Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
speedhead Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Huh 2004 Viestejä: 146 Paikkakunta: Pohjois-Karjala
|
Lähetetty: 24.04.2007 13:57 Viestin aihe: |
|
|
Omat metsästysautot järjestyksessä:
Suzuki samurai 410J (89), Suzuki Vitara(97), Jeep Cherokee x 2 ( bensa (01)/Diesel (02), Nissan X-trail x 2 (04, 06).
Luonnollisesti Suzuki Samurailla olisi kyntänyt vaikka kivikkoisen pellon. Vanha Vitara oli koko ajan rikki. Jeepit huippumaastureita, mutta talvella meni ajo-ominaisuudet ihan puujalkahommiksi ja yllättävän paljon pikkuvikaa. Melkoisia traktoreita olivat kaupungissa, hyviä kun suoraa baanaa riitti.
Nissanit toki ovat kompromisseja, mutta kiva niillä on ollut lasetella pitempiä matkoja pojoisen metsästyreissuille. Kattoboksi on ehdoton , kun tavaratila käy ahtaaksi, varsinkin kun lastaa ensin korahäkin. Muuten mainio peli, toimintavarma ja maavara riittää, kun ei extreme-reiteistä haikaile.
P.S.- Autolla ei ihan joka paikkaan pidä päästäkään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hq Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hei 2004 Viestejä: 3688
|
Lähetetty: 25.04.2007 05:16 Viestin aihe: Re: City-maasturi erä- ja yleiskäytössä |
|
|
Lahtinen kirjoitti: | Minkälaisia kokemuksia on City-maastureista kertynyt ja mikä on saanut ko. merkkiin ja malliin päätymään? |
Syvältä. Jos maavara jostakin mystisestä syystä riittääkin, rengastus joka ei täristä paikkoja hampaista maantiellä ei pidä maastossa. Pohjapanssarit kosmeettisia, alennusvaihteet puuttuvat ja neliveto on toteutettu itsestäänkytkeytyvästi (torsen, visko, haldex, helical et.al.) mikä tarkoittaa että kun pito ryömintänopeuksissa loppuu, auto sutii yhdellä fillarilla. Maastokelvottomuuteen on yhdistetty maasturien huonoin ominaisuus maantieajoa ajatellen, korkea painopiste.
Muutamia oikeita maastureita on ollut vuosien mittaan, lähinnä Range/Jeep/GM -linjalla ja teknisesti maastossa etenemiseen kaikin puolin varustettuina, mutta aina päivittäiseen ajoon henkilöauto ihan mukavuus- ja käytännöllisyyssyistä.
Ajoneuvot tarkoituksen mukaan, kompromissit ovat aina vain kompromisseja ja useimmiten huonoja kaikkiin tarkoituksiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 25.04.2007 08:28 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | neliveto on toteutettu itsestäänkytkeytyvästi (torsen, visko, haldex, helical et.al.) |
Se, että torsen on itsestäänkytkeytyvä, on kyllä virheellinen väittämä. Torsenilla toteutetut nelivedot ovat jatkuvia nelivetoja. Torsen jakaa pyörille kohdistuvaa vääntöä siten, että suurin osa (max. noin 80 %) pidosta jakautuu pitävälle pyörälle. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Powerhead Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Hel 2006 Viestejä: 820
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
hq Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hei 2004 Viestejä: 3688
|
Lähetetty: 25.04.2007 13:14 Viestin aihe: |
|
|
Rastinsahi kirjoitti: | Se, että torsen on itsestäänkytkeytyvä, on kyllä virheellinen väittämä. Torsenilla toteutetut nelivedot ovat jatkuvia nelivetoja. Torsen jakaa pyörille kohdistuvaa vääntöä siten, että suurin osa (max. noin 80 %) pidosta jakautuu pitävälle pyörälle. |
Itsestäänlukittuva, jos tarkennusta tarvitaan; noista mainitsemistani "kytkeytyviä" ovat haldex ja, joissakin tapauksissa (mm. Hondan RT4WD) myös visko.
Momentin suhteen prosentuaalisesti jakautuvasta voiman jakosuhteesta ei ryömimisessä ole juuri riemua kun yhden pyörä pidon ollessa ~nolla on muille pyörille välittyvä momentti prosentteja tai kertalukuja nollasta, minkä eteenpäinvievä vaikutus on perin rajoitettu. Visko on noista mainituista ainoa jolla on (riittävän herkästi reagoivalla nesteellä) mahdollisuus saada aikaan merkittävää momenttia pitävänkin puolen pyörälle mutta vasta nopeuseron myötä jolloin sutaisu paikaltaan on helposti turhan vihainen saadakseen aikaan muuta kuin lentäviä risuja ja männynkäpyjä.
Kitkalukko futaa kohtuullisesti, spoolikin jopa ja sähköinen tai paineilmatoiminen "umpipuinen" on kuitenkin Se Lukko metsässä etenemiseen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 25.04.2007 13:26 Viestin aihe: |
|
|
Vanha torseni-kikka on painaa kevyesti jarrua, jolloin vääntöä siirtyy myös sille toiselle renkaalle (siis jos ollaan tilanteessa, että esim. taka-akseli on täysin ilmassa). Toisaalta nollapito on täysin teoreettinen tilanne, sillä myöskin ilmassa olevalla renkaalla on tietty vastus. Torsenhan on itseasiassa vaan keskitasauspyörästö, jolla on kuitenkin se ominaisuus, että se siirtää voimaa aina pitävämmälle pyörälle.
Edelleenkin ainoa täydellinen neliveto on sellainen, jossa on lukot paitsi keskitasauspyörästössä, myös etu- ja takaperässä. Semmoisella onkin sitten oikein mukava ajaa... _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kaurajyrä Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2006 Viestejä: 214 Paikkakunta: Muurame
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
hq Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hei 2004 Viestejä: 3688
|
Lähetetty: 25.04.2007 16:02 Viestin aihe: |
|
|
Rastinsahi kirjoitti: | Vanha torseni-kikka on painaa kevyesti jarrua |
Skulaa myös avoimen tasauspyörästön kanssa, myös käsijarrulla jos se vaikuttaa vetäviin pyöriin 2-vetoisessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jyräys Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Lok 2006 Viestejä: 3171 Paikkakunta: SS
|
Lähetetty: 25.04.2007 17:35 Viestin aihe: |
|
|
Ittelläni oli CRV mutta alkoi tulla sääli autoa kohtaan. Meni kyllä ihan hyvin maastossa. Sitten vaihdoin Defenderiin ei oo enää tarvinnu säälii sisäpintoja
niin paljoo kun kangasta ei oo ku penkeissä ja taakse mahtuu äijiä kyytiin
tai peura, eikä haittaa pienet veriläikät.
_________________ Save a tree - eat a beaver |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 05.05.2007 10:27 Viestin aihe: |
|
|
Tuossa videossa "parhaat" pätkät löytyy lopusta hiekkamäen noususta, Nissan Muranon eteneminen on kyllä aivan huippuluokka.. Tuossa on kitymaasturi parhaimmillaan.. ei tainnu huomata kytkeä kitymaasturien ihme nappia "LOCK 4 " (sillä ei oo muuta kuin mainos virka, kiva kopionappi land rovereista)
Saattais olla aika mielenkiintoista vetää peräkärryä tuolla Muranolla, kun tuo mäen nousukykykin on noin tyrmäävää!
Pistetääs toinen maasturivideo vai voisko tuosta jo sanoo elokuva:
http://video.google.com/videoplay?docid=5491787795266469552&q=discovery+4x4
Videolla on ainakin melko syvässä lumessa etenemistä.
Edit: nyt pitäs toimia linkkikin.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MustaRuuti Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2004 Viestejä: 722 Paikkakunta: Merikarvia/Pori
|
Lähetetty: 10.05.2007 12:33 Viestin aihe: |
|
|
Tähän voisin lisätä ihan piruuttaani hieman ameriikkamaisen ehdotuksen!
Tiedän ettei lapin harvakseen asuvilla ja köyhällä kansalla ole varaa mutta....
Jos löytyy kyhnyä eli massia,ostakaa Jeep Grand Cherokee srt8!
Luulen että ei ihan heti tule tehonpuutetta ja maantieominaisuudet ovat hyvät!
Tiedän myös että vetää Busteriakin kuin etelänmies tyttöä pulkassa!
Eli nyt rantapaikat ja perämettät myyntiin ja ostatte kunnon vehkeet.
_________________ Pellon laitaan kuljin.Lukon suljin,olin huoleton. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hq Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hei 2004 Viestejä: 3688
|
Lähetetty: 10.05.2007 13:35 Viestin aihe: |
|
|
MustaRuuti kirjoitti: | Luulen että ei ihan heti tule tehonpuutetta ja maantieominaisuudet ovat hyvät! |
Jos kaipaillaan ihan oikeaa Isoa Voimaa (ja yhtä vähän maasto-ominaisuuksia) maasturin korissa niin GMC:n suunnalta löytyy vihaisempaa lääkitystä siihen vaivaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
*** Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 27 Hel 2005 Viestejä: 85
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jyräys Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Lok 2006 Viestejä: 3171 Paikkakunta: SS
|
Lähetetty: 17.05.2007 14:45 Viestin aihe: |
|
|
Komiaa venäläistä kalustoa.
Paljonkohan mahtaa olla hintaa autoilla?
Jos itänaapurin kalustoa haikailee niin vanha klassikko Uaz 4d capriolét, eikä rasita lompakkoa
_________________ Save a tree - eat a beaver |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jarruo Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Jou 2005 Viestejä: 156 Paikkakunta: Keski-Suomi
|
Lähetetty: 17.05.2007 22:42 Viestin aihe: |
|
|
Ei noi Uazit kovin arvokkaita ole. Sillöin tällöin "firma" niitä huutokauppaa. Mutta on kyllä semmoinen epeli menemään maastossa, että ei taida toista olla. _________________ Kaikki tyylillään, toiset erilailla! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|