Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
tikkakoski Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Huh 2006 Viestejä: 1223
|
Lähetetty: 06.07.2010 17:52 Viestin aihe: |
|
|
No Aris60 kun esim. tällainen maakrapu haluaisi varmatoimisen moottorin(7-10hv),mahdollisimman kevyen, vähäiseen ajoon( 2t ?), mikä olisi ammattilaisen suositus ? jos ja kun käytettyä katselisi esim. 4-7 vuotta vanhaakin mitkä merkit pelittävät pääsäntöisesti vanhanakin ?. ps. ei hajuakaan perämoottoreista |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Aris60 Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Huh 2004 Viestejä: 3295
|
Lähetetty: 06.07.2010 18:28 Viestin aihe: |
|
|
Enköhän tuossa aiemmin kirjoittanut sen oleellisen. Mille merkille löytyy teiltäpäin hyvä huolto ja siihen saa varaosia. Kone voi olla kunnolla käytettykin kunhan se on huollettu. Käytetty on kuitenkin aina yksilö, merkistä riippumatta. Toiseksi kyllä se moottori kannattaa huoltaa, joko itse tai liikkeessä. Kolmanneksi en ole merkkiuskollinen. Ja "merkki" -moottoreista useat kasataan Kiinassa, samassa tehtaassa kuin halpamallikin. Eipä taida noita perämoottorin ammattikäyttäjiä meiltä löytää - niin puhdas harrasteväline (ammattikalastajallakin, joka en ole) se taitaa olla aina. Ainut harkitsemisen arvoinen neuvo on: Osto sen kokoinen moottori, mitä ei aina tarvitse laulattaa täydellä kaasulla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3549 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 07.07.2010 17:02 Viestin aihe: |
|
|
Aris60 kirjoitti: | On taas sellainen keskustelu josta oksat on pois. Kaikilla on paras perärutku mitä markkinoilta löytyy. Ongelma on kuitenkin kaikkien kirjoittajien vähäinen kokemus muutamasta yksilöstä, hyvin huollettuna tai täysin laiminlyötynä. ...(muuta shittiä) ...Mutta ei niistä mekaniikka petä. Niistä letkut, erilaiset läpiviennit, johdot, kalvot ja muoviosat pertoutuvat ja vanhenevat. Ei sylinterit, männät tai laakerit ole vielä kuluneet nimeksikään. Jos nyt ei ole kännipäissään ajanut 2T-koneella ilman öljyä. Alakerta ei ole misään koneessa pettänyt vielä kertaakaan, stefojen kunnon ja öljyn tarkastan kyllä vuosittain. Ja koluutettu kivillä on kyllä suhteellisen ahkerasti. ..(lisää sitä) ...Ei sillä niin väliä ole jos ajelette 100h vuodessa. Ja se on niin paljon että 80% käyttäjistä ei siihen lukuun pääse edes 3 vuodessa. Katsokaa mitä moottoreita liikkuu vähän käytettynä (alle 3 vuoden ikäisenä), sieltä löytyvät ne vältettävät merkit. Ja nuo huonoimmat moottorit löytyvät usein aika vaatimattoman osaamisen omistavan käyttäjän veneestä. Merkistä riippumatta. Ihan ilman piruilua. |
Tämän johdosta en siis ole pätevä kirjoittamaan joissain moottoreissa (en nyt tarkenna koska tuskin voin saada sille "siunausta") esiintyneistä elektroniikka vioista, en perästä lauenneista rattaista ilman huollon puutetta, en lohkosta ulostulleesta kampurasta sekä huolletuista - oikealla bensa-öljy-seossuhteella ajetuista - vesikierto-ongelmattomista kiinnileikanneista koneista, enkä mistään muustakaan koska olen luultavasti nähnyt vain unia. Siispä tänne voi vain esittää kysymyksiä ja Aris60 vastaa ainoastaan, sillä han tietää jopa sen mitä muut kirjoittajat (KAIKKI) voivat edes tietää ja sen miten paljon kukin vuodessa ajaa ja muutenkin kaiken jopa muiden käyttäjien perämoottorien kokemuksista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
omc
Liittynyt: 28 Jou 2008 Viestejä: 2
|
Lähetetty: 08.07.2010 02:19 Viestin aihe: |
|
|
Jokaiseen moottorimerkkiin tulee vikoja, tasaisen tappavaan tahtiin! Toistaiseksi vielä kun ne on ihmisten suunnittelemia ja osittain vielä rakentamiakin. Jahka alkavat putoilla pilvistä, josko sitten kestävät?
Eli korjaamolla näkyy tasaisesti kaikkia merkkejä melko tarkkaan myytyjen koneiden lukumäärien suhteessa. Mallikohtaisesti voi suunnittelijalta tietenkin päästä tuotantoon huonokin ratkaisu, jolloin koko merkki herkästi saa huonon koneen maineen.
Ammattikäytössä esim. kalastajilla koneita käytetään surutta, ne ovat päällepäin julmia ja kolhittuja. Niitä on kuitenkin huollettu ja ne toimivat ajotunteihin nähden hyvin. Satunnaisessa mökkikäytössä ollut kone ei juuri kerää ajotunteja vaan seisoo vajassa/veneen perässä, jolloin alkaa mystisiä vikoja ilmenemään juurikin kuten Aris60 ansiokkaasti kuvaili.
Tyypillinen keskiverto mökkiläisen ajotuntimäärä on siinä max 20-30h vuodessa! Eli ajamalla nämä laitteet eivät mekaanisesti kulu loppuun!
Itse arvostaisin kyllä myös tuota lähellä olevaa huoltoa mikäli ei omaa kykyjä huoltotoimiin. Yleensä käytetyissä kannattaa välttää marginaali merkkien, ehkä sinänsä aivan kelvollisien, koneita. Valtamerkeillä on aina kattavampi myynti ja huolto verkosto sekä varaosavarasto (valitettavan usein tänäpäivänä vaan ulkomailla). Mikään ei hatuta enempää kuin odottaa sitä veneilyn estävää uutta kikkaretta pari viikkoa parhaimpaan veneilyaikaan!
Ja ainakin meriolosuhteissa valitettavan usein asennetaan veneeseen teholtaan liian pieni tai nippa nappa riittävä moottori jolloin olosuhteiden ollessa vastaan ollaankin liemessä ja päästään lööppeihin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kiul Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2005 Viestejä: 3980
|
Lähetetty: 08.07.2010 09:29 Viestin aihe: |
|
|
omc kirjoitti: |
Ammattikäytössä esim. kalastajilla koneita käytetään surutta, ne ovat päällepäin julmia ja kolhittuja. Niitä on kuitenkin huollettu ja ne toimivat ajotunteihin nähden hyvin. Satunnaisessa mökkikäytössä ollut kone ei juuri kerää ajotunteja vaan seisoo vajassa/veneen perässä, jolloin alkaa mystisiä vikoja ilmenemään juurikin kuten Aris60 ansiokkaasti kuvaili.
Tyypillinen keskiverto mökkiläisen ajotuntimäärä on siinä max 20-30h vuodessa! Eli ajamalla nämä laitteet eivät mekaanisesti kulu loppuun! |
Itse asiassa juuri tämä kyky 'sietää' joskus varsin epämääräistä mökkikäyttöä on ainakin meikäläiselle tärkeä kriteeri. Ensimmäisen, juurikin OMC:n valmistaman , perömoottorin lahjoitin pois kolmannen talven jälkeen, kun konetta piti aina talven jäljiltä korjata. Vika varmastikin käyttäjässä ja väärässä säilytyksessä, mutta kuuntelin vähän 'suosituksia' ja nykymerkin kanssa ongelmia ei ole ollut.
On vain niin, että esim. meikäläinen ei juurikaan panosta näiden 'mökkikoneiden' huoltoon ja oikeaoppiseen säilytykseen kovin paljon, oli kyseessä sitten perämoottori, ruohonleikkuri, agregaatti tai mikä tahaan. Öljyt ja suodatin tulee silloin tällöin vaihdettua, vaan ei joka vuosi, ja 98:lla ajan kun pensaa jää kuitenkin aina tankkiin.
Niinpä tämä 'huonon käytön' sieto on yksi valintakriteereistä ja siinä ainakin omalla kohdalla on jonkinlaisia eroja ollut eri merkkien välillä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tikkakoski Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Huh 2006 Viestejä: 1223
|
Lähetetty: 09.07.2010 00:14 Viestin aihe: |
|
|
Kuka tietää koska Yamahan perämoottoreihin tuli niin sanottu kärjetön sytytys eli mustalaatikko tilalle ? mistä vuodesta eteenpäin ? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Aris60 Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Huh 2004 Viestejä: 3295
|
Lähetetty: 09.07.2010 09:01 Viestin aihe: |
|
|
Mihinkä Yamahan malliin??? Ainakin osassa 1983 malleissa on vielä kärjet.
Esim 4hv Mariner/Yamaha (sama powerpack eli moottoriosa, malleissa LD, LF, LG, LK,LN,ML,MS,SD,SF,SG,SK,SN ) kuoret, vaihteistossa ja alapäässä eroja, se tuli 1984. Samana vuonna se tuli osaan isompiinkin Yamahan koneisiin. Marinerin kahdessa edellisessä mallissa alkaen 1976 se oli jo. Myös osassa isommissa Yamahan koneissa se oli jo aiemmin. 9,8 hp Yamahassa se oli jo vuonna 1974. Saman tehoisessa koneessa voi olla kolmen erivalmistajan boxeja, eivät sovi suoraan kiinnitysten puolesta toistensa tilalle. Onko kaikkia tuotu Suomeen onkin sitten eri juttu. Tuntuu Yamahaa olevan vain yhdellä mallilla täällä.
55 hp yhteismalliin (moottoriosa) se tuli vuonna 1989 varaosanumerolla
Yamaha Outboard, Mariner, Mercury Marine 117-TIA02-12 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tikkakoski Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Huh 2006 Viestejä: 1223
|
Lähetetty: 09.07.2010 11:15 Viestin aihe: |
|
|
No 8hv 2T yamahan koneeseen -84vm, valko/punaraita kopan kyljessä, eli boksilla jo olisi ? minkähän laisia noi p.moottorit ovat olleet ? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
OffiMasa Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 15 Elo 2009 Viestejä: 10 Paikkakunta: Padasjoki
|
Lähetetty: 13.07.2010 16:05 Viestin aihe: |
|
|
Itse päijänteellä paljon aikaa viettäneenä ja useamman veneen/moottorin omistaneena, minun mielipiteeni kallistuu n. 1000% YAMAHAan sekä yleisesti ottaen suomalaisiin veneisiin. Veneistä yleisesti "maistuvin" valinta on Yamarin niiden luotettavuuden, suunnittelun ja käytön puolesta, toki muitakin on, esimerkiksi alumiiniset busterit, takuulla kestävät, ehkä hivenen karuja, ainoa miinus näissä on vanhojenkin yksilöiden korkeahko hinta. Yksi myös suositusta merkeistä on Terhi, ABS-muovi vene välipohjalla, ostettaessa tarkistettava ylä-pohjan kiinnitys, "iän myötä ylensä itroaa uretaanista joka on pohjien välissä, kannattaa koeajaa jos mahdollista, huomaa parhaiten ajettaessa = veneen lattia "hyppii". Moottoreista sen verran että, Yamaha on kyllä varmasti luotettavin noin hirveästi ikään katsomatta, Amerikkalaiset Evinrude, Johnsson, Mercury ja Mariner ovat huonoimpia valintoja ensinnäkin kulutuksen, heikon käynnin sekä räjähtelevien lohkojen takia.
Yamaha moottorina tai (mahdollisesti muut japsit, Honda, Suzuki, kannattaa ehkä karttaa -80luvun sukisukeja sekä tohatsuja) ja veneenä yleisesti suomalaisvalmisteinen paatti, niin varmasti on sorsastus/hanhi reissujen suorittaminen turvattu ainakin noin logistiselta osalta... _________________ ei se ole mikHän... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
OffiMasa Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 15 Elo 2009 Viestejä: 10 Paikkakunta: Padasjoki
|
Lähetetty: 13.07.2010 16:09 Viestin aihe: |
|
|
Enkä kyllä !&%¤#"! koske veneillessä kiinalaisiin saatikka venäläisiin öljypumppuihin...!!! _________________ ei se ole mikHän... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3549 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 13.07.2010 17:26 Viestin aihe: |
|
|
No jos veneisiin puututaan ni ite en tykkää terhin veneistä juurikaan. Muuovivene on muovivene. Isäukon tuussport 420 on kyllä ollut parhaita veneitä mitä olen ajanut. Jostain 80luvun lopulta se varmaan on ja ihan huippu peli. Tukeva vene ja liukuu 15hv puolella kaasulla kevyesti ja on vankka ajaa. Suvi merkkiset veneet on myös ollu mun mieleen. Moottori tuusportissa on vm~79 15hv 2t yamaha ja toimii kuin sveitsiläine kello kunhan tulpat oikeat ja kunnossa ja kaasarin säädöt siellä päinkään. Talven jälkeen max 2 repäsyä ja sillon mennään. Pumpun ratas on pitäny vaihtaa ja tulpat pariin kertaan ennen ku löyty oikeet. Tietysti perä öljyt monesti jo. Oisko reilu 10v ollu ko motti meillä. Sitä ennen 15hv 2t evinrude vm.~91 ja kun siitä leipo käynnistin ni ei ole takasin tullut jammun paikalle. Eipä siinä muuten vikaa ollut (paitti perä laukes) mut jammu on muutenkin parempi. Harmaa koppasessa evikassa kun oli naapurilla niin paljon vikaa että jäi järvellä käynnit kesässään aika vähiin yleensä.
Busterit on kyllä lujia kolisijoita. Mut eivät pärjää vauhdissa mitenkään hyvälle lasikuitu veneelle esim juuri tuussport ja suvi. Ne kun kulkee pienemmälläkin koneella paremmin. Kokeiltu juttu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
perisofeus Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Lok 2006 Viestejä: 6147 Paikkakunta: Rovaniemi
|
Lähetetty: 13.07.2010 19:54 Viestin aihe: |
|
|
Muoville ei käy kuten lasikuidulle, että pinnasta rispaantuu ja sitten pitää paikkailla ettei vaurio laajene. Toki helppo itsekin paikata.
Busterin alumiini olisi siinä mielessä hyvä, että rantautuminen ei ole aivan niin herkkää. _________________ Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hq Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hei 2004 Viestejä: 3688
|
Lähetetty: 14.07.2010 02:00 Viestin aihe: |
|
|
OffiMasa kirjoitti: | Amerikkalaiset Evinrude, Johnsson, Mercury ja Mariner ovat huonoimpia valintoja ensinnäkin kulutuksen, heikon käynnin sekä räjähtelevien lohkojen takia. |
Pari Mercurya ja pari OMC:a on ollut käytössä aika pitkään ja yhtään mitään luotettavuuteen vaikuttavaa ei ole tullut vastaan, ihan normaalihuolloilla. Ei ole kovin montaa perämoottorimerkkiä mitä ei vuosien varrella olisi käytössä ollut ja yksilöeroja havaittu, mitään säännönmukaista osoitusta että yksi tai toinen merkki tekisi autuaaksi todellakaan ei.
Vältän merkkifanaattisuutta sun muita uskontoja kuin ruttoa mutta useimmiten on tullut valittua Evinrude. '78-mallinen aikoinaan YK-joukoilta ostettu 35 milspec-evari otti vihdoin tunnit täyteen tänä kesänä, puristukset katosivat. Ehkä se 32 vuotta raskasta käyttöä sitten ritti, nyt joutuu pitkin hampain avaamaan tuon, porauttamaan ja vaihtamaan siihen 62 euron takomännät niin taas mennään.
Jos se toimii tuon jälkeen toisen mokoman niin huolestuttaa miten hitossa seuraavassa rempassa työkalut pysyvät käsissä kun silloin käyn ryppyisenä hyvän matkaa kahdeksaakymppiä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mökö Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Kes 2004 Viestejä: 137
|
Lähetetty: 14.07.2010 08:39 Viestin aihe: |
|
|
Itse ajelen 80-luvun alun 5hv 2-tahti Mariner moottorilla ja kone senkun kestää .On pelannut todella hienosti tehty vain normaali vuosihuollot.Mitään osia ei olla vaidettu.Sanoisin jotta jokaisessa värkissä on yksilöllisiä eroja . |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3549 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 14.07.2010 15:40 Viestin aihe: |
|
|
Onko tuo vanha sota-evikka miten isoruokanen?
Tuttavan 50hv 2t johnssoni vie ainakin ihan törkeesti ainetta. Tosin venekään ei ole mikään paras malliltaan. Sellanen valkee koppa jossa paksut musta-oranssi raidat. En tiedä vuotta.
Mistä muuten olis voinu johtua kun mulla oli joskus sellanen 2pytty 2t 4hv evikka ja se meinas välillä alkaa leikata kiinni vaikka vesi kyllä kiersi ja öljyä oli sopivasti seoksessa? Jostain 80 luvun alusta luultavasti oli se. Möin pois ja kyllä kaveri sillä pari kesää ajeli eikä kait hajonnu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|