin aihe: Re: Metsästysseuran uudet jäsenehdot Vastaa lainaamalla viestiä

tappaja kirjoitti:
Moi! Metsästysseura johon kuulun Suomessa on nyt huomannut, että ukkontuminen on väistämättä edessä. Aiemmin seuraan otettiin vain "kylällä" asuvia. Vaikka olisit omistanut 1000 ha metsää kylänrajojen sisäpuolella, ei seuraan ole ollut asiaa, jos et ole kirjoilla "kylällä". Itse olen aiemmin maisemissa asunut, ja täten seuran täysivaltainen jäsen, jäsen olen ollut n. 25 vuotta.
Nyt jäsenpolitiikkaa pistetään uusiksi. Vuosikokouksessa tehtiin sääntömuutos, joka edellyttää, että seuran täysivaltaisen jäsenen rintaperilliset pääsevät halutessaan seuran jäseniksi. Sillä erotuksella, että tämä koskee vain suomessa asuvia seuranjäseniä, ja heidän rintaperillisiään. Itse olen seuran ainut jäsen joka asuu ulkomailla. Täten minun lapseni eivät halutessaan saa seuran jäsenyyttä. Olen niillä linjoilla, että seuran täysivaltaisena jäsenenä minulla on täysin samat oikeudet ja velvollisuudet kuin kellä tahansa muulla seuran jäsenellä, asuinpaikasta riippumatta. Ts. Mielestäni lapsillani pitäisi olla minun täysivaltaiseen jäsenyyteen perustuen samat oikeudet kuin suomessa asuvilla rintaperillisillä vaikka asuisin kuussa. Joka tapauksessa yhdenvertaisesta kohtelusta ei voida puhua. Mitäs luulette, mikä on oikein, mikä väärin?


Jotenkin tuntuu, että ko ulkomaalaispykälä on sorvattu vain sinua varten..? Ettet olisi avautunut väärille tyypeille? Muutenhan tuollainen sääntö on käytännössä ihan turha mutta tuskin millään lailla laiton.

Yleisesti ottaen, kun kuulee juttuja kavereilta, tuntuu ihan käsittämättömätä, että seurat maalaavat itsensä nurkkaan sääntöjensä kanssa. Miksi hyvien tyyppien pääsy seuraan pitää rajata muulla tavalla kuin riittävän isolla äänienemmistöllä, kuten Johankin mainitsee? Ei mene jakeluun, että järkevän ja aktiivisen päätöksenteon asemasta mennään ikiaikaisten kiveen kirjoitettujen jäykkien sääntöjen taakse piiloon pask'a housuissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tupella
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tou 2007
Viestejä: 5313

LähetäLähetetty: 28.02.2012 12:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuule J.D, kyse on aivan samasta neljän kovan K:n yhdistelmästä kuin kunnallis- ja osin valtakunnanpolitiikassakin: Kateus, Kauna, Kykenemättömyys ja Kylmä rinki. Se nelikko estää tehokkaasti järjen käytön ja sen mukana oikeat tai ainakin ymmärrettävät ratkaisut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tappaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 138

LähetäLähetetty: 28.02.2012 13:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Luulisin että meikäläisellä on tiettyjen tahojen mielestä asiat liian hyvin, mutta ei siitä enempää. Pallo on nyt käsittääkseni seuralla. Asian kehitys riippuu käsittääkseni siitä, miten he pykälän kirjoittavat. Mikäli pykälässä lukee että:"Seuran suomessa asuvan jäsenen rintaperillisillä on oikeus seuran jäsenyyteen", niin oletan että seura liikkuu liukkaalla jäällä. Mikäli pykälä on muotoiltu esim tavalla, "Seuran jäsenen rintaperillisillä on oikeus seuran jäsenyyteen. Tämä ei koske seuran jäsenten ulkomailla asuvia rintaperillisiä", niin en varmaankaan voi mitään. Sanomattakin on selvää että tälläiselle sännölle ei ole mitään järkevää syytä, pääasia tuntuu olevan että pojat saavat nikkaroida mahdollisimman vaikeasti tulkittavia sääntöjä!
Lisäpykälä em. sääntöön on muotoiltu näin. "Oikeus rintaperillisen pääsyyn seuraan on, että hakijan vanhempi on aktiivinen metsästysseuran jäsen".
Rolling Eyes Laughing
Ja kukahan on se jumala, joka päättää, kuka on aktiviinen ja kuka ei. Mitään sen kummempaa määritelmää sille ei ole annettu!! Hah hah, onneksi isovanhemmilla on toistasataa hehtaaria maata, joitten vuokrasopimus tulee uusia nyt syksyllä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16694

LähetäLähetetty: 28.02.2012 13:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tappaja kirjoitti:
Luulisin että meikäläisellä on tiettyjen tahojen mielestä asiat liian hyvin, mutta ei siitä enempää.


Tämähän riittää vallan hyvin.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
LG1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 8291

LähetäLähetetty: 28.02.2012 13:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tappaja kirjoitti:
Hah hah, onneksi isovanhemmilla on toistasataa hehtaaria maata, joitten vuokrasopimus tulee uusia nyt syksyllä!


Sellainen yli 500ha maa-ala alkaa tuntumaan, mutta 100-200ha voi olla merkityksetön monelle seuralle. Tosin, jos on tärkeällä sijainnilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nettijussi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5435
Paikkakunta: Muinais Suomi

LähetäLähetetty: 28.02.2012 14:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näissä sääntömuutoksissa, kun kyse on rekisteröidystä seurasta, pitää myös huolehtia että muutokset ovat tehty yhdistyslain ja yhdistyksen sääntöjen määräämällä tavalla.
Kokouskutsussa jo pitää löytyä maininta siitä, että sääntöja sorvataan uuteen uskoon. Lisäksi sääntömuutokset vaativat yleensä suuremman määräenemmistön kuin jotkut muut päätettävät asiat. Joissakin yhdistyksissä kahden yleisen kokouksen hyväksynnän.
Tämän jälkeen sääntömuutos on vielä hyväksytettävä yhdistysrekisteritoimistossa, ennenkuin sääntömuutokset astuvat voimaan.

Metsästysyhdistyksissä usein oikaistaan mutkissa ja tehdään kokouksen päätöksillä "sääntöja", jotka eivät kuitenkaan ole lainvoimaisia, kun ovat tehty vastoin sääntömuutoksissa vaadittua menettelytapaa.

Nettijussi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jetset
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 1485
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 28.02.2012 14:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yllättävän asiallisia vastauksia on saanut sellainen nimimerkki, jolle en itse viitsisi näillä saiteilla edes vastata....

Toivottavasti saat seurasi kanssa asiat setvittyä, jotta jälkikasvukin pääsee samoille maille samoilemaan.
_________________
Laavulla nukkuu parhaiten
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tappaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 138

LähetäLähetetty: 28.02.2012 14:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jetset kirjoitti:
Yllättävän asiallisia vastauksia on saanut sellainen nimimerkki, jolle en itse viitsisi näillä saiteilla edes vastata....

Toivottavasti saat seurasi kanssa asiat setvittyä, jotta jälkikasvukin pääsee samoille maille samoilemaan.


???
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jetset
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 1485
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 28.02.2012 14:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Et sitten ymmärrä miten provokatiivinen joitten mielestä tuo nimmari on?

Kas kun ei "gun for hire"
_________________
Laavulla nukkuu parhaiten
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jukka66
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 1796

LähetäLähetetty: 28.02.2012 14:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tappaja kirjoitti:
jetset kirjoitti:
Yllättävän asiallisia vastauksia on saanut sellainen nimimerkki, jolle en itse viitsisi näillä saiteilla edes vastata....

Toivottavasti saat seurasi kanssa asiat setvittyä, jotta jälkikasvukin pääsee samoille maille samoilemaan.


???


No mietippä nyt tuota nimimerkkiäsi ihan ajatuksella vai mitä kuulostaisi esim. nimimerkki "ryöstäjä" tai "murhaaja"?

Mutta itse asiaan.

1. Oliko vuosikokouskutsussa mainittu, että aiheena on myös sääntömuutos?
2. Oliko päätös tehty sääntöjen puitteissa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com