Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Puuhapete Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Kes 2004 Viestejä: 4974 Paikkakunta: Salon emäseurakunta
|
Lähetetty: 14.12.2007 13:07 Viestin aihe: |
|
|
Tekasin tuossa pari vuotta sitten yhden rankakärryn mönkkäriin. Runkoon tarvittavat raaka-aineet löytyivät kotoa itseltä. Renkaat, navat ja vetolaitteen lukko olivat ainoat ostot, niihin upposi rahaa n. 300 euroa kaupasta ostettuna, eikä tarvinnut alkaa työstämään napoja. Riitti kun mitoitti kärryn samalle raidevälille kuin mönkkäri, teliputkiin tarvitsi porata vain reiät akseleita varten ja liimata navat kempin liimalla kiinni.
Kärryn runko oli ns. lavarunko ja siihen rakentelin keinutelin, aisaputken tein jatkettavaksi jotta kärryllä voi tarvittaessa ajaa pidempääkin tavaraa. Etusermi oli puolestaan helposti irroitettavaa mallia.
Karikka putkia oli yhteensä 4 paria, jotta samalla kärryllä voisi ajaa niin rangat kuin halotkin. _________________ Tänään on se huominen, josta olit huolissasi eilen. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
metsä-vaagner Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 15 Tam 2007 Viestejä: 25
|
Lähetetty: 15.12.2007 14:18 Viestin aihe: |
|
|
Tukkikärryn renkaista sen verran, että on syytä panostaa sivuvahvistettuihin maastorenkaisiin; eli samaa linjaa kuin mönkkärissäkin. Ha- renkaista saa maastossa helposti kyljet auki. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
karmiini Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 27 Hel 2005 Viestejä: 27 Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
|
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Puuhapete Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Kes 2004 Viestejä: 4974 Paikkakunta: Salon emäseurakunta
|
Lähetetty: 16.12.2007 21:23 Viestin aihe: |
|
|
Edellisen linkin kaltaisten kärry- /kuormainlaitteiden testi oli Koneviesti-lehdessä, lopputuloksena testissä todettiin, että mikäs se siinä jos lompakko kestää tällaisen harrastelutoiminnan.
Kärry-kuormain-hydrauliikka paketin hinta oli jotain 20 000 euroa ja vähän ylikin, jotta voi siinä mökkipuiden hankkiminen olla aluksi "vähän" kallista. _________________ Tänään on se huominen, josta olit huolissasi eilen. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Repesorsa ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 9356 Paikkakunta: Sieltä
|
Lähetetty: 16.12.2007 21:30 Viestin aihe: |
|
|
Eihän tuollaisen telin rakentaminen mitään vaikeata ole. Isompi ongelma on sitten pitkien pöllien kuljettaminen tuollaisella kärryllä. Tarpeeksi ylitystä takapäästä, niin mönkkärin takapää kevenee ja sopivassa heitossa etupyörä menee littuun ja faari lentää hevonv*ttuun.  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Eräjorma86 Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 30 Maa 2004 Viestejä: 65 Paikkakunta: Pirkanmaa
|
Lähetetty: 16.12.2007 23:45 Viestin aihe: |
|
|
joo en niin hirveesti oo noita itte rakennellu mut sen verran LUULEN tietäväni et voin väittää et nois mettäkärryn renkaissa on vähemmän kalvoja kuin h-auton renkaissa et luulenpa loppuviimeks että mettässä ne on yhtä hyvät ja onhan se näyttävämpi jos on saman näköset renkaat kärryssä ja mönkijässä.. Eiks no mönkijän renkaat maksa jotain 55e-63e riippuen liikkeestä ja käytetyt h-auton renkaat yhteensä tota luokkaa et ei se haittaa vaik niitä joskus joutus vaihteleenkin.. Mut raha se on mikä ratkaisee..  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Koipeliini Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 17 Jou 2007 Viestejä: 16 Paikkakunta: Pohojois-Pohojammaa
|
Lähetetty: 17.12.2007 17:57 Viestin aihe: |
|
|
Perskutarallaa, nasahti tuo entinen "karmiini" nimimerkki jäihin ku rupesin muuttamaan sähköpostisotetta, siispä sorvasin uuden.
Kyllä Repe ihan jäljillä olet tuossa aisapainoasiassa, vähintään muutama kymppi sitä vaaditaan. Liikaakaan ei saa olla jos meinaa edetä neljällä tassulla.
Ja kyllähän se ny faarikin vanhana ja viisaana miehenä tietää miten kuorma tehdään, eli pelkästään kikkailemalla tyvipuolien kanssa voi käytännössä vaikuttaa tuohonkin asiaan suhteellisen paljon.
Kyllä kait, jos meikäläisellä olis vara laittaa tuommoset vehkeet puunajoa varten, niin luulenpa että joutas pöllin mittaki olla korkeintaan kolmimetristä siinä vaiheessa harjotusta, ja ranka nelimetristä.. Pysys homma vielä jollakin lailla mielekkäänä.
 _________________ Skjut, gräv och tig... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
nippon1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Tam 2005 Viestejä: 1010
|
Lähetetty: 26.12.2007 20:56 Viestin aihe: kuormalla |
|
|
Teettä telin siihen sen tähen, että kun ajatta kuorma päällä sielä mätikössä niin se ei niin hanakasti tartu joka kolon taakse ko paino on jakaantunut. _________________ Rauhasa hissun kissun |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7962
|
Lähetetty: 27.12.2007 12:36 Viestin aihe: |
|
|
Ei pelkästään keinuteli vaan ympäripyörähtävä. Kuvassa lienee pelkkä keinuteli.
Ja kun hitsaamaan alkaa niin eikö ole sama tehä jatkettava aisa, ei tule ongelmia niitten pitempien puitten kanssa.
Auton- ja mönkkärinrengasta ei kannata juuri verrata. Ensimmäinen vaatii pari kiloa ilmaa pysyäkseen vanteella, jälkimmäinen n. varttikilon. Piston kesto noilla on jokseenkin eri luokkaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|