Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
mikko81 Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Hei 2006 Viestejä: 3285 Paikkakunta: Heinola
|
Lähetetty: 05.11.2015 18:01 Viestin aihe: |
|
|
Mulla on ainakin tuossa vitarassa ja grandissa molemmissa kiinteet navat ja kytkeminen tapahtuu etuperässä paineilmalla. Eli kaikki romut pyörii vaikka ajat pelkällä takavedolla. En oo kyllä kokenut noita mitenkään äkkinäiseks tai hankalaks liukkaalla... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jölli Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Jou 2006 Viestejä: 1434 Paikkakunta: kymenlaakso
|
Lähetetty: 05.11.2015 19:32 Viestin aihe: |
|
|
oikeestaan ne lukot toimii alipaineella. mulla oli -05 grand vitara josta meni etuperästä juurikin se alipainekalvo. pakkasella kyrvähti. ei ollu varaosia suomessa. japanista tuli laivalla jonkuaikaa _________________ my name is El Muerte |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3839
|
Lähetetty: 05.11.2015 20:08 Viestin aihe: |
|
|
No mulla taisi olla ensimmäinen Suomeen tuotu Vitara kyseessä, jonka vaihdoin melkoisen vauhdikkaasti, eli oli n. 15 000 km ajettu sellaiseen mellolailla ensimmäiseen Suomeen tuotuun RAV4:sen. Ja tuossa Vitarassa oli sellainen ominaisuus, että napalukot meni aina 4 vedolla automaattisesti päälle ja ne sai auki, kun muisti peruuttaa jonkun matkaa, kun laittoi takas perävedon. Se Rav oli muistaakseni 95 mallia. Mulla on kohtuu kattava kokemus noista Toyota tallin 4 vedoista. Corolla sportswagon, 4 Rav4:sta, 3 Lexuksen RX ja nyt on 5. Land cruiseri muistaakseni menossa. Land cruisereita on ollut vuodesta -90 lähtien ja nykyisellä on taas jo 330 000 km mittarissa. Ainoa kytkettävä 4-veto oli tuo Vitara, joka siis lähti ennen kuin pissapoika tyhjeni vaihtoon. Ja tuon center difflock kytkimen käyttämisestä on ihan omakohtaisestikin kokemusta varoitukseksi. Eli satoi jäätävää tihkua, kun huoletta pyyhkin 140 lasissa menemään melkein piikkisuoraa, kun sellainen Mersulla räyhäävä keksi, että ohi on silti päästävä. No nostin jalan kaasulta ja auto alkoi leijua varsin miellyttävän tuntuisesti. Tilanteen pelasti välitön kytkimen paino pohjaan. Eli kaasullahan auto meni kuin juna, eikä liukkautta juuri edes huomannut. Ihan vain varoituksena voi tuosta keskitasauspyörästön lukosta muistuttaa, että se saattaa aiheuttaa yllätyksiä. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lonely Rider Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Lok 2009 Viestejä: 2758 Paikkakunta: Häme
|
Lähetetty: 05.11.2015 20:08 Viestin aihe: |
|
|
Lahtinen kirjoitti: |
Omasta Jeepistä löytyy moinen ”kauhukahva”. |
Hyvähyvä! Tosimiesten autoissa on keppejä niinkuin vanhainkodin porstuassa
Ainoo mikä noissa maasturinelivedoissa risoo on se ettei pelkkää takavetoa saa hitaalle. Se olis monesti hyvä kun peruuttelee peräkärryä asvaltilla tms. pitävällä alustalla jossa ei viitti pitää nelivetoa päällä. Normipakilla joutuu luistatteleen kytkintä enempi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 05.11.2015 20:12 Viestin aihe: |
|
|
Kyl ei pidä puhua Jeepistä samaan aikaan kun citymaastureista. Se on maasturi; jäykät akselit ja alennusvaihde.
Viimeinen muokkaaja, Quad vadis pvm 01.12.2015 10:17, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lonely Rider Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Lok 2009 Viestejä: 2758 Paikkakunta: Häme
|
Lähetetty: 05.11.2015 20:18 Viestin aihe: |
|
|
euroshopperi kirjoitti: | Ja tuon center difflock kytkimen käyttämisestä on ihan omakohtaisestikin kokemusta varoitukseksi. Eli satoi jäätävää tihkua, kun huoletta pyyhkin 140 lasissa menemään melkein piikkisuoraa, kun sellainen Mersulla räyhäävä keksi, että ohi on silti päästävä. No nostin jalan kaasulta ja auto alkoi leijua varsin miellyttävän tuntuisesti. Tilanteen pelasti välitön kytkimen paino pohjaan. Eli kaasullahan auto meni kuin juna, eikä liukkautta juuri edes huomannut. Ihan vain varoituksena voi tuosta keskitasauspyörästön lukosta muistuttaa, että se saattaa aiheuttaa yllätyksiä. |
Ei tuossa ole kyllä paljoa järki päätä pakottanut sinullakaan... Kytkettävä center difflock:illinen neliveto on tarkoitettu tilanteisiin joissa oikeasti tarvitaan nelivetoa. Ite olen muutaman talven sellasella lootalla ajellu, enkä ole kun joskus satunnaisesti käyttäny nelivetoa liikenteessä risteyksissä, mäkilähdöissä ja joskus kun sato vettä jäiselle tielle. Sillon kun on niin liukasta että pitää ajaa nelivedolla, niin sillon ei hurjastella 140 km/h |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Quad vadis Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2011 Viestejä: 2629
|
Lähetetty: 05.11.2015 20:27 Viestin aihe: |
|
|
Nelivedon luisto korjataan peltisepällä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3839
|
Lähetetty: 05.11.2015 21:00 Viestin aihe: |
|
|
Mulla on ollut vain sellaisia autoja, joissa on jatkuva 4-veto. Ennenvanhaa käytin useinkin tuota center difflockia esim räntäsateessa ja loskassa ajellessa. Ei sitä silloin aina huomannut, että siellä vaanii sellainen odottamaton ilmiö etu ja takapään välillä. Meikäläisen nykyisillä autoilla nuo menee aina pois päältä automaattisesti jollain tietyllä nopeudella, mutta ennenvanhaa ne sai päälle vaikka kesken ohituskaistalla kaahatessa. Nykyisin kyllä osaa jo olla varovainen, kun on kokemusta karttunut. Kunhan nyt vain siis huomautin, että kannattaa tiedostaa. Center difflockin lisäksi siis noissa vanhoissa oli vielä erikseen etupään ja takapään napalukot. Maastossa on kerran lyöty kaikki lukot päälle, jotta pääsi suo-ojasta yli ja etulukko kytkettiin varsin piaan pois, kun ei papu riittänyt hihassa enää ohjaamiseen. Mulla ei ole koskaan ollut land cruisereissa sellaista keppiä, jossa olisi 2 WD asentoa edes olemassa, mutta erikseen on saanut takanavat lukkoon, tai etunavat vielä lisäksi ja noiden lisäksi siis keskitasauspyörästön on saanut erikseen lukkoon. Sen siis saa ilman napalukkojakin päälle. Siis HDJ 80 oli mulla se ensimmäinen, jossa siis on jatkuva 4-veto. Vanhempi rohjake taisi olla se 60 malli, joka vielä oli taka/4-veto malli. Niihin mä en ole sekaantunut. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkoiv Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Kes 2007 Viestejä: 1013
|
Lähetetty: 05.11.2015 21:24 Viestin aihe: |
|
|
euroshopperi kirjoitti: | Kunhan nyt vain siis huomautin, että kannattaa tiedostaa. Center difflockin lisäksi siis noissa vanhoissa oli vielä erikseen etupään ja takapään napalukot. Maastossa on kerran lyöty kaikki lukot päälle, jotta pääsi suo-ojasta yli ja etulukko kytkettiin varsin piaan pois, kun ei papu riittänyt hihassa enää ohjaamiseen. Mulla ei ole koskaan ollut land cruisereissa sellaista keppiä, jossa olisi 2 WD asentoa edes olemassa, mutta erikseen on saanut takanavat lukkoon, tai etunavat vielä lisäksi ja noiden lisäksi siis keskitasauspyörästön on saanut erikseen lukkoon. Sen siis saa ilman napalukkojakin päälle. |
Takapään napalukoista en ennen ole kuullutkaan |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3839
|
Lähetetty: 05.11.2015 22:01 Viestin aihe: |
|
|
Niin no. Taisi se rear lock siinä kytkimessä tarkoittaa takatasauspyörästön lukitsemista ja front lock oli sitten etunapalukot. Eli kytkimestä sai siis etunavat lukkoon ja takatasauspyörästön lukittua ja sitten vielä sen keskitasauspyörästön. Kaikki lukot päällä oli kyllä aivan oikea traktori liikutella ja ohjata varsinkin. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pudejovicky Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Elo 2011 Viestejä: 1433 Paikkakunta: Syrjäinen
|
Lähetetty: 05.11.2015 22:02 Viestin aihe: |
|
|
jkoiv kirjoitti: | euroshopperi kirjoitti: | Kunhan nyt vain siis huomautin, että kannattaa tiedostaa. Center difflockin lisäksi siis noissa vanhoissa oli vielä erikseen etupään ja takapään napalukot. Maastossa on kerran lyöty kaikki lukot päälle, jotta pääsi suo-ojasta yli ja etulukko kytkettiin varsin piaan pois, kun ei papu riittänyt hihassa enää ohjaamiseen. Mulla ei ole koskaan ollut land cruisereissa sellaista keppiä, jossa olisi 2 WD asentoa edes olemassa, mutta erikseen on saanut takanavat lukkoon, tai etunavat vielä lisäksi ja noiden lisäksi siis keskitasauspyörästön on saanut erikseen lukkoon. Sen siis saa ilman napalukkojakin päälle. |
Takapään napalukoista en ennen ole kuullutkaan |
Eikös siitä silloin sais tuon Lonely Riderin mainitseman hitaan 2wd:n ja vielä vedon haluamaansa päätyyn jos ois manuaaliset napalukot eessä ja takana ?
Ja jos ois vielä tasauspyörästön lukot eessä keskellä ja takana, niin vois ajella pelkälteen vaikka oikeen puolen pyörät vetävinä
Ja taitais tuossa ykköstapauksessa vaatia vielä kiinteän matolaatikon tai sen center diff lockin..
Mutta juu, emmääkään.. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
mikko81 Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Hei 2006 Viestejä: 3285 Paikkakunta: Heinola
|
Lähetetty: 05.11.2015 22:05 Viestin aihe: |
|
|
jkoiv kirjoitti: | Takapään napalukoista en ennen ole kuullutkaan |
Niitä on kato vaan tojotissa, kaikissa navoissa,perissä, jakiksessa,vaihteistossa,ovissa ja kuskin hartioissa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3839
|
Lähetetty: 05.11.2015 22:45 Viestin aihe: |
|
|
Vai voisiko nuo siis tarkoittaa, että etutasaus, takatasaus ja keskitasauspyörästöjen lukitsemista. Kytkimessähän taisi lukeakin, että Difflock isolla ja sitten sai valita FR, tai FR+RR ja se center difflock oli erikseenkin kytkettävissä muistaakseni painonapilla. Hei eihän noita nyt enää jostain -90 luvulta muista. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pudejovicky Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Elo 2011 Viestejä: 1433 Paikkakunta: Syrjäinen
|
Lähetetty: 05.11.2015 22:57 Viestin aihe: |
|
|
euroshopperi kirjoitti: | Niin no. Taisi se rear lock siinä kytkimessä tarkoittaa takatasauspyörästön lukitsemista ja front lock oli sitten etunapalukot. Eli kytkimestä sai siis etunavat lukkoon ja takatasauspyörästön lukittua ja sitten vielä sen keskitasauspyörästön. Kaikki lukot päällä oli kyllä aivan oikea traktori liikutella ja ohjata varsinkin. |
Otas vielä kerran. Oliko tuo front lock sittenkin etutasauspyörästön lukko?
Vinkki: Millainen veto on jatkuva neliveto, josta napalukot on auki?
Muoks: Noniin, kuten ylle kerkesit jo... _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3549 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 05.11.2015 23:07 Viestin aihe: |
|
|
Joo ja jos kerta heittää ohjauksen kankeeks, onhan tuo sillon aika selvä, että etuperä on silloin juntturassa. Tuo ominaisuus sais olla kaikissa nelikoissa, tai ees sen tapaisissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|