Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
.625 Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Hei 2005 Viestejä: 841
|
Lähetetty: 20.06.2008 01:09 Viestin aihe: |
|
|
Saha keulii VV:lellä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vilperi ***
Liittynyt: 22 Elo 2005 Viestejä: 10580 Paikkakunta: Espoo/Kangasala
|
Lähetetty: 20.06.2008 01:13 Viestin aihe: |
|
|
Antonov: Olet täysin oikeassa; kyseessä oli uusi ketju ensimmäisen tankillisen jälkeen!! Teroitus, lievä kiristys ja taas mennään kohti seuraavaa teroitusta ja tarkkaillaan välillä, että pitäiskös hiukasen kiristää ketjua! Uusi ketju Sinitaivaassa ainakin alussa vaatii hiukan ylimääräisiä säätöjä alkuvaiheessa! Miten muut sahat reagoivat uuteen ketjuun!?? _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 20.06.2008 07:41 Viestin aihe: |
|
|
Venyminen on ketjun ominaisuus; ei sahan.
Uusi terä venyy yllättävän paljon ja kireyttä pitää lisätä tämän tästä, kesken ensimmäisen tankillisenkin muutaman kerran.
Uutta ketjua kannattaa ajaa hiljalleen 1-2 min ilman sahuuta, jotta se vähän "sijautuu". Ja kiristettävä sen on jo tällä "testillä".
Samalla vetopyörän tekemät jäljet alkavat näkyä ja voi harkita myös sen vaihtoa. Jotkut valmistajat suosittavat sekä terän että vetopyörän yhtaikaista vaihtoa !
Oikealla ketjun tiukkuudella ja voitelun riittävyydellä vetopyörä kestää monen ketjun iän. Löysän ketjun hammas "kaatuu" selälleen, huonontaa leikkuuta ja pahimmillaan ketju hyppää pois laipalta!
Kärkipyörän laakerin voiteluun ei minusta pelkkä teräöljy riitä. Sitkeä, esim "grafiittirasva" pysyy, voitelee ja suojaa.
Klonkkaseva kärkipyörä kuluttaa myös ketjua ja "viinimmässä sahhuussa" tuppaa tulemaan huonoa jälkeäkin .
Pyöröhirren salvajat ja veistosten tekijät pitävät terän "pikkusta vaille naukuvan" tiukassa, rangan sahaajalle riittää hiukan löysempi. _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
marttikitunen Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Lok 2007 Viestejä: 125
|
Lähetetty: 20.06.2008 08:14 Viestin aihe: |
|
|
Antonov kirjoitti: | Vaihdoin talven aikana 109 Dolmarin Stihlin ms 200:een, jolla olen tehnyt kohtuullisen keon haketettavaksi menevää tavaraa. Eipä ole paluuta entiseen. Vakioa pitemmällä laipalla varustettuna ms 200:nen on kyllä etopeli harvennushakkuilla. Alkuun oli opettelussa kahvojen erilainen asento, mutta erinomainen teho/painosuhde on kyllä yllättänyt positiivisesti. Mökkihalot sahaa vaikka pokasahalla, mutta viikottaisessa käytössä alkaa arvostamaan kunnon sahaa. |
Hyvä alku on. Vielä kun vaihdat tuon stilhin johonkin kunnon Husqvarnaan niin saatat saada jotakin aikaan siellä harvennuksilla. Puhun ihan kokemuksesta. Itse olisin tuolla harvennuksella mielummin pokasahalla kun tuolla ms200, ainakin teho/painosuhde on kohdallaan |
|
Takaisin alkuun |
|
|
palokatko Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Hel 2007 Viestejä: 161
|
Lähetetty: 20.06.2008 08:45 Viestin aihe: |
|
|
Antonov kirjoitti: | Ketjunkiristys olisi Vilpertillä paikallaan. Näkyy paistavan mökinseinä laipan ja ketjun välistä.
Vaihdoin talven aikana 109 Dolmarin Stihlin ms 200:een, jolla olen tehnyt kohtuullisen keon haketettavaksi menevää tavaraa. Eipä ole paluuta entiseen. Vakioa pitemmällä laipalla varustettuna ms 200:nen on kyllä etopeli harvennushakkuilla. Alkuun oli opettelussa kahvojen erilainen asento, mutta erinomainen teho/painosuhde on kyllä yllättänyt positiivisesti. Mökkihalot sahaa vaikka pokasahalla, mutta viikottaisessa käytössä alkaa arvostamaan kunnon sahaa.
Tällä hetkellä löytyy tekevälle ilmaiset polttopuut, mikäli haluaa vähän raivata isäntien rästiharvennuksia. Samalla pysyy outokumpu loitolla ja pääsee väliin emäntää pakoon. | Kaiveleppa jostkin käyttöösi vanha 242 husku, niin alkaa harvennustyö luistamaan. _________________ Ihmisen tyhmyys on mittaamaton määre |
|
Takaisin alkuun |
|
|
220 Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Syy 2006 Viestejä: 523
|
Lähetetty: 20.06.2008 08:56 Viestin aihe: |
|
|
Teinköhän pahankin virheen kun menin ostamaan pt 190 tilhin?
Kaks koivua kaadettu ja katkottu,teränkireys ja ketjupyörä on tehtaan rasvoissa.
Myyjä oli vanha koulukaveri ja enkä viittiny kysyä kun pari kysymystä.
Paljoko alennusta ja onko männässä vielä kaksi rengasta.Luottamus ei toivottavaasti mennyt vielä näillä kysymyksillä. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Antonov Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Jou 2004 Viestejä: 779
|
Lähetetty: 20.06.2008 09:50 Viestin aihe: |
|
|
242:lla huskulla olen sen verran 90-luvulla sahaillut, että tiedän sen olevan käypä kampe. Tehoa on enemmän kuin ms 200:ssa, mutta painoakin tulee lisää. Huskun vaakapytty koneesta ei ole kokemuksia, mutta en usko olevan käytössa isoa eroa ms 200:een. Huskun kahvanasennoista pidin kyllä enemmän.
Sen jälkeen, kun olet hommannut harvennukseen jonkin näistä valmistajien kevyehköistä ammattisahoista, erot työn tuloksessa on enemmän kiinni sahurista. Sahaustekniikka, kaatojen suuntaminen ja järjestys sekä miehen kunto alkaa vaikuttamaan enemmän kuin pienet erot sahan ominaisuuksissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vilperi ***
Liittynyt: 22 Elo 2005 Viestejä: 10580 Paikkakunta: Espoo/Kangasala
|
Lähetetty: 20.06.2008 09:58 Viestin aihe: |
|
|
Valaiskaas hiukan tyhmää; mitä merkitystä on sillä pytyn asennolla? Olettaisin sinitaivaassa sen olevan melkein vaa-assa koska tulppa sojottaa suoraan taakkepäin, mutta itse saha vetää kierroksia missä asennossa tahansa jopa väärinpäin ollessaan alhaalta ylöspäin sahatessa!? (joutunut joskus rempoissa näin tekemään) _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
esteri Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 3918
|
Lähetetty: 20.06.2008 10:19 Viestin aihe: |
|
|
Mihinkä väliin se tuo 535:n husovarna sijoittuu ?
Kokemusta siitä ja tuosta tiilin ms200:sta muutaman vuoden ajalta, kyllä se jostain syystä tuo tiili ennen käteen pyrkii... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Antonov Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Jou 2004 Viestejä: 779
|
Lähetetty: 20.06.2008 10:30 Viestin aihe: |
|
|
Eipä sillä pytyn asennolla sahan varsinaiseen toimintaan ole isoa merkitystä. Sahanhan tule soida lähes kaikissa asennoissa. Ovat saaneet puristettua pienempään/matalempaan pakettiin nämä vaakapyttysahat, joita on jo suuri osa näistä pienemmän kokoluokan sahoista. Sahat pienenee/kevenee ja tehot kasvaa tai säilyy, joten saadaan parhaimmillaan pieni piukea ampiainen. Kahvojen mittoja ei voi juurikaan pienentää verrattuna isompiin, mikäli haluaa sahan pysyvän lapasessa. Rakennustyömailla katkomisessa taas pieni yläkahvainen on näppärämpi kuin kotahalon kokoinen turbojonsu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vilperi ***
Liittynyt: 22 Elo 2005 Viestejä: 10580 Paikkakunta: Espoo/Kangasala
|
Lähetetty: 20.06.2008 10:40 Viestin aihe: |
|
|
Kiitän Antonov!! Täältä kun löytyy tuota sahatietämystä, niin kysytääs toinenkin asia; Kuinka paljon sahat on muuttuneet parinkymmenen vuoden aikana ja onko ne muuttuneet parempaan suuntaan muuten kuin tulleet kevyemmiksi? Eli kannattaisko tuo Sinitaivas vaihtaa päivitettyyn versioon kun sitä nykyään tarvitaan lähinnä polttopuiden tekoon ja harvakseltaan jossain pienessä taimikonhoitotyössä? _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Antonov Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Jou 2004 Viestejä: 779
|
Lähetetty: 20.06.2008 12:01 Viestin aihe: |
|
|
Eipä kehitys mitenkään mullistava ole ollut. Aika monelle ammattilaiselle taitaisi kelvata esim. 1990-luvun alun 242 husku mikäli niitä olisi myynnissä. Oikeastaan lisäys on ollut nämä kevyet ammattisahat.
Nipponin tekele voi kelvata aivan hyvin tarkoitukseesi, mikäli osaat pitää terän iskussa ja huollat sahaasi. Vaihdossa siitä tuskin hyvitetään mitään. Pieneen tarpeeseen voisi Stihl ms 192 ce olla näpeä peli. Erittäin kevyt, mutta kokoonsa nähden pystyvä kampes, myydään kohtuu edullisesti ja mukaan on tyrkytetty turvasaappaita ym. mukaan.
http://www.konetoimi.com/tuotekortti.asp?id=343 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vilperi ***
Liittynyt: 22 Elo 2005 Viestejä: 10580 Paikkakunta: Espoo/Kangasala
|
Lähetetty: 20.06.2008 12:21 Viestin aihe: |
|
|
Antonov: Eikös tuo sitaivas joutais jo kohta museoon; yli 20v vanha saha, niin sen arvo on ainoastaan käyttöominaisuudet! Itsekin kuvasta näit että huoltoa se on saanut jatkuvasti ja taitaa monessa tapauksessa pelittää nuoremmat kilpakumppaninsa, tosin kun isännän voimat hiljaa hiipuu, niin sen paino on jatkuvassa käytössä eräänlainen rasite!
Tuo terähuolto on vanhaa perua sekin; jokaisen tankkauksen yhteydessä käydään terä viilalla läpi kevyesti, tosin noissa remppahommissa on joutunut naulaan sahauksen vuoksi teroittaa terän vähän turhankin usein!
Ja lopuksi vielä mitä v----a niillä turvasaappailla teen kun kaikista sirkkeleistäkin paketista purkaessa ensimmäisex lähtee se puukko vesilintuharrastukseen!
Mutta ihan tosipuheessa: eikö kellään muulla ole kokemusta Shindaiwa merkkisestä moottorisahasta!!?? _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5988
|
Lähetetty: 20.06.2008 17:09 Viestin aihe: |
|
|
Antonov kirjoitti: | 242:lla huskulla olen sen verran 90-luvulla sahaillut, että tiedän sen olevan käypä kampe. Tehoa on enemmän kuin ms 200:ssa, mutta painoakin tulee lisää. Huskun vaakapytty koneesta ei ole kokemuksia, mutta en usko olevan käytössa isoa eroa ms 200:een. Huskun kahvanasennoista pidin kyllä enemmän.
Sen jälkeen, kun olet hommannut harvennukseen jonkin näistä valmistajien kevyehköistä ammattisahoista, erot työn tuloksessa on enemmän kiinni sahurista. Sahaustekniikka, kaatojen suuntaminen ja järjestys sekä miehen kunto alkaa vaikuttamaan enemmän kuin pienet erot sahan ominaisuuksissa. |
Mulla on tuon 339XP ensimmäinen versio. Uuteen versioon pistäneet hieman lisää tehoa, että pärjäisi myynnissä paremmin Tilhin MS200:lle.
Mukava saha tuo pienemmissä hommissa käyttää. Sopii samat ketjut kuin 242:een tai 346:een. Mites tuon MS200:n ketjujen kanssa? Ns. yleisketjut vaiko (arvokkaammat) Tilhin omat? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heguli Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Hel 2005 Viestejä: 5666
|
Lähetetty: 20.06.2008 17:29 Viestin aihe: |
|
|
Vilperi kirjoitti: | Yx ihan vieno kysymys: miks tarvii rasvata kärkipyörää!!?? Tuo Sinitaivas rasvaa sen joka ketjun pyörähdyksellä!! |
papparainen oli ennen ammattimetsuri ja rasvas kärkipyörää.
kehui sen rasvan keskeltä sisään ja ulos reunoilta tuovan roskat ja muut epäpuhtaudet pois, samalla lämpeneminen pyörällä vähenee.
keskipakoisvoima ei ketjuöljyä sinne pyörälle juurkaan jätä.
Viimeinen muokkaaja, heguli pvm 20.06.2008 18:13, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|