OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Ristikon valinta drillingin kiikariin?
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
jussunduuri
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 25 Tam 2006
Viestejä: 72

LähetäLähetetty: 31.03.2008 22:32    Viestin aihe: Ristikon valinta drillingin kiikariin? Vastaa lainaamalla viestiä

Moi

Onko ehdotuksia/ käyttökokemuksia ristikon valinnaksi drillingin kiikariin?
Ajattelin ostaa Zeissin 2,5-12-50 ja ristikoksi 40 valopisteellä, vai onko 44 parempi ja miten se ristikko , onko niissä aina valo vai valinnaisesti?
Käyttö olisi useinmiten linnustus.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jasse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Mar 2004
Viestejä: 320

LähetäLähetetty: 01.04.2008 04:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hei,

Tarkoitit varmaan Zeissiä suurennoksella 2.5-10X50. Mulla itellä on tuo varipoint mallina ja ristikolla 54 omassa drillingissäni. Olen todella tyytyväinen siihen kiikariin ja ristikkoon. kannattaa hankkia mielestäni varipointti drillinkiin. Tuo päiväkäyttöönkin tarkoitettu valo-ominaisuus on siinä hintansa väärtti.

Jos et hanki varipointtia niin mielestäni tuollainen ristikko 40 missä on valaistu piste on parempi kuin valaistu risti. Ihan turhaan sitä valoa on enemmän osoittamassa kuin sen pisteen verran. Tuo malli 44 ei kuitenkaan ristikkonsa puolesta enempää anna hyötyä.

Mutta suosittelisin siis vilpittömästi Varipointtia 54 ristikolla.

Valo ei ole ristikossa automaattisesti, mutta tuossa uudessa varipointissa on hieno ominaisuus se että putki osaa säätää valotehoa automaattisesti ulkopuolella olevan kirkkauden mukaan ja lisäksi on manuaalinen mahdollisuus.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
egi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hei 2005
Viestejä: 556

LähetäLähetetty: 01.04.2008 07:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo o, vai valo ja linnustus.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 01.04.2008 09:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Varipontit varmaan on hyviä. Minua kyllä aina on hieman vaivannut niiden ristikkomalli. Kun on 'tottunut' sellaiseen, jossa hiusviivat menevät ristiin, niin pisteen kanssa ampuminen tuntuu oudolta. Tollaisella perintesellä saksalaismallin ristikolla, 40, pärjää jotenkin hämärissä vaikka patterit olisi finitokin. Itse päädyin aikanaan perinteiseen Diavariin ristikolla 40, valoa kun tulee kuitenkin käytettyä vain hämärissä.

Nämä on tietysti maku- ja tottumiskysymyksiä, mutta kannattaa itselleen tehdä selväksi mikä ristikkomalli on se 'mieluinen'. Perinteiset ovat niitä 'varmoja' ratkaisuja, mutta uusistakin saattaa löytyä se itselle paras.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8945

LähetäLähetetty: 01.04.2008 10:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo Zeiss Victory 2,5-10x50 on erittäin sopiva kiikari drillingin päälle, kevyt, kompakti koko ja riittävän valovoimainen. Varipointin ristikot on enemmän suunniteltu nopeisiin laukauksiin, eivätkä mielestäni ole parhaimmillaan linnustuksessa. Perinteiset ristikkoratkaisut ovat siihen hommaan parhaita. Tarvitsetko valoa ollenkaan on sitten eri asia. Nämä ovat vähän makuasioita ja kannatta ottaa kommentit huomioon, mutta tehdä päätös oman maun mukaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussunduuri
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 25 Tam 2006
Viestejä: 72

LähetäLähetetty: 01.04.2008 20:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos kommenteista, paitsi toi "egi" ( joku aito asiantuntija , niin kuin yleensä! ) ja vielä kymysys , eli oliko siis valo päällä koko ajan ristikossa vai vain hämärällä/ tarvittaessa/kytkettäessä?

Thänx täysillä etukäteen
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 01.04.2008 20:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla vain hämärässä tai tarvittaessa. Kytketään erikseen päälle kun tarvitaan. Usein hämärissä tulee kytkettyä vasta aikas hämärässä, kun hyvä valovoima muuten pitää kuvan kirkkaana aika kauan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussunduuri
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 25 Tam 2006
Viestejä: 72

LähetäLähetetty: 01.04.2008 21:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos, nyt selvä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
egi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hei 2005
Viestejä: 556

LähetäLähetetty: 02.04.2008 07:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anteeksi jussunduuri, ei tarkoitukseni ollut loukata vaan herättää ajatusta tuosta valon tarpeellisuudesta, mielestäni tuo valo voi olla tarpeellinen jossain pimeäkytyllä, mutta ei linnun metsästyksessä, mihin kuvittelin sinun pyssyä pääasiallisesti tarvitsevan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 02.04.2008 07:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

egi kirjoitti:
Anteeksi jussunduuri, ei tarkoitukseni ollut loukata vaan herättää ajatusta tuosta valon tarpeellisuudesta, mielestäni tuo valo voi olla tarpeellinen jossain pimeäkytyllä, mutta ei linnun metsästyksessä, mihin kuvittelin sinun pyssyä pääasiallisesti tarvitsevan.


Ei välttämätön, mutta mainio ominaisuus. Lintuhan on maastoutumisen mestari ja istuu usein varjossa.
Itse ostaisin kiikarin nykypäivänä aina valolla.
Nämä ovat tietysti mielipiteitä.
_________________
Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8945

LähetäLähetetty: 02.04.2008 08:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

perisofeus kirjoitti:
Lintuhan on maastoutumisen mestari ja istuu usein varjossa.
Itse ostaisin kiikarin nykypäivänä aina valolla.
Nämä ovat tietysti mielipiteitä.


Itse satasaan mieluummin laadukkaampaan optiikkaan kuin valoon. Hyvällä optiikalla löytää sen linnun sieltä varjosta, valosta siihen ei ole yhtään mitään hyötyä, IMHO.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 02.04.2008 09:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elan kirjoitti:
perisofeus kirjoitti:
Lintuhan on maastoutumisen mestari ja istuu usein varjossa.
Itse ostaisin kiikarin nykypäivänä aina valolla.
Nämä ovat tietysti mielipiteitä.


Itse satasaan mieluummin laadukkaampaan optiikkaan kuin valoon. Hyvällä optiikalla löytää sen linnun sieltä varjosta, valosta siihen ei ole yhtään mitään hyötyä, IMHO.


Jees. Oma valopiste on Zeiss Victory Varipoint 3-12x56 T*. Ristikko, tai tässä tapauksessa pallo, vaan erottuu valo päällä paremmin. Toimii aamu- ja iltahämärässä, tiheikössä ja kirkkaassa auringonvalossa.
_________________
Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 02.04.2008 11:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

perisofeus kirjoitti:
Jees. Oma valopiste on Zeiss Victory Varipoint 3-12x56 T*. Ristikko, tai tässä tapauksessa pallo, vaan erottuu valo päällä paremmin.


Juuri näitä tilanteita tarkoitin, kun totesin (ainakin minulle) pisteen tuntuvan 'oudolta'. Printeinen ristikko on helpompi hahmottaa ja valolle ei ehkä ole samanlaista tarvetta. Olen jonkun verran Varipointtien läpi tiiraillut, tosin enemmän 'hirvimallin' putkilla ja minusta musta piste 'hukkuu' tummaan taustaan yllättävän helposti ja päivänvalollakin todella tekee mieli pitää valoa päällä.

Tunne varmaan johtuu osaltaan oman näön ominaisuuksista, mutta kuitenkin. Sinänsä muuten ajatus siitä, että 'ristikko' ja valopiste toimisivat kuten Varipointissa on kiinnostanut, mutta ristikkomallit vaan eivät minusta ole tyydyttäviä. Liekö Varipointin kaltainen ratkaisu edes mahdollinen 'tavallisella' ristikolla, en tiedä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 02.04.2008 12:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiul kirjoitti:

Juuri näitä tilanteita tarkoitin, kun totesin (ainakin minulle) pisteen tuntuvan 'oudolta'. Printeinen ristikko on helpompi hahmottaa ja valolle ei ehkä ole samanlaista tarvetta. Olen jonkun verran Varipointtien läpi tiiraillut, tosin enemmän 'hirvimallin' putkilla ja minusta musta piste 'hukkuu' tummaan taustaan yllättävän helposti ja päivänvalollakin todella tekee mieli pitää valoa päällä.


Piti oikein testata. Nyt on pilvinen sää ja täplä erottuu mustana erittäin hyvin. En edes löytänyt tarpeeksi tummia/mustia kohtia, mihin täplä hukkuisi. Parhaiten erottuu tietysti perinteiset saksalaiset tolppatähtäimet. Pienoiskiväärin Simmons-hiusristikko (joka ei ole kaikista ohkaisin) häviää tummaan helpommin kuin Zeissin täplä. Mutta näkö on subjektiivinen kokemus.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
jasse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Mar 2004
Viestejä: 320

LähetäLähetetty: 02.04.2008 12:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu...kyllä se musta piste laatutähtäimissä erottuu hämärässäkin, mutta minun mielestäni selvä varipointin etu (drillinkini päällä) on päiväolosuhteissakin kun ammutaan pienellä suurennoksella esim. lintua lentoon ja nopeissa ajotilanteissa vaikkapa jänistyksessä. Juuri tuo punapisteen selkeä ja nopea hahmottaminen kyseisessä tähtäinkuvassa on minulle helpompaa kuin esim pelkällä haulikolla ilman tähtäintä ampuminen. Siksi käytän drillinkini päällä lähes aina kiikaria kuin ilman sitä. Toki nämä ovat tottumiskysymyksiäkin, mutta itse en näe ristikkomallissa mitään parempaa tavallisissa drillinkimatkan käyttötilanteissa.

Toisena kiikarina zeissin lisäksi mulla on pikajaloilla Swaron Z6 1-6, joka on mielestäni todella hyvän avun nopeisiin lähitilanteisiin pienen suurennoksen ym. laadun vuoksi. Sitäkin voisin suositella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com