Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
rakki Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Tam 2005 Viestejä: 984
|
Lähetetty: 03.12.2010 23:47 Viestin aihe: |
|
|
Kulutusosia lähinnä meinasin. Jakohihna jne. Neliveto ei taida olla ensimmäisenä hajalla noissa Subaruissa, kestää siinä missä muukin auto? Nykyinen auto on Japanilainen ja japsissa aion myös pysyä. Muuhun en oikeen helposti vaihda. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ykstimo Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hei 2006 Viestejä: 303
|
Lähetetty: 04.12.2010 11:13 Viestin aihe: |
|
|
Mulla laukesi Subarun jakohihna km 250 600 kohdalla, kustannukset korjaamolaskun mukaan 268€. Ei tosin merkkikorjaamossa. Tienposkesta keräämisen hoiti vakuutus+kaverit. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sammeli Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 532 Paikkakunta: Koillismaalla
|
Lähetetty: 13.12.2010 22:55 Viestin aihe: |
|
|
Parituhatta km olen nyt ehtinyt uudella Forrellani ajella. kokonaisuudessaan olen ollut oikein tyytyväinen autoon, joskin aina jotain ominaisuuksia voisi poimia toisista autoista. Pakkasia pitänyt koko ajan kun auto on minulla ollut enkä ole vielä tainnut alle -10 päästä autoa kokeilemaankaan. Iloisesti olen yllättynyt lämmön riittävyydestä sisätiloissa. Ainakin tuonne -25 ohjaamo pysyy mukavasti lämpimänä. saa nähdä miten käy sitten tosi pakkasilla. Verrokki autona minulla on toinen diesel, Volvo v70 vm. -04 ja siinä meinaa lämmitysteho ilman webastoa loppua jo -15 asteen jälkeen.
Ilmastoinnin automatiikka ei toimi erityisen hyvin ainakaan pakkasella. Ensin puskee pitkään todella kuumaa vaikka lämpötila olisi säädetty alhaiseksi. Ilmeisesti lämpötilan tunnistimet on sijoitettu niin, että kylmät rakenteet estävät lämpimän ilman pääsyn tunnistimille. Ikkunat eivät tahdo takamatkustajilla pysyä sulana. Takana ei erillisiä puhaltimia.
Aivan tyhjäkäynti kierroksilla moottorin vääntö on yllättävän heikko, vaikka muuten moottori on hyvinkin pirteän oloinen. Alhaisesta nopeudesta ei voi kolmosella lähteä kiihdyttämään vaan on haettava pienempää. Edellinen voi osin johtua myös tottumuksesta kun ryömintä vauhtia ajettavat tiet tulee yleensä ajettua Land Cruiserilla ja tietysti näitä autoja ei voi keskenään verrata, mutta tuntuu kuin Volvossakin olisi enemmän alavääntöä.
Kaupunki/taajama ajossa auto on loistava. Risteyksiin tai valoihin ei tarvitse jäädä sutimaan, näkyvyys on todella hyvä ja auto kaikin puolin näppärä liikkeissään. Maantieajossakin kohtuullinen joskaan ei tietysti esim Volvon veroinen.
Maastossa eteneminen on kyllä yllättävän hyvää, ketteryys ja pienempi massa tekevät forresta tosi maastokelpoisen jos vain raskii päästellä.
Näin vähillä kilometreillä ja pelkällä talvi- ja seka-ajolla ei voi kulutusta vielä tarkasti sanoa, mutta parin eka tankin keskikulutus ollut hieman 7 litran yli, eli hyvinkin kohtuullinen.
Ainahan citymaasturit ovat hieman kompromisseja, mutta omaan käyttö tarkoitukseeni eli "sekakäyttäjänä" olen lyhyellä kokemusksella tosiaan hyvinkin tyytyväinen.
Kylmänä boxeri diesel nakuttaa niin, että hirvittää. Tuntuu, että auto on just sammutettava ennenkuin leikkakiinni, mutta kuulu kait asiaan.
aika näyttää... _________________ "Ei se niin mene, etteikö se jotenkin mene" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kaarle Martel Sisällöntuottaja
Liittynyt: 25 Tou 2009 Viestejä: 3593
|
Lähetetty: 14.12.2010 10:12 Viestin aihe: |
|
|
Samanlaiset kokemukset itsellänikin, nyt hieman alle 15.000 ajettuna. Vertailukohtana aiempi Forre 2,5 bensaturbona, sitä edellinen Volvo 2,5 bensaturbona. Nuo olivat toki paljon rivakampia menijöitä, mutta kyllä tällä diisselilläkin pärjäilee, kunhan muistaa antaa hieman kierroksia. Alavääntö on tosiaan melko ohut ja liikkeellelähdössä tottumattomalla auto sammuu helposti. Ajossa tämä uusi korimalli on selkeästi entistä hiljaisempi ja muutenkin mukavampi matka-ajossa. Maastoajossa sitten on tultu hieman taaksepäin, kun uudesta puuttuu lukko taka-akselilta ja esim metsäautotiellä penkkaan peruuttaessa voi helposti jäädä pohjasta kiinni, niin että vain kaksi pyörää yrittää vetää vastakkaisissa kulmissa (ristiriipunta). No, lapiolla siitäkin selviää…
Kulutus on ollut todella maltillista, eli 5,5 -8 litraa sadalla. Suurimmat kulutukset tulevat kesänopeuksilla moottoritiellä. Keskikulutus omassa maantiepainotteisessa ajossani on hieman yli kuutta litraa ja tankillisella pääsee helposti yli 800 km, mikä sekin lisää osaltaan matkamukavuutta. Kaiken kaikkiaan autoa voi suositella metsästäjän kompromissiksi perheauton ja maastoauton väliin. Optimaalinen se ei ole kummassakaan, mutta hyviä ominaisuuksia on kosolti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mauritz Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 05 Mar 2008 Viestejä: 14 Paikkakunta: kaakonkulma
|
Lähetetty: 15.12.2010 13:34 Viestin aihe: |
|
|
Löytyykö keltään esimerkkejä Foresterin huoltoleasing vuokrista? Oman kulkineen sopimus on loppumassa ja Forester kiinnostaa kovasti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6384 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 19.12.2010 09:40 Viestin aihe: |
|
|
Eilen tuli ajettua joitakin semmosia penkkatien pätkiä mitä ei oltu lumen aikana ajettu ollenkaan. Välillä piti ihan kunnolla pyyhkiä lunta tuulilasista kun pakkashötö nousi konepeltille. Kertaakaan ei tarvinnut peruutella ja pääseminen oli helppoa. Etenemiskyky on kyllä ylittänyt odotukset ja riittää meikäläiselle enemmän kuin hyvin. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
EsaP Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2006 Viestejä: 1284 Paikkakunta: Paimio
|
Lähetetty: 19.12.2010 22:00 Viestin aihe: |
|
|
Sämpy kirjoitti: | Eilen tuli ajettua joitakin semmosia penkkatien pätkiä mitä ei oltu lumen aikana ajettu ollenkaan. Välillä piti ihan kunnolla pyyhkiä lunta tuulilasista kun pakkashötö nousi konepeltille. Kertaakaan ei tarvinnut peruutella ja pääseminen oli helppoa. Etenemiskyky on kyllä ylittänyt odotukset ja riittää meikäläiselle enemmän kuin hyvin. |
Komppaan täysillä kirjoitusta. Polttoainetta kuluu kyllä sietämättömän paljon. 30 litralla ajelin 200km. Ajosta puolet oli hidasta metsäteitä ajelua ja siitä osa sitten tuollaista hangessa revittelyä. On tossa tullut muutama kaveri yllätettyä tuolla menokyvyllä. Noita auraamattomia, kinostuneista teitä kun on tullut lähdettyä ajelemaan, on kyytiläinen lausunut isä meidän -rukousta viereisellä penkillä ja sitten tuijottanut epäuskoisena kun lumi on tullut konepellistä yli ja Fore senkun vaan porskuttanut eteenpäin. _________________ Tämmöst tänään ja huomenna sitte jotain ihan muuta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6384 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 20.12.2010 09:12 Viestin aihe: |
|
|
Samma här, vänkäri meinasi että onkohan tänne mitään järkeä lähteä kun keula hörppäsi eka kerran tuulilasin täyteen lunta.
Bensaa varmaan palaa, mutta meneehän sitä kelkallakin ummessa.
Kuusenhakureissulla puotin eilen eturenkaan ojaan tyhjänpäälle. Piti peruuttaa vastamäkeen: pari kertaa ruopasi tyhjää, sitten vissiin lukot tarrasi kiinni ja noustiin pinteestä. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juha Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Maa 2004 Viestejä: 1001 Paikkakunta: Rovaniemi
|
Lähetetty: 20.12.2010 16:57 Viestin aihe: |
|
|
Sylettää kun lukee näitä kokemuksia. Mutta vaikka mitenpäin laskisin, niin 80 kilometrin päivittäinen siivu ei vaan suosi bensa-Foresteria. Uudet dieselit on vähän "out of my league." |
|
Takaisin alkuun |
|
|
EsaP Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2006 Viestejä: 1284 Paikkakunta: Paimio
|
Lähetetty: 20.12.2010 17:23 Viestin aihe: |
|
|
tollasen vapari foresterin saa kai nätillä menolla menemään maantieajossa alle kahdeksan litran, alle seitsemänkin on joku väittänyt menneen. Itsellä turbo s ja kyllähän sillä tulee reviteltyä ja leikittyä. Kesällä kulutus oli kympin luokkaa sisältäen revittämistä. Jos joutuisin ajamaan työmatka-ajoa tolla niin ei kyllä takamus kestäisi kulutusta. _________________ Tämmöst tänään ja huomenna sitte jotain ihan muuta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Berkele Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Hei 2006 Viestejä: 2237 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 20.12.2010 21:52 Viestin aihe: |
|
|
Kävin tuossa lauantaina koeajamassa vm2010 2 litran bensaforresteria. Ohan se makia peli. Pari asiaa jäi kyllä mietityttämään: Maavara ei kyllä minun mielestä voi millään olla 20 senttiä. Kävin vähän huonommalla metsäautotiellä, mistä kuitenkin nykyisellä 240 vulvallakin olisi vielä päässyt helposti, niin pohja ruoppi jo keskipolannetta. Lisäksi vaihdelaatikon tuntuma ei oikein vakuuttanut. Vaihtaessa oli hieman epämääräinen kytkeytymisen tuntu. Tilat ei kyllä vedä vertoja kartanovolvolle. Saattais tilat kyllä nippanappa riittääkin omaan käyttöön.
Himottais tietenkin 2,5 turbo, mutta siinä taas ei ole alennusvaihdetta. Yhtään huonommassa paikassa ainakin minua haluttaa ajella ryömimällä. Oikea maastoauto olisi se ihanneratkaisu, mutta rahat ei riitä tarpeeksi uuden ostamiseen. Edellinen auto oli vm81 hj60 ja se sai lähtöpassit räntäsateessa parkkipaikalla tehdyn perä- ja jarruremontin jälkeen. Vanhaa täytyy olla koko ajan jostakin nurkasta huoltamassa. Se on kylmä tosiasia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6384 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 20.12.2010 22:03 Viestin aihe: |
|
|
Oulussa kävit koeajamassa? Eihän täällä ole luntakaan kuin pikkuisen, niin ihmettelen että miten olet saanut pohjan ruopimaan keskipolannetta.
Mulla ei ole koko syksynä tullut pohjaan vielä tömpsyä ja minusta tuossa uudemmassa korimallissa oli vielä hitusen enemmän maavaraa. Toki umpisessa pohja on laahannut, mutta kiveen tms. ei ole kopsahtanut. Katoitko pohjan alle, että siellä ei joku karahka ollut raapimassa? _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Berkele Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Hei 2006 Viestejä: 2237 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 20.12.2010 22:31 Viestin aihe: |
|
|
Sämpy kirjoitti: | Oulussa kävit koeajamassa? Eihän täällä ole luntakaan kuin pikkuisen, niin ihmettelen että miten olet saanut pohjan ruopimaan keskipolannetta.
Mulla ei ole koko syksynä tullut pohjaan vielä tömpsyä ja minusta tuossa uudemmassa korimallissa oli vielä hitusen enemmän maavaraa. Toki umpisessa pohja on laahannut, mutta kiveen tms. ei ole kopsahtanut. Katoitko pohjan alle, että siellä ei joku karahka ollut raapimassa? |
Ei kun Iisalmessa ajoin. Kyllä se ihan laajasti ruoppi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6384 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 09.01.2011 21:53 Viestin aihe: |
|
|
Tänään mentiin yhtä ummessa olevaa tietä. Etupuolella oli menneet Jeep ja Land Cruiser. Tien alkupäässä empi mies uuden näköisen RAV4:n kanssa. Kyytiläiset sanoi, että tuo ainakin menee kun on noin isot renkaatkin. RAV siirtyi sivuun ja lähdin Foresterilla jyräämään, vastamäissä piti mennä pienen puolen ykkösellä mutta kertaakaan ei tarvinnut pysähtyä. Takasin tullessa autettiin perässä tullut ja vastamäkeen jäänyt RAV4 ympäri. Hajusta päätellen kytkin oli palanut, varmaan siihen kuntoon että vaihtoon menee. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sampa Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Mar 2004 Viestejä: 425
|
Lähetetty: 13.01.2011 23:16 Viestin aihe: |
|
|
Ei välttämättä vain kytkin haissut. Yhtä RAVia ajoin kivistä sateen pehmentämää mettätietä puolenkymmentä vuotta sitten. Ajaminen oli tahmeaa, niinkuin ei oikein ollut auto hallussa ja vedotkin vähissä. Parkkiin kun päästiin niin ihmeteltiin palaneen käryä ja ilmeni että jarrulaikat oli "punasena". Autosta ei saanut ESPtä kytkettyä pois ja se viisaasti jarrutti vähän jokaista pyörää vuoronperään niljakkaalla polulla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|