Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Jauski Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Lok 2008 Viestejä: 130 Paikkakunta: Järvenpää
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
hq Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hei 2004 Viestejä: 3688
|
Lähetetty: 15.11.2009 17:16 Viestin aihe: |
|
|
Heska kirjoitti: | Tutustuppa hq tuohon aiemmin linkittämääni MH-C9000 laturiin |
Kas, kiitos vinkistä, luen tätä ketjua sen verran satunnaisesti että edellinen maininta meni ohi. Ei vaikuta päällisin puolin yhtään hassummalta joten pitänee kokeilla seuraavaksi.
Kaapin perältä löytyi muuten hieman vanhempi Vartan "Multi Lader" (mallinumero 57 038 091 101), jossa on mm. NiCD-akkujen purkutoiminto. Ohjekirja on kadonnut, google ei suoraan löydä lisätietoja ja se on joskus aikoinaan ollut käytössä Magliten D-kokoisten akkuparistojen laturina. Tekeeköhän tällä enää yhtään mitään? Se on huushollin ainoa C- ja D-akuille sopiva laturi, sitä on käytetty aiemmin säännöllisesti muttei viitsisi grillata sillä uusia akkuparistoja pskaksi jos soveltuvuus on kysymysmerkki.
Onko kellään tarkempaa tietoa ko. laitteesta? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heska Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1578
|
Lähetetty: 15.11.2009 20:00 Viestin aihe: |
|
|
hq kirjoitti: | käytetty aiemmin säännöllisesti muttei viitsisi grillata sillä uusia akkuparistoja pskaksi jos soveltuvuus on kysymysmerkki |
Tuo on ilmeisesti sitä ikäluokkaa, että on nimenomaan NiCd akkujen lataukseen tarkoitettu, tai pitäisi varmaan sanoa 'suunniteltu'. Hidas lataus luokkaa C/10? (C = kennon nimelliskapasiteetti)
Latauksen katkaisussa on NiMH kennoilla helpommin havaittava täyden kennon napajännittteen lasku (-dV) vs. NiCd, ja homma helpottuu merkittävästi kun latausvirta on selvästi suurempi (kennovalmistajien suositus 0,5C - 1.0C latausvirta). NiCd laturit ei huomaa NiMH kennon täyttymistä ajoissa, vaan jatkavat latausta vaikka kenno jo täysi. Tämä tuhoaa kennot takuuvarmasti, joten NiCd laturit on syytä laittaa SER kierrätykseen jos ei NiCd kennoja enää käytössä ole.
http://www.batteryuniversity.com/partone-11.htm |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mikusban Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 06 Tam 2005 Viestejä: 76 Paikkakunta: Länsi-Suomi
|
Lähetetty: 15.11.2009 21:03 Viestin aihe: |
|
|
EsaP kirjoitti: | mainio kirjoitti: | http://www.paratronic.fi/akkulaturi_bc900.shtml
Tuosta 900,kin sanotaan,että tuote on toistaiseksi loppu ja sama ilmoitus on ollut ainakin heinäkuusta asti.
Ei taija olla suomessa missään?
|
Uusi malli tullut tuon tilalle: http://www.lacrossetechnology.com/9009/index.php Ei taida saada suomesta mistään. EBaystä löytyy, mutta en löytänyt yhtään järkevillä postikuluilla toimittavaa. Jos joku löytää sellaisen, niin tänne vaan ilmoitusta |
Uudesta en tiedä mutta Bc900 saa villenkellosta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Konemies Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Huh 2006 Viestejä: 197
|
Lähetetty: 15.11.2009 21:36 Viestin aihe: |
|
|
Mikusban kirjoitti: |
Uudesta en tiedä mutta Bc900 saa villenkellosta. |
Onpas niin sekavat sivut,että laitatko suoraa linkkiä
tuohon laturiin?
Muokataanpas sen verran,että löytyi.
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa4/products.php?&action=show&id=3486&show=all
Ja tilattu on jospa saisi tuolla henkeä entisiin ja ehkäisisi muisti-ilmiötä
tulevista paristoista.
Viimeinen muokkaaja, Konemies pvm 15.11.2009 21:48, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jauski Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Lok 2008 Viestejä: 130 Paikkakunta: Järvenpää
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
tapmar Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hei 2006 Viestejä: 2712 Paikkakunta: polulla
|
Lähetetty: 15.11.2009 21:40 Viestin aihe: |
|
|
Jauski kirjoitti: | Kyllä Vesa täälläkin vaikuttaa. |
Okei, en tiennyt |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mainio Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Huh 2005 Viestejä: 518 Paikkakunta: keskeinensuomi
|
Lähetetty: 16.11.2009 12:29 Viestin aihe: |
|
|
Kiitos vinkeistä,tilaus lähti Villelle,tämähän on yksi suomen toimitusvarmimmista paikoista |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Karppinen Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 22 Mar 2006 Viestejä: 56 Paikkakunta: PohjoisSavo
|
Lähetetty: 17.11.2009 11:16 Viestin aihe: |
|
|
Nyt toimii lamppu kuten pitääkin. Eneloopit sisällä. Eli Philipsin akut ei tykkää yhtään kylmästä. Eneloopit ei välitä sen kummemmin.
Kiitti neuvoista! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heska Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1578
|
Lähetetty: 17.11.2009 14:47 Viestin aihe: |
|
|
Vesa testannut taas uusia lamppua, tässä yksi kohtuuhintainen* HID valaisin:
http://www.youtube.com/watch?v=6WUIaXoTiZY
* Katso hintavinkit ko. Youtube videon kommenteista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mainio Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Huh 2005 Viestejä: 518 Paikkakunta: keskeinensuomi
|
Lähetetty: 18.11.2009 17:50 Viestin aihe: |
|
|
Hienosti toimitti Ville laturin,anteeksi aikaisempi huomautus Villelle |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heska Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1578
|
Lähetetty: 19.11.2009 23:44 Viestin aihe: |
|
|
Karppinen kirjoitti: | Nyt toimii lamppu kuten pitääkin. Eneloopit sisällä. Eli Philipsin akut ei tykkää yhtään kylmästä. Eneloopit ei välitä sen kummemmin |
Uskoisin että syynä ei välttämättä ole pelkästään matala lämpötila, vaan Philipsien kennojen onneton virranantokyky - tai että käytetyssä akkusarjassa on vaikka yksikin "heikompi lenkki". TK40 tarvitsee Turbo teholla sen verran virtaa, että heikompilaatuiset kennot ei sitä kestä.
Tässä hyvä esimerkki huonolaatuisen kennon jännitten notkahduksesta 3A kuormituksella (joka vastaa TK40 Turboa), verrokkina eneloop joka pystyy merkittävästi parempaan suoritukseen: http://www.candlepowerforums.com/vb/showpost.php?p=3093604&postcount=14
Pari mittausta miten turbo teholla on toiminta-aikaa 8 kpl vs. 4 kpl akkuja, huomaa miten alkalit hyytyy kovan kuormituksen alla: http://www.ledmania.cz/recenze/fenix-tk40 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Riistakala Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Jou 2007 Viestejä: 143 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Lähetetty: 25.11.2009 13:46 Viestin aihe: |
|
|
Kysymys reguloinnista taskulampuissa:
Millainen regulointi taskulampuissa on? Käsittääkseni regulaattori pitää lähtöjännitteen aina vakiona, ei tietenkään tulojännitettä suurempana. Tämä "yli" menevä jännite hukataan siis johonkin ja käsittääkseni se menee ainakin normaaleilla regulaattoreilla puhtaasti käsien lämmitykseen. Näin asia ei taida kuitenkaan olla. Jos olisi näin, niin eihän reguloinnissa olisi mitään järkeä.
Kertokaas lampuista/elekrtoniikastga jotain tietävät näkemyksiänne asiasta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heska Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1578
|
Lähetetty: 25.11.2009 16:37 Viestin aihe: |
|
|
Riistakala kirjoitti: | Millainen regulointi taskulampuissa on? Käsittääkseni regulaattori pitää lähtöjännitteen aina vakiona, ei tietenkään tulojännitettä suurempana. |
Riippuu lampusta, mutta yleensä pyritään pitämään virta vakiona, ei jännitettä. Jännitettäkin voidaan joutua nostamaan (boost tai step-up) tai laskemaan (buck, step-down) riippuen virtalähteestä (akkujen/paristojen tyyppi ja määrä). Taitaa liki kaikki modernit LED driverit olla lisäksi pulssiohjauksella (PWM), eli LED:iä "vilkutetaan" sellaisella taajuudella että ihmissilmä ei sitä tajua, mutta tällä voidaan kuitenkin kätevästi muuttaa valotehoa ja vähentää LED:in ylikuumenemista.
Perinteiseen hehkulamppuvalaisimeen verrattuna LED valaisimet kätkevät sisäänsä siis huomattavasti monimutkaisempaa elektroniikkaa kuin vain paristot ja virtakytkimen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Riistakala Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Jou 2007 Viestejä: 143 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Lähetetty: 25.11.2009 18:50 Viestin aihe: |
|
|
Hienoa, että valaisimiinkin on saatu pulssitekniikkaa mukaan. Toimii ilmeisesti ledin kanssa moitteitta. Olisikin hauskaa saada valaisin, missä olisi dimmeri vaikka peräpäässä.
Onko näitä PWM-drivereita halvoissakin valaisimissa? Vai millä tavoin regulointi niissä tapahtuu? Onhan niissä kyllä strobot ja sossi ym. turhakkeetkin, joten varmaan on pwm-ohjattuja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|