Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
hq Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hei 2004 Viestejä: 3688
|
Lähetetty: 14.07.2010 18:03 Viestin aihe: |
|
|
Gerberos kirjoitti: | Onko tuo vanha sota-evikka miten isoruokanen? |
Takavuosien Vene-lehden vertailussa se oli taloudellisin kokoluokassaan vaikka vähän vanhempaa tekniikkaa onkin. Kevyessä 15-jalkaisessa Lowen alu-kalaveneessä toimintasäde on suunnilleen 20-25 merimailia edestakaisin yhdellä peltitankillisella, kuormasta, kelistä ja nopeudesta riippuen.
Sota- ja siviilimallin eroista en ihan tarkkaan tiedä, USMC:n kumiveneissä noita on näkynyt aika kauan, varaosaluettelot antavat molemmille samoja numeroita. Uudemmat sotakoneethan ovat 'multifuel'-kelpoisia eli käyvät vaikka lentobensiinillä, tuo ei. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
joujoe Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 101
|
Lähetetty: 03.08.2010 15:25 Viestin aihe: |
|
|
Terhi Micro Funia kuljettaa vuoden -82 Johnson uusilla sisuskaluilla (vanhat meni solmuun). Kertanykäisyllä käymään. Mutta Johnsoni ei taida pitää teholupauksiaan vaan on lähellä kymppiheppaista, moottoritilavuushan on molemmissa vain 216 cc. Vaatii kaasua että edes Terhi nousee liukuun ja huippunopeus yksinkin vain n. 35 km/h. Neljällä hengellä ei mitään asiaa liukuun, kolmella nousee kuin kuikka maha täynnä. Tyhjäkäynnillä äänet on mukavan kuuloista möyrintää, kuin amerikanraudassa konsanaan. Kaasu pohjassa hirveää ujellusta niinkuin tappiin viritetyltä moponkoneelta voi odottaa.
Aiemmin oli Yamaha 20 joka oli melkoisen sivistyneen oloinen ja hiljainen kone belgian ihmeeseen verrattuna. Nopeutta löytyi sillä varmaan yli 55 km/h, en vielä omistanut GPS:sää. Liukuun nousi neljällä hengellä hyvin. Kulutus oli Johnsonia pienempi. Jossain testissä 80-luvun alun Yamaha 20:lle olikin muistaakseni mitattu yli 25 hevosvoimaa. Micro Fun on melko raskaskulkuinen pätkä, vanha venäläinen alumiinivene kulki Johnsonillakin paljon ripeämmin. Mutta erittäin hyvä kone on tuollainen seosbensalla toimiva vanha 20-Jammu.
80-luvun Jammusta sai pari vuotta sitten aika hyvät rahat, tasan tonni. Olikin ns. papan vanha ja minulle tullessa vain muutaman tunnin ajettu. Johnsonin arvo ehkä 300-500?
Pikkuveneessä on ollut Suzuki 2-heppainen, pelaa ihan hyvin yleensä. Ennen siinä oli Chrysler 3,6 joka oli yhtä sivistynyt kuin Johnson, kaikki ruuvit veneessä irtosi tärinästä ja vauhti oli sama kuin Suzukilla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3549 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 03.08.2010 22:27 Viestin aihe: |
|
|
Siinäpä se miks sanoin notta en tykkää terhin veneistä. Ne mitä oon tavannu ni samanlaisia pulkkia ne on ollu ja tarttee hirveen koneen ennen kun nousee pintaan. Mut enhän mä kaikkia ole nähnytkään. Ja ne on ollu niitä vanhoja vihreitä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
perisofeus Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Lok 2006 Viestejä: 6147 Paikkakunta: Rovaniemi
|
Lähetetty: 04.08.2010 09:25 Viestin aihe: |
|
|
Olisikohan tuo 2.5 Suzuki parempi kuin 2.3 Honda?
On nimittäin vesijäähdytys vs. ilmajäähdytys.
Painot kutakuinkin samat. Suzukissa hiukan isompi sylinteri ja on kuulemma testivoittaja:
"Kevyt, taloudellinen ja edullisin"
Vene-lehti rankkasi Suzukin testivoittajaksi 2,5-hevosvoimaisten nelitahtiperämoottoreiden vertailussa (numerossa 6/07). Lisäksi DF2.5 kerää kiitosta muunmuassa tasaisesta käynnistään.
http://www.youtube.com/watch?v=J1hcsJ6UE1g&feature=related _________________ Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sammal Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hei 2009 Viestejä: 383
|
Lähetetty: 04.08.2010 12:14 Viestin aihe: |
|
|
Sanoisin että osta zuki suki.
kaveri ajo suzuki pv (mopo) kesän ilman öljyjä ja ei tullu mitään kun avas koneen joten iski öljyt sisään ja ajo vielä 7v ja sitten myi pois, mopo ei ollu vakio vaa 80cc malossi ja malossin tehari sekä 24mm dellerto. tolla setillä ajeli 25km 3,5l bensaa ja kaasu pohjas n 10km energia tehokas _________________ 1.1.1995 suomi myytiin (huorattiin) euroopalle
Legalize IT! cann... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Repesorsa ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 9356 Paikkakunta: Sieltä
|
Lähetetty: 04.08.2010 13:28 Viestin aihe: |
|
|
sammal kirjoitti: | Sanoisin että osta zuki suki.
kaveri ajo suzuki pv (mopo) kesän ilman öljyjä ja ei tullu mitään kun avas koneen joten iski öljyt sisään ja ajo vielä 7v ja sitten myi pois, mopo ei ollu vakio vaa 80cc malossi ja malossin tehari sekä 24mm dellerto. tolla setillä ajeli 25km 3,5l bensaa ja kaasu pohjas n 10km energia tehokas |
Nii ja sit tätiki olis setä, jos sill olis munat.
_________________ I'm back! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
juhatapio Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Elo 2005 Viestejä: 2803 Paikkakunta: eteläpohjanmaa
|
Lähetetty: 04.08.2010 15:26 Viestin aihe: |
|
|
Ittellä on käytössä lohi 460r vuodelta 86 veneen perässä 20 evikka kaukosäädöllä,molemmat lähti kaupasta yhtä aikaa tuolloin ja kun hyvin oon pitäny niin vene on lähes kuin uusi,moottorista lähti teipit ku painepesurilla pesin joten maalasin sen grafiitilla,alkukesästä jo luulin et evikan aika on ohi mutta se oliki vaan koneenpuolelta pensaletkun liitin joka oli alkanu vuotaan,mie vetouistelen,sellasia 4-8 tunnin rupiamia pensa on 98 ja öljy laadukkainta mitä löytyy ja yhella rosentilla mennään niin ku konneen kylessä lukkee,kyllähä se joskus haiskahtaa mutta tosi hyvä on käymään tyhjää,muista ees milloin ois tuommosen häverikin tehny,potkurista en muista mikä se on mutta koskaa ei oo vaihdettu, trailerin päällä ainakin kerran viikossa mennään kallaan niinkauan ku kelit piisaa ja sitte vaa normihuollot,joskus kavereitten kaa oltii kalassa ja tuli puhetta jos vaihtas,joku kysy miks??nii, miksipä,oohan ollu evikkaan tyytyväinen pian 25 vuotta joten antaa mennä loppuun saakka! _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tapiok ***
Liittynyt: 09 Maa 2004 Viestejä: 6917
|
Lähetetty: 04.08.2010 18:14 Viestin aihe: |
|
|
Jos joku tarttee kunnon käyttökonetta, niin olisi tarpeettomana Johnsonin 4 hp kone 10 L irtotankilla. Ajettu todella vähän, bensaletkut uusittu koneeseen pari vuotta takaperin.
Ohessa netistä löytynyt kuva samanlaisesta.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3549 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 04.08.2010 20:25 Viestin aihe: |
|
|
Presis tollane oli itellä mut evikka. Pirun kova kulkunen noin pieneks. Kummasti vaan yritti välillä leikata kiinni mut pelas kumminkin, ja pelaa vieläkin. Kumminki kaks pyttyne ni olevinaa ei tärise nii paljo. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mika_22 Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Tou 2004 Viestejä: 2527 Paikkakunta: Keminmaa
|
Lähetetty: 05.08.2010 08:37 Viestin aihe: |
|
|
Mulla on nyt 4hp Mariner käytössä ja jos vertaan Terhiin tai yamahaan niin onpa kuin kello.
Ei tartte paljoa nykiä kun mennään jo.Vuosimalli on -02.
Pitänee varmaan laittaa kiertoon kun tuo vene vaatisi 10hp vähintään.
Iso plussa on kyllä kulutus ja käyntivarmuus.
Todella hyvä vetouistelussa kun kaasu on niin herkkä säätöinen että saa ajaa todella pienillä kierroksilla tarvittaessa. _________________ Sole poikha mikhään |
|
Takaisin alkuun |
|
|
joujoe Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 101
|
Lähetetty: 05.08.2010 11:39 Viestin aihe: |
|
|
Nyt kun lukaisin pari vanhaa testiä 216-kuutioisesta 15-Johnsonista, niin aavistukseni kävi toteen. 15-heppaisen todellinen teho oli vain 12,6 heppaa. Kuitenkin teho välittyi niin hyvin että vauhtia kertyi lähes samat kuin muilla vastaavilla, Chryslerin jälkeen hitain kone kumminkin luokassaan. Jännä juttu että pari vuotta uudemmassa testissä jo kymmenheppaisesta samanlaisesta jonssista löytyi se reilu 12 heppaa ja 15:sta n. 15,5 pollea (Tohatsun kympistä löytyi yli 16 hevosta). Koneeseen oli kai tehty parannusta tai mittausmenetelmät poikkesi. Ero kymppiheppaiseen on tehty kierroslukualuetta laajentamalla, en tiedä onko rajoitin kaasukahvassa vai missä. Testissä joutuivat vaihtamaan potkurin erilaiseen kun jonssi karkasi reilusti ylikierroksille. Siksi varmaan minäkin sain sen sisuskalut kerran räjähtämään täyskaasulla.
20 Jonssi olisi varmaan jo eri luokkaa lähes kolminkertaisella kuutiotilavuudella.
Tässä vielä maailman pahaäänisimmän koneen ujellusta, kaasu ei ole läheskään pohjassa räjähtämisen ehkäisemiseksi, mutta kierroksia on riittävästi.
http://www.youtube.com/watch?v=L7LsJCu7k7w
Verrokkina vielä paljon parjattu 15 hp Terhi, joka näyttää kiidättävän isompaakin venettä paljon kovempaa
http://www.youtube.com/watch?v=9EaI-robs4U |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hq Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hei 2004 Viestejä: 3688
|
Lähetetty: 10.08.2010 12:15 Viestin aihe: |
|
|
joujoe kirjoitti: | Nyt kun lukaisin pari vanhaa testiä 216-kuutioisesta 15-Johnsonista, niin aavistukseni kävi toteen. 15-heppaisen todellinen teho oli vain 12,6 heppaa. |
OMC:n crossflow-9,9/15 ei ole moottorina mikään mansikka, varsinkaan verrattuna lähes legendaariseen 20-35hp 512cc moottoriin, mutta se on 37kg painavana yksi kevyimpiä ja ulkomitoiltaan pienikokoisimpia teholuokassaan. '79 mallinen 15hp on ollut kantokoneena uudenkarheasta asti, kulkenut vähän kaikessa mukana, milloin auton takakontissa, milloin cruiserin kumiveneen moottorina takakannen alla jne. ja ollut satunnaisen kyseenalaiseen maineeseensa nähden ongelmaton.
Tein sen kanaville kevyen porttauksen, koneistutin kannesta 1mm siivun pois puristusten nostamiseksi ja vaihdoin läpät Boyesenin komposiittisiin, mikä antoi varsin mukavan lisäpotkun tehoihin. Ilmoitetut teholukemathan muuttuivat vuoden '85 jälkeen kampiakselitehosta potkuriakselitehoksi joten '86 ja uudemmissa on enemmän löylyä jo sellaisenaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|