OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Perämoottori...vanha jonssoni vai uusi kiinalainen
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
hq
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2004
Viestejä: 3688

LähetäLähetetty: 01.09.2009 11:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

petsupaa kirjoitti:
9,9 hv Jonhnson 80-luvulta käytössä ja ei valittamista.


Vastaavan mallinen vanhemman tuotantosarjan ('79) 15, toiminut ongelmitta perushuolloilla ja on edelleen jonkinlainen luottomoottori. Vuoden tarkkuudella samanikäinen 35 Evinrude, samaa konstruktiota kuin 512cc OMC 20/25/30, toimi hienosti kunnes siihen unohdettiin ruiskuttaa säilytysöljyt kaasuttimesta läpi yhtenä syksynä. Ainoa lohtu on ettei enää tarvitse ostaa varamäntiä ja -laakereita maahantuojan rapeisiin hintoihin, netistä löytyy koko rakennussarja lähetyskuluineen ja tulleineen/ALVeineen huokeammalla kuin mitä maahantuoja pyytää yhdestä ainoasta männästä.

Vinkkinä 2t-moottoreihin: Boyesenin komposiittiläppien vaihtaminen on osoittautunut hyväksi tempuksi kaikkiin kokeiltuihin aina Johnsonin V8GT-moottoriin asti - käynti paranee läpi kierroslukualueen, kulutus laskee hieman ja huippunopeutta on järjestäen tullut 2-4kn lisää. Viiden tähden keksintö.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
steppe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Huh 2009
Viestejä: 2438

LähetäLähetetty: 01.09.2009 13:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla oli aikanaan 9.9 hv Honda Four 4-t kone. Näpsäkkä peli ja sähköstartilla. Näpsäkäksi sen totesi varaskin joka sen vei. Kaksi kesää kerkesin itse käyttämään kyseistä mottoria. Varmaan käyttäisin vieläkin kyseistä konetta, jos sitä ei oltaisi viety.

Tällä hetkellä on -81 vuodelta oleva 2 hv 2-t Yamaha, vesipumpun siipipyörän vaihto auttoi kummasti laitosta toimimaan taas moitteetta. Sit on toisen veneen perässä 40 hv 2-t autolube Yamaha, sekin toimii oikeen moitteetta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veksu
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 19 Hei 2008
Viestejä: 36
Paikkakunta: Pohjois-Kymenlaakso

LähetäLähetetty: 01.09.2009 19:56    Viestin aihe: Perämoottori...vanha jonssoni vai uusi kiinalainen Vastaa lainaamalla viestiä

9,9 Johnson vuodelta 91 on minulla. Hyvin toimii vähäisellä huollollakin
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Arei
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Mar 2007
Viestejä: 80
Paikkakunta: Viiala

LähetäLähetetty: 02.09.2009 21:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:


Sepä se, 70-luvun alun tekniikkaa 2000-luvulle, no thänks.

Perämoottorin huolto ?? koskaan kuulutkaan...


Heh, juuri kaltaisesi pitävät meikäläisen leivässä Very Happy

Kyllä nekin koneet tarvii huoltaa toisinaan...

Mutta asiaan, kun nyt olen käpälöinyt noita koneita tuossa jonkun vuoden , laidasta laitaan niin on tullut huomattua muutama seikka.

Koneen käyttö:
-kovin satunnaista?
-kannetaanko konetta mukana?
-jaksaako sitä sitten huoltaa?

Jos vastasit kaikkiin kyllä, osta 2-t, aikaisemmin keskustelussa mainittu Yamahan 9.9/V-max on vertaansa vailla luokassaan, varsinkin niiden kuristimien poiston jälkeen. Painaa v-itusti paljon vähemmän kuin vastaavat 4-t koneet, ja ovat varmempia, varsinkin jos jättää ne huollot tekemättä. Eikä pääse käymään sitä yleisintä, eli kun nostat 4-t koneen autonperään väärinpäin, on öljyt pytyssä ja kone juntturassa. Ja sit haukutaan kun tää on niiiiiin !&%¤# vekotin jne jne...

Jos taasen ajat enemmän, konetta ei välttämättä tule raahattua mukana ja viitsii nähdä sillointällöin sen vaivan että vaihtaa/vaihdattaa öljyt niin niin on 4-t toimiva valinta, kuluttaa vähemmän, eikä pidä niin kovaa mekkalaa. Loistavia kahvakoneita tähän luokkaan on Yamahan F8 tai F15, kumpaakin saa jopa sähköstartilla jos ei jaksa nykiä.

Merkuurit ynnä muut kötöstykset jättäisin ainakin henkilökohtaisesti juuri sinne missä ne nyttenkin on, tai tekisin jopa ympäristöteon ja kiikuttaisin sulattamoon. Tämä on siis minun mielipiteeni.

Yamaha on todettu todella hyväksi tuotteeksi, varsinkin viimeiset 2-t kahvakoneet, ilman tuorevoiteluita. Yksinkertainen, kevyt ja tehokas. Eikä tule sitten yksikään muu merkki lähellekkään noissa ominaisuuksissa.
_________________
*tämä tila on tietoisesti jätetty tyhjäksi*
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Iisiraireri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Elo 2007
Viestejä: 560

LähetäLähetetty: 02.09.2009 21:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Arei kirjoitti:
...
Heh, juuri kaltaisesi pitävät meikäläisen leivässä Very Happy
...Yamaha on todettu todella hyväksi tuotteeksi, ...

Onneksi kerroit rehellisesti tekeväsi näillä rahaa. Jokainen voi siten arvioida kirjoituksesi puolueettomuuden sen perusteella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Arei
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Mar 2007
Viestejä: 80
Paikkakunta: Viiala

LähetäLähetetty: 02.09.2009 21:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Iisiraireri kirjoitti:
Arei kirjoitti:
...
Heh, juuri kaltaisesi pitävät meikäläisen leivässä Very Happy
...Yamaha on todettu todella hyväksi tuotteeksi, ...

Onneksi kerroit rehellisesti tekeväsi näillä rahaa. Jokainen voi siten arvioida kirjoituksesi puolueettomuuden sen perusteella.


Joo juuri näin, eli kyllä minä korjaan perämoottoreita työkseni. Joten siitä voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä puheideni puolueellisuudesta.

Ottaen huomioon että minä EN myy moottoreita. Puhun vain omasta kokemuksestani noista koneista ja niiden ominaisuuksista. En tietenkään pysty kumoamaan kenenkään tunnepohjaisia tietämyksiä siitä vanhan testamentin aikaisesta jonssonista. Epäilemättä on ollut hyvä kone, on kuljettanut vuosikymmennet vauvasta vaariin, merten yli ja takaisin. Ja sitten kun tälläinen kone kiikutetaan meikäläiselle kun se ei enää lähde käyntiin, kun kaasari(t) on täynnä !&%¤#, ja tulpat on 80-luvulta. Kun se sitten lähtee käyntiin on laakereiden kilinä vertaansa vailla. Näitä on toistakymmentä tullut nähtyä pelkästään tämän kesän aikana. Juu, pelaa kyllä. Juu, lähtee kyllä hienosti käyntiin. Bensaa kyllä menee, ja tehotkin on hävinneet jo ajat sitten mutta on se vaan hieno kone...

Eli voin kyllä ihan rehellisesti sanoa että elätän itseni näillä vehkeillä, ihan yhtä paljon kuin se kaveri joka tekee teidän autoihin huollot ja korjaa niitä sitten kun niistä joku hajoaa. Mutta jokainenhan tietysti ajaa näillä nk. paremmilla autoilla, jotka ei koskaan hajoa, eivätkä näin olle tarvitse huoltoa, eiks je
Very Happy
_________________
*tämä tila on tietoisesti jätetty tyhjäksi*
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Iisiraireri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Elo 2007
Viestejä: 560

LähetäLähetetty: 03.09.2009 08:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Arei kirjoitti:
...yhtä paljon kuin se kaveri joka tekee teidän autoihin huollot ja korjaa niitä sitten kun niistä joku hajoaa. Mutta jokainenhan tietysti ajaa näillä nk. paremmilla autoilla, jotka ei koskaan hajoa, eivätkä näin olle tarvitse huoltoa, eiks je
Very Happy

Njet. Kyllä ne on pitänyt opetella itte korjaamaan. Samaten kuin perämoottorin öljyjen ja tulppien vaihdotkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Arei
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Mar 2007
Viestejä: 80
Paikkakunta: Viiala

LähetäLähetetty: 03.09.2009 11:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Iisiraireri kirjoitti:
Arei kirjoitti:
...yhtä paljon kuin se kaveri joka tekee teidän autoihin huollot ja korjaa niitä sitten kun niistä joku hajoaa. Mutta jokainenhan tietysti ajaa näillä nk. paremmilla autoilla, jotka ei koskaan hajoa, eivätkä näin olle tarvitse huoltoa, eiks je
Very Happy

Njet. Kyllä ne on pitänyt opetella itte korjaamaan. Samaten kuin perämoottorin öljyjen ja tulppien vaihdotkin.


Jep, näin minäkin teen. Very Happy
_________________
*tämä tila on tietoisesti jätetty tyhjäksi*
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6702

LähetäLähetetty: 03.09.2009 12:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Arei kirjoitti:
Peltsu kirjoitti:


Sepä se, 70-luvun alun tekniikkaa 2000-luvulle, no thänks.

Perämoottorin huolto ?? koskaan kuulutkaan...


Heh, juuri kaltaisesi pitävät meikäläisen leivässä Very Happy

Kyllä nekin koneet tarvii huoltaa toisinaan...

Mutta asiaan, kun nyt olen käpälöinyt noita koneita tuossa jonkun vuoden , laidasta laitaan niin on tullut huomattua muutama seikka.

Koneen käyttö:
-kovin satunnaista?
-kannetaanko konetta mukana?
-jaksaako sitä sitten huoltaa?



En usko. Että pidän Smile

Yamaha B8 vuosimallia 70-luvun alkupuoli/puoliväli, arikytä vuotta ammattikäytössä. Järjetön määrä tunteja takana. Edelleen aktiivikäytössä. "Vetoakselin" yläpää huutaa kuin hinaaja. Vetolaite ainakin kerran irroitettiin ja huollettiin.

Jammaha B9,9 4T, parikytä vuotta ammattikäytössä, vaihtui pari vuotta sitten sähkötrimmihondaan. Ei ollut vikoja.

Jammaha 5 hv, se ilmavispilä vm -76. Tämä oli se joka raahattiin joka paikkaan ja jota tosiaankaan ei juuri perän öljyn vaihdoilla häiritty. Ehkä öljyt vaihtui joka 3:s vuosi, taikka harvemmin. Melko järjetön määrä tunteja takana. Kohokammion pohja syöpyi puhki, paikattiin "purukumilla" ja kone edelleen aktiivikäytössä.

Eli ei oo jammahoita tarvinnut korjaajalle viedä, ne pikkuviat joita ollut, on korjattu itse.

Ja kyllä tässä vuosien varrella on tullut eräskin kone ja koneen käyttäjä nähtyä. Kaikissa niissä on ollut murheensa mutta jostain syystä noista jammahoista, joita meillä on ollut, ne murheet on puuttuneet. Ns. nykykoneista, tarkoitan terhi/penta -aikakauden loppua, kai kaikkein kelvottomimmat koneet ovat olleet tohatsu ja mariner. Myös 80-90 -luvun suzukeja on jokaisessa rantaladossa tai mihin ne raadot nyt kerätäänkään. Myös ensimmäinen 2-sylinterinen 5 hv jammahasukupolvi, sekä jammaha malta olivat kohtuu surkeita esityksiä. Mercureita, Johnssoneita ja evinrudeja meillä päin ole näkynyt herran aikoihin, ne on vain hylätty.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 03.09.2009 13:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:
jammaha malta olivat kohtuu surkeita esityksiä.

Malta pörisi pitkään pienemmän uistelupaatin perässä. Täytyy myöntää, että ainakaan 5 vuoteen en moottorille tehnyt yhtään mitään ja talvet se seisoi varastossa, joka ei ollut lämmin. Lämpötila siis vaihteli yksi yhteen ulkolämpötilan kanssa. En siis laittanut minkäänlaisia öljyjä yhtään mihinkään koskaan. Joka kevät moottori lähti valehtelematta käyntiin kahdella vetäisyllä. Nyt on jo laitettu kiertämään.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 03.09.2009 13:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on ollut 40hv 3 sylinterinen jammu vuodesta -85 ja vielä ei ole konetta täytynyt huollossa käyttää; peräöljyt vaihdettu aina sillointällöin, tulpat vissiin 10 vuotta sitten, talvet veneen perässä ulkona ja ainoat häiriöt ovat olleet sulakkeen vaihto vissiin kolme kertaa. Eikä tarvi sahata käyntiin edes talven jäljiltä; tuoretta rasvasekoitettua bensaa vain tissillä kaasari täyteen ja avaimenkääntö niin taas höräjää. Wink Ennen ajettu todella paljon, nykyään muutama kerta kesässä, tosin on myös kaverin käytössä nykyään, joten muutama kymmenen tuntia kesässä on käyttöä.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
steppe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Huh 2009
Viestejä: 2438

LähetäLähetetty: 03.09.2009 17:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vilperi kirjoitti:
Mulla on ollut 40hv 3 sylinterinen jammu vuodesta -85 ja vielä ei ole konetta täytynyt huollossa käyttää; peräöljyt vaihdettu aina sillointällöin, tulpat vissiin 10 vuotta sitten.


Ootko muistana seurata miten jäähdytysvesi kiertää?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 03.09.2009 18:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se on tarkastuslistalla aina ensimmäitteeks kun koneen heittää käyntiin!
Ja kusee kuin aikamies edelleenkin! Olen odotellut joka kevät että koska se lakkaa toimimasta, mutta hyvin on näköjään palikat osuneet kohilleen tuossa koneessa. Wink
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
steppe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Huh 2009
Viestejä: 2438

LähetäLähetetty: 03.09.2009 18:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jeps. Se kummasti tyssää meno jos ei se vesi kierrä kunnolla. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fraga
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Tam 2008
Viestejä: 1883
Paikkakunta: 100kunta

LähetäLähetetty: 03.09.2009 19:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

steppe kirjoitti:
Jeps. Se kummasti tyssää meno jos ei se vesi kierrä kunnolla. Wink

Joo pari kertaa tullu pikkujammulla (Yamaha Malta) vedettyä vähä turhan matalissa lahdenperissä ja eka kattellu ko alkaa tulee semmosta ripulipaskaa sieltä veden siasta et parempi on soutaa Smile Rolling Eyes
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 3 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com