OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

lintupyssyä etsimässä.
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Weijis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Lok 2008
Viestejä: 148
Paikkakunta: Ed, Ruotsi

LähetäLähetetty: 03.11.2008 22:46    Viestin aihe: lintupyssyä etsimässä. Vastaa lainaamalla viestiä

Sivuten vähän tuota viereistä topickkia, ja kyllä on montakin topikkia joissa jauhetaan ja rähistään jo näistä lintupyssyistä niin että näppäimet sauhuaa.
Mutta aloitan kuitenkin puhtaan jotta pysyn vähän kärryillä.

Itseä kanssa kiinnostaisi nämä eri vaihtoehdot, olen kevään aikana hankkimassa itselleni linnustustussaria, nyt on noussut esille vaihtoehdoiksi, .22 wmr, .22 hornet, ja 222. Tavoitteena on ettei ammuttaessa tarvitse miettiä koko pitäjää miten talot on takana. .308 olisi mutta mielestäni se on liian "järeä" tuohon linnuntappamiseen, kyllähän se silläkin kuolee, mutta joutuu kyllä pitkään miettimään missä laukaisee.
Ja toinen mitä haen että saalis säilyisi mahdollisimman ehjänä, tietenkin.
Tuo .222 arveluttaa kun on suvun miehillä ja tutuillakin ollut huonoja kokemuksia kyseisellä kaliberilla.

Millaisia kokemuksia teillä on noista kyseisistä kalibereista, eri aseista noilla kalibereilla, vaimentimen vaikutuksia. Panoksista kokemuksia?
Tietenkin jos on joku muu mitä en ole osannut etsiä niin niitäkin voi ehdottaa. En ole noilla ampunut kertaakaan jotta on vähän uusia juttuja nämä lintuluodikot. Tähän mennessä olen haulikolla pärjännyt mutta rupesi hieman kypsyttämään kun katselin koko syksyn lintuja 100-250 metrin matkalta pääsemättä kunnolla lähemmäs.

Ja jos on käytettyä tarjota niin niistäkin kannattaa hihkaista(mielellään pohjois-karjalasta)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
Tomppaa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Maa 2008
Viestejä: 163
Paikkakunta: Perämeri

LähetäLähetetty: 03.11.2008 23:01    Viestin aihe: Re: lintupyssyä etsimässä. Vastaa lainaamalla viestiä

onnistuuhan se linnun pudotus noilla
`kakskakkosilla` sinne 100m
ehkäpä hieman ylikin(kaveri omistaa hornetin)
meinasi että ei ole oikein hyvä yli 100m.
joten noista paras ois 222.
Mutta siltikin paras on 243!! Twisted Evil Very Happy Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tipee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Elo 2008
Viestejä: 194

LähetäLähetetty: 03.11.2008 23:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

.222 Remington tai 223 Remington. Ovat hyviä valintoja. Vanhoja käytettyjä tikkoja malli (esim. M558) ja sakolaisia malli (esim. L46, L461, AI, AII jne.) Liikkuu hyvin käytettynä markkinoilla. Mielestäni lintuaseessa on aina plussaa jos se ei potkaise.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JoneK
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Elo 2008
Viestejä: 4071

LähetäLähetetty: 03.11.2008 23:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pois.

Viimeinen muokkaaja, JoneK pvm 12.01.2011 01:03, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Weijis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Lok 2008
Viestejä: 148
Paikkakunta: Ed, Ruotsi

LähetäLähetetty: 04.11.2008 01:13    Viestin aihe: Re: lintupyssyä etsimässä. Vastaa lainaamalla viestiä

Tomppaa kirjoitti:
onnistuuhan se linnun pudotus noilla
`kakskakkosilla` sinne 100m
ehkäpä hieman ylikin(kaveri omistaa hornetin)
meinasi että ei ole oikein hyvä yli 100m.
joten noista paras ois 222.
Mutta siltikin paras on 243!! Twisted Evil Very Happy Very Happy


Millä perusteella tuo 243 paras, perstuntuma vai onko sulla perusteitakin, perusteita kaipailen jos kehuu jotakin, ja juuri noita kantomatkoja, osuma että varoalue, lähtönopeuksia, osumajäljistä yms
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 04.11.2008 07:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

.223Rem jos nyt pitäisi valita. Itselläni on .222Rem, käypäinen ase sekin. Toki lentoradat on ihan erilaisia kuin .22WMRllä.

Joten oma suositukseni vuosien metsällä käymisen perusteella on .223/.222. Ei se .222 ole repinyt kuin alle satasen matkoilta, eikä aina silloinkaan. Se repiminen on ilmeisen laajalle levinnyt huhukin, että aina ei kannata ottaa ihan todesta linnun hajoamista (varsinkaan pidemmille matkoille). Riippuu ihan varmasti patruunasta ja asetyypistä.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
napalmi
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 28 Hel 2008
Viestejä: 20

LähetäLähetetty: 04.11.2008 09:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

eihän tuo 222 aina revi mut tarkasti pitää osua ettei tule liidokkeja,ei taho oikein löytyä nuo lidokit jos 2-300m. menevät ainakaan ilman koiraa.
itselläni 308 käytössä mut varoilla tuol kaapissa on myös 222rem. joka oli 15v. käytössä kunnes löytyi parempi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Erämaansankari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Tou 2007
Viestejä: 314

LähetäLähetetty: 04.11.2008 09:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sanompa taas samat kommentit, jotka olen joka kerta 222:sta sanonut. Eli ei mitään pahaa sanottavaa tämänkään syksyn jälkeen. Yhtään kertaa ei ole lintua repinyt, eikä myöskään yhtään lintua ole osuman jälkeen karannut. Tai ainakin siinä uskossa itse elän. Tänä syksynä ammuin lyhyimillään 60m päästä ja siistissä kunnossa lintu oli puun alla. Kauimmas ammuttu oli n.200m päässä ja sama juttu. Mukava näppärä kaliberi linnustukseen.

Kuten oli jossakin eri topicissa puhetta, niin voi olla että eroja on eri aseiden välillä, koska moni kertoo kauhutarinoita 222 repimisestä ja lintujen siipeämisestä. Omani kuitenkin palvellut moitteetta Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
deadline
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2004
Viestejä: 2904

LähetäLähetetty: 04.11.2008 10:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä kuulun näihin asetyypin moittijiin. Räjähtäneitä tai liidelleitä vähintään 1:1 nätisti pudonneiden kanssa.

Epäilys tietysti herää, että onko ase/patruunavirityksessä tosiaan jotakin eroa. Tai no tietysti on, mutta että noin isoa.
_________________
"Hän oli mahtava metsämies Herran edessä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juego
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Jou 2004
Viestejä: 2598
Paikkakunta: Kuikkapanta

LähetäLähetetty: 04.11.2008 10:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Erämaansankari kirjoitti:
Sanompa taas samat kommentit, jotka olen joka kerta 222:sta sanonut. Eli ei mitään pahaa sanottavaa tämänkään syksyn jälkeen. Yhtään kertaa ei ole lintua repinyt, eikä myöskään yhtään lintua ole osuman jälkeen karannut. Tai ainakin siinä uskossa itse elän. Tänä syksynä ammuin lyhyimillään 60m päästä ja siistissä kunnossa lintu oli puun alla. Kauimmas ammuttu oli n.200m päässä ja sama juttu. Mukava näppärä kaliberi linnustukseen.

Kuten oli jossakin eri topicissa puhetta, niin voi olla että eroja on eri aseiden välillä, koska moni kertoo kauhutarinoita 222 repimisestä ja lintujen siipeämisestä. Omani kuitenkin palvellut moitteetta Smile


Samaa mieltä!
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
J.M
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 19 Lok 2006
Viestejä: 24

LähetäLähetetty: 04.11.2008 11:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Samat on kokemukset minullakin ensimmäinen kausi takana Tikka T3 Varmintilla .222 kalibeerissa. Saldona yksi pyy, teeri kukko ja ukko-metso. Kaikissa lihat ehjät ja linnut löytyneet puun alta. Ampumamatkat pyy 70m, teeri 90m ja metso n. 200m.


Erämaansankari kirjoitti:
Sanompa taas samat kommentit, jotka olen joka kerta 222:sta sanonut. Eli ei mitään pahaa sanottavaa tämänkään syksyn jälkeen. Yhtään kertaa ei ole lintua repinyt, eikä myöskään yhtään lintua ole osuman jälkeen karannut. Tai ainakin siinä uskossa itse elän. Tänä syksynä ammuin lyhyimillään 60m päästä ja siistissä kunnossa lintu oli puun alla. Kauimmas ammuttu oli n.200m päässä ja sama juttu. Mukava näppärä kaliberi linnustukseen.

Kuten oli jossakin eri topicissa puhetta, niin voi olla että eroja on eri aseiden välillä, koska moni kertoo kauhutarinoita 222 repimisestä ja lintujen siipeämisestä. Omani kuitenkin palvellut moitteetta Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
D'san
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 19 Hel 2008
Viestejä: 104
Paikkakunta: Päijänteen laakso

LähetäLähetetty: 04.11.2008 11:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Talosta löytyy 222, 22 wmr ja 243. Niistä 5,7 on varmempi ja vakaampi kaikilla osa-alueilla kumpaankin nähden.
243:en ongelmaksi muodostuu se, että "poraa" niin kuin 308:kin , turhan paljon lähtee linnut haavakkoina.
222 FMJ leviää hyvin linnusta läpi mennessä ja haavakoita ei paljoa tee.
On tuolla 22wmr:lläkin hyvä shokkaus, mutta ampuma matkat pitää olla alle 150m ja panos valinta pitää olla tosi tarkka.
223:stakin on kokemusta ja ei jää missään jälkeen 222:lle. Siinä olisi minun suosittelemat.

Mutta jos tarvii mahdollisesti joskus suurriistallekkin asetta voin kokemuksesta suositella 6,5x55:ta,
siihen löytyy kevyitä lintuluoteja ja hyviä suurriistaluoteja.
_________________
Ei se mies, ei se ase tai ampumataito, vaan se koira.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juskup
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tou 2007
Viestejä: 449
Paikkakunta: Pohjois-Savo

LähetäLähetetty: 04.11.2008 13:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JoneK kirjoitti:
Itsellä hakusessa .22 hornetti. Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan. Raskaspiippuisuus olisi plussaa, mutta ei välttämättömyys.


niin jos olet hornettia hankkimassa niin voin suositella Cz 527 american, itse hommasin alkuvuodesta tuollasen, on hyvä itse ainakin pitänyt..löytyy herkistin vakiona.lisää tuolla.. http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=40410
_________________
"Toivossa on hyvä elää" sano lapamato..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 04.11.2008 14:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on myös 527 cz (delux taisi olla perässä). Toimii ja on tarkka. Suosittelen kyllä aseena. Herkistin on näppärä vehje tuossa pyssyssä.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tomppaa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Maa 2008
Viestejä: 163
Paikkakunta: Perämeri

LähetäLähetetty: 04.11.2008 16:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

D'san kirjoitti:
.
243:en ongelmaksi muodostuu se, että "poraa" niin kuin 308:kin , turhan paljon lähtee linnut haavakkoina.


Itse en ole VIELÄ onnistunut saamaan 243 lintua haavakoksi, mutta eiköhän sekin onnistu vielä joku kerta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com