OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

City-maasturi erä- ja yleiskäytössä
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 65, 66, 67  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
speedhead
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Huh 2004
Viestejä: 146
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

LähetäLähetetty: 24.04.2007 13:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omat metsästysautot järjestyksessä:
Suzuki samurai 410J (89), Suzuki Vitara(97), Jeep Cherokee x 2 ( bensa (01)/Diesel (02), Nissan X-trail x 2 (04, 06).
Luonnollisesti Suzuki Samurailla olisi kyntänyt vaikka kivikkoisen pellon. Vanha Vitara oli koko ajan rikki. Jeepit huippumaastureita, mutta talvella meni ajo-ominaisuudet ihan puujalkahommiksi ja yllättävän paljon pikkuvikaa. Melkoisia traktoreita olivat kaupungissa, hyviä kun suoraa baanaa riitti.
Nissanit toki ovat kompromisseja, mutta kiva niillä on ollut lasetella pitempiä matkoja pojoisen metsästyreissuille. Kattoboksi on ehdoton , kun tavaratila käy ahtaaksi, varsinkin kun lastaa ensin korahäkin. Muuten mainio peli, toimintavarma ja maavara riittää, kun ei extreme-reiteistä haikaile.
P.S.- Autolla ei ihan joka paikkaan pidä päästäkään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hq
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2004
Viestejä: 3688

LähetäLähetetty: 25.04.2007 05:16    Viestin aihe: Re: City-maasturi erä- ja yleiskäytössä Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Minkälaisia kokemuksia on City-maastureista kertynyt ja mikä on saanut ko. merkkiin ja malliin päätymään?


Syvältä. Jos maavara jostakin mystisestä syystä riittääkin, rengastus joka ei täristä paikkoja hampaista maantiellä ei pidä maastossa. Pohjapanssarit kosmeettisia, alennusvaihteet puuttuvat ja neliveto on toteutettu itsestäänkytkeytyvästi (torsen, visko, haldex, helical et.al.) mikä tarkoittaa että kun pito ryömintänopeuksissa loppuu, auto sutii yhdellä fillarilla. Maastokelvottomuuteen on yhdistetty maasturien huonoin ominaisuus maantieajoa ajatellen, korkea painopiste.

Muutamia oikeita maastureita on ollut vuosien mittaan, lähinnä Range/Jeep/GM -linjalla ja teknisesti maastossa etenemiseen kaikin puolin varustettuina, mutta aina päivittäiseen ajoon henkilöauto ihan mukavuus- ja käytännöllisyyssyistä.

Ajoneuvot tarkoituksen mukaan, kompromissit ovat aina vain kompromisseja ja useimmiten huonoja kaikkiin tarkoituksiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 25.04.2007 08:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
neliveto on toteutettu itsestäänkytkeytyvästi (torsen, visko, haldex, helical et.al.)


Se, että torsen on itsestäänkytkeytyvä, on kyllä virheellinen väittämä. Torsenilla toteutetut nelivedot ovat jatkuvia nelivetoja. Torsen jakaa pyörille kohdistuvaa vääntöä siten, että suurin osa (max. noin 80 %) pidosta jakautuu pitävälle pyörälle.
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Powerhead
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Hel 2006
Viestejä: 820

LähetäLähetetty: 25.04.2007 12:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

http://www.landrover.fi/uudetautot.asp?l=&malli=Freelander&osio=1

Tuo vois olla jo kova peli. Ainut vaan että on aika hintava alk. 48 500 € Crying or Very sad
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hq
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2004
Viestejä: 3688

LähetäLähetetty: 25.04.2007 13:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rastinsahi kirjoitti:
Se, että torsen on itsestäänkytkeytyvä, on kyllä virheellinen väittämä. Torsenilla toteutetut nelivedot ovat jatkuvia nelivetoja. Torsen jakaa pyörille kohdistuvaa vääntöä siten, että suurin osa (max. noin 80 %) pidosta jakautuu pitävälle pyörälle.


Itsestäänlukittuva, jos tarkennusta tarvitaan; noista mainitsemistani "kytkeytyviä" ovat haldex ja, joissakin tapauksissa (mm. Hondan RT4WD) myös visko.

Momentin suhteen prosentuaalisesti jakautuvasta voiman jakosuhteesta ei ryömimisessä ole juuri riemua kun yhden pyörä pidon ollessa ~nolla on muille pyörille välittyvä momentti prosentteja tai kertalukuja nollasta, minkä eteenpäinvievä vaikutus on perin rajoitettu. Visko on noista mainituista ainoa jolla on (riittävän herkästi reagoivalla nesteellä) mahdollisuus saada aikaan merkittävää momenttia pitävänkin puolen pyörälle mutta vasta nopeuseron myötä jolloin sutaisu paikaltaan on helposti turhan vihainen saadakseen aikaan muuta kuin lentäviä risuja ja männynkäpyjä.

Kitkalukko futaa kohtuullisesti, spoolikin jopa ja sähköinen tai paineilmatoiminen "umpipuinen" on kuitenkin Se Lukko metsässä etenemiseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 25.04.2007 13:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vanha torseni-kikka on painaa kevyesti jarrua, jolloin vääntöä siirtyy myös sille toiselle renkaalle (siis jos ollaan tilanteessa, että esim. taka-akseli on täysin ilmassa). Toisaalta nollapito on täysin teoreettinen tilanne, sillä myöskin ilmassa olevalla renkaalla on tietty vastus. Torsenhan on itseasiassa vaan keskitasauspyörästö, jolla on kuitenkin se ominaisuus, että se siirtää voimaa aina pitävämmälle pyörälle.

Edelleenkin ainoa täydellinen neliveto on sellainen, jossa on lukot paitsi keskitasauspyörästössä, myös etu- ja takaperässä. Semmoisella onkin sitten oikein mukava ajaa...
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaurajyrä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2006
Viestejä: 214
Paikkakunta: Muurame

LähetäLähetetty: 25.04.2007 13:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hieman videota "nelikkojen" toiminnasta.

http://www.youtube.com/watch?v=Q7dVFY5CxT0&mode=related&search=


http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc[/url]
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hq
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2004
Viestejä: 3688

LähetäLähetetty: 25.04.2007 16:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rastinsahi kirjoitti:
Vanha torseni-kikka on painaa kevyesti jarrua


Skulaa myös avoimen tasauspyörästön kanssa, myös käsijarrulla jos se vaikuttaa vetäviin pyöriin 2-vetoisessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyräys
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2006
Viestejä: 3171
Paikkakunta: SS

LähetäLähetetty: 25.04.2007 17:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ittelläni oli CRV mutta alkoi tulla sääli autoa kohtaan. Meni kyllä ihan hyvin maastossa. Sitten vaihdoin Defenderiin ei oo enää tarvinnu säälii sisäpintoja
niin paljoo kun kangasta ei oo ku penkeissä ja taakse mahtuu äijiä kyytiin
tai peura, eikä haittaa pienet veriläikät.


_________________
Save a tree - eat a beaver
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
LG1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 8291

LähetäLähetetty: 05.05.2007 10:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaurajyrä kirjoitti:
Hieman videota "nelikkojen" toiminnasta.

http://www.youtube.com/watch?v=Q7dVFY5CxT0&mode=related&search=


http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc[/url]



Tuossa videossa "parhaat" pätkät löytyy lopusta hiekkamäen noususta, Nissan Muranon eteneminen on kyllä aivan huippuluokka.. Wink Tuossa on kitymaasturi parhaimmillaan.. ei tainnu huomata kytkeä kitymaasturien ihme nappia "LOCK 4 " (sillä ei oo muuta kuin mainos virka, kiva kopionappi land rovereista)

Saattais olla aika mielenkiintoista vetää peräkärryä tuolla Muranolla, kun tuo mäen nousukykykin on noin tyrmäävää!

Pistetääs toinen maasturivideo vai voisko tuosta jo sanoo elokuva:
http://video.google.com/videoplay?docid=5491787795266469552&q=discovery+4x4

Videolla on ainakin melko syvässä lumessa etenemistä.

Edit: nyt pitäs toimia linkkikin..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MustaRuuti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 722
Paikkakunta: Merikarvia/Pori

LähetäLähetetty: 10.05.2007 12:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tähän voisin lisätä ihan piruuttaani hieman ameriikkamaisen ehdotuksen!
Tiedän ettei lapin harvakseen asuvilla ja köyhällä kansalla ole varaa mutta....Cool

Jos löytyy kyhnyä eli massia,ostakaa Jeep Grand Cherokee srt8!
Luulen että ei ihan heti tule tehonpuutetta ja maantieominaisuudet ovat hyvät!
Tiedän myös että vetää Busteriakin kuin etelänmies tyttöä pulkassa!

Eli nyt rantapaikat ja perämettät myyntiin ja ostatte kunnon vehkeet.


_________________
Pellon laitaan kuljin.Lukon suljin,olin huoleton.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
hq
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2004
Viestejä: 3688

LähetäLähetetty: 10.05.2007 13:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MustaRuuti kirjoitti:
Luulen että ei ihan heti tule tehonpuutetta ja maantieominaisuudet ovat hyvät!


Jos kaipaillaan ihan oikeaa Isoa Voimaa (ja yhtä vähän maasto-ominaisuuksia) maasturin korissa niin GMC:n suunnalta löytyy vihaisempaa lääkitystä siihen vaivaan. Twisted Evil
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
***
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 27 Hel 2005
Viestejä: 85

LähetäLähetetty: 16.05.2007 23:07    Viestin aihe: GAZ 2330/2975 Tigr HMTV Vastaa lainaamalla viestiä

Tämähän se olla pitäisi:

http://www.gaz-auto.de/1207/31952975010.html

http://www.autoweb.by/news/1870

http://siskipiski.rpod.ru/11024.html

http://siskipiski.rpod.ru/11024/play/9545.html

http://www.mejznar.cz/tigr/tigrstart.htm

http://www.milparade.com/page.php?word=90&type=1&t_sid=
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyräys
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2006
Viestejä: 3171
Paikkakunta: SS

LähetäLähetetty: 17.05.2007 14:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Komiaa venäläistä kalustoa.
Paljonkohan mahtaa olla hintaa autoilla?
Jos itänaapurin kalustoa haikailee niin vanha klassikko Uaz 4d capriolét, eikä rasita lompakkoa Very Happy

_________________
Save a tree - eat a beaver
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jarruo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Jou 2005
Viestejä: 156
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 17.05.2007 22:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei noi Uazit kovin arvokkaita ole. Sillöin tällöin "firma" niitä huutokauppaa. Mutta on kyllä semmoinen epeli menemään maastossa, että ei taida toista olla.
_________________
Kaikki tyylillään, toiset erilailla!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 65, 66, 67  Seuraava
Sivu 6 Yht. 67

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com