OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

City-maasturi erä- ja yleiskäytössä
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 65, 66, 67  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
ajava
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Kes 2008
Viestejä: 1251

LähetäLähetetty: 05.11.2015 23:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hiacessa on jatkuva neliveto ja maastoautossa kytkettävä.Huomaa käytännössä että suunniteltu eri paikkoihin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20464
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 06.11.2015 09:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Quad vadis kirjoitti:
Kyl ei pidä puhua Jeepistä samaan aikaan kun citymaastureista. Se on maasturi; jäykät akselit ja alennusvaihde.


Tarkoittaako tuo "jäykät akselit" tässä sitä, että neliveto päällä voima jakautuu vakisuhteessa eteen ja taakse. Vai jotain muuta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petri r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 1512
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 06.11.2015 10:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei kun edessä ja takana on yhtenäinen akseliputki eikä modernimpaa "erillisjousitusta" ylä ja alalavetteineen/tukivarsineen. Jäykät akselit mahdollistaa suuremmat joustot/liikevarat renkaille, usein ovat kestävämpi ja yksikertaisempia. Mukavuudessa ja urheilullisessa ajossa häviää erillisjousitukselle...mutta sehän ei ole kovin korkealle arvostettu kriteeri "maasto-autolle"
_________________
"Krol Polovania"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
t3R0
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2006
Viestejä: 1610
Paikkakunta: K-S

LähetäLähetetty: 06.11.2015 10:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Napalukko kytkee vetoakselin napaan, eikä mitään muuta. Tälleen saadaan kokoaikanelivedosta takaveto taikka takapotkulla ajettaessa pienempi kulutus, kun etuperä ja kartaani ei pyöri mukana.

"ei menny nelivedolla, mutta kun pistin napalukot vielä päälle niin kyllä lähti!!!"
-jahtihommissa kuultua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10156
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 06.11.2015 11:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

t3R0 kirjoitti:
Napalukko kytkee vetoakselin napaan, eikä mitään muuta. Tälleen saadaan kokoaikanelivedosta takaveto taikka takapotkulla ajettaessa pienempi kulutus, kun etuperä ja kartaani ei pyöri mukana.

"ei menny nelivedolla, mutta kun pistin napalukot vielä päälle niin kyllä lähti!!!"
-jahtihommissa kuultua.


Tuo on todella surullista, jos ei ymmärretä edes perusasioita omista kamppeista.
On noita kyllä nähty.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Quad vadis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2011
Viestejä: 2629

LähetäLähetetty: 06.11.2015 11:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Gerberos kirjoitti:
Joo ja jos kerta heittää ohjauksen kankeeks, onhan tuo sillon aika selvä, että etuperä on silloin juntturassa. Tuo ominaisuus sais olla kaikissa nelikoissa, tai ees sen tapaisissa.


Harvoin on etulukolle käyttöä, sillonkin useimmiten hajottaa jotain... Jos on niin pehmeä paikka että tarvii vielä neljännen vetävän, ois suotavaa olla vinssi, mieluummin myös takana. Erittäin todennäköisesti sitä tarvii aika pian Shocked kun etulukko(plus muut) on kiinni, autolla on hyvin hankala kääntyä. Se kulkee vain suoraan, kun kaikki renkaat pyörivät samaa tahtia.

Nuo nelivetopakettiautot ei ole maastoajoon tarkoitettu, aivan liian vähän maavaraa, pitkä akseliväli, pienet sileät katugummit. Ne on lähinnä sitä varten tehty että pääsee huonolla kelillä kuormankanssa varmasti (mökki)työmaalle, jossa ei välttis ole vielä asfalttia.

Jäykät akselit on juurikin noin, eturenkaat on kiinni akselissa joka on kiinni autossa ylä ja alapuolisten tukivarsien kanssa, jotka antaa sille aika vapaasti liikkumavaraa. Esim Jeepissä eturengas liikkuu ylös/alas n 85cm, eli renkaan halkaisijan verran, se on ikäänkuin "keskeltä saranoitu".
"Risukeula" eli citymaasturin renkaat on kiinni erillisjousituksissa/ tukivarsissa, jotka ei anna liikkumavaraa juuri 10-15cm enempää, esim Amarok, joka on ihan maastokelpoinen (32" renkailla) lava-auto keski- ja takatasauspyörälukkoineen. Etupään vedoista huolehtii tracks/abs jakaen voimaa tarpeenmukaan. Huonoa siinä on että pitää "hapettaa" että systeemi toimii toimii.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 06.11.2015 11:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olisko se kuitenkin g mersu äärimmäiseen maastoon. Siinä on kaikki lukot
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10156
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 06.11.2015 11:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Supe kirjoitti:
Olisko se kuitenkin g mersu äärimmäiseen maastoon. Siinä on kaikki lukot


On näitä lukkoja kaikissa kolmessa "murikassa" esim. Land Cruisereissa ja Jeepin Gran Cheron QuadraDrive malleissa.

Jeepilläkin pääsi kiinni niin kauas tiestä ja pahaan paikkaan, ettei vetoapua saanut kuin metsäkoneelta.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petri r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 1512
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 06.11.2015 12:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Supe kirjoitti:
Olisko se kuitenkin g mersu äärimmäiseen maastoon. Siinä on kaikki lukot


ja vielä tämä malli (porttaali-akselit => enemmän maavaraa). Lottovoittoa odotellessa Very Happy

http://tekniikanmaailma.fi/autot/mercedes-benz-aloittaa-g500-4x42n-sarjatuotannon/
_________________
"Krol Polovania"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Quad vadis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2011
Viestejä: 2629

LähetäLähetetty: 06.11.2015 12:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Supe kirjoitti:
Olisko se kuitenkin g mersu äärimmäiseen maastoon. Siinä on kaikki lukot
j

Lukot ei yksinään tee auvoisaksi. Isot karkeat pyörät ja kunnon maavara...

Lukkoja saa irtona kaupasta, edulliseen n.1000.- kappalehintaan, ihan kaikkiin autohin joissa on perinteiset tasauspyörästöt.

G-mursulla pääsee hyvin, mut kyllä sitäkän saa "vähän" sipistellä että äärimmäiseen maastoon on asiaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 06.11.2015 12:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

off road ukot vannoo g Mersun nimeen. Itse harkitsen mönkijää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16816
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 06.11.2015 12:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Monasti tuo sievin kumisaapas menee pahoihin paikkoihin ja takaisin. Eikä ole lukkoja.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3839

LähetäLähetetty: 06.11.2015 12:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
t3R0 kirjoitti:
Napalukko kytkee vetoakselin napaan, eikä mitään muuta. Tälleen saadaan kokoaikanelivedosta takaveto taikka takapotkulla ajettaessa pienempi kulutus, kun etuperä ja kartaani ei pyöri mukana.

"ei menny nelivedolla, mutta kun pistin napalukot vielä päälle niin kyllä lähti!!!"
-jahtihommissa kuultua.


Tuo on todella surullista, jos ei ymmärretä edes perusasioita omista kamppeista.
On noita kyllä nähty.
Pop

Näin on. Mullakin meni hieman aikaa järkeilyssä, että mun Land cruisereissa ei ole tainnut ollakkaan koskaan mitään "NAPA LUKKOIHIN" liittyvää, vaikka niissä ne mötikät olikin akselin päissä. Niissä ilmeisesti lukittiin vain ne etu ja talapään planeettapyörästöt, jotka siis varmistavat, että kaikki pyörät pyörivät täsmälleen saman määrän, riippumatta siitä, käännytäänkö, vai ei. Eli onko se sitten niin mahdollista, että jotku vehkeet olisi ilman tasauspyörästöjä esim etuakselilla ja varustettu esim kardaanin irrotuksella vedosta. Piti oikein kattoa tuosta nykyisestä kanta ruiskusta, niin siinä on enää jäljellä kytkin H4/L4 ja se kytkee takatasauspyörästö ja keskitasauspyörästön lukkoon, mutta etupäätä hoitaa joku elektroniikka ja ohjaaminen onnistuu kyllä helposti, eikä silti veto lopu miltään pyörältä.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 06.11.2015 12:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

parempiakin löytyy kuin Sievi. Ei vaan jaksa kantaa kaloja tunturin yli, kävelyä on 13 km mönkijäuraa pitkin yhteen suuntaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juhaih
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 30 Lok 2014
Viestejä: 27
Paikkakunta: kouvola

LähetäLähetetty: 06.11.2015 12:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mitä paremmin ajoneuvolla pääsee sen pahempaan paikkaan sen ajaa kiinni. Sitten onkin kiva alkaa etsimään kalustoa millä sen saa irti.
Jahtikäyttöön riittää oikein hyvin riittävällä maavaralla oleva kulkine.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 65, 66, 67  Seuraava
Sivu 14 Yht. 67

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com