Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
perisofeus Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Lok 2006 Viestejä: 6147 Paikkakunta: Rovaniemi
|
Lähetetty: 15.09.2010 14:12 Viestin aihe: |
|
|
Ruotsissa käytetään myös sellaista telavetoista lavettia jota kävelytetään metsässä. Mitä lie maksaa.
Lapissa hirviluvan yhteydessä tulee kai poikkeuksetta maastoliikennelupa hirven poishakua varten eli käytännössä työkaluina voidaan käyttää mm. monkijää, traktoria, moottorikelkkaa jne. mitä nyt porukoilla löytyy.
Suuri osa kai vaan vetää maita pitkin porukalla. Pikkuseurueilla ei ole edes vetolevyjä. _________________ Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 16975 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tomy the Hunter Kanta-asiakas
Liittynyt: 31 Tam 2005 Viestejä: 1130 Paikkakunta: 768 / 857
|
Lähetetty: 15.09.2010 17:59 Viestin aihe: |
|
|
"Rautahepoa" eli Järnhästiä on myyty suomessa juurikin Valmetin linkissä olevaan käyttötarkoitukseen ja sitä varten se on ruotsissa alunperin suunniteltukin. Rautahevon hinta kiipeää äkkiä lähemmäs 10Kg€ jos siihen ottaa muutamankin lisävarusteen. Yhdessä viimeisimmistä Metsälehdistä oli juttua kyseisestä värkistä. En muista tarkkaan lehden numeroa. Samaa konetta on ainakin Jonseredin ja Huskun tarroilla.
Meidän seura on käyttänyt jo vuosia Puuru-vetolevyä joka voittaa hirven vetämisen "nahkoineen". Pysyy nahkakin hiukan parempana varsinkin jos joutuu vetämään kannokossa, mudassa tai hiekassa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
t3R0 Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Maa 2006 Viestejä: 1610 Paikkakunta: K-S
|
Lähetetty: 15.09.2010 18:07 Viestin aihe: |
|
|
Tomy the Hunter kirjoitti: | "Rautahepoa" eli Järnhästiä on myyty suomessa juurikin Valmetin linkissä olevaan käyttötarkoitukseen ja sitä varten se on ruotsissa alunperin suunniteltukin. Rautahevon hinta kiipeää äkkiä lähemmäs 10Kg€ jos siihen ottaa muutamankin lisävarusteen. |
Kyllähän se kirpaisee jossei rahaa ole tottunut käsittelemään. Tosin onpa nuorilla naurettavan helppoa, kun ei tarvi hikipäässä kiskoa. Pääsee jopa hymyilyttämään välillä:
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
marvin the martian Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Huh 2010 Viestejä: 2463 Paikkakunta: Sirius C3
|
Lähetetty: 16.09.2010 09:22 Viestin aihe: |
|
|
Tuosta tuli mieleen kun itse toin kerran ampumani peuran volkkarin takapenkillä kotiin, kun apua ei löytynyt ja autossa ei ollut vetokoukkua, niin ei peräkärryjäkään voinut käyttää. Olisi voinut olla ratsiassa selittämistä, kun on peura takapenkillä jalat päin taivasta. _________________ Kaukana jossain on Kapakanmäki, siellä rähjää keletappiväki. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Villedz Vieras
|
Lähetetty: 16.09.2010 11:32 Viestin aihe: |
|
|
Kätevä vehje,muttei löydy kuin porvari-rikkis-nihilistiseuroilta. Vai millä nimellä niitä kutsutaan... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 16.09.2010 11:45 Viestin aihe: |
|
|
Villedz kirjoitti: | Kätevä vehje,muttei löydy kuin porvari-rikkis-nihilistiseuroilta. Vai millä nimellä niitä kutsutaan... |
Tai sitten seuroilta/seurueilta, jotka oikeasti hirviä ampuvat! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vortex Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Hei 2004 Viestejä: 6885 Paikkakunta: Helsinki
|
Lähetetty: 16.09.2010 11:49 Viestin aihe: |
|
|
Villedz kirjoitti: | Kätevä vehje,muttei löydy kuin porvari-rikkis-nihilistiseuroilta. Vai millä nimellä niitä kutsutaan... |
Eikä tuollaisia kommentteja löydy kuin proletaari-köyhis-nihilisti ihmisiltä... _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vortex Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Hei 2004 Viestejä: 6885 Paikkakunta: Helsinki
|
Lähetetty: 16.09.2010 11:58 Viestin aihe: |
|
|
Meidän seurassa hirvet liikku Honda TRX-420:lla tai sitten Polaris 300 Sportsmanilla. Aapen telikärry perässä. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 16.09.2010 12:00 Viestin aihe: |
|
|
Joo, ei siitä yhden hirven kaadosta kannata tehdä koko päivän projektia, jos helpompiakin keinoja on. Joillain niitä lupia on vähän enemmän kuin 10 kpl, siinä alkaa muuten päivät loppumaan yhdeltä syksyltä.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
t3R0 Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Maa 2006 Viestejä: 1610 Paikkakunta: K-S
|
Lähetetty: 16.09.2010 12:54 Viestin aihe: |
|
|
Villedz kirjoitti: | Kätevä vehje,muttei löydy kuin porvari-rikkis-nihilistiseuroilta. Vai millä nimellä niitä kutsutaan... |
Edelleen:
t3R0 kirjoitti: | Kyllähän se kirpaisee jossei rahaa ole tottunut käsittelemään. |
Se on tuon rautahevon ylivoimainen etu mönkijään siinä, että miten paljon mönkijällä rällättäisiin kaiken maailman turhaa ajoa verrattuna rautahepoon. Tämä siis seurueen oman laitteen näkökulmasta.
Jos jollain jäsenellä on oma mönkijä ja on valmis sitä käyttämään yhteiseen hyvään, mikäs siinä. Yhteiskäytössä oleva mönkijä on niin paljon helpompi ottaa ja käydä pikku huviajelulla "jälkiä katsomassa" kuin tuollanen 2km/h kulkeva kapistus. Ja onpa tuo rautahepo pelkästään hirvenvetoon parempi kuin mönkijä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10221 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 16.09.2010 13:11 Viestin aihe: |
|
|
t3R0 kirjoitti: | Ja onpa tuo rautahepo pelkästään hirvenvetoon parempi kuin mönkijä. |
Tähän kaipaisin perusteluja. Omasta mielestäni tuollainen 300-500 kuutioinen neliveto mönkijä varustettuna hirvenvetolevyllä on aika lyömätön hirvien haussa. Tulee joka syksy haettua 10-20 hirveä tuollaisella, usein pitkienkin taivalten takaa. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
t3R0 Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Maa 2006 Viestejä: 1610 Paikkakunta: K-S
|
Lähetetty: 16.09.2010 13:43 Viestin aihe: |
|
|
Peto kirjoitti: | Tähän kaipaisin perusteluja. Omasta mielestäni tuollainen 300-500 kuutioinen neliveto mönkijä varustettuna hirvenvetolevyllä on aika lyömätön hirvien haussa. Tulee joka syksy haettua 10-20 hirveä tuollaisella, usein pitkienkin taivalten takaa. |
Mites tuollainen yhdistelmä taittuu metsässä? Rautahepo kiertää puut ja risukot näppärästi, ei tarvi porukan olla kiskomassa vetolevyä mutkissa, kun ei taitu. Voihan tuolla vielä lisäksi vetää pulkkaakin, jos raatoja on yli kaksi kpl kyytiin otettavana. Sitten joutuu jo ajolinjoja katsella enempi.
Rapakot, risukot ja luolikot eivät ole rautahevolle mikään ongelma. Mönkijällä pääsee myös, mutta kuskilla on paljon suurempi merkitys mönkkärin selässä siihen, mistä paikasta mennään ja minne upotaan. Rautahepo on helppo ajaa, kunhan saa tekniikkaan pienen perehdytyksen.
Ojan ylitys vetolevy+mönkkäri-yhdistelmällä on aika hidasta, rautahevolla kaksi puuta ojan yli, tai nuo ajosillat ja rokkenroll.
Lumikelin sattuessa rautahepo pysyy pinnalla, rengasmönkkä laahaa pohjaa myöten. Telamönkijästä en nyt puhu, koska käsittääkseni et sinäkään.
Onhan näistä jutuista osa maastosta riippuvia ja makuasioita, mutta aina on mukava kiusata köyhiä, joilla ei ole varaa erikoisvälineisiin. Aina on vaan niitä kompromisseja kuten mönkijä ja .308 win hirvenpyynnissä.
PEACE!
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10221 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 16.09.2010 14:00 Viestin aihe: |
|
|
t3R0 kirjoitti: | Peto kirjoitti: | Tähän kaipaisin perusteluja. Omasta mielestäni tuollainen 300-500 kuutioinen neliveto mönkijä varustettuna hirvenvetolevyllä on aika lyömätön hirvien haussa. Tulee joka syksy haettua 10-20 hirveä tuollaisella, usein pitkienkin taivalten takaa. |
Mites tuollainen yhdistelmä taittuu metsässä? Rautahepo kiertää puut ja risukot näppärästi, ei tarvi porukan olla kiskomassa vetolevyä mutkissa, kun ei taitu. Voihan tuolla vielä lisäksi vetää pulkkaakin, jos raatoja on yli kaksi kpl kyytiin otettavana. Sitten joutuu jo ajolinjoja katsella enempi.
Rapakot, risukot ja luolikot eivät ole rautahevolle mikään ongelma. Mönkijällä pääsee myös, mutta kuskilla on paljon suurempi merkitys mönkkärin selässä siihen, mistä paikasta mennään ja minne upotaan. Rautahepo on helppo ajaa, kunhan saa tekniikkaan pienen perehdytyksen.
Ojan ylitys vetolevy+mönkkäri-yhdistelmällä on aika hidasta, rautahevolla kaksi puuta ojan yli, tai nuo ajosillat ja rokkenroll.
Lumikelin sattuessa rautahepo pysyy pinnalla, rengasmönkkä laahaa pohjaa myöten. Telamönkijästä en nyt puhu, koska käsittääkseni et sinäkään.
Onhan näistä jutuista osa maastosta riippuvia ja makuasioita, mutta aina on mukava kiusata köyhiä, joilla ei ole varaa erikoisvälineisiin. Aina on vaan niitä kompromisseja kuten mönkijä ja .308 win hirvenpyynnissä.
PEACE!
|
Minusta vain vaikutti tuo hevonen toivottoman hitaalta luuskalta. Tuollahan menee koko ilta yhtä hirveä hakiessa, jos matkaa on vähänkään pidemmästi.
Lisäksi maavara näyttää onnettomalta, joutuupi varmasti ainakin talvihakkuiden kannot kiertelemään.
Mönkijä kannattaa joka tapauksella varustaa pe-muovisella pohjapanssarilla, joka suojaa koko pohjan. Tämän etu on vielä esim. alumiiniseen verrattuna sen verraton luikkaus. Pitkienkin kantojen yli voi ajaa suoraan keskeltä. Ensin nuosee keula ilmaan, sitten eturattaat putoaa vetämään ja perä tulee ilmassa. Nätisti menee.
Ojan ylityksiä varten mukana on 2 x 2 m alumiini tikasta. Mönkijän renkaat ottaa puolista mainion pidon. Noilla ylittää jopa turvesuon vetokanavat, koska siltojen ei tarvitse yltää kuin aivan pohjan peitoksi, mikä estää koneen keulan törmäämisen vasta penkkaan.
Vetolevyä käytän juuri sen takia, että puita kierrellessä se taittuu, taipuu ja antaa periksi, eikä tartu kiinni niin kuin kärrylle helposti kävisi.
Hirven veto hommiin ei kannata ottaa mukaan kuin korkeintaan yksi apumies asettamaan siltoja. Isompaa porukkaa joutuu vain turhaan odottelemaan molemmissa päissä.
Yhdessä asiassa olit oikeassa: Mönkijä menee tasan siitä, mistä kuskin pää kestää ajaa. Eli tuo rautahepo on varmasti parempi, jos jokaisen keskiverto .308 miehen pitää kyetä sitä ajamaan. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tomy the Hunter Kanta-asiakas
Liittynyt: 31 Tam 2005 Viestejä: 1130 Paikkakunta: 768 / 857
|
Lähetetty: 16.09.2010 16:31 Viestin aihe: |
|
|
Mielestäni yksi Rautahevon eduista on pieni koko. Yleensä suurilla alueilla koneiden siirrot tehdään auton kyydissä, joten aina olisi hyväksi jos koko paketti mahtuisi samaan kyytiin. Pulkka hirvineen ja mönkkäri eivät yleensä mahdu samaan kärriin. Rautahevon pystyy ajamaan suoraan hirvi kyydissäkin kipillä varustettuun kärriin.
Jos minulla olisi ylimääräistä massia, ostaisin rautahevon hirvien kuljettamiseen ja mönkkärin muuhun toimintaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|