Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
jrussel Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2005 Viestejä: 549 Paikkakunta: Laukaa
|
Lähetetty: 21.01.2010 18:57 Viestin aihe: |
|
|
tuota ahkio hommaa miettiny tuossa kanssa,että oliskohan ihan hullu idea tehä jostain vanhasta ja pienestä auton suksiboksista.Siinä ois kansi valmiina=ei haittas jos tulis mäessä mukit ja suojais vermeitä lumella.Ja sehän kulkis kätevästi tuolla maasturin katolla.Siihen vain patentois jotkut vetovaljaat.Että semmosta mietin,voi olla vanhakin idea mutta jos jollain on kokemuksia niin suu auki,kiinnostais kuulla _________________ en ole puolesta enkä vastaan vaan päinvastoin |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Erämaansankari Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Tou 2007 Viestejä: 314
|
Lähetetty: 21.01.2010 19:06 Viestin aihe: |
|
|
Ne suksiboxit kyllä tuppaa olemaan melko painavia verrattuna oikeisiin ahkioihin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6267 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 23.01.2010 21:01 Viestin aihe: |
|
|
Suksiboksista, ylä- tai alaosasta voisi saada hyvän valumuotin varsinaiselle ahkiolle. Samoin ehkä kokonaisesta boksista voisi saada kelkkaan näppärän kannellisen ahkion, joka ei täyty sohjosta.
Kuhan Vilperi nyt itelle ensin sais tehtyä yhenkään ahkion... _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jrussel Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2005 Viestejä: 549 Paikkakunta: Laukaa
|
Lähetetty: 23.01.2010 21:40 Viestin aihe: |
|
|
joo itellä nyt ei olis kovin pitkiä vaelluksia,mitä nyt maasturilta pesille Kait noita vois koittaa jotenkin keventää... _________________ en ole puolesta enkä vastaan vaan päinvastoin |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pikkuhornet Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Maa 2008 Viestejä: 2524
|
Lähetetty: 25.01.2010 19:46 Viestin aihe: |
|
|
Savenmaa.fi löytyy myös komeita armeijan ahkioita ja paljon muuta armyrompetta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6267 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 25.01.2010 22:33 Viestin aihe: |
|
|
Savenmaalla oli kyllä lasikuituahkiota, mutta sehän oli sellainen iso ja painava "ruumiskuljetuspulkka", että vaatii pakettiauton tms jo kuljetukseenkin. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6267 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 25.01.2010 22:43 Viestin aihe: |
|
|
Kyselijöille vielä tarkennukseksi, että tuossa kuvassa näkyvä lasikuituahkion näköinen juttu ei ole ahkio vaan ahkion muotti.
Eli vasta sen sisään laminoidaan ahkio. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6267 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 26.01.2010 20:42 Viestin aihe: |
|
|
Pari kiloa datsunpakkelia myöhemmin:
Eilen meni taas satku tarvikkeisiin, budjetissa ollaan siis! _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9465
|
Lähetetty: 26.01.2010 22:12 Viestin aihe: |
|
|
Sämpy kirjoitti: |
Eilen meni taas satku tarvikkeisiin, budjetissa ollaan siis! |
Tein itse, luulin säästäväni... Sanoo eräs sananparsi. Noo, moni maksaa askartelusta tuhottomasti siitä mitään hyötymättä, ja sinä hyödyt useammallakin tavalla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6267 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 27.01.2010 22:45 Viestin aihe: |
|
|
Keula alkaa hakemaan muotoaan. Pitäisi olla tuolle kitille enemmän sekotusastioita, vanhoista pitää rapsia kovettuneet massat pois ja niihin jää aina joku pikku tökö joka haittaa massan vetämistä tasaiseksi.
_________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6267 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 30.01.2010 00:07 Viestin aihe: |
|
|
Pari, kolme kiloa pakkelia ja lukemattomia hiontakertoja myöhemmin. Lestinä toimineesta ahkiosta kerkesi testiajoissa pohjamuovi hieman venyä ja suoraksi paklaaminen oli aivan hirmuinen, vaiheittain tehtävä työ. Satsaa siis lestiin!
Lopulta juuri maalattuna Topcoatilla. Tuo peittää aika hyvin pikkukoloja, joihin tuli jälkeenpäin ajateltuna käytettyä ihan turhaa nysväysaikaa. Senkin olisi voinut käyttää symmetrian hakemiseen, josta tosin lopulta tuli ihan kohtuullinen:
_________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6267 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 31.01.2010 22:46 Viestin aihe: |
|
|
Topcoatti kuivui mattapintaiseksi mikä oli hieman kiusallista viimeistelyn kannalta koska virheitä ei meinaa millään huomata. Koneella ei uskaltanut hioa ja käsin se oli tosi kovaa hiottavaa. Pohjan hioin kokolailla sileäksi mutta kylkiin oli jäänyt pensselinvedoista vauhtiviivoja joita en yksinkertaisesti jäksanut hioa sileäksi. Alkaa olla tuo hiontakiintiö melko täynnä. No onhan ne suksissakin vesiurat, joten ongelma on vain esteettinen.
Edes veneilyliikkeessä ei ollut muottivahaa, niinpä turvauduin Puuilon valikoimaan josta ostin Turtlewaxin Gelcoat-vahaa. Vetelin sitä muutaman kerroksen ja sen päälle vesiliukoisen irrotusaineen. Irrotusaine ei levittäytynyt tasaiseksi filmiksi vaan pisaroitui. Pikainen googletus kertoi, että oli ilmeisesti valinnut nykyufovahan joka ei sovi irroitusaineelle. Niinpä kummatkin asetonilla pois ja uusi yritys irroitusaineen kanssa. Kun pintaan kuivettui mielestäni riittävä kalvo, vetelin päälle Gelcoatin. Se kuivui muutaman tunnin, jonka jälkeen sormeen ei tarttunut enää mitään hieromallakaan. Gelcoatista siis muodostuu ahkion alapinnan maalipinta.
Senjälkeen aloin sommitelemaan kuidun palasia valmiiksi, niin että ne kupruilematta asettuu aloilleen. Tämä pitää tehdä etukäteen, muuten iskee paniikki kun hartsi kuivuu käsiin.
Kun palat on valmiit, ne otetaan pois, sekoitetaan hartsi ja telataan muotin pinta märäksi. Eka halpistelassa ei pysynyt rissa paikoillaan. Yritin jatkaa vaahtomuovitelalla mutta niitä meni pari kolme kun ne hetken päästä menivät veltoiksi kuin kypsä nakki. Asetellaan laskikuidun palat paikoilleen ja telataan taas hartsilla märäksi. Tässä pitäisi välttää liikaa hartsia, koska se ei tuo lisää kestävyyttä vaan pikemmin päinvastoin. Maton tarttuminen alustaan varmistetaan rullatelalla (eri asia kuin maalaustela), pensselillä ja sormella töpöttelemällä. Muuten maali jää tyhjän päälle killumaan ja pinta menee hänekseen.
_________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6267 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 04.02.2010 21:55 Viestin aihe: |
|
|
Laminoin ahkioon 4 kerrosta 450g/m^2 lasikuitua. Lisäksi laitoihin vielä vahvistuksia laitoihin. Eli minimipaksuus on noin 4 milliä. Ahkio lähti muotista ihan nätisti irti kun muotin pitkät laidat antaa periksi ja niistä saa kaadettua vettä sisään jolloin irrotusaine alkaa liueta veteen.
Oheisessa kuvassa enimmät liiat laidat poissahattuna. Painoa oli hieman yllättäen 5,4kg eikä yläpuolta ole vielä maalattu. Eli kovin paljon keveämmäksi ei tullut kuin muovi/vaneriahkio. Tämä homma osoitti, että tuollasta koveraa muottia on äärimmäisen hankala enää muokata hienoksi jos lähtötilanne on vähän sinnepäin. Lisäksi tuohon oli turha vetää Topcoatia vaan se olisi pitänyt maalata vaikka spayllä. Topcoatia on vaikea saada tasaiseksi ja se on erittäin kovaa hiottavaa. Sitten asia on eri, jos meinaa tehdä todella hyvän muotin ja tehdä sillä useita ahkiota jolloin Topparin kestävyys puoltaa paikkaansa.
No kyllä tällä nyt pääsee vetolaitteita kehittämään:
_________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6267 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 06.02.2010 20:22 Viestin aihe: |
|
|
Kävin hakemassa lasikuitusalon ja paineletkua. Pahaksi onneksi letkun sisähalkaisija on 16mm ja putken ulkohalkaisija 15mm. Onko kellään kokemusta saako niitä pelkällä liimalla pysymään kiinni vai oletteko vain klemmarilla kiristäneet kiinni?
Mulla pitää saada nuo aisat helposti kiinni ja irti kun henkilöautossa pitää ahkiota kuljettaa joten mikään puolikiinteä ratkaisu ei oikein tule kyseeseen. Hahmottelin ratkaisua 10mm pultista oheisen kuvan mukaan eli ahkioon porataan reiät, joihinka laitetaan kummallekin puolelle joko niitillä tai liimalla vahvikkeet joko prikasta tai muovista. Kuvassa näkyvä tappi kiinnitetään sokalla. Jos olisi hitsausvälineet ja -taitoa voisi tuon tietenkin hitsaillakin. Tällainen kiinnitys mahdollistaa sitten helposti myös kelkka-aisan käytön: tälläinen käyttö tulee kyseeseen vaikka silloin jos mennään mökille ja halutaan sieltä käsin vaikka hiihdellä majavanpyynnissä tai ottaa tärpättiä ja hiihdellä pilkillä. Toiseen päähän aisaa olen laitellut myöskin kumiletkun joka pujotetaan hihnalenkin läpi ja lukitaan jollain sokalla.
Huomenna meinasin ttestailla vaneri-muoviahkiolla, lasikuituiseen en raski reikiä porata ennen kokeilemista. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6267 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 07.02.2010 16:10 Viestin aihe: |
|
|
Vetolaitteitten testausta: ahkionpuoleinen pää vaikuttaa hyvältä, kiinnitys vöihin tarttee vielä hienosäätöä. Testikuormana kaverin poika, lastia reilu 20kg, yheksän kilsan lenkki.
_________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|