OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

City-maasturi erä- ja yleiskäytössä
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 65, 66, 67  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
mikko81
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2006
Viestejä: 3285
Paikkakunta: Heinola

LähetäLähetetty: 05.11.2015 18:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on ainakin tuossa vitarassa ja grandissa molemmissa kiinteet navat ja kytkeminen tapahtuu etuperässä paineilmalla. Eli kaikki romut pyörii vaikka ajat pelkällä takavedolla. En oo kyllä kokenut noita mitenkään äkkinäiseks tai hankalaks liukkaalla...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jölli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Jou 2006
Viestejä: 1434
Paikkakunta: kymenlaakso

LähetäLähetetty: 05.11.2015 19:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

oikeestaan ne lukot toimii alipaineella. mulla oli -05 grand vitara josta meni etuperästä juurikin se alipainekalvo. pakkasella kyrvähti. ei ollu varaosia suomessa. japanista tuli laivalla jonkuaikaa Evil or Very Mad
_________________
my name is El Muerte
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3839

LähetäLähetetty: 05.11.2015 20:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No mulla taisi olla ensimmäinen Suomeen tuotu Vitara kyseessä, jonka vaihdoin melkoisen vauhdikkaasti, eli oli n. 15 000 km ajettu sellaiseen mellolailla ensimmäiseen Suomeen tuotuun RAV4:sen. Ja tuossa Vitarassa oli sellainen ominaisuus, että napalukot meni aina 4 vedolla automaattisesti päälle ja ne sai auki, kun muisti peruuttaa jonkun matkaa, kun laittoi takas perävedon. Se Rav oli muistaakseni 95 mallia. Mulla on kohtuu kattava kokemus noista Toyota tallin 4 vedoista. Corolla sportswagon, 4 Rav4:sta, 3 Lexuksen RX ja nyt on 5. Land cruiseri muistaakseni menossa. Land cruisereita on ollut vuodesta -90 lähtien ja nykyisellä on taas jo 330 000 km mittarissa. Ainoa kytkettävä 4-veto oli tuo Vitara, joka siis lähti ennen kuin pissapoika tyhjeni vaihtoon. Ja tuon center difflock kytkimen käyttämisestä on ihan omakohtaisestikin kokemusta varoitukseksi. Eli satoi jäätävää tihkua, kun huoletta pyyhkin 140 lasissa menemään melkein piikkisuoraa, kun sellainen Mersulla räyhäävä keksi, että ohi on silti päästävä. No nostin jalan kaasulta ja auto alkoi leijua varsin miellyttävän tuntuisesti. Tilanteen pelasti välitön kytkimen paino pohjaan. Eli kaasullahan auto meni kuin juna, eikä liukkautta juuri edes huomannut. Ihan vain varoituksena voi tuosta keskitasauspyörästön lukosta muistuttaa, että se saattaa aiheuttaa yllätyksiä.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lonely Rider
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2009
Viestejä: 2758
Paikkakunta: Häme

LähetäLähetetty: 05.11.2015 20:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:


Omasta Jeepistä löytyy moinen ”kauhukahva”.


Hyvähyvä! Tosimiesten autoissa on keppejä niinkuin vanhainkodin porstuassa Laughing

Ainoo mikä noissa maasturinelivedoissa risoo on se ettei pelkkää takavetoa saa hitaalle. Se olis monesti hyvä kun peruuttelee peräkärryä asvaltilla tms. pitävällä alustalla jossa ei viitti pitää nelivetoa päällä. Normipakilla joutuu luistatteleen kytkintä enempi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Quad vadis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2011
Viestejä: 2629

LähetäLähetetty: 05.11.2015 20:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyl ei pidä puhua Jeepistä samaan aikaan kun citymaastureista. Se on maasturi; jäykät akselit ja alennusvaihde.

Viimeinen muokkaaja, Quad vadis pvm 01.12.2015 10:17, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lonely Rider
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2009
Viestejä: 2758
Paikkakunta: Häme

LähetäLähetetty: 05.11.2015 20:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

euroshopperi kirjoitti:
Ja tuon center difflock kytkimen käyttämisestä on ihan omakohtaisestikin kokemusta varoitukseksi. Eli satoi jäätävää tihkua, kun huoletta pyyhkin 140 lasissa menemään melkein piikkisuoraa, kun sellainen Mersulla räyhäävä keksi, että ohi on silti päästävä. No nostin jalan kaasulta ja auto alkoi leijua varsin miellyttävän tuntuisesti. Tilanteen pelasti välitön kytkimen paino pohjaan. Eli kaasullahan auto meni kuin juna, eikä liukkautta juuri edes huomannut. Ihan vain varoituksena voi tuosta keskitasauspyörästön lukosta muistuttaa, että se saattaa aiheuttaa yllätyksiä.


Ei tuossa ole kyllä paljoa järki päätä pakottanut sinullakaan... Kytkettävä center difflock:illinen neliveto on tarkoitettu tilanteisiin joissa oikeasti tarvitaan nelivetoa. Ite olen muutaman talven sellasella lootalla ajellu, enkä ole kun joskus satunnaisesti käyttäny nelivetoa liikenteessä risteyksissä, mäkilähdöissä ja joskus kun sato vettä jäiselle tielle. Sillon kun on niin liukasta että pitää ajaa nelivedolla, niin sillon ei hurjastella 140 km/h Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Quad vadis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2011
Viestejä: 2629

LähetäLähetetty: 05.11.2015 20:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nelivedon luisto korjataan peltisepällä Embarassed
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3839

LähetäLähetetty: 05.11.2015 21:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on ollut vain sellaisia autoja, joissa on jatkuva 4-veto. Ennenvanhaa käytin useinkin tuota center difflockia esim räntäsateessa ja loskassa ajellessa. Ei sitä silloin aina huomannut, että siellä vaanii sellainen odottamaton ilmiö etu ja takapään välillä. Meikäläisen nykyisillä autoilla nuo menee aina pois päältä automaattisesti jollain tietyllä nopeudella, mutta ennenvanhaa ne sai päälle vaikka kesken ohituskaistalla kaahatessa. Nykyisin kyllä osaa jo olla varovainen, kun on kokemusta karttunut. Kunhan nyt vain siis huomautin, että kannattaa tiedostaa. Center difflockin lisäksi siis noissa vanhoissa oli vielä erikseen etupään ja takapään napalukot. Maastossa on kerran lyöty kaikki lukot päälle, jotta pääsi suo-ojasta yli ja etulukko kytkettiin varsin piaan pois, kun ei papu riittänyt hihassa enää ohjaamiseen. Mulla ei ole koskaan ollut land cruisereissa sellaista keppiä, jossa olisi 2 WD asentoa edes olemassa, mutta erikseen on saanut takanavat lukkoon, tai etunavat vielä lisäksi ja noiden lisäksi siis keskitasauspyörästön on saanut erikseen lukkoon. Sen siis saa ilman napalukkojakin päälle. Siis HDJ 80 oli mulla se ensimmäinen, jossa siis on jatkuva 4-veto. Vanhempi rohjake taisi olla se 60 malli, joka vielä oli taka/4-veto malli. Niihin mä en ole sekaantunut.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkoiv
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Kes 2007
Viestejä: 1013

LähetäLähetetty: 05.11.2015 21:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

euroshopperi kirjoitti:
Kunhan nyt vain siis huomautin, että kannattaa tiedostaa. Center difflockin lisäksi siis noissa vanhoissa oli vielä erikseen etupään ja takapään napalukot. Maastossa on kerran lyöty kaikki lukot päälle, jotta pääsi suo-ojasta yli ja etulukko kytkettiin varsin piaan pois, kun ei papu riittänyt hihassa enää ohjaamiseen. Mulla ei ole koskaan ollut land cruisereissa sellaista keppiä, jossa olisi 2 WD asentoa edes olemassa, mutta erikseen on saanut takanavat lukkoon, tai etunavat vielä lisäksi ja noiden lisäksi siis keskitasauspyörästön on saanut erikseen lukkoon. Sen siis saa ilman napalukkojakin päälle.


Takapään napalukoista en ennen ole kuullutkaan Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3839

LähetäLähetetty: 05.11.2015 22:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin no. Taisi se rear lock siinä kytkimessä tarkoittaa takatasauspyörästön lukitsemista ja front lock oli sitten etunapalukot. Eli kytkimestä sai siis etunavat lukkoon ja takatasauspyörästön lukittua ja sitten vielä sen keskitasauspyörästön. Kaikki lukot päällä oli kyllä aivan oikea traktori liikutella ja ohjata varsinkin.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pudejovicky
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Elo 2011
Viestejä: 1433
Paikkakunta: Syrjäinen

LähetäLähetetty: 05.11.2015 22:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkoiv kirjoitti:
euroshopperi kirjoitti:
Kunhan nyt vain siis huomautin, että kannattaa tiedostaa. Center difflockin lisäksi siis noissa vanhoissa oli vielä erikseen etupään ja takapään napalukot. Maastossa on kerran lyöty kaikki lukot päälle, jotta pääsi suo-ojasta yli ja etulukko kytkettiin varsin piaan pois, kun ei papu riittänyt hihassa enää ohjaamiseen. Mulla ei ole koskaan ollut land cruisereissa sellaista keppiä, jossa olisi 2 WD asentoa edes olemassa, mutta erikseen on saanut takanavat lukkoon, tai etunavat vielä lisäksi ja noiden lisäksi siis keskitasauspyörästön on saanut erikseen lukkoon. Sen siis saa ilman napalukkojakin päälle.


Takapään napalukoista en ennen ole kuullutkaan Very Happy


Eikös siitä silloin sais tuon Lonely Riderin mainitseman hitaan 2wd:n ja vielä vedon haluamaansa päätyyn jos ois manuaaliset napalukot eessä ja takana ? Smile
Ja jos ois vielä tasauspyörästön lukot eessä keskellä ja takana, niin vois ajella pelkälteen vaikka oikeen puolen pyörät vetävinä Very Happy
Ja taitais tuossa ykköstapauksessa vaatia vielä kiinteän matolaatikon tai sen center diff lockin..
Mutta juu, emmääkään..
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mikko81
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2006
Viestejä: 3285
Paikkakunta: Heinola

LähetäLähetetty: 05.11.2015 22:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkoiv kirjoitti:
Takapään napalukoista en ennen ole kuullutkaan Very Happy

Niitä on kato vaan tojotissa, kaikissa navoissa,perissä, jakiksessa,vaihteistossa,ovissa ja kuskin hartioissa Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3839

LähetäLähetetty: 05.11.2015 22:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vai voisiko nuo siis tarkoittaa, että etutasaus, takatasaus ja keskitasauspyörästöjen lukitsemista. Kytkimessähän taisi lukeakin, että Difflock isolla ja sitten sai valita FR, tai FR+RR ja se center difflock oli erikseenkin kytkettävissä muistaakseni painonapilla. Hei eihän noita nyt enää jostain -90 luvulta muista.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pudejovicky
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Elo 2011
Viestejä: 1433
Paikkakunta: Syrjäinen

LähetäLähetetty: 05.11.2015 22:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

euroshopperi kirjoitti:
Niin no. Taisi se rear lock siinä kytkimessä tarkoittaa takatasauspyörästön lukitsemista ja front lock oli sitten etunapalukot. Eli kytkimestä sai siis etunavat lukkoon ja takatasauspyörästön lukittua ja sitten vielä sen keskitasauspyörästön. Kaikki lukot päällä oli kyllä aivan oikea traktori liikutella ja ohjata varsinkin.


Otas vielä kerran. Oliko tuo front lock sittenkin etutasauspyörästön lukko?
Vinkki: Millainen veto on jatkuva neliveto, josta napalukot on auki?

Muoks: Noniin, kuten ylle kerkesit jo...
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gerberos
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 3549
Paikkakunta: E-savo

LähetäLähetetty: 05.11.2015 23:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo ja jos kerta heittää ohjauksen kankeeks, onhan tuo sillon aika selvä, että etuperä on silloin juntturassa. Tuo ominaisuus sais olla kaikissa nelikoissa, tai ees sen tapaisissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 65, 66, 67  Seuraava
Sivu 13 Yht. 67

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com