OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Joko on jalakanarut viritetty?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 206, 207, 208  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
s.r.v
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Maa 2009
Viestejä: 238
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 25.01.2010 14:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kolopesijä kirjoitti:
Täh? nyt ei tyhmä ymmärrä... Putkimallissa kyllä läppä jäljen alle, mutta että vaijerikin?? tai siis vaijeritkin? nyt tarvii mulle vääntää rautalangasta...


Eräs Kuusamolainen "ammattipyytäjä" opetti asiaa mulle noin 15v sitten. Sai muuten ukko silloin kymmeniä kettuja Kuusamon kaatopaikan ympäriltä joka talvi. Toki sielläkin taitaa olla jo muitakin pyytäjiä tasoittamassa tilastoja. Erittäin hyvä tapa,mut vaatii lumelta paljon ja siitä syystä siirryin hengareihin.

Normaalisti jäljen sivusta,niin kuin yleensäkkin asennetaan,mut tällaisilla hötylumilla ei onnistaisi oikein hyvin se systeemi. Eli.. 10cm päästä jäljen sivusta lumi pois ja ohkasella puuveitsellä vaijerisilmukalle jäljen alle(noin 1cm) jäljen pohjasta "peti",johon se jää pyyntiin. Samalla kun silmukalle tehdään se oma peti,niin tehdään laukaisuläpälle oma paikka,noin tuuma silmukan alapuolelle. Läpän alle täytyy jättää tyhjää tilaa,et se pääsee painahtaan alaspäin ketun astuessa. Nyt naru on pyyntikunnossa. Nyt on tärkeää suojata se läpän alla oleva tyhjiö esim kuusenoksilla,et peittäessä narua sinne läpän alle ei mene lumi.
Siinäpä se noin "helposti" selitettynä ja pyytää hyvin,ku ei siihen oikeaan jälkeen tarvitte koskea ja putken laukaisumekanismi on suojassa omassa uutussa.
Tajusko kukaan tuosta yhtään.. Question
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
VOSTOZNOSIBIRSKAJA LAIKA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Huh 2005
Viestejä: 987
Paikkakunta: Ala-Ounasjoki

LähetäLähetetty: 25.01.2010 15:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo taitaa olla juuri sama tapa, jolla ennen laittovat polkuraudat pyyntiin.

Minä olen toistaiseksi pyytäny pelkilä putkilla. Oppia sain eräältä vanhalta pyytäjältä, joka pyysi vain kolme talvea jalkanarulla ennenkuin terveys meni. Ukko sai kuiten niinä kolmena talvena reilut 50 kettua. Hänen mukaan tuo jäljen alle asentaminen on turhaa, jos vaan muistaa tarpeellisen puhtauden, ettei asennuspaikkaan jää hajuja. Samainen mies neuvoi valkoisen WC-paperin käytön assennettaessa naruja.
_________________
-vaiti on erämaa tuisku unhoituksen tuopi tullessaan-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
s.r.v
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Maa 2009
Viestejä: 238
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 25.01.2010 16:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

VOSTOZNOSIBIRSKAJA LAIKA kirjoitti:
Tuo taitaa olla juuri sama tapa, jolla ennen laittovat polkuraudat pyyntiin.

Minä olen toistaiseksi pyytäny pelkilä putkilla. Oppia sain eräältä vanhalta pyytäjältä, joka pyysi vain kolme talvea jalkanarulla ennenkuin terveys meni. Ukko sai kuiten niinä kolmena talvena reilut 50 kettua. Hänen mukaan tuo jäljen alle asentaminen on turhaa, jos vaan muistaa tarpeellisen puhtauden, ettei asennuspaikkaan jää hajuja. Samainen mies neuvoi valkoisen WC-paperin käytön assennettaessa naruja.


Miten sä sen putken laitat pyyntiin? WC-paperin?? Laukaisumekanismin suojaksiko?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
VOSTOZNOSIBIRSKAJA LAIKA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Huh 2005
Viestejä: 987
Paikkakunta: Ala-Ounasjoki

LähetäLähetetty: 25.01.2010 16:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lastalla jälki auki ja alle syvä potero, sen jälkeen putki paikalleen ja palanen WC-paperia astinlaudan päälle. Paperi on sen takia, ettei pakkaslumi valu astinlaudan alle.
_________________
-vaiti on erämaa tuisku unhoituksen tuopi tullessaan-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
s.r.v
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Maa 2009
Viestejä: 238
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 25.01.2010 17:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

VOSTOZNOSIBIRSKAJA LAIKA kirjoitti:
Lastalla jälki auki ja alle syvä potero, sen jälkeen putki paikalleen ja palanen WC-paperia astinlaudan päälle. Paperi on sen takia, ettei pakkaslumi valu astinlaudan alle.


Päältä auki se jälkikö? Kai se jälki jotenkin entisöidä täytyy?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juego
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Jou 2004
Viestejä: 2598
Paikkakunta: Kuikkapanta

LähetäLähetetty: 25.01.2010 19:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä oon putkilla pyytäessä toiminut seuraavasti: puulusikalla oon kovertanut vanhan jäljen pois, tehnyt astinlaudalle sopivan tilan.
Tämän jälkeen olen varmistanut riittävän painumisvaran alaspäin ketun astuessa läpälle ja sen jälkeen petittänyt puuterilumella jäljen, tikulla etsinyt astinlaudan reunat ja muotoillut uuden jäljen.

Pitänee laittaa kuvia.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
VOSTOZNOSIBIRSKAJA LAIKA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Huh 2005
Viestejä: 987
Paikkakunta: Ala-Ounasjoki

LähetäLähetetty: 25.01.2010 19:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tottakai tuohon paperin päälle tehään uusi jälki.
_________________
-vaiti on erämaa tuisku unhoituksen tuopi tullessaan-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kolopesijä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2006
Viestejä: 2286
Paikkakunta: itä-suomi

LähetäLähetetty: 25.01.2010 23:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

s.r.v juu kyllä selkisi hiukan.

Itse laitan samalla lailla kuin Juego, minulla tosin läpän mallinen pulikka jolla painan suoraan päältä jäljen "alas".
Aika nopsaa saa tuon kanssa henkarin pyyntiin. Ei ole tullu kellotettua, mutta veikkaan että tien/kelkkauran reunaan laittaessa matka jatkuu alle 2 minuutin jos paljon viritettävää ja pitää joutua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ke o
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 23 Mar 2005
Viestejä: 62
Paikkakunta: Hamina

LähetäLähetetty: 26.01.2010 00:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä laitan vain putkia. Lastenlumilapion kahvapäällä painetaan jälkeen suorakaiteen muotonen lovi noin laukaisuläpän levyinen. Laukaisuläppä loveen ja sitten vaijeri ympärille. Sitten lumilapiolla pintalunta nopeasti kaatamalla peitetään naru ja jälki. Lunta ei ehdi valua liikaa läpän alle, joten laukaisu ei vaarannu. Sitten pienellä haarakepillä, jolla vaijerinkin asetin teen jäljen, jonka ei tarvitse olla niin ihan samanlainen kuin ketun jälki, kunhan vain hajut on poissa. Tänään sain toisen naruketun tälle talvelle pois kuleksimasta. P.S. Muistakaa aina vaihtaa ansalenkki, jos ja kun kettu on purrut muovipinnan pois edellisestä. Nii ja muistakaa hakea narut pois ennen kohta saapuvaa lumimyrskyä, on nimittäin pikkasen vaikeaa myrskyn jälkeen ja lisäksi ketun kulkuun tulee häiriöitä, jos narut haetaan vasta sateen jälkeen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
martes
***


Liittynyt: 05 Lok 2004
Viestejä: 184
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 26.01.2010 11:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tänään pienehkö naaras putkinarussa.

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Penari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Maa 2004
Viestejä: 319
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 26.01.2010 12:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aikanaan kun pyysin kettuja narulla,niin itse en ainakaan rikkonut koskaan jälkeä.(ainakaan tarkoituksella Laughing) Jäljen alle vaan läppä osa ja narun painoin ylhäältä päin jäljen ympärille. Sitten vaan käsi jäljen viereen ja lunta varovasti päälle. Tällä estetään ettei jäljen alle eli polkuläpän alle mene liikaa lunta. Jolloin ei välttämättä posahda. Sitten vaan putki peittoon. Ja vola. Tällä tyylillä sain talvessa aikanaan 15-20kettua. Ja moottorikelkan uralta asensin.
_________________
Smile Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
VOSTOZNOSIBIRSKAJA LAIKA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Huh 2005
Viestejä: 987
Paikkakunta: Ala-Ounasjoki

LähetäLähetetty: 26.01.2010 14:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tällä ollu porot haitana, eikä ole vielä päässyt kunnolla miinoittamaan haaskan ympärystä. Eilen kuiten löysin hyvät jaljet, joita ei ollu vielä porot polkeneet ja laitoin 3 putkea pyyntiin.

Aamulla odotteli narussa nätti narttukettu


Komeassa karvassa oli. Nimimerkki Pekkis varmaan tunnistaa narun.

_________________
-vaiti on erämaa tuisku unhoituksen tuopi tullessaan-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ke o
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 23 Mar 2005
Viestejä: 62
Paikkakunta: Hamina

LähetäLähetetty: 26.01.2010 16:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aamulla oli melko iso uros karannut putkesta. Putkessa mäntä oli jäätynyt, joten kettu sai n. 10 cm löysää. Mulla on ennenkin ollut samoja ongelmia varsinkin kovilla pakkasilla. Putki on samaa nailonia kuin ed. kuvassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
s.r.v
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Maa 2009
Viestejä: 238
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 26.01.2010 18:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo ketun jalkaan tarkoitetun silmukan asentamiseen on myös useita tapoja..! Itse painan parilla pienellä haarakepillä päältä jäljen ympärille. Ihan toimiva tapa,mut oikein kevyellä lumella aika haastava laittaa,et ei särje jälkeä.
Miten muut laittelette silmukan..?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
impe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Lok 2004
Viestejä: 606
Paikkakunta: Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 26.01.2010 18:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

s.r.v kirjoitti:
Itse painan parilla pienellä haarakepillä päältä jäljen ympärille. Ihan toimiva tapa,mut oikein kevyellä lumella aika haastava laittaa,et ei särje jälkeä.
Miten muut laittelette silmukan..?


Itekki tykkään laittaa samanlailla, mutta ekakerroilla pirun vaikeeta kun ei vaijeri tahdo totella. Tarkotan että kun narukausi alkaa niin noi vaijerit tahtoo jämähtää epämääräisiin asentoihin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 206, 207, 208  Seuraava
Sivu 40 Yht. 208

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com