OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hanhipyssyrojekti
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4 ... 37, 38, 39  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
huti-kuti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2008
Viestejä: 1813
Paikkakunta: periferia

LähetäLähetetty: 14.03.2009 19:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

igorrock kirjoitti:

Onko kunnolla tehty laminaattitukki oikein pedattuna tosiaan niin paha elämään


ei ole, kyllähän melkein kaikki pyssyt hyvin toimii, vaikka kosteutta saisivat ja mikäli omistaja raskii niitä mukanaan retuuttaa. tämä minun homma on vain semmosta turhan tarkkaa ja vähän niinkuin harrastuksena ajan kanssa värkkäämistä.
aikoinaan oli sakossani ropleemia tukin vääntymisen kanssa, mutta sekin korjaantui helposti, kun lakkapinnan korvasin öljyllä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Berkele
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hei 2006
Viestejä: 2216
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 15.03.2009 03:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

huti-kuti kirjoitti:
kyselin viestiketjun alussa kokemuksia aseen rautojen maalauksesta, eikös kukaan ole maalaillut? olisi hyvä jostain vinkkejä/linkkejä saada, ettei tarvisi kantapään kautta opetella. juu ja älkää viittikö kysenalaistaa maalaamisen järkevyyttä, tää on taas niitä juttuja jonka vain haluaa tehdä.


Jos haluat todella maalin pysyvän kiinni alumiinissa tarvitset siihen keltakromatoinnin alle. Tämä käsittely on vain kielletty eurostoliiton alueella joten joutuisit tyytymään viherkromatointiin. Kyllä maali pysyy siinäkin. Anodisointi auttaa hieman myös tuon maalin pysyvyyttä. Tosin värjätty anodisointi ei maalia päälle kaipaa.

ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ UITTELE TUOTA YÖN YLI MISSÄÄN LIPEÄSSÄ!! Pilaat vain hienon laitoksen. Jo todella laimea lipeä (tai mikä tahansa voimakas emäs) liuottaa todella tehokkaasti alumiinia. Esimerkiksi vanhan anodisoinnin poistoon riittää teelusikka pari NaOH kiteitä parissa litrassa vettä ja aikaa viitisen minuuttia.

Anodisointi onnistuu kyllä itse tehtynäkin, mutta tarvitset noin suurelle kappaleelle melkoisen virtalähteen. Ja omasta kokemuksesta suosittelen säädettävää mallia, nimittäin prosessi hörppää aluksi melkoisesti virtaa ja esim. äänenvaimennin saattaa polttaa 15 amppeerin normi akkulaturista sulakkeen. Lisäksi käytetty alumiinilaatu vaikuttaa anodisoinnin onnistumiseen. Mitä laatua tuo on? 6082?

Niin, ja hieno on!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tunajussi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Elo 2006
Viestejä: 1638
Paikkakunta: Ikaalinen

LähetäLähetetty: 15.03.2009 08:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Berkele kirjoitti:
ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ UITTELE TUOTA YÖN YLI MISSÄÄN LIPEÄSSÄ!! Pilaat vain hienon laitoksen. Jo todella laimea lipeä (tai mikä tahansa voimakas emäs) liuottaa todella tehokkaasti alumiinia. Esimerkiksi vanhan anodisoinnin poistoon riittää teelusikka pari NaOH kiteitä parissa litrassa vettä ja aikaa viitisen minuuttia.


Kyllä tuo yön yli uittelu voi olla hiukka liikaa, riippuen alumiinin laadusta, seoksen lämpötilasta ja vahvuudesta.
Jos nyt kuitenkin joku uittelee alumiinia lipeässä, niin muistakaa tuulettaa hyvin. Prosessissa voi muodostua vetyä siinä määrin, että posahdus on lähellä.
_________________
http://s246.photobucket.com/home/Tunajussi/allalbums
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
huti-kuti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2008
Viestejä: 1813
Paikkakunta: periferia

LähetäLähetetty: 15.03.2009 11:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Berkele kirjoitti:
Mitä laatua tuo on? 6082?


en tarkkaa muista laatua, ei ole 6082'ta, ehkä 7075?, hinnaltaan taisi olla melkein tupla tuohon yleislaatuun verrattuna. aikoinaan hommattiin isompi levynpala erään mittalaitteen alustan tekoa varten, ja siitä jäi senverran yli, että jämäpalasta sai ruveta tätä tukkia muotoilemaan.

onkos se värjäys tosiaan niin helppo juttu, että värinapilla anodisoinnin jälkeen toisessa liuoksessa aikaan saa?

ja miten tässä kotikäsittelyssä pinnankovuuden kanssa on? joskus on tullut jyrsittyä tuollaisia teollisesti käsiteltyjä kappaleita, pikistappi kestää n. 5min ennenkuin anodisoinnin pinta kuluttaa tapin rikki.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Suppana
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Huh 2007
Viestejä: 2074

LähetäLähetetty: 15.03.2009 12:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vois tulla tuosta tukistä hieno jos lasikuulapuhaltaisi ja sen jälkeen vaikka sinistäisi!Tai maalaisi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Southwest
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Lok 2007
Viestejä: 657

LähetäLähetetty: 15.03.2009 13:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jauhe- eli pulverimaalaus voisi olla yksi vaihtoehto. Sekään ei pinnnan laadun puolesta pärjää osaavan ruiskunkäyttäjän työlle. Jauhemalausta on käytetty myös pohjamaalina vaikeissa kohteissa jolloin pinta hiotaan ja päällemaalataan perinteisin keinoin mutta tietysti jauhemaaliin tarttuvilla aineilla.
Mitä muuten tukki painaa tällä hetkellä? Veikkaan vajaat 4kg. Se mainitsemasi 1.5kg on noin 550cc alumiinia seoksesta riippuen. Kaapissa on ase jonka 7075-alumiinista tehty osa painaa 1,5kg, vaikea kuvitella että samasta määrästä saisi kokonaisen tukin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Berkele
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hei 2006
Viestejä: 2216
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 15.03.2009 17:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

huti-kuti kirjoitti:
Berkele kirjoitti:
Mitä laatua tuo on? 6082?


en tarkkaa muista laatua, ei ole 6082'ta, ehkä 7075?, hinnaltaan taisi olla melkein tupla tuohon yleislaatuun verrattuna. aikoinaan hommattiin isompi levynpala erään mittalaitteen alustan tekoa varten, ja siitä jäi senverran yli, että jämäpalasta sai ruveta tätä tukkia muotoilemaan.

onkos se värjäys tosiaan niin helppo juttu, että värinapilla anodisoinnin jälkeen toisessa liuoksessa aikaan saa?

ja miten tässä kotikäsittelyssä pinnankovuuden kanssa on? joskus on tullut jyrsittyä tuollaisia teollisesti käsiteltyjä kappaleita, pikistappi kestää n. 5min ennenkuin anodisoinnin pinta kuluttaa tapin rikki.


Vähän veikkaan, että kotitarve anodisointi ei tule onnistumaan. Tuo 6082:kaan ei ole helponta mahdollista anodisoida ja se luokitellaan (ainaki tibnor) vielä hyväksi anodisoitavaksi (7075 luokitellaan huonoksi). Tuo pulverimaalaus ei minun mielestäni kannata, koska siihenkin täytyy saada pohjalle se kromatointi. Luultavasti kannattaa lähettää pitakäsittelyyn johonkin sopivaan firmaan. Anodisointi maksaa luultavasti alle 100 euroa.

Kyllä, se värjäys onnistuu pinnan tiivistämisen kanssa samassa yhteydessä kangasväriliemessä keittämällä. Ja kovuus on todella korkea (pintahan on synteettistä safiiria).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tunajussi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Elo 2006
Viestejä: 1638
Paikkakunta: Ikaalinen

LähetäLähetetty: 15.03.2009 22:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Parit linkit anodisointiin:
http://timo.santerihapponen.net/
http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?t=49959
_________________
http://s246.photobucket.com/home/Tunajussi/allalbums
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
IR
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Jou 2004
Viestejä: 158
Paikkakunta: Suomen suurin kala

LähetäLähetetty: 16.03.2009 11:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anodisoinnin päälle ei kyllä yhdelläkään automaalilla maalata. Edes happoväri ei pala anodisointiin kiinni, vaan anodisoitu pinta tarvitsee lähes aina lasikuulapuhaltaa ennen maalausta. Happoväri tarttuu kyllä puhtaaseen alumiinin, kun sika limppuun.

Pulverilla saa kyllä tollaseen pintaan lähes yhtä hyvän pinnan kun ruiskulla. Ja sen pinnan voi matata, ja iskee ruiskulla vaikka lakan pintaan. Mutta omien kokemuksien mukaan lakka ei kaikkiin pulverimaaleihin tartu?

En itse ole erikoistunut pulverimaalaukseen, vaikka osia olen jonkinverran pulverimaalauttanut (myös alumiinisia). Eikä yhdestäkään alumiinisesta osasta ne maalit ole varissut. Toki pulverimaalityyppejähän on monia.

Omat suositukset olisi
Happoväri (Esim Spies Heckerin, PPG, Standox), jonka jälkeen tikkurila temadur puolikiiltävänä. Kustannukset on 50€ luokkaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Berkele
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hei 2006
Viestejä: 2216
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 16.03.2009 20:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

IR kirjoitti:
Anodisoinnin päälle ei kyllä yhdelläkään automaalilla maalata. Edes happoväri ei pala anodisointiin kiinni, vaan anodisoitu pinta tarvitsee lähes aina lasikuulapuhaltaa ennen maalausta. Happoväri tarttuu kyllä puhtaaseen alumiinin, kun sika limppuun.

Pulverilla saa kyllä tollaseen pintaan lähes yhtä hyvän pinnan kun ruiskulla. Ja sen pinnan voi matata, ja iskee ruiskulla vaikka lakan pintaan. Mutta omien kokemuksien mukaan lakka ei kaikkiin pulverimaaleihin tartu?

En itse ole erikoistunut pulverimaalaukseen, vaikka osia olen jonkinverran pulverimaalauttanut (myös alumiinisia). Eikä yhdestäkään alumiinisesta osasta ne maalit ole varissut. Toki pulverimaalityyppejähän on monia.

Omat suositukset olisi
Happoväri (Esim Spies Heckerin, PPG, Standox), jonka jälkeen tikkurila temadur puolikiiltävänä. Kustannukset on 50€ luokkaa


En tuosta maalaamisesta niin paljoa tiedä, mutta meillä tehdään töissä alumiinikuorisia vehkeitä lentokäyttöön ja kaikki osat kromatoidaan ennen maalaamista. Muuten ropisee pois kuulema.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
huti-kuti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2008
Viestejä: 1813
Paikkakunta: periferia

LähetäLähetetty: 17.03.2009 22:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pitäs keksiä joku pinta tukkiin niille kohdille, jotka ovat ihoon kosketuksissa. tuolla näky olevan kumin paistamista ( http://timo.santerihapponen.net/ ) , voiskohan sitä soveltaa tähän.


tuorein kuva, otin vähän raaemmalla kädellä tavaraa pois, paino n.5kg


piippun päätä myös muokkasin

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Körmy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1867
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 18.03.2009 17:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt alkaa jo näyttää paremmalta tuon poskipakan kohdalta. Vielä on aika paljon turhaa tavaraa tuossa muualla työstettävänä pois.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Pro Hunter
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hei 2007
Viestejä: 1202
Paikkakunta: Pieksämäki

LähetäLähetetty: 18.03.2009 19:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valehteleeko kuva vai onko tuo ohjuripinnanvaste vinossa piipussa? Vai mikäse nyt nimeltä onkaan.
_________________
Baikal IJ-27 12/76
Remington 770 30-06 Sprg
Sako P-54 22 LR
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ent.ap
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tam 2005
Viestejä: 1666

LähetäLähetetty: 18.03.2009 20:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itte olisin vaan jatkanu kierrettä...nuo ohjauspinnat nostavat meikän verenpainetta...mielestäni ihan turhia?

Tuommonen millin nousulla 30mm pitkä, naftisti tehty kierre on mielestäni paljon parempi, kuin 15mm pitkällä kierteellä ja 15mm ohjauspinnalla oleva toteutus?

Kyllä naftisti tehty 30mm pitkä kierre/ suora ottapinta, antaa niinhyvää keskeisyyttä, että "ohjauspinnoilla" en ymmärrä tähän mitään tarkotusta?
_________________
Jokanen eletty päivä, on lähenpänä kuolemaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
huti-kuti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2008
Viestejä: 1813
Paikkakunta: periferia

LähetäLähetetty: 18.03.2009 21:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pro Hunter kirjoitti:
Valehteleeko kuva vai onko tuo ohjuripinnanvaste vinossa piipussa? Vai mikäse nyt nimeltä onkaan.


eiköhän ne pinnat ihan jiirissä ole. alkuperäinen kierre oli m18*1 ja tein tuon uuden br-tuotteen sivuilta löydetyn piirrustuksen mukaan. aiemman kierteen päätösuran syvyyden takia piti tätä m17*1 kierrettä tehä vähän pitemmäksi, jotta ei rumaa jälkeä jäisi lieriöpinnalle.


Lainaus:
Itte olisin vaan jatkanu kierrettä...nuo ohjauspinnat nostavat meikän verenpainetta...mielestäni ihan turhia?


tämä nyt on niitä makuasioita, joista voi loputtomasti jaaritella. minullakin kyllä ihmetytti br-tuotteen toleranssi d17 pinnalle (nollasta miinus kymppiin), täytyyhän sitä välystä olla jotta vaimenninta voi ruuvailla, mutta nuin pienellä halkaisijalla kymppi tuntuu aika isolta. en tiedä minkälainen sovite niillä on vaimentimessa, alarajana ei varmasti ole 17.00, jos se on joku 17.03-17.05, niin pahimmoilleen se silloin meinaa Question 0.15 välystäQuestion Shocked
tein satasen alle nimellismitan ja pitää sitten vaimenninta tehdessä hakea sopiva sovite. kyllähän se pitkä kierre tieten ihan hyvä on, mutta minusta tämä tapa vaan on kertakaikkiaan ylivertainen, mutta siitähän varmaan ollaan yhtämieltä, että alkuperäinen kierre oli liian lyhyt ja jotain oli tehtävä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4 ... 37, 38, 39  Seuraava
Sivu 3 Yht. 39

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com