OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Surkein hirvikaliiberi Suomessa
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 48, 49, 50  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Chillie
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 3325

LähetäLähetetty: 08.01.2009 15:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä päin ei noita peuroja ja kauriita ole ollu niin paljon, että olisi alkanut kiinnostaa kina 06-308:n välillä..
Nykyisinhän moiset ovat enemmän täälläkin yleistyneet..

Joo.. kyllä 9,3 pelaa yleispatruunana vallan hyvin, jos tosiaan yhdellä aseella haluaa suurempaa riistaa Suomessa metsästää.
Ja perinteinen pulttilukko on toki helpompi käsitellä, joten ymmärrän valinnan tuon kaluston suhteen.

Itse olen lähtenyt enämpi erittelemään kaluston tilanteiden mukaan, ja näinollen kaliiberivalinnat vaihtelevat.

S
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5938

LähetäLähetetty: 08.01.2009 16:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Chillie kirjoitti:
Olen odottanut, että joku alkaa vääntämään, että "No onhan 45-70:kin tehty ihmiskaliiberiksi.."
Mut ku niin ei ole.. Se on tehty ratsuväkeä varten, eli päälle laukkaavan hevosen tiputtamiseksi kerta laakista..

Jälkipelissä kevyesti sapelilla/tomahawkilla, käsiaseella/lyhyellä karabiinillä aseistettu vastustaja oli helppo saalis kauempaa tiputettuna.

S


Morga Kane -miehet vauhissa. Laughing
Morgan tuumi, kun sai Krag-Jörgensenin palveluskiväärikseen, että kuka p*ru "noita neulan reiän kokoisia" läpiä tekeviä kivääreitä tositoimissa käyttäis...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
paskiainen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2005
Viestejä: 312

LähetäLähetetty: 08.01.2009 17:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kannattaa ottaa huomioon myös se, kuinka paljon hirviä ampuu. Jos todennäköisyys on ampua hirvi kerran neljässä vuodessa, niin tuskin sitä varten kannattaa ostaa erikseen järeämpää, kuin esim. 308 tai 30-06, varsinkin jos sellainen löytyy jo kaapista. Tietysti kannattavuus tarkoittaa laajaa käsitettä, eli sitä, kuinka paljon asiaan paneutuu/satsaa. Sitten jos taas keskimääräinen saalis on jahtaajalle neljä hirveä per kausi, niin tilannehan on aivan eri. Ei kaikkien seurojen alueilla kaadeta suuria määriä hirviä.

Tietysti hirvi ei tule keskimäärin aina ja ainakaan keskinkertaisesti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Chillie
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 3325

LähetäLähetetty: 08.01.2009 17:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

paskiainen kirjoitti:
Kannattaa ottaa huomioon myös se, kuinka paljon hirviä ampuu. Jos todennäköisyys on ampua hirvi kerran neljässä vuodessa, niin tuskin sitä varten kannattaa ostaa erikseen järeämpää, kuin esim. 308 tai 30-06, varsinkin jos sellainen löytyy jo kaapista. Tietysti kannattavuus tarkoittaa laajaa käsitettä, eli sitä, kuinka paljon asiaan paneutuu/satsaa. Sitten jos taas keskimääräinen saalis on jahtaajalle neljä hirveä per kausi, niin tilannehan on aivan eri. Ei kaikkien seurojen alueilla kaadeta suuria määriä hirviä.

Tietysti hirvi ei tule keskimäärin aina ja ainakaan keskinkertaisesti.


Mutta harmittaa toisaalta jos sen ainoan kerran neljässä vuodessa ampuu sen hirven haavakoksi tai verilihaksi..

Eli tosiaan.. kuin asiaan paneutuu..

S
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
reiskareipas
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Maa 2008
Viestejä: 166
Paikkakunta: Länsi-Suomi

LähetäLähetetty: 08.01.2009 17:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei taida reiskareipas olla metsämiehiä.. No meitä on moneen junaan.. Laughing

Joo en mä nyt mikään varsinainen eräsissi ole, mut onhan tullut käytyä metsällä muutama vuosikymmen. Olen ampunut hirviä 308:lla ja aina on kuollut, kun lavan taakse on lasauttanut eikä ole tarvinnut kilometrin päästä hakea. Joten älkää "isot miehet" puhuko pask.. ettei muka 308:lla hirvi kuole. Vaihdoin 9,3:een, koska se ei ole niin risuherkkä. Mutta jos selitys on että "täytyy" olla jokin hiivatin vipulukkoinen kaaripyssy et voi ampua risukkoon niin voi voi. Yleensä, kun seurailee porukan juttuja niin ne tavalliset varmat ja hiljaiset hirven ampujat kantavat 308:aa tai 30-06 ja sitten on niitä tuuliviirejä, joiden kalustona on joku ihmeellinen magnumi tai vipulukko sekä muuta ihmeellistä tavaraa taskuissa. Jututkin ovat sitten sanoisinko melko pehmeitä ja kuvastavat kyseisiä "Metsästäjiä" melko hyvin. Itse lataan molempiin pyssyihin harjoituspatruunat mutta metsälle tehdasladattuja mukaan. Joten se surkein on edelleen " marlin" vai oliko se sittenkin aseen merkki? Embarassed
_________________
Se huutaa joka pelkää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Stainless_steel
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2007
Viestejä: 120

LähetäLähetetty: 08.01.2009 17:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

reiskareipas kirjoitti:
Vaihdoin 9,3:een, koska se ei ole niin risuherkkä.

Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
reiskareipas
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Maa 2008
Viestejä: 166
Paikkakunta: Länsi-Suomi

LähetäLähetetty: 08.01.2009 18:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aivan, Joskus voi tulla tilanne eteen esim. haavakkoa jahdattaessa että ei voi valita minne ampuu. Silloin on hyvä olla vähän raskaampi luoti. Vai laaseri mukana metsällä heh heh onko se sellainen kolmijalan päällä oleva ristilaaseri voi voi muistakaapa mitä kirjoitin tuuliviireistä ja ihmeellisistä härpäkeistä taskussa.
_________________
Se huutaa joka pelkää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sarvikuono
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Tam 2008
Viestejä: 9694
Paikkakunta: Suuri tyhjiö keskellä ei-mitään

LähetäLähetetty: 08.01.2009 18:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

reiskareipas kirjoitti:
. Itse lataan molempiin pyssyihin harjoituspatruunat mutta metsälle tehdasladattuja..


Menetät kyllä vähintäänkin puolet ilosta tuossa. Itse latailemalla saa monasti junailtua juuri omaan pyssyyn sopivan, tehdasnormeja tarkemmin speksein kyhätyn patin, mieluisalla luodilla ja yleensä tehdashintaa edullisemminkin.

"yleis"kaliiberien kuten -06:n kanssa on saatavilla kohtuu halpoja tehdaslaakeja, joiden hylsyihinkin voi vielä itse latailla lisää. Eiks kannattaisi harjotella "halvoilla" tehdaspaukuilla ja rakentaa laatupanos itse toimintaan Question
_________________
Video meliora proboque deteriora sequor.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Chillie
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 3325

LähetäLähetetty: 08.01.2009 18:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

reiskareipas kirjoitti:
Aivan, Joskus voi tulla tilanne eteen esim. haavakkoa jahdattaessa että ei voi valita minne ampuu. Silloin on hyvä olla vähän raskaampi luoti. Vai laaseri mukana metsällä heh heh onko se sellainen kolmijalan päällä oleva ristilaaseri voi voi muistakaapa mitä kirjoitin tuuliviireistä ja ihmeellisistä härpäkeistä taskussa.


Laaseri on sitä perua, kun tuli koulutettua reservin tarkka-ampujia ja harjoiteltua ja kilpailtua ko toiminnan puitteessa..

Erinomainen peli etäisyyden arviointiharjoituksissa etäisyyden tarkistamisessa.

S
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
reiskareipas
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Maa 2008
Viestejä: 166
Paikkakunta: Länsi-Suomi

LähetäLähetetty: 08.01.2009 20:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sarvikuonolle: Ammun muutama sata laukausta kesässä ja itse ladatut ovat todella tarkkoja ja "halpoja". Metsässä mulle riittää tehdasladattu Mega hirveltä lähtee henki takuulla ja 308:lla peuralta ja saman merkkisellä patilla, jotka käyvät 308:ssa todella hyvin. Etäisyyden arviontiin käytän gps:ää heh heh. Kaikki alle 200m melkein kohdalle ja siitä kauemmas hiukan koroa Laughing
_________________
Se huutaa joka pelkää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Chillie
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 3325

LähetäLähetetty: 08.01.2009 20:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

reiskareipas kirjoitti:
Sarvikuonolle: Ammun muutama sata laukausta kesässä ja itse ladatut ovat todella tarkkoja ja "halpoja". Metsässä mulle riittää tehdasladattu Mega hirveltä lähtee henki takuulla ja 308:lla peuralta ja saman merkkisellä patilla, jotka käyvät 308:ssa todella hyvin. Etäisyyden arviontiin käytän gps:ää heh heh. Kaikki alle 200m melkein kohdalle ja siitä kauemmas hiukan koroa Laughing


Pikku vinkki.. etäisyydet kannattaa arvioida ennen kuin se riistalaukaus kajahtaa.. Toisaalta GPS:llä saa muutaman metrin tarkkuudella sen etäisyyden mitattua, ja kerrottua kavereille, kun selostetaan sitä haavoittamistilannetta..

S
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
HeimoH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Lok 2008
Viestejä: 244
Paikkakunta: Muurame

LähetäLähetetty: 08.01.2009 20:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oliskohan kuitenkin enempi kysymys luodin rakenteesta kuin aseesta
tai kaliberista. Luotivalikoimaa kyllä löytyy Cool
_________________
HeimoH
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
marlinman
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 30 Syy 2008
Viestejä: 25

LähetäLähetetty: 08.01.2009 20:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

reiskareipas kirjoitti:
Sarvikuonolle: Ammun muutama sata laukausta kesässä ja itse ladatut ovat todella tarkkoja ja "halpoja". Metsässä mulle riittää tehdasladattu Mega hirveltä lähtee henki takuulla ja 308:lla peuralta ja saman merkkisellä patilla, jotka käyvät 308:ssa todella hyvin. Etäisyyden arviontiin käytän gps:ää heh heh. Kaikki alle 200m melkein kohdalle ja siitä kauemmas hiukan koroa Laughing


No ei se ole ihme jos tulee haavakoita... Surprised Se on jännä homma että "308" miehet ei voi jättää ampumatta hirveä vaan se pitää ampua matkalle kuin matkalle.Marlinilla metsästettäessä täytyy olla sitä "munaa" ja itsehillintää ennenkuin hirven ampuu.(odottaa sopivalle matkalle) ja kun on kohdalla niin hirvi on vainaa eikä hirvi tajua asiasta mitään kun kuula jytkähtää sisuksiin. Laughing Olen itse ampunut useita hirviä 308 ym.. kalibereilla niin täytyy sanoa että kyllä Marlini on huippu hirviase osaavissa käsissä.Itsekkin aikoinaan ennenkuin tutustuin Marliniin pidin marlinia "lelupyssynä" ja ajattelin kun käpistelin käsissä että ei ikinä 308 on paras mutta mutta kuinkas kävikään.Vuosi- pari siitä eteenpäin pääsin ampumaan marlinilla ja marlin koristi asekaappia.308 ei ole enää kaapissa.. Razz EIKÄ TULE OLEMAAN Evil or Very Mad

Kuitenkin maku asioista ei voi kiistellä.. Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16708

LähetäLähetetty: 08.01.2009 21:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yrittää ne muutkin liikaa, eikä nollakasilla metsästävät. Itse olen vunteerannut näin, että olipa kaliperi mikä tahansa, niin ammun sen hirven hengiltä olosuhteet huomioon ottaen. Jos se ei ole mahdollista, niin sitten ei ammuta, eli turhia riskejä ei oteta, olipa kaliperi mikä tahansa.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
reiskareipas
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Maa 2008
Viestejä: 166
Paikkakunta: Länsi-Suomi

LähetäLähetetty: 08.01.2009 22:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Marliinimiehelle: Ammun hirvet 9,3:lla mutta jos todellakin täytyisi valita epätarkan vipulukon ja oman 308:n välillä en hetkeäkään miettisi vaan ottaisin 308:n. Omassa porukassa ammuttiin yli 20 hirveä ja melkein kaikki 308:lla paitsi ne jotka ammuin 9,3:lla ja kaikki kuolivat ja lihahävikki oli sama ampuiko 308:lla vai 9,3:lla. Jokainen saa ampua hirvensä millä haluaa, kunhan on lain vaatimukset täyttävä pyssy. Mutta älkää todellakaan isot miehet väittäkö ettei hirvi kuole 308:lla jos laukaus on siellä missä pitää tai väitän ettete ole koskaan hirveä ampuneetkaan. On taas aivan eri asia jos luoti ei kestä tai toimi, mutta sehän ei ole kaliberista kiinni. Se on aivan sama millä ampuu ohi tai paskoille ei se siihen kuole ainakaan heti. Tuntuu vaan et on sellainen käsitys et kun isolla väljällä humauttaa mihin tahansa niin aina putoaa. Olen itse jäljittänyt 45-70:llä ammuttua hirveä reikä oli siekkä missä piti vaan eipäs hirvi pudonnutkaan siihen vaan toikkaroi satoja metrejä ennenkuin henki pakeni, joten syy oli varmaan luodissa.
_________________
Se huutaa joka pelkää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 48, 49, 50  Seuraava
Sivu 12 Yht. 50

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com