Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Nimrod Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2005 Viestejä: 14820
|
Lähetetty: 26.12.2010 15:29 Viestin aihe: |
|
|
Jos homman haluaa testata, niin se onnistuu kohtuullisen helposti siten, että mittaa hauliparven upotuksen johonkin sellaiseen materiaaliin, josta saa jotain tolkkua. Paras on märkä paperi. Tämä saattaa tuntua hassulta, mutta itse asiassa hauliparven venyminen johtuu siitä, että osa haulista menettää nopeuttaan reilusti enemmän kuin parven muu osa.
Yleensä tätä hauliparven venymistä edesauttaa lyhyt ja haulikupin runnova ylimeno, lyhyt supistaja ilman riittävän pitkää vakautusosaa ja liian suuret haulit/liian suuri haulikuorma. Muuten nämä teoriat hauliparven venymisestä ovat usein vain teorioita, joille ei löydy tukea käytännöstä.
Ylimenoja loivennellessa on tullut esiin se, että nimenomaan useampi hauli lyö kohteeseen yhdenaikaisesti (kova isku) ja se, että haulit uppoavat keskimäärin enemmän ja keskenään yhdenmukaisemmin.
Sanoisinkin siis, että kannattaa mitata tuo upotus ja verrata huonosti uponneiden ja hyvin uponneiden keskinäistä eroa ja suhdetta. Jos skaala on laaja, eli osa syvällä ja osa pinnassa, niin todennäköisesti haulisuihku on pitkä ja osa haulista on menettänyt nopeuttaan rajusti. Sitten taas jos upotus on tasaista, niin hauliparvi on lyhyempi ja haulien keskinäinen osumanopeus on ollut tasainen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 34961
|
Lähetetty: 26.12.2010 15:46 Viestin aihe: |
|
|
Juuri noin olemme joskus aikoinaan asiaa pähkäilleet ja kulutimme useammankin neliön vaneria noissa upotus/tiheys testeissä,niiden seurauksena jätin magnumit kokonaan pois käytöstä,tavaraa on enemmän mutta hyöty häviää usein huomattavasti pienempänä iskutehona,hinta/laatu suhde huononee. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
haulipyssy Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Mar 2010 Viestejä: 464
|
Lähetetty: 26.12.2010 19:43 Viestin aihe: |
|
|
heiluri kirjoitti: | Paras tulos saataisin jos maali,vaikkapa Sorsan kokoinen ajettaissiin läpi hauliparvesta sen etukolmanneksesta,keskeltä ja loppupäästa esimerkiksi tuolla edellämainitulla nopeudella.
Toisaalta lienee kuitenkin aikalailla ilmiselvää että hauliparvi on tiiviimmillään lähellä etupäätään...vai onko...ja miten venyminen siihen vaikuttaa? |
Katsokaapa tuolta Youtubelta hidastettua kuvaa hauliparven käyttäytymisestä. Näyttäisi siltä, kuin alkumatkasta keulimmaisena olevat halit hidastuisvat ja jäisivät sitten viimeiseksi. Melko jännä ilmiö, aivan kuin hauliparvi kääntyisi nurinpäin, kuin jokin sukka. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 34961
|
Lähetetty: 26.12.2010 20:29 Viestin aihe: |
|
|
No niinpä näyttäs,mielenkiintoista... _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nimrod Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2005 Viestejä: 14820
|
Lähetetty: 26.12.2010 21:38 Viestin aihe: |
|
|
Hauliparven lento on periaatteessa samankaltainen kuin kärjestään avautuvan luodin avautuminen kohteessa. Hauliparven osalta ilmanvastus hidastaa eniten keulimmaisia ja ne pyörähtävät siitä sitten taaemmas. Tämän vuoksi kuvion keskustapainotteisuus vähenee ampumamatkan kasvaessa. Tässä videon esimerkissä on kyseessä mielestäni kohtuullisen pieni hauliannos ja pienet haulit, eli siinä eivät tule esille sitten magnumeiden ongelmat.
Yleisesti voidaan sanoa, että juuri tästä parven "muotoutumisesta" johtuen hauliannoksen taimmainen neljännes on kuvion keskustan muodostava osa, ja täten tärkein. Tämän vuoksi sen tulee pysyä kasassa (ei liian paljon haulia, ei liian kovaa painetta), jotta kuviolta voidaan odottaa jotain. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
-Rane- Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2009 Viestejä: 695 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Lähetetty: 26.12.2010 22:09 Viestin aihe: |
|
|
haulipyssy kirjoitti: | heiluri kirjoitti: | Paras tulos saataisin jos maali,vaikkapa Sorsan kokoinen ajettaissiin läpi hauliparvesta sen etukolmanneksesta,keskeltä ja loppupäästa esimerkiksi tuolla edellämainitulla nopeudella.
Toisaalta lienee kuitenkin aikalailla ilmiselvää että hauliparvi on tiiviimmillään lähellä etupäätään...vai onko...ja miten venyminen siihen vaikuttaa? |
Katsokaapa tuolta Youtubelta hidastettua kuvaa hauliparven käyttäytymisestä. Näyttäisi siltä, kuin alkumatkasta keulimmaisena olevat halit hidastuisvat ja jäisivät sitten viimeiseksi. Melko jännä ilmiö, aivan kuin hauliparvi kääntyisi nurinpäin, kuin jokin sukka. |
Löytyiskö linkkiä? Yritin etsiä, mut en löytäny. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
haulipyssy Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Mar 2010 Viestejä: 464
|
Lähetetty: 27.12.2010 00:26 Viestin aihe: |
|
|
-Rane- kirjoitti: | haulipyssy kirjoitti: | heiluri kirjoitti: | Paras tulos saataisin jos maali,vaikkapa Sorsan kokoinen ajettaissiin läpi hauliparvesta sen etukolmanneksesta,keskeltä ja loppupäästa esimerkiksi tuolla edellämainitulla nopeudella.
Toisaalta lienee kuitenkin aikalailla ilmiselvää että hauliparvi on tiiviimmillään lähellä etupäätään...vai onko...ja miten venyminen siihen vaikuttaa? |
Katsokaapa tuolta Youtubelta hidastettua kuvaa hauliparven käyttäytymisestä. Näyttäisi siltä, kuin alkumatkasta keulimmaisena olevat halit hidastuisvat ja jäisivät sitten viimeiseksi. Melko jännä ilmiö, aivan kuin hauliparvi kääntyisi nurinpäin, kuin jokin sukka. |
Löytyiskö linkkiä? Yritin etsiä, mut en löytäny. |
http://www.youtube.com/watch?v=SqfyysHejxk&feature=related |
|
Takaisin alkuun |
|
|
haulipyssy Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Mar 2010 Viestejä: 464
|
Lähetetty: 27.12.2010 00:46 Viestin aihe: |
|
|
Onko nyt niin, että ensimmäisenä maaliin ehtineet(viimeisenä piipusta lähteneet) haulit on ne tappavimmat, eli upotus noilla on paras.
Tuota hidastusta kun tarkkaan katsoo, niin huomaa miten takaa tulevat haulit tönivät jo hidastuneita hauleja edestään ja muovaavat niitä mennessään. Yksi syy tuossa varmasti on pehmeiden haulien muovautumiseen epäsymmetrisiksi, joka taas vaikuttaa haulikuvioon negatiivisesti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26305
|
Lähetetty: 27.12.2010 01:02 Viestin aihe: |
|
|
eiköhän ne muodon muutokset tule piipussa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tapmar Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hei 2006 Viestejä: 2712 Paikkakunta: polulla
|
Lähetetty: 27.12.2010 01:08 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Katsokaapa tuolta Youtubelta hidastettua kuvaa hauliparven käyttäytymisestä. Näyttäisi siltä, kuin alkumatkasta keulimmaisena olevat halit hidastuisvat ja jäisivät sitten viimeiseksi. Melko jännä ilmiö, aivan kuin hauliparvi kääntyisi nurinpäin, kuin jokin sukka. |
Eikös tuo nyt mene niin, että keulimmaiset haulit hidastuu ilmanvastuksen myötä ja takana tulevat pääsevät "imussa" helpommalla. Siksi tuo nurinpäin käännös tapahtuu. Näin minulle aikanaan oma metsästyksen oppi-isäni jo kertoi järkeilleensä - ennen youtube-aikaa _________________ http://www.tapiolantakamailla.com/ - Ulkoilmaelämän tunnelmapaloja |
|
Takaisin alkuun |
|
|
perisofeus Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Lok 2006 Viestejä: 6147 Paikkakunta: Rovaniemi
|
Lähetetty: 27.12.2010 16:31 Viestin aihe: |
|
|
Tuo videon haulikuorma ammutaan panssarivaunusta, joten se ei ole aivan vertailukelpoinen haulikoihin. _________________ Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nimrod Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2005 Viestejä: 14820
|
Lähetetty: 27.12.2010 16:34 Viestin aihe: |
|
|
Juuri noin se menee, mutta silloin kun on kyse liian suuresta hauliannoksesta tai liian pehmeistä haulista tai huonosta välitulpasta tai liian suuresta paineesta, käykin niin, että noille tärkeille hauliannokset taaimmille haulille käy kalpaten. Ne todellakin muotoutuvat liikaa ja menettävät piipussa ollessaan ballistisia ominaisuuksiaan, ts. ne alkavat muuten hyvästä ballistisesta asemastaan huolimatta menettää nopeuttaan enemmän kuin kävisi tavallisesti.
Tästä johtuu sitten esimerkiksi kuvioiden aukkoisuus ja epätasaisuus.
Optimaalisessa haulikko-/patruunayhdistelmässä kaikki on balanssissa. Ensinnäkin haulikon piipussa on loiva ylimeno, joka ei rasita haulikuppia ja haulia ja supistaja on riittävän pitkä ja siinä on riittävän pitkä vakautusosa. Haulikupin tulee olla kestävä ja hyvin tiivistävä (pakkanen haaste monelle kupille) ja haulien tulee olla kovia. Hauliannoksen koko ei saa olla liian suuri ja haulia pitää olla riittävä määrä.
Siinä se sitten onkin, että miten tämä saadaan kokoon. Patruuna on se ongelmallisin osa tässä yhtälössä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
perisofeus Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Lok 2006 Viestejä: 6147 Paikkakunta: Rovaniemi
|
Lähetetty: 27.12.2010 16:38 Viestin aihe: |
|
|
On hieman epäloogista kun vanhemmat hevishotit ampuivat tiheitä kuvioita vaikka haulit olivat joskus todella epämääräisiä möykkyjä.
Ja esim. Federalin uusimmissa Black Cloud paukuissa on hauleissa saturnuksen rengas. _________________ Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nimrod Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2005 Viestejä: 14820
|
Lähetetty: 27.12.2010 16:49 Viestin aihe: |
|
|
Hevi-shot ei kuitenkaan muotoudu lähtökiihdytyksessä kovuudestaan johtuen. Sen sijaan räkälyijyhaulit ovat välillä tosi eksoottisen mallisia kun ne ammutaan. Ts. Hevi-shot saattaakin olla piipusta lähtiessään kaikesta huolimatta paremman muotoista kuin räkälyijy.
Haulikon patruunoissa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Esim. Hevi-shotissa ja teräksessä jo yksistään haulikupin vaikutus on moneen lyijypatruunaan se ratkaiseva ero. Ne kestävät ja tästä johtuen kuviot ovat parempia. Samaten kova hauli ei muotoudu ja kuviot ovat parempia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nimrod Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2005 Viestejä: 14820
|
Lähetetty: 27.12.2010 16:50 Viestin aihe: |
|
|
Hevi-shot ei kuitenkaan muotoudu lähtökiihdytyksessä kovuudestaan johtuen. Sen sijaan räkälyijyhaulit ovat välillä tosi eksoottisen mallisia kun ne ammutaan. Ts. Hevi-shot saattaakin olla piipusta lähtiessään kaikesta huolimatta paremman muotoista kuin räkälyijy.
Haulikon patruunoissa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Esim. Hevi-shotissa ja teräksessä jo yksistään haulikupin vaikutus on moneen lyijypatruunaan se ratkaiseva ero. Ne kestävät ja tästä johtuen kuviot ovat parempia. Samaten kova hauli ei muotoudu ja kuviot ovat parempia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|