OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Varausmaksu
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Oskari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 4228

LähetäLähetetty: 26.01.2010 07:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Josko koiralle niitä pentuja tulee ja astutusilmoitus on ollut, ne jotka on hereillä ja seuraavat niin ovat soitelleet ja kyselleet pentuja.
Josko kysyntää on paljon niin helppoa valita niitä ns poteniaalisia ostajia ja puhelimessa saa jo raakattua pois kysyjät jotka eivät edes tiedä millainen koira on kyseessä.
Pentujen synnyttyä ilmoittaa kyselijöille mitä on tullut, joku saattaa kysellä pitkältäkin koiraa 700km, hieman reilu oli yhdellä pennun hakijalla matka.
Varausmaksun jos on maksanut niin hommahan on reilua, se kuitenkin vähennetään koiran hinnasta.
Molempia sitoo tuo etumaksu, on myös noita pennun myyjiä monenlaisia kuten ostajia.
Kaikkia ei voi vaatia katsomaan penua kun matkaa tulee, osalla paljon.
Lyhyen tapaamisen varjolla ei pysty kukaan toteamaan onko kelvollinen koiran ostajaksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Foxiluksi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Syy 2006
Viestejä: 202
Paikkakunta: Tornio

LähetäLähetetty: 26.01.2010 08:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvin sanottu Oskari. Varausmaksullakaan ei voi varmistaa, että koira pääsee oikeaan paikkaan, tai ilman varausmaksua..., mutta tässähän ei vissiin siitä ollut kysymys.
Mulle on ainakin käynyt hyvin ja huonosti, olen tehnyt oikeita ja vääriä päätöksiä.

Varausmaksusta sen verran, että kun otat varausmaksun, sitoudut myymään pennun sille maksajalle tietysti. Pentuja voi kuitenkin kysellä viime hetkelläkin sellaiset ihmiset, joille olisit ennemmin myynyt kuin sille varausmaksun maksaneelle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
observer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Maa 2004
Viestejä: 576

LähetäLähetetty: 26.01.2010 08:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihan hyvä keskustelunaihe ja tarpeellinen onkin Wink
Sen verran lisään, että meillä varaus on ainakin kasvattajan puolella täysin sitova, kun varaus on tapahtunut. Ei varausmaksulla tai sen puutteella ole tähän asiaan eikä saa olla minkäänlaista osaa eikä arpaa.
Onhan se nimittäin kumma, ellei sana pidä! Ja tätä sanaako pitää ruveta varmistelemaan sillä mitä jotkut arvostaa yli kaiken eikä tarpeeksi sitäkään ikkään saa. Nimittäin rahalla. Jos kahden ihmisen välinen sovittu asia ei muuten onnistu... se kertoo jotain. Homman pitää perustua alusta lähtien muihin juttuihin. Ja epävarmoilla varaajilla MINUN mielestä pitää ollakin oikeus perua varauksensa ihan milloin vain ilman taloudellisia menetyksiä. Parempi on, että nämä piiloepävarmatkin peruvat ja putoavat nätisti pois kuin että sitten ottaisivat pennun ja tämä heiltä onnistuu helpoimmin kun eivät ole vielä mitään makselleet.
Kasvattajan osa ei tässäkään vaiheessa ole kyllä helppo. Soittelijoista pitäisi valita ne keille antaa varaukset. Olen tehnyt niin, että sopivalta tuntuvalle olen antanut tiedon, että homma selkeytyy esim parissa viikossa. Siinä ajassa ajatukset selkeytyvät tulevista varaajista ja innokkaimmat ottavat yhteyttä. Ja kuka ei paria viikkoa jaksa oottaa... Varauslistaa EI SAA enää tietenkään mennä muuttamaan. Toki varasijoilla olijoita mahd peruutusten vuoksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
observer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Maa 2004
Viestejä: 576

LähetäLähetetty: 26.01.2010 08:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hilu kirjoitti:
No sehän nyt on ihan jokaisen oma asia ottaako varausmaksua vaiko ei. Käytäntö kummiskin on kuten kerroin ja eiköhän suurin osa varaajista haluakin maksaa sen varausmaksun jo hyvissä ajoin että varmasti saavat pennun sieltä mistä mielivät.


On se, Luojan kiitos, sentään suuri helpotus meille kasvattajille, ettei käytäntönä ole ollut vaikka tunkea jääpuikko varausta kirjatessa sinne missä aurinko ei paista! Laughing Laughing Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MK05
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Huh 2006
Viestejä: 1079
Paikkakunta: Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 26.01.2010 09:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

observer kirjoitti:
Ihan hyvä keskustelunaihe ja tarpeellinen onkin Wink
Sen verran lisään, että meillä varaus on ainakin kasvattajan puolella täysin sitova, kun varaus on tapahtunut. Ei varausmaksulla tai sen puutteella ole tähän asiaan eikä saa olla minkäänlaista osaa eikä arpaa.
Onhan se nimittäin kumma, ellei sana pidä! Ja tätä sanaako pitää ruveta varmistelemaan sillä mitä jotkut arvostaa yli kaiken eikä tarpeeksi sitäkään ikkään saa. Nimittäin rahalla. Jos kahden ihmisen välinen sovittu asia ei muuten onnistu... se kertoo jotain. Homman pitää perustua alusta lähtien muihin juttuihin. Ja epävarmoilla varaajilla MINUN mielestä pitää ollakin oikeus perua varauksensa ihan milloin vain ilman taloudellisia menetyksiä. Parempi on, että nämä piiloepävarmatkin peruvat ja putoavat nätisti pois kuin että sitten ottaisivat pennun ja tämä heiltä onnistuu helpoimmin kun eivät ole vielä mitään makselleet.
Kasvattajan osa ei tässäkään vaiheessa ole kyllä helppo. Soittelijoista pitäisi valita ne keille antaa varaukset. Olen tehnyt niin, että sopivalta tuntuvalle olen antanut tiedon, että homma selkeytyy esim parissa viikossa. Siinä ajassa ajatukset selkeytyvät tulevista varaajista ja innokkaimmat ottavat yhteyttä. Ja kuka ei paria viikkoa jaksa oottaa... Varauslistaa EI SAA enää tietenkään mennä muuttamaan. Toki varasijoilla olijoita mahd peruutusten vuoksi.


Kukin saa tietysti sinisilmäisesti uskoa mitä haluaa.
http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=58078
Elämä vain ei aina mene niin...

Tosin varausmaksukaan ei mitään välttämättä takaa, mutta on se tietyllä tavalla varmempaa silloin. Siinä kasvattaja ja ostaja yhdessä sopivat asian ja varmistavat sen varausmaksulla, joka samalla toimii osamaksuna siitä pennusta.
Kuinkas teillä varausmaksun vastustajilla on sujuneet nuo ulkomaanmatkat. Vai kinaatteko sinnekin varausmaksusta; minä en ainakaan maksa ! Laughing

Ei sillä, kyllä minä oon myyny vaikkei varausmaksua ole hakija maksanutkaan. Se vain, että jos tälläisessä tapauksessa tulee muita pennun ottajia, jotka sen varauksen maksaa, niin kyllä se varausmaksun maksamatta jättänyt jää silloin ilman pentua.
Varausmaksu on molempien etu, niin kasvattajan kuin pennun ottajankin !
_________________
Hullu saa olla muttei tyhymä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7489

LähetäLähetetty: 26.01.2010 09:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Varauksia on monenlaisia. Usein tuttava pennuttaa ja varaus on seuraava " Otan sitten yhden uroksen" Selvä. Asia sovittu ja sillä selvä, vaikka pennut ovat vielä suunnitteluasteella.

Toinen tapahan on sitten se pentueitten syynääminen ja kitalakimerkkien ynnä muitten poppakonstien seuraaminen ennen kuin on mitään aiettakaan ostaa.. Tälläkin foorumilla taisi joku vuosia sitten kehua,että piti yli kymmenen pentuetta tarkastaa ennen kuin löytyi "toimiva" pentu.

Kyllä sellainen joka jo "varaa" ennen pentujen syntymää on etulyönnissä ilman varausmaksuakin ja varausmaksuahan ei oikein voi ottaa jos ei ole tiedossa mitä tuli...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
observer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Maa 2004
Viestejä: 576

LähetäLähetetty: 26.01.2010 09:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näin se vaan on. Sanan pitää pitää Smile Vai kuinka luulet, että homma pelittää sen seuraavat 12-14 vuotta, kun toivon mukaan kasvattiensa asioista ja edistymisestä kiinnostunut kasvattaja on säännöllisesti yhteydessä koiran omistajaan ja päinvastoin?

Ihmisiä on toki moneksi ja kaikenlaisia tapauksia löytyy sekä kasvattajissa että ostajissa, mutta itse pystyy ainakin tekemään parhaansa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MK05
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Huh 2006
Viestejä: 1079
Paikkakunta: Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 26.01.2010 09:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin, eihän sitä varausmaksua kukaan syntymättömistä pennuista ota tai maksa.
Hiluhan sen käytännön tuolla jo kertoi:


Hilu kirjoitti:
Meillä on sellainen käytäntö että olen ensin ottanut ns. ennakkovarauksia vastaan, monesti jo ennen kuin pennut ovat syntyneetkään. Sitten kun on nähty mitä saatiin aikaiseksi, uroksia vaiko narttuja, minkä värisiä, niin sitten valitsen alustavasti varaajista ne joille tarjoan pentuja. Nämä varaajat sitten käyvät katsomassa pentuja 4 viikosta eteenpäin, ja jos homma miellyttää pennunvaraajaa ja luonnollisesti pennunvaraaja minua, niin sitten olen pyytänyt varausmaksun. Tämä sitoo sitten molempia osapuolia. Minä voin luottaa siihen että pentu lähtee normaalisti maailmalle, ja pennunvaraaja tietää saavansa varaamansa pennun.


Mutta edelleen, kukin toimii tavallaan...

Jos "observer" kysyit multa tuota homman pelittämistä, niin hyvin on tähän asti pelittänyt, niin varauksen maksaneiden kuin maksamattomienkin kanssa. Pentutapaamisissa on nähty ja soiteltu harva se viikko jonkun kanssa.
Varausmaksu on vain varmistuskeino, puolin ja toisin, ei ratkaiseva tekijä.
_________________
Hullu saa olla muttei tyhymä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elwood
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1418
Paikkakunta: Siilinjärvi

LähetäLähetetty: 26.01.2010 09:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sekin on yksi valintakriteeri haluaako ottaa pennun paikasta:A, jossa ei ole varausmaksua, vai paikasta:B, jossa on varausmaksu.
Jos todella on yhdistelmä, josta haluaa pennun, jääkö pentu ottamatta periaatteen vuoksi, ettei halua maksaa varausrahaa, no sen voi jokainen punnita itse.
_________________
Tosi asiaa ei tarvitse uskoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hilu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Huh 2005
Viestejä: 926

LähetäLähetetty: 26.01.2010 10:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä sitä joutuu olemaan melkoinen selvännäkijä kun valitsee noista pennunvaraajista ne potentiaalisemmat. Osa haluaa vaan koiran kun se ruskea on niin söpö! Osa ei tiedä tuon taivaallista koko rodusta, metsästyskäytöstä, kouluttamisesta. Sitten on niitä jotka lupaa ummet ja lammet, lupaa viedä kokeisiin, kouluttaa, osallistua pentutapaamisiin jne. mutta koirasta ja omistajasta ei kuulu sen kopposen koomin mitään kun perävalot häipyy.
Kyllä se mielestäni kertoo jo aika varmasti että pennunostaja on tosissaan koiran hankinnan suhteen jos hän maksaa 100-120e varausmaksu pennustaan. Ja käytännössähän tuo varausmaksu ainakin meillä menee suoraan uroksen omistajalle astutusmaksuksi.
Yhden ainoan kerran olen ostanut myymäni koiran takaisin, sen puoleen homma on pelittänyt ihan hyvin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Mettäsusi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2009
Viestejä: 410

LähetäLähetetty: 26.01.2010 11:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

observer kirjoitti:
Homman pitää perustua alusta lähtien muihin juttuihin. Ja epävarmoilla varaajilla MINUN mielestä pitää ollakin oikeus perua varauksensa ihan milloin vain ilman taloudellisia menetyksiä. Parempi on, että nämä piiloepävarmatkin peruvat ja putoavat nätisti pois kuin että sitten ottaisivat pennun ja tämä heiltä onnistuu helpoimmin kun eivät ole vielä mitään makselleet.
Kasvattajan osa ei tässäkään vaiheessa ole kyllä helppo. Soittelijoista pitäisi valita ne keille antaa varaukset.

Tuo miun punanenhan on lähtösin siitä tilanteesta, että pennun alun perin varaaja pelas entiiää, haluaako uroksen vai nartun siitä pentueesta... Nartun oli varannut ja mie menin varuksi katsomaan sitä urosta, vaikka narttu enemmän kiinnostikin. Sen verran lyhvässä matkassa, että sehän ny ois käyny vaikka muuten vaan kylästelyreissusta, jos ei olis pentukauppoja syntynykkää Very Happy Siin oli puhelun ja paikalle menon välissä varaaja muuttanu mieltään ja enää ei ollu oiken varmaksi varattuna sen enempää se uros kuin tuo narttukaan. Varmaan aika turhauttava tilanne kasvattajalle!

Tekasimme kaupat ja nyt kasvattaja tietää, että pääty ainaki tuo narttupenikka semmoseen huusholliin, joihin niitä pentuja oli toiveessa mennäkin: hirvimiehen käyttökoiraksi ja kokeissakin koeteltavaksi Very Happy
Ehotteli, että pitäs karhunhaukkutaipumustakin koettaa... No mikä, ettei - eihä sekää pois ole suljettu - kunhan ny ensin näkkee, mitä tuosta nappulasta alkaa kehittyä.

Se, että ei ollu sitovaa varausmaksua käytössä, tais ainaki tässä tapauksessa olla pelkästään positiivinen seikka puolin ja toisin Wink
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Niputtaja
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Tam 2007
Viestejä: 78

LähetäLähetetty: 27.01.2010 23:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

observer kirjoitti:
"Normaali käytäntö", ja laput silmille, aivan ja jos ukki äänesti jo kepua niin kyllä minäkin. Kukin taaplaa tyylillään ja tulkoon sillä autuaaksi...


Ja minäkun luulin että olit viimevaaleissa vihreden ehdokas, no jospa et sitten äänestänytkään itseäsi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
observer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Maa 2004
Viestejä: 576

LähetäLähetetty: 28.01.2010 08:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niputtaja kirjoitti:
observer kirjoitti:
"Normaali käytäntö", ja laput silmille, aivan ja jos ukki äänesti jo kepua niin kyllä minäkin. Kukin taaplaa tyylillään ja tulkoon sillä autuaaksi...


Ja minäkun luulin että olit viimevaaleissa vihreden ehdokas, no jospa et sitten äänestänytkään itseäsi.


No,ehkä oli hiukka ontuva vertaus. Ihmettelen kyllä tuota äänestämiskäyttäytymistäkin monilla. Vaikka rikollista takaisin (Juhantalo).Rolling Eyes
Oisit sieki Cronbergille, ei se sen huonompi olis ollut. OT. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Foxiluksi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Syy 2006
Viestejä: 202
Paikkakunta: Tornio

LähetäLähetetty: 28.01.2010 08:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mie olen ostanut pennun ulkomailta kolme kertaa. Kahdesta maksoin varausmaksun. Yhden maksoin kun pentu oli täysin varmistettu sopivaksi juuri ennen luovutusta. Kaikki yhtälöt toimivat niissä tapauksissa.
Itse en viime pentueesta ottanut mitään varausmaksua, "pelasin" loppuun asti ja tein myös päätökset ihan viime metreillä. Se on kuitenkin keljua pentua odottaville, mutta minulle kasvattajana se toimi oikein hyvin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Oskari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 4228

LähetäLähetetty: 28.01.2010 12:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

observer kirjoitti:

Sen verran lisään, että meillä varaus on ainakin kasvattajan puolella täysin sitova, kun varaus on tapahtunut. Ei varausmaksulla tai sen puutteella ole tähän asiaan eikä saa olla minkäänlaista osaa eikä arpaa.
Onhan se nimittäin kumma, ellei sana pidä! Ja tätä sanaako pitää ruveta varmistelemaan sillä mitä jotkut arvostaa yli kaiken eikä tarpeeksi sitäkään ikkään saa. Nimittäin rahalla. Jos kahden ihmisen välinen sovittu asia ei muuten onnistu... se kertoo jotain. Homman pitää perustua alusta lähtien muihin juttuihin. Ja epävarmoilla varaajilla MINUN mielestä pitää ollakin oikeus perua varauksensa ihan milloin vain ilman taloudellisia menetyksiä. Parempi on, että nämä piiloepävarmatkin peruvat ja putoavat nätisti pois kuin että sitten ottaisivat pennun ja tämä heiltä onnistuu helpoimmin kun eivät ole vielä mitään makselleet.


Kolikon toinen puoli, soittelijat "varaavat" pennun mutta luovutuspäivänä ei näy eikä kuulu.
Pentuja syntyy 4 kpl ja kysyntää olisi mutta sanot että varttuja kaikki, olet varasijalla nro 25...
Perutuista pennuista sitten koittaa soitella ja kaupitella muille kyselijöille=onko tilanne sitten parempi?
Osa on ottanut / varannut muualta ja ehkä maksanut sen varausmaksun...
Koiran osto ei voi olla hetken mielijohde ja yleensä rotuun tutustutaan ennen varausta, ainakin käyttöpuolella.
Josko yhdistelmä kiinnostaa niin kumma jos ostajaehdokas ei halua varmistaa koiran saantia esim 100 euroa maksavalla varaus eli etumaksulla...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 3 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com