Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
ajava Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Kes 2008 Viestejä: 1251
|
Lähetetty: 05.11.2015 23:52 Viestin aihe: |
|
|
Hiacessa on jatkuva neliveto ja maastoautossa kytkettävä.Huomaa käytännössä että suunniteltu eri paikkoihin. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20470 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 06.11.2015 09:35 Viestin aihe: |
|
|
Quad vadis kirjoitti: | Kyl ei pidä puhua Jeepistä samaan aikaan kun citymaastureista. Se on maasturi; jäykät akselit ja alennusvaihde.
|
Tarkoittaako tuo "jäykät akselit" tässä sitä, että neliveto päällä voima jakautuu vakisuhteessa eteen ja taakse. Vai jotain muuta? |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
petri r Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 1512 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 06.11.2015 10:04 Viestin aihe: |
|
|
Ei kun edessä ja takana on yhtenäinen akseliputki eikä modernimpaa "erillisjousitusta" ylä ja alalavetteineen/tukivarsineen. Jäykät akselit mahdollistaa suuremmat joustot/liikevarat renkaille, usein ovat kestävämpi ja yksikertaisempia. Mukavuudessa ja urheilullisessa ajossa häviää erillisjousitukselle...mutta sehän ei ole kovin korkealle arvostettu kriteeri "maasto-autolle" _________________ "Krol Polovania" |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
t3R0 Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Maa 2006 Viestejä: 1610 Paikkakunta: K-S
|
Lähetetty: 06.11.2015 10:25 Viestin aihe: |
|
|
Napalukko kytkee vetoakselin napaan, eikä mitään muuta. Tälleen saadaan kokoaikanelivedosta takaveto taikka takapotkulla ajettaessa pienempi kulutus, kun etuperä ja kartaani ei pyöri mukana.
"ei menny nelivedolla, mutta kun pistin napalukot vielä päälle niin kyllä lähti!!!"
-jahtihommissa kuultua. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10157 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 06.11.2015 11:24 Viestin aihe: |
|
|
t3R0 kirjoitti: | Napalukko kytkee vetoakselin napaan, eikä mitään muuta. Tälleen saadaan kokoaikanelivedosta takaveto taikka takapotkulla ajettaessa pienempi kulutus, kun etuperä ja kartaani ei pyöri mukana.
"ei menny nelivedolla, mutta kun pistin napalukot vielä päälle niin kyllä lähti!!!"
-jahtihommissa kuultua. |
Tuo on todella surullista, jos ei ymmärretä edes perusasioita omista kamppeista.
On noita kyllä nähty. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 06.11.2015 11:36 Viestin aihe: |
|
|
Gerberos kirjoitti: | Joo ja jos kerta heittää ohjauksen kankeeks, onhan tuo sillon aika selvä, että etuperä on silloin juntturassa. Tuo ominaisuus sais olla kaikissa nelikoissa, tai ees sen tapaisissa. |
Harvoin on etulukolle käyttöä, sillonkin useimmiten hajottaa jotain... Jos on niin pehmeä paikka että tarvii vielä neljännen vetävän, ois suotavaa olla vinssi, mieluummin myös takana. Erittäin todennäköisesti sitä tarvii aika pian kun etulukko(plus muut) on kiinni, autolla on hyvin hankala kääntyä. Se kulkee vain suoraan, kun kaikki renkaat pyörivät samaa tahtia.
Nuo nelivetopakettiautot ei ole maastoajoon tarkoitettu, aivan liian vähän maavaraa, pitkä akseliväli, pienet sileät katugummit. Ne on lähinnä sitä varten tehty että pääsee huonolla kelillä kuormankanssa varmasti (mökki)työmaalle, jossa ei välttis ole vielä asfalttia.
Jäykät akselit on juurikin noin, eturenkaat on kiinni akselissa joka on kiinni autossa ylä ja alapuolisten tukivarsien kanssa, jotka antaa sille aika vapaasti liikkumavaraa. Esim Jeepissä eturengas liikkuu ylös/alas n 85cm, eli renkaan halkaisijan verran, se on ikäänkuin "keskeltä saranoitu".
"Risukeula" eli citymaasturin renkaat on kiinni erillisjousituksissa/ tukivarsissa, jotka ei anna liikkumavaraa juuri 10-15cm enempää, esim Amarok, joka on ihan maastokelpoinen (32" renkailla) lava-auto keski- ja takatasauspyörälukkoineen. Etupään vedoista huolehtii tracks/abs jakaen voimaa tarpeenmukaan. Huonoa siinä on että pitää "hapettaa" että systeemi toimii toimii. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Supe Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Tou 2014 Viestejä: 4812
|
Lähetetty: 06.11.2015 11:39 Viestin aihe: |
|
|
Olisko se kuitenkin g mersu äärimmäiseen maastoon. Siinä on kaikki lukot |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10157 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 06.11.2015 11:51 Viestin aihe: |
|
|
Supe kirjoitti: | Olisko se kuitenkin g mersu äärimmäiseen maastoon. Siinä on kaikki lukot |
On näitä lukkoja kaikissa kolmessa "murikassa" esim. Land Cruisereissa ja Jeepin Gran Cheron QuadraDrive malleissa.
Jeepilläkin pääsi kiinni niin kauas tiestä ja pahaan paikkaan, ettei vetoapua saanut kuin metsäkoneelta. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
petri r Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 1512 Paikkakunta: Oulu
|
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 06.11.2015 12:09 Viestin aihe: |
|
|
Supe kirjoitti: | Olisko se kuitenkin g mersu äärimmäiseen maastoon. Siinä on kaikki lukot | j
Lukot ei yksinään tee auvoisaksi. Isot karkeat pyörät ja kunnon maavara...
Lukkoja saa irtona kaupasta, edulliseen n.1000.- kappalehintaan, ihan kaikkiin autohin joissa on perinteiset tasauspyörästöt.
G-mursulla pääsee hyvin, mut kyllä sitäkän saa "vähän" sipistellä että äärimmäiseen maastoon on asiaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Supe Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Tou 2014 Viestejä: 4812
|
Lähetetty: 06.11.2015 12:12 Viestin aihe: |
|
|
off road ukot vannoo g Mersun nimeen. Itse harkitsen mönkijää. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 16818 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 06.11.2015 12:18 Viestin aihe: |
|
|
Monasti tuo sievin kumisaapas menee pahoihin paikkoihin ja takaisin. Eikä ole lukkoja. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3839
|
Lähetetty: 06.11.2015 12:19 Viestin aihe: |
|
|
Peto kirjoitti: | t3R0 kirjoitti: | Napalukko kytkee vetoakselin napaan, eikä mitään muuta. Tälleen saadaan kokoaikanelivedosta takaveto taikka takapotkulla ajettaessa pienempi kulutus, kun etuperä ja kartaani ei pyöri mukana.
"ei menny nelivedolla, mutta kun pistin napalukot vielä päälle niin kyllä lähti!!!"
-jahtihommissa kuultua. |
Tuo on todella surullista, jos ei ymmärretä edes perusasioita omista kamppeista.
On noita kyllä nähty. | Pop
Näin on. Mullakin meni hieman aikaa järkeilyssä, että mun Land cruisereissa ei ole tainnut ollakkaan koskaan mitään "NAPA LUKKOIHIN" liittyvää, vaikka niissä ne mötikät olikin akselin päissä. Niissä ilmeisesti lukittiin vain ne etu ja talapään planeettapyörästöt, jotka siis varmistavat, että kaikki pyörät pyörivät täsmälleen saman määrän, riippumatta siitä, käännytäänkö, vai ei. Eli onko se sitten niin mahdollista, että jotku vehkeet olisi ilman tasauspyörästöjä esim etuakselilla ja varustettu esim kardaanin irrotuksella vedosta. Piti oikein kattoa tuosta nykyisestä kanta ruiskusta, niin siinä on enää jäljellä kytkin H4/L4 ja se kytkee takatasauspyörästö ja keskitasauspyörästön lukkoon, mutta etupäätä hoitaa joku elektroniikka ja ohjaaminen onnistuu kyllä helposti, eikä silti veto lopu miltään pyörältä. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Supe Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Tou 2014 Viestejä: 4812
|
Lähetetty: 06.11.2015 12:20 Viestin aihe: |
|
|
parempiakin löytyy kuin Sievi. Ei vaan jaksa kantaa kaloja tunturin yli, kävelyä on 13 km mönkijäuraa pitkin yhteen suuntaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
juhaih Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 30 Lok 2014 Viestejä: 27 Paikkakunta: kouvola
|
Lähetetty: 06.11.2015 12:30 Viestin aihe: |
|
|
mitä paremmin ajoneuvolla pääsee sen pahempaan paikkaan sen ajaa kiinni. Sitten onkin kiva alkaa etsimään kalustoa millä sen saa irti.
Jahtikäyttöön riittää oikein hyvin riittävällä maavaralla oleva kulkine. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
|