Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
TH Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 1186 Paikkakunta: Suomi
|
Lähetetty: 20.01.2010 18:57 Viestin aihe: |
|
|
LG1 kirjoitti: | Audin käyttämä haldex on hyvä jatkuva neliveto ja sopivan takapainotteinen..! |
Varmasti vitsailet mutta ihan varmuuden vuoksi: Haldexia on vaikea mieltää jatkuvaksi kun 95% vedosta on vakiona edessä. Vanhemmissa haldexeissa ei taida tulla vetoa taakse ollenkaan ellei etupää luista. Ja Haldex ei koskaan ole takapainoitteinen. Itse sain toistuvasti Haldex-auton (A3 3.2 DSG) 2-vetoiseksi ajamalla sillä vähän urheilullisemmin muutama talvi sitten. Kun auto vähän jäähtyi ja varoitusvalot sammuivat palautui 4-veto. Ei vakuuttanut. Kuulemma uusin Haldex-versio on jo aika asiallinen.
Mekaaninen Torsen sensijaan on takapainotteinen. Siinä voidaan siirtää jopa 75% vedosta taakse. Kunnon Audeista löytyy Torsen - eli niistä missä kone on pitkittäin Torsenin kanssa voi vetää pitkiä luistoja ilman huolen päivää - ainakaan 4-veto ei petä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
VeturiVille66 Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Tam 2005 Viestejä: 4774 Paikkakunta: Nääsmaa
|
Lähetetty: 20.01.2010 20:31 Viestin aihe: |
|
|
Niin niistä renkaista.
Ensin oli jokkut desert eaglet, jokka oli ihan p@skat.
Sitten mud-terrainit kuorma-auton nastoilla. Niillä olis menny vaikka puuhun. Makso silloin 90-luvun alussa liki kymppitonnin kiarros(ovh.). Nastat joutu nyppiin pois keväällä, kun ei ollu varaa ostaa toisia...
Ajoin niillä kaks vuotta putkeen ja myin ne kahella ja puolella tonnilla pois
ja pintaa oli semmotteinen 1/3-osa jäljellä.
Loppuajan ajoin All-terraineilla(ei nastoja missään vaiheessa), ja oli kyllä hyvät renkaat.
Summa summaarum;
-Mud Terrainit on kyllä todelliset off road renkaat, mutta kuivalla/kesällä pitää saakelimoisen metelin/jyristää, kuluu nopeasti. Kannattaa hommata toiset vanteet ja käyttää vain talvella ja kunnon nastoilla.
-All Terrain on monipuolinen ja hiljainen rengas, verrattuna Mud Terrainiin ja kestää kulutusta älyttömästi, mutta mutta, on melkoinen sepelin kerääjä. Ei ole kivaa lähteä konetielle, jos ei ole kaivanut ruuvvarilla ensin mahdolliset kivet renkaan kuvioinneista pois...Vauhti kun nousee, niin alkaa kiva pauke kuulua kun niitä kiviä(sepeliä) alkaa lähteen irti.
Molemmat edellä mainitut renkaat olivat siis BF Goodrichin ja kokoa 35x12.5
Silloin harvinaiset renkaat ja kalliit. Nykyään noita näyttää saavan helposti ja hinnat tippuneet reilusti(alle puoleen, ehkä kolmasosaan)
Lakihan tässä joskus muuttui niin, että suurin sallittu koko(poislukien kuorma-autot) on tätänykyä kaiketi 32" mitä saalaitaa alle. Siksikai valikoima monesta kaupasta näyttää loppuvan juurikin tohon 32" kokoon.
http://www.offivaruste.com/catalog/index.php?cPath=21_27_57
Noista Desert Eagleista ei sen enempää...
Edit;
Niin auto oli Chevrolet Blazer 6.2Dsl, ydinvoimala.
T:V-V _________________ Pumppaaminen on kivaa.
Asuuhan ne ihmiset iglussakin.
Muija on ihan peräänkatottava... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Iso-Jaska Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Tam 2007 Viestejä: 2376 Paikkakunta: Lapland Finland
|
Lähetetty: 20.01.2010 21:04 Viestin aihe: |
|
|
Challe kirjoitti: | Audi, Wolsu ja skeida käyttää tota haldeksia, ei toiminu oktaaviassa, vaihdoin pois. Jos kuka on joskus ajanut jatkuvalla nelivedolla niin tuskin antaa pisteitä noille "automaattisesti kytkeytiville" nelivedoille. |
Hieman korjausta; haldex löytyy VAG:eista, joissa moottori poikittain. Torsen pitkittäin asennettujen moottorien jatkeena.
http://www.autowiki.fi/index.php/Quattro tuolta voi ja kannattaa opiskella lisää.
Ja Kankkusen mielipide http://www.youtube.com/watch?v=7l5uXjZthJU#t=2m47s tuohon voi olla kenenkään hankala asettaa vastaväitettä tai ainakin saa perustella väitteensä hyvin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Challe Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Mar 2008 Viestejä: 161 Paikkakunta: Varsinais-Suomi
|
Lähetetty: 20.01.2010 21:39 Viestin aihe: |
|
|
Toinen semmonen audi alla jossa toorseeni, se aito quattro. Skeidasta (haldeksista) otin semmosen opikseni että enää en noihin säksättimiin koske, joissa neliveto "automaattisesti" kytkeytyvä. Vikoroivat kuin mikäkin kun hakkaavat auraamattomilla teillä kokoajan nelivetoa päälle ja pois. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kotkotus Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Huh 2008 Viestejä: 883
|
Lähetetty: 20.01.2010 21:44 Viestin aihe: |
|
|
Mun suzuki menee aika hyvin,mutta kytkin välillä haisee... 4 wd lock on mitä on,mutta vetää paremmin kuin 4 wd,auto tilassa. Toyota rav 4 jää kyllä hopealle. Kokeiltu on toyota.vs suzuki |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9501
|
Lähetetty: 20.01.2010 21:54 Viestin aihe: |
|
|
Ilmeisesti kyse Vitarasta? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5988
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5396 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 20.01.2010 23:02 Viestin aihe: |
|
|
Kun tuota q:ta kerran on ruvettu urakalla kehumaan, niin löytyyhän siitä kuitenkin niitäkin tilanteita, missä se ei loista;
http://www.youtube.com/watch?v=dGWsogAlZLE
Lienee osaltaan kysymys siitä, mitä halutaan kuvata ja mikä halutaan videolla esitellä parhaaksi.
Torsen-pohjainen systeemi ei ole huono, onhan uusi Land Cruiserkin tuolla toteuttu. Mutta muillakin voi tulla toimeen, Honda-mieskin |
|
Takaisin alkuun |
|
|
VeturiVille66 Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Tam 2005 Viestejä: 4774 Paikkakunta: Nääsmaa
|
Lähetetty: 20.01.2010 23:06 Viestin aihe: |
|
|
Kuuluu myös ehdottomasti näihin oikeisiin nelivetoihin.
Heittäisin peliin myös jutun, että autolla jolla pääsee mukavasti lumessa(jos jäi korostamatta), niin sillä pitäisi myöskin taittaa mukavasti pidempiäkin matkoja maantiellä. Karsii kummasti vaihtoehtoja...
T:V-V _________________ Pumppaaminen on kivaa.
Asuuhan ne ihmiset iglussakin.
Muija on ihan peräänkatottava... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9501
|
Lähetetty: 20.01.2010 23:14 Viestin aihe: |
|
|
veetee kirjoitti: | Kyllä Jimny on kanssa peto menemään. Varsinkin modausten jälkeen. |
Pihassa odottamassa Jimppa takuun loppumista että pääsisi pikkasen vielä parantamaan etenemistä. ME-auton jyrkkä kanta oli että ainakin alustan, mukaan lukien jarrut, takuu raukeaa jos laittaa alustasarjan vaikka se olisi hyväksyttykkin... "Umpi" perälukkojen kohdalta vielä ymmärtää että takuu voi olla voimansiirron osin moi. Muoveja (etu puskuri) kait jo voisi leikellä sen vaikuttamatta raukeamisiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
töyhtöhyyppä Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Maa 2005 Viestejä: 1784 Paikkakunta: p 7200248 m , i 3423456 m
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
m.mestari Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Tam 2009 Viestejä: 1493
|
Lähetetty: 21.01.2010 06:49 Viestin aihe: |
|
|
Kävin tos tojotan auto liikkees pisti silmää uus hiluxi, muuttunu on malli jonkun verran. onkos kellää kokemuksia tommosesta uudehkosta tai uudesta, miten liikkuu maastossa/tiellä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TH Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 1186 Paikkakunta: Suomi
|
Lähetetty: 21.01.2010 10:46 Viestin aihe: |
|
|
m.mestari kirjoitti: | Kävin tos tojotan auto liikkees pisti silmää uus hiluxi, muuttunu on malli jonkun verran. onkos kellää kokemuksia tommosesta uudehkosta tai uudesta, miten liikkuu maastossa/tiellä? |
Ihan hyvin menee. Rengastuksesta kiinni mettäeteneminen. Vakiorengastuksella ei kannata asfaltilta harhautua pois.
SR-mallissa on vielä napilla kytkettävä 100% lukko taka-akselilla. En ole vielä jäänyt mihinkään kiinni ja jokapaikkaan mihin on ollut asiaa olen myös päässyt.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 21.01.2010 10:49 Viestin aihe: |
|
|
Ei kai kukaan nyt tosissaan kehu yoyotan RAVia..?
Etuvetoinenhan se on!
Neliveto autoista koitetaan tehdä taloudellisia ja ainut toimenpide tuntuu olevan vain tuo, että tehään niistä etuvetoisia!
Suzukit (jimny ja vitara) kannattaa jättää pois citymaasturikeskustelusta, ovat kuitenkin jo lähempänä oikeata maasturitekniikka, Jimnystä voisi sanoa, että täysin maasturi tekniikaltaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5988
|
Lähetetty: 21.01.2010 11:01 Viestin aihe: |
|
|
LG1 kirjoitti: | Ei kai kukaan nyt tosissaan kehu yoyotan RAVia..?
Etuvetoinenhan se on!
Neliveto autoista koitetaan tehdä taloudellisia ja ainut toimenpide tuntuu olevan vain tuo, että tehään niistä etuvetoisia!
|
Et noteerannut aiemmin todettuna, että on erilaisia tarpeita. Toisille riittää se parempi maavara ja avustava neliveto. Kuten Rav, Xtrail, CRV, Tiguan...
Ja muistetaan, että Hiluxeja, Pajeroita sun muita ajetaan suurin osa ajasta pelkästään takavetoisina. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|