| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 21.03.2009 07:36 Viestin aihe: |
|
|
| Minä kun olen niin laiska niin laitan naudat ja siat ja vedet ja suolat kerralla pataan ja uuniin tuntikausiksi. Mielellään koko päiväksi. Sähköuuniin tosin on rivarissa tyytyminen. Ei mitään ruskistuksia eikä kommervenkkejä tälle sillä paistit jne. tehdään sitten erikseen. On aivan törkeän hyvää kunnon jauhoisten kuoripottujen kanssa! Seuraavana päivänä syödään sitten vaikka riisin kanssa. Loput sitten pakkaseen ja joku kerta nuudeleille kastikkeena. Liha on tässä vaiheessa jo ihan pienenä liemen seassa. Viimeisellä kerralla lisätään kenties hieman kapsaisiinia. Aijjai. Hyvvää. Ja minä olen tunnetusti ranttu ruuan laadusta. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Vilperi ***
Liittynyt: 22 Elo 2005 Viestejä: 10580 Paikkakunta: Espoo/Kangasala
|
Lähetetty: 21.03.2009 10:10 Viestin aihe: |
|
|
| tetri kirjoitti: | | Vilperi kirjoitti: | | Kerroppa sitten alkuperäinen karjalapaistin resepti joka olisi esim. jostain 1800 luvulta! | Karjalassa tehtiin paisti niistä lihoista, mitä talosta sattui löytymään. Olennaista oli ruoan yksinkertaisuus ja raaka-aineiden maksimaalinen hyödyntäminen.
Mausteena käytettiin alunperin pelkästään suolaa ja hauduttaminen tapahtui hitaasti yön yli. Lihapaloja ei ennakkoon ruskistettu.
Joskus viimevuosisadan alkuvuosikymmenillä maustevalikoimaan lisättiin pippuri.
Karjalanpaisti, jonkalaiseksi se Itä-Suomessa ja etenkin evakkojen levittämänä muuallakin Suomessa vakiintui ja jollaisena se yleisesti tänäpänä tunnetaan on edelleenkin yksinkertainen:
Kuutioidut lihat (esim. porsas, nauta ja lammas) ladotaan pataan ja kuumaan uuniin joksikin aikaa ilman kantta (liha sulkeutuu parissakymm. min.). Sitten lisätään sipulit, suola ja pippurit sekä vettä niin paljon että lihat juuri ja juuri peittyvät. Kansi pannaan padan päälle ja pata mietoon uunilämpöön hautumaan (esim. 125 astetta 3 tuntia tai leivinuunin jälkilämmössä yön yli).
Usein mukaan viipaloidaan myös porkkanaa ja lisätään muutama laakerinlehti.
Valmiin paistin neste on kirkasta.
Karjalanpaisti tarjoillaan muussattujen tai kokonaisten perunoiden ja puolukkahillon kera. |
Ihan sama ohje kuin mullakin sieltä 50 luvulta; ainoa eroitus tuo laakerinlehti jota ei ole mun reseptissäni. _________________
 |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Loikka ***
|
Lähetetty: 21.03.2009 10:19 Viestin aihe: |
|
|
| whiski kirjoitti: | | Kun isot miehet kirjoittaa, että joku vihannes on pahaa, vaikka ei ole välttämättä edes maistanut, niin se jos mikään kertoo ennakkoluuloista. |
Mitä tulee selleriin niin se ei kyllä istu omaan suuhuni oli siten kyseessä varsi tai juuri.
Mitä tulee ennakkoluuloihin niin eipä noita ainakaan meikeläiseltä löydy. Veikkaan että on tullut syötyä hyvinkin eksoottisia ruokia ja periaatteena on että kaikkea ruokaa voi maistaa -ei siihen kuole. Tosin myöskin tiedän sen mistä pidän ja mistä en -väkisin en syö mitään mistä en pidä...
Nyt pitää lähteä keittiön syöveriin ja tehdä sorsasta salaatti... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
whiski Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 21.03.2009 10:24 Viestin aihe: |
|
|
Ei väkisin, eikä väsyttämällä, mutta todella usein olen törmännyt juuri tuohon että en syö, kun on pahaa j akun kysyy, ootko maistanut? Niin ei ole edes maistanut ja jos on, niin ehkä ihan väärin, el esm selleri on hyvin voimakas sellaisenaan suuhun laitettuna, mutta maustekasvina usein todella tarpeellinen, että saa oikean säväyksen siihen.... _________________ Wanha wirttynyt Whiski |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Hylsysoppa Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 21.03.2009 10:25 Viestin aihe: |
|
|
| Loikka kirjoitti: | | whiski kirjoitti: | | Kun isot miehet kirjoittaa, että joku vihannes on pahaa, vaikka ei ole välttämättä edes maistanut, niin se jos mikään kertoo ennakkoluuloista. |
Mitä tulee selleriin niin se ei kyllä istu omaan suuhuni oli siten kyseessä varsi tai juuri.
Mitä tulee ennakkoluuloihin niin eipä noita ainakaan meikeläiseltä löydy. Veikkaan että on tullut syötyä hyvinkin eksoottisia ruokia ja periaatteena on että kaikkea ruokaa voi maistaa -ei siihen kuole. Tosin myöskin tiedän sen mistä pidän ja mistä en -väkisin en syö mitään mistä en pidä...
Nyt pitää lähteä keittiön syöveriin ja tehdä sorsasta salaatti... |
+10
Ps.kun sais vielä keväällä majavan niin pääsis tekemään schnapsi-uutetta. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
sahkuifk Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 21.03.2009 10:56 Viestin aihe: |
|
|
Karjalanpaisti on hyvää, ei käy kiistäminen. Hillosipuleita laitan sekaan ja silti se on mulle karjalanpaistia. Juureksia mukaan makeutta antamaan.
Juureksista vielä se että jos ne uunissa hautuu tuntitolkulla niin kyllä niiden mukanaoloa voi perustella vain sillä että ne maistuu hyvälle. Jos niistä terveyttä hakee niin pesee vaan kurat pois ja tuoreeltaan ääntä kohti . _________________ jos ei voi, niin se on voi voi |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
whiski Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 21.03.2009 13:48 Viestin aihe: |
|
|
| whiski kirjoitti: | | Ei väkisin, eikä väsyttämällä, mutta todella usein olen törmännyt juuri tuohon että en syö, kun on pahaa j akun kysyy, ootko maistanut? Niin ei ole edes maistanut ja jos on, niin ehkä ihan väärin, el esm selleri on hyvin voimakas sellaisenaan suuhun laitettuna, mutta maustekasvina usein todella tarpeellinen, että saa oikean säväyksen siihen.... |
Tunnustetaan että on kaksi kasvia, tai toinen on pensas/ puu jonka marjoja en pysty käyttämään oikeastaan ollenkaan, kun olen huomannut olevani jonkin sortin allergikko sille, eli kataja. Savustuksessa sentään pystyn käyttämään hyväksi. Toinen on Anis, johon olen itse syyllinen luultavasti, sillä olen kerran nuoruudessa hairahtanut juomaan Anislikööriä, niin paljon, että sammuin ja sen jälkeen en ole pystynyt syömään edes aniskarkkia, tai mitään missä on aniksen maku. Hiljakkoin kyllä koin sen ihmeen, että pystyin syömään muutama kurkkupastillin, missä oli myös anista. _________________ Wanha wirttynyt Whiski |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Spede ***
|
Lähetetty: 21.03.2009 15:04 Viestin aihe: |
|
|
| Vilperi kirjoitti: | | tetri kirjoitti: | | Vilperi kirjoitti: | | Kerroppa sitten alkuperäinen karjalapaistin resepti joka olisi esim. jostain 1800 luvulta!! Mä tiedän respan -50 luvulta ja voin sen myös julkaista, mutta vasta sinun jälkeesi!! Wink | ............... |
Ihan sama ohje kuin mullakin sieltä 50 luvulta; ainoa eroitus tuo laakerinlehti jota ei ole mun reseptissäni. |
Aika odotettu vastaus Vilperiltä, kerro sinä ensin niin minä sitte myötäilen  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Vilperi ***
|
Lähetetty: 21.03.2009 16:43 Viestin aihe: |
|
|
Ei, kun se on totuus. Olen kyllä törmännyt ohjeeseen jossa tuo laakerilehtikin on mukana.
Tuossa vuodelta -71 olevasta keittokirjasta:
Harvinaisen pelkistetty ohje sanoisin!  _________________
 |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Wikke Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.03.2009 21:02 Viestin aihe: |
|
|
| Loikka kirjoitti: | Se on ihan hyvä, että koira saa sekä eloperäistä tuotetta ja kasviksia, mutta molemmat olisi hyvä tarjota koiralle kypsentämättä niin kestää ravintoaineet paremmin tallessa
|
Kasvikset ei eloperäisiä? Moniko luonnonvarainen koiraeläin (canis) pupeltaa ruohoa lukuun ottamatta kasviksi tai juureksia? Tuppaavat sulamaan kovin huonosti, jos ei kypsennä...
Voih, milloinhan löytyy se ainoa oikea Karjalanpaistin resepti, että pääsisi sitäkin herkkua maistamaan!  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Vilperi ***
|
Lähetetty: 24.03.2009 07:28 Viestin aihe: |
|
|
Voih, milloinhan löytyy se ainoa oikea Karjalanpaistin resepti, että pääsisi sitäkin herkkua maistamaan!
Sitä ei tule koskaan löytymään, koska sellaista ei ole; jokapuolella maailmaa missä uuni tunnetaan on tehty jotain samantyyppistä evästä kautta aikojen. Raaka-aineet vaihtelee, mutta lopputuotteena kuitenkin nesteessä kypsyneitä lihapaloja uunin lämmössä.  _________________
 |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Tursas ***
|
Lähetetty: 24.03.2009 13:43 Viestin aihe: |
|
|
| tetri kirjoitti: | On arvo sinänsä välittää jälkipolville perinteistä ruokakulttuuria mahdollisimman originaalina. Karjalanpaisti on karjalanpaisti, kuten k:npiirakatkin esikuvansa kaltaisia!
Eripuolilla Suomea ja eri aikoina on tehty (onneksi) monenkirjavia eväitä, joilla on omat nimensä ja reseptinsä. Miksi latistaa tätä ruokalajien rikkautta tarjoamalla omia viritelmiä jonkin kulttuurisidonnaisen nimikkeen alla?! |
Juuri näin.
Pienistä eroavaisuuksista huolimatta Karjalanpaisti valmistetaan ja on valmistettu Suomessa saatavilla olevista tavallisista raaka-aineista.
Se nyt on ihan varmaa että Karjalanpaistia ei pidä raiskata millään kanarialaisella mönjällä.
Pistä keitoksellesi nimeksi vaikkapa kanarianmatkoilla retostelevien sörsseli _________________ Totuus löytyy Elovenasta. Ongelmana on vain se, ettei kukaan tiedä, mistä paketista. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
veetee Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.03.2009 14:39 Viestin aihe: |
|
|
| ioni kirjoitti: | | Minä kun olen niin laiska niin laitan naudat ja siat ja vedet ja suolat kerralla pataan ja uuniin tuntikausiksi. Mielellään koko päiväksi. Sähköuuniin tosin on rivarissa tyytyminen. Ei mitään ruskistuksia eikä kommervenkkejä tälle sillä paistit jne. tehdään sitten erikseen. On aivan törkeän hyvää kunnon jauhoisten kuoripottujen kanssa! Seuraavana päivänä syödään sitten vaikka riisin kanssa. Loput sitten pakkaseen ja joku kerta nuudeleille kastikkeena. Liha on tässä vaiheessa jo ihan pienenä liemen seassa. Viimeisellä kerralla lisätään kenties hieman kapsaisiinia. Aijjai. Hyvvää. Ja minä olen tunnetusti ranttu ruuan laadusta. |
Näinhän se tehdään. Ja lihat ei minään sokeripalan kokoisina, vaan kananmunan koko on ungefäär sopiva. Vettä sen verta, että lihat juuri peittyvä. Mausteiksi riittää pippuri ja suola, kunnon raaka-aineiden makua ei peitetä. Ensin ilman kantta, että nestettä haihtuu ja ylimmät lihat ruskistuvat. Sitten kansi päälle ja haudutetaan kunnes lihat ovat kypsiä = haarukalla pilkottavissa. NAM!
PS. Karjalan paisti ON laiskan miehen ruoka, kun alkuvalmiesteluja tarvitaan vähän ja se valmistuu uunissa melkein issekseen... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tetri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.03.2009 15:55 Viestin aihe: |
|
|
| Vilperi kirjoitti: | | Sitä ei tule koskaan löytymään, koska sellaista ei ole... | Väärin! SE on löydetty jo aikoja sitten ja hyvässä lykyssä tämä alkuperäisen olemuksensa vahvasti säilyttänyt perinneruoka siirtyy katoamatta kaikessa yksinkertaisuudessaan jälkipolville perimätietona ja -taitona vielä pitkään - siitäkin huolimatta, että jotkin vandaalit yrittävät sumentaa käsitettä KARJALANPAISTI yleismaailmallisilla latteuksillaan. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
esteri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.03.2009 16:49 Viestin aihe: |
|
|
Tekkeekö teillä kätisijät oikeasti vaikeuksia ymmärtää tuo aiheen otsikko, Vilperin nykyaikaistettu karjalanpaisti ?
Hilipertti jos olis "viralliseen" tapaan karjalanpaistin laittanut, olisi sitä tuskin kannattanut edes julki tuoda. Ite kuhin sen perussatsin ossaa tehä.
Nyt hää vaan laittoi julki oman versionsa, tästä nyt tuommonen kitinä, aikamiehet !
Mars hellan ääreen ja koittamaan, maistuis varmaan sullekin  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|