Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Fabe Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2007 Viestejä: 220
|
Lähetetty: 07.09.2008 18:33 Viestin aihe: |
|
|
Tuningsetti hyppysissä, mutta lutku jäi mökille. Kuitenkin hieman jankkaamista, kun haluis sen nyt tehdä ihan oikein. Englantikaan ei vahvimpia puolia.
1. Montako esijännitys prikkaa olette laittaneet?
2. Entäs se toiseenpäähän tuleva paksumpi muoviprikka?
3. Mikä tarkalleen on tuon peltipötkön tehtävä? Kyllä suunnilleen tiedän, mutta... ja ajattelin sellaisen tehdä tuohon HW50 malliinkin, kun se nyt on auki. Ohkasta kuparipeltiä olis, käyköhän?
Miksi muuten käytetään esijännitysprikkoja? Paljonko hyötyä muutamasta millistä kun jousi voisi valmiiksi olla pitempi.
Muistaakseni ysiseiskassa oli vakionakin jousenohjuri, täytyy kokeilla jos se nyt ylimääräisenä kävisi tuohon viisikymppiseen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hatsanistiII Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Hei 2007 Viestejä: 590
|
Lähetetty: 07.09.2008 20:20 Viestin aihe: |
|
|
1. Kaksi prikkaa.
2. Muoviprikka ja metalliprikat ovat minulla männän sisällä, koska en jaksanut porata prikkoihin isompia reikiä takaohjuria varten. Kaikki prikat oli suunniteltu laitettavaksi männän sisään ainakin minun setissäni.
Muutaman gramman painon lisäys ei näytä käytännössä vaikuttavan mitään.
Muistaakseni laitoin pellin molemmille puolille yhdet prikat ja muovipalikkaa ei voi väärin asentaa.
3. Peltipötkö poistaa hitusen välyksiä, eli jos halutaan moottorin käyvän hyvin, niin jousi tulisi pitää suorassa keinolla millä hyvänsä.
Joissain pyssyissä se estää myös "virityskangen" ja jousen välisen kontaktin.
Omassa Cometassa se pitää myös kaksi erilaista voiteluainetta toisistaan erillään.
Esijännitysprikoilla on helpoo hienosäätää tehoa. Oikein "optimoidulla" moottorilla saadaan pienilläkin esijännityksen muutoksilla aivan selviä muutoksia tehoon.
http://users.skynet.be/mario.severi/airgunning/HW97K.html
Tuossa on esim. revitty Venomin 16 joulen moposetistä 20 joulea maksimilla esijännityksellä. Pitää myös muistaa, että mitä kovempi esijännitys, sen suurempi välys jousen ja ohjurin välillä ja tämäkään ei ole hyvä asia värähtelyjen suhteen.
Onhan siinä ysiseiskassa luonnollisesti vakiona takaohjuri, mutta etuohjuria ei ole. _________________ I love the smell of Hatsan in the morning |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Fabe Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2007 Viestejä: 220
|
Lähetetty: 07.09.2008 21:03 Viestin aihe: |
|
|
Ok, kiitos. Huomasin tuon ohjelinkin kuvista, että eihän siinä tosiaan ole etuohjuria, muistin väärin. Mistäs sellaisen saan tuohon HW50 malliin?
Tuossa mun setissä on tuo muoviprikka niin isoreikäinen, että mahtuu ainakin HW50 mallissa taakse. Tästäkin neuvottu varmaan sata kertaa, mutta eikö tuohon tiivisteeseen yhtään molya? Pieniä eroja ollut neuvoissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tunajussi Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Elo 2006 Viestejä: 1638 Paikkakunta: Ikaalinen
|
Lähetetty: 07.09.2008 21:43 Viestin aihe: |
|
|
Fabe kirjoitti: |
3. Mikä tarkalleen on tuon peltipötkön tehtävä? Kyllä suunnilleen tiedän, mutta... ja ajattelin sellaisen tehdä tuohon HW50 malliinkin, kun se nyt on auki. Ohkasta kuparipeltiä olis, käyköhän? |
Hieman varauksella suhtautuisin tuohon kuparipellin käyttöön. Pehmeänä menee äkkipysäyksestä luokille ja kovana todennäköisesti murtuu.
Pariin pyssyyn olen tehnyt vanhasta spray-purkista ja vielä ovat kestäneet.
Maalit kantsii kraappia purkin kyljestä pois ennen puhkaisua, pidemmät purkit ovat parempia raaka-aineiksi suuremman työvaran takia. Peltiä ei tarvi limittää 10 mm enempää, ellei välys jousen ja männän välillä ole todella suuri. Pieni välys on jätettävä, koska kasaan puristuessaan jousen halkaisija kasvaa. _________________ http://s246.photobucket.com/home/Tunajussi/allalbums |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hatsanistiII Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Hei 2007 Viestejä: 590
|
Lähetetty: 07.09.2008 22:10 Viestin aihe: |
|
|
Fabe kirjoitti: | Ok, kiitos. Huomasin tuon ohjelinkin kuvista, että eihän siinä tosiaan ole etuohjuria, muistin väärin. Mistäs sellaisen saan tuohon HW50 malliin?
Tuossa mun setissä on tuo muoviprikka niin isoreikäinen, että mahtuu ainakin HW50 mallissa taakse. Tästäkin neuvottu varmaan sata kertaa, mutta eikö tuohon tiivisteeseen yhtään molya? Pieniä eroja ollut neuvoissa. |
Kysäses Kap4lta sitä ohjuria. Saattaa poistaa twangauksen, mutta vakiorojuilla välttelisin liikaa esijännitystä. HW97K:sta tuli vakiojousella ja etuohjurilla melkoisen väkivaltaisen kuuloinen ja ei mitenkään priimasti käyttäytyvä. Twangaus toki väheni.
Jouseen mielellään jotain todella paksua tavaraa, mutta kyllä perusmölykin kelpaa.
Männän kylkiin koko matkalta (toimii "rasvavarastona") läpinäkyvä kerros mölyä ja hieman tiivisteen taaksekin.
Pytyn puolelle ei yhtään. _________________ I love the smell of Hatsan in the morning |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Fabe Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2007 Viestejä: 220
|
Lähetetty: 07.09.2008 22:12 Viestin aihe: |
|
|
No juu, turhaan sitä kuparia kokeilee. Eiköhän noita tölkkejä riitä, vaikka suurimmassa osassa 4,5mm reikiä. Tuo Hatsan laittama linkki kyllä nostaa kuumetta, vaikka elukoita ammukkaan. Purkki 75m:stä on kyllä mökkiampujalle enemmän kuin riittävä. Hitsi, tonttia ostettava lisää. Vaatimukset eivät ole hirveät olleet, kun HW50 saksan mallinakin oli jo omasta mielestä soiva peli. Ei heti parasta, ni on jotain kehitettävää. No juu, tiedän että PCP aseet ovat sitten oma maailmansa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JuhaH Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Huh 2007 Viestejä: 3645 Paikkakunta: Pohjanmaa
|
Lähetetty: 07.09.2008 22:14 Viestin aihe: |
|
|
Fabe kirjoitti: | No juu, turhaan sitä kuparia kokeilee. Eiköhän noita tölkkejä riitä, vaikka suurimmassa osassa 4,5mm reikiä. Tuo Hatsan laittama linkki kyllä nostaa kuumetta, vaikka elukoita ammukkaan. Purkki 75m:stä on kyllä mökkiampujalle enemmän kuin riittävä. Hitsi, tonttia ostettava lisää. Vaatimukset eivät ole hirveät olleet, kun HW50 saksan mallinakin oli jo omasta mielestä soiva peli. Ei heti parasta, ni on jotain kehitettävää. No juu, tiedän että PCP aseet ovat sitten oma maailmansa. |
Impukat on kyllä harrastus, joka vie helposti mennessään (ajan ja rahat). _________________ Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaise! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hatsanistiII Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Hei 2007 Viestejä: 590
|
Lähetetty: 07.09.2008 23:12 Viestin aihe: |
|
|
Ysiseiskalla ampuu sen purkin (säilyketölkin/0,5 litran kaljatölkin) sataankin metriin, jos keli on tyyni.
Tuo 75 metristä tölkkiin osuminen onnistuu pystystä ampuenkin pienen harjoittelun jälkeen ja saa jo aavistuksen tuullakin.
Lyhyt piippuaika, painopiste sopivalla kohdalla, ok-laatuinen moottori (varsinkin virisetillä), piippukin lienee kunnossa ja varsin hyvä laukaisu tarkoittavat sitä, että tuolla osuu huonompikin ampuja (tällä tarkoitan siis tietenkin itseäni). _________________ I love the smell of Hatsan in the morning |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Fabe Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2007 Viestejä: 220
|
Lähetetty: 08.09.2008 09:11 Viestin aihe: |
|
|
Impukat on kyllä harrastus, joka vie helposti mennessään (ajan ja rahat).[/quote]
No, rahaahan tehdään koko ajan lisää, mutta aika kyllä loppuu vääjäämättömästi jokaiselta joskus. Täytyy kyllä toi HW50 tuunata niin hyvin kuin osaa. Mukavan kevytkin. Siintä en haluakkaan mitään kovin tehokasta, kunhan vaan käynti hyvä. Siihen ei kyllä näkynyt olevan tuuningsettiä tarjolla. Toi ysiseiskan tiiviste näyttäisi kyllä sopivan (ehkä aavistuksen täytys hioa). Tiivisteellä kyllä aika rasvainen hinta Targetilla, n.40e. Jotenki taittopiippunen tuntuu kotoisalta. Johtuu varmaan nuoruuden Hainel 303 lutkusta, joka käytettiin lähes loppuun.
Etuohjurihan tosiaan taitaa kasvattaa esijännitystä. En tosiaan halua tuosta mitään ylikellotettua. Saakohan tuon peltipötkön pysymään ilman etuohjuria? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mazze
Liittynyt: 19 Elo 2007 Viestejä: 6
|
Lähetetty: 08.10.2008 22:24 Viestin aihe: HW 97K purettuna |
|
|
Pitihän se HW ysiseiska purkaa että saa vaihdettua "exportfederin". Purkaminen oli myönteinen yllätys, tuolla toisessa viestiketjussa olevan kuvasarjan mukaan meni helposti ja peräkappalekin lähti kiertymään kevyellä napauksella. Vakiojousen tapauksessa ei ainakaan tässä yksilössä tarvitse jousipuristinta, esijännitystä ei ole yhtään. Peräkappaleen kiertyessä jäi jopa jouseen välystä n. 5 mm ennen kuin kierre loppui. Tuhdinpi jousi onkin eri asia, pituus näyttää olevan n. 1,3-kertainen.
Nyt tämmöinen aloittelijan kysymys: Rasvaa on joka puolella, myös männän väärällä puolella ja sitä on paljon. Kannattaako se pestä kokonaan pois ja laittaa uudet rasvat ? Millaista rasvaa pitää laittaa ja mihin kohtiin ? Tältä foorumilta luin, että jousi pitäisi tervata ?? Pitääkö siis rasvan olla niin viskoosia ettei se vahingossakaan kulkeudu männän väärälle puolelle ? Mitä muuta kannattaa tarkistaa kun moottori on nyt purettuna ? Mitään tuninkisettiä ei (vielä) ole, ainoastaan tuo kovempi jousi. Voitteko suositella jotain nettikauppaa mistä noita tarvittavia rasvoja ym. kemikaaleja ja kunnon luoteja voisi tilata ? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Quatermain Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Jou 2007 Viestejä: 245 Paikkakunta: Stadi
|
Lähetetty: 08.10.2008 22:47 Viestin aihe: |
|
|
Target-Masterilta oman settini tilasin (Dianaan). Siellä on vissiin neljä eri tuning-settiä ysiseiskaan, rasvat tulee mukaan. Voi olla että saa myös pelkkiä rasvoja.
Hidas mutta luotettava. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JuhaH Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Huh 2007 Viestejä: 3645 Paikkakunta: Pohjanmaa
|
Lähetetty: 08.10.2008 23:27 Viestin aihe: Re: HW 97K purettuna |
|
|
Mazze kirjoitti: | Pitihän se HW ysiseiska purkaa että saa vaihdettua "exportfederin". Purkaminen oli myönteinen yllätys, tuolla toisessa viestiketjussa olevan kuvasarjan mukaan meni helposti ja peräkappalekin lähti kiertymään kevyellä napauksella. Vakiojousen tapauksessa ei ainakaan tässä yksilössä tarvitse jousipuristinta, esijännitystä ei ole yhtään. Peräkappaleen kiertyessä jäi jopa jouseen välystä n. 5 mm ennen kuin kierre loppui. Tuhdinpi jousi onkin eri asia, pituus näyttää olevan n. 1,3-kertainen.
Nyt tämmöinen aloittelijan kysymys: Rasvaa on joka puolella, myös männän väärällä puolella ja sitä on paljon. Kannattaako se pestä kokonaan pois ja laittaa uudet rasvat ? Millaista rasvaa pitää laittaa ja mihin kohtiin ? Tältä foorumilta luin, että jousi pitäisi tervata ?? Pitääkö siis rasvan olla niin viskoosia ettei se vahingossakaan kulkeudu männän väärälle puolelle ? Mitä muuta kannattaa tarkistaa kun moottori on nyt purettuna ? Mitään tuninkisettiä ei (vielä) ole, ainoastaan tuo kovempi jousi. Voitteko suositella jotain nettikauppaa mistä noita tarvittavia rasvoja ym. kemikaaleja ja kunnon luoteja voisi tilata ? |
Tuo terva saattaa olla väärinkäsitys. Kyseessä on ehkä ollut Maccarin Heavy tar vaseliini. En tiedä mitä kyseinen kama on, eikä tai da tietää muutkaan, mutta mustaa ja paksua kumminkin. Luulisin, että NLGI 3 luoka molyrasvaa. NLGI on vaseliinien kovuusasteikko. Tavallinen vaseliini on yleensä NLGI 2 ja NLGI 3 on jo huomattavasti kankeampaa kamaa.
Siihen jouseen halutaan laittaa paksua rasvaa, että rasva pysyy paikallaan kun jousi liikkuu ja ehkä se jopa vähän vaimentaa värähtelyä (ehkä).
Molyrasvaa voi laittaa suurinpiirtein joka paikkaan, myös laukaisukoneistoon kun vain laittaa kohtuudella. Sinne paine puolelle ei rasvaa laiteta juurikaan ja jos laittaa niin hyvin vähän ja mielellään molyrasvaa. Siis vähän.
Joka ukolla taitaa olla oma totuutensa, mitä rasvaa laitetaan mihinkin. Mielestäni ihan perus molyrasva ajaa asiansa eikä tarvitse olla sen seitsemää sorttia voiteluainetta käsillä. _________________ Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaise! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hatsanistiII Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Hei 2007 Viestejä: 590
|
Lähetetty: 09.10.2008 01:05 Viestin aihe: |
|
|
HW ysiseiskan tapauksessakin toimii ihan perusmölyrasva. Esim. Nesteen molygrease(4e/putkilo). Taisi olla NLGI 2-tavaraa.
Osien peseminen on miltei pakollista, jos hyvin toimivat rasvat koneeseen haluat.
Laukaisukoneisto ei ole tässä pyssyssä helposti avattavaa mallia ja se on valmiiksi hyvin rasvattu, joten se ei rasvaa kaipaile.
Sylinteriputkeen (sisäpuolelle) ei pesun jälkeen kannata laittaa mitään mömmöä.
Ohuen ohut kerros mäntäputkeen koko matkalta molemmin puolin ja jouselle sekä ohjureille sama käsittely. Ei liikaa, sillä nuo HW:n vakiot kumisen löysät tiivisteet päästävät rasvan ohi liian nopeasti.
Eli jos laittaa liikaa koneistoon rasvaa, niin vehje savuttaa maailman tappiin. Viritysvivut ym. liikkuvat osat tarvitsevat myös rasvaa, mutta se lienee sanomattakin selvää.
Saksalaiset insinöörit ovat sen verran persverssiä porukkaa, että tuohonkin piti mennä laittamaan väärää materiaalia oleva tiiviste.
Samassa maassa toki tehdään M ja B kirjaimilla alkavia neljällä pyörällä varustettuja laadukkaaksi väitettyjä pommeja, joten en ihmettele, että jokseenkin laadukas pyssykin "pilataan" yhdellä osalla.
Normaalilla (kovemmalla) männäntiivisteellä varustetut pyssyt eivät juuri liiallista rasvausta säikähdä.
Exportti-vieterin (eli alkuperäinen vakiovieteri) esijännitys oli muistaakseni viisi senttiä tjs. eli ilman apuria/prässiä saattaa hiki irrota ja sormet aukeilla.
Ennen rasvausta kannattaa myös poistaa ylimääräiset purseet ja kiilloitella kaikki "kitkapinnat" esim. 1200-paperilla kera veden.
Pyttyä ei yleensä kannata liiemmin kiilloitella, vaikka karkea onkin. Itse toki kiilloitin senkin ja hyvinhän tuo toimii edelleen.
V-mach (26mm) FAC-virisettiä tuohon suosittelen, vaikka 115 euroa saattaa kirpoakin.
http://www.target-master.nl/product_info.php?cPath=2036_3258_3259&products_id=20749&osCsid=5k252vei6um2srh4vd5u0s6ff5
Rasvat tulevat mukana.
Moottori toimii tuolla setillä sen verran esimerkillisesti, että vakiopelillä ei halua tuon jälkeen enää ampua.
Toki kannattaa ensin ottaa jokunen tuhat laukausta tuntumaa vakiopeliinkin ihan vaikka yleissivistyksen vuoksi. _________________ I love the smell of Hatsan in the morning |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Fabe Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2007 Viestejä: 220
|
Lähetetty: 09.10.2008 20:12 Viestin aihe: |
|
|
Laitoin juuri tuon tunigsetin. Yksi metalliprikka mäntään ja se paksuhko muoviprikka taakse. Ei ole varsinaisesti vielä päässyt kokeilemaan muuta, kuin mitannut sisällä vähän nopeuksia. Geco tasan 300m/s ja JSB Heavy 240m/s. Taitaa olla just sopivat lähdöt HW50 mallin rinnalle, jolla JSB 200m/s. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mazze
Liittynyt: 19 Elo 2007 Viestejä: 6
|
Lähetetty: 11.10.2008 22:17 Viestin aihe: Ensiasennusjousi |
|
|
Osia tarkemmin tutkiessa huomasin, että pyssyn ensiasennusjousihan näyttää rälläkällä pätkäistyltä. Vain jousen takapäässä on siisti tasattu pää. No, exportvieteri on parempi ja rasvat on pesty tarkkaan pois. Pitää nyt jostain löytää sopiva molyrasva ja sitten pyssy kasaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|