Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Blis Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 16 Kes 2007 Viestejä: 80 Paikkakunta: oulusta etelään
|
Lähetetty: 11.10.2007 20:20 Viestin aihe: |
|
|
Hietala kirjoitti: | Oletko purkanut ikinä käynnistinjousta? Näin syksyllä kun sen purkaa ja puhdistaa jalopuksi pyyhkii jarrunesteellä, niin kyllä pelittää (ainakin käynnistinnarun sisäänveto) läpi talven.
Vaatii vaan malttia kasata se jousi takasin!! Nii ja muistaa laittaa se oikein päin |
Toinen temppu on "kiristää" tuota jousta, elikkä niinkuin normaalisti narua vaihdettaessa pyöritetään jouseen jännitys niin pyöräytetään vain hiukka enemmän ja johan pelittää, tuo putsaus myöskään ei hullumpi homma ole...
Hirsihommista sen verta että jos laittasin itelle niin 357xp ois kova sana, toinen olisi sitten NE 346xp, nimittäin "vestäessä" kierrokset tekee höpöä, toki jos joutuu paljon halkomaan/pitkin syytä sahaan niin enempi on parempi, nimittäin tehojen osalta... Tilhiä en laittaisi.... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vilperi ***
Liittynyt: 22 Elo 2005 Viestejä: 10580 Paikkakunta: Espoo/Kangasala
|
Lähetetty: 11.10.2007 20:53 Viestin aihe: |
|
|
Toi kuva ei kyllä paljon tilannetta selkiyttänyt! _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tomy the Hunter Kanta-asiakas
Liittynyt: 31 Tam 2005 Viestejä: 1130 Paikkakunta: 768 / 857
|
Lähetetty: 11.10.2007 21:34 Viestin aihe: |
|
|
Sämpy on hommannu pätevän vehkeen. Tuolla tulee kaikista hampaista samanlaiset ja sen huomaa sahatessakin. Yksinkertainen värkki käyttää mutta sellaiselle joka ei tuota ole ennen käyttänyt, systeemin käyttö ei aivan heti aukea.
Linkissä on pari pientä kuvaa ohjurin toiminnasta: http://www.jonsered.fi/node309.aspx
Toivottavasti nyt systeemin toiminta aukeaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kiul Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2005 Viestejä: 3980
|
Lähetetty: 11.10.2007 21:46 Viestin aihe: |
|
|
Sämpy kirjoitti: | Hahlojen lisäksi kehyksessä on jotkut reiät, joitten käyttötarkoitusta en keksinyt, liekko sitä edes? |
Oon tökännyt siitä viilan läpi ja sitten koko homman kombikannun rakoon. Pysyy hyvin matkassa mukana.
Ilman ohjuria ei meikä saa mitään terää aikaiseksi ja puruhampaan alennus onnistuu kivuttomasti sekin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6350 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 11.10.2007 21:48 Viestin aihe: |
|
|
Eli tässä leikkuuhampaan teroituksessa ohjuri painetaan hahloistaan terään kiinni. Ohjurissa on muovipintaiset rissat jotka pyörii viilan alla, joten viila ei viilaa ohjuria. Kunhan vain osaa pitää viilan joka työnnöllä poikittain rissoihin nähden, niin hommassa ei voi epäonnistua, tulee valmistajan suosittelemaan kulmaan. Noissa rissoissa on vielä sivusuuntaista "klappia" joten viilan veto onnistuu viilaa irti nostamatta.
Muhahammas on vielä yksinkertaisempi: ensin valitaan, että lasketaanko hammasta enempi vai vähempi ja työnnetään halusta reiästä muhahammas läpi ja viilataan lattaviilalla ylimääräinen pois. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6350 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 11.10.2007 21:52 Viestin aihe: |
|
|
Jahah, muut kerkes jo ensin ja kuvatkin tuli vähän liian isona kun ajattelin Vilperia ja ikänäköä
Mulla ei menny 4,8mm viila reikään vaikka ohjuri on nimenomaan ko. koolle. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vilperi ***
Liittynyt: 22 Elo 2005 Viestejä: 10580 Paikkakunta: Espoo/Kangasala
|
Lähetetty: 11.10.2007 21:55 Viestin aihe: |
|
|
Jotain selvis noista kuvista, mutta miks ne pitää olla niin keleen pieniä kun sivulla olis ollut tilaa vaikka muille jakaa??!! Tuosta 30 asteen teroituskulmasta olen kyllä täysin eri mieltä! Se voi olla Ok jossain remppahommissa kun naulavaara on ilmeinen, mutta puhtaassa puussa ja varsinkin jos tarvitaan siistimpää työstöjälkeä, niin ei toimi! Sämpy on näköjään ehtinyt laittaa parempia kuvia sillä aikaa kun mä tätä kirjoitin, joten tutustun asiaan rauhassa. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Spede ***
Liittynyt: 16 Syy 2004 Viestejä: 2680
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6350 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 11.10.2007 22:13 Viestin aihe: |
|
|
No en ota kantaa siihen onko 30 astetta oikea vai väärä kulma, mutta kyllähän tuolla rissaohjurilla voi vinompaankin teroittaa. Silloin tietenkin pitää olla tarkempi teroittaessa että kaikki hampaat tulee samaan kulmaan. Huskun ketjulla tuo suositellun kulman pitäminen on ilman ohjuriakin helppoa kun se on piirretty hampaan yläpintaan. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Blis Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 16 Kes 2007 Viestejä: 80 Paikkakunta: oulusta etelään
|
Lähetetty: 12.10.2007 18:34 Viestin aihe: |
|
|
Sämpy kirjoitti: | No en ota kantaa siihen onko 30 astetta oikea vai väärä kulma, mutta kyllähän tuolla rissaohjurilla voi vinompaankin teroittaa. Silloin tietenkin pitää olla tarkempi teroittaessa että kaikki hampaat tulee samaan kulmaan. Huskun ketjulla tuo suositellun kulman pitäminen on ilman ohjuriakin helppoa kun se on piirretty hampaan yläpintaan. |
Vilperi varmastikkin meinasi että jyrkempään kulmaan, elikkä jonnekkin 25-20, talvella varsinkin pirun hyvä kulma... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vilperi ***
Liittynyt: 22 Elo 2005 Viestejä: 10580 Paikkakunta: Espoo/Kangasala
|
Lähetetty: 12.10.2007 19:19 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä mä tarkoitin lähemmäksi 40-45 astetta, jolloin leikkausjälki on siistiä, mutta se vikahan siinä on että joutuu huomattavasti useammin teroittamaan ja tuoreessa puussa pyrkii syömään liikaa. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hietala Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Kes 2004 Viestejä: 2541 Paikkakunta: Pohojanmaa
|
Lähetetty: 12.10.2007 21:14 Viestin aihe: |
|
|
Tuota, en nyt ihan käsitä miksi viilauskulma pitää saada 40-45. Jäisellä puulla se aiheutta harituksen huikeaa lisääntymistä ja siten laipan kulumista + ketjun lenkkien kulumista. jos haluat tasaista leikkuujälkeä, niin anna puruhampaan olla korkealla. Jospa epätasainen leikkuujälki onkin seurausta kuluneest laipasta? _________________ Laiskuuttaan tingan häviää |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Blis Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 16 Kes 2007 Viestejä: 80 Paikkakunta: oulusta etelään
|
Lähetetty: 12.10.2007 21:32 Viestin aihe: |
|
|
Hietala kirjoitti: | Tuota, en nyt ihan käsitä miksi viilauskulma pitää saada 40-45. Jäisellä puulla se aiheutta harituksen huikeaa lisääntymistä ja siten laipan kulumista + ketjun lenkkien kulumista. jos haluat tasaista leikkuujälkeä, niin anna puruhampaan olla korkealla. Jospa epätasainen leikkuujälki onkin seurausta kuluneest laipasta? |
komppaan, ja ainakin omasta mielestä loivempi kulma lastuaa paremmin, näin ollen leikkaa nopeammin kuin loiva kulma... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6350 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 15.10.2007 17:37 Viestin aihe: |
|
|
Oliko täällä ketään sahankorjaajia linjoilla? Rupesin varsikseen eilen purkamaan tuota vanhaa sahaa ihan mielenkiinnosta, että jos vaikka löytäsin vian. Eli ongelmahan siinä oli se, että tyhjäkäynti saattoi kadota yhtä-äkkiä tai käynti ihan tyystin eikä lähtenyt käyntiin. Joskus saattoi kadota veto, niin että työsuutinta piti puolikierrosta avata. Välillä taas terä lähti pyörimään tyhjäkäynnillläkin. Kaasari, ilmanputsari puhdistettu. Kalvot ja tulppa vaihdettu, ei auttanut. Saha yleisesti ottaen Papan jäljiltä todella likainen, esim, sylinterin jäähdytysrivat puolen sentin paksuisessa kakussa.
Sylinteri, mäntä ja rengas oli mielestäni priimakunnossa, ei skraadeja eikä kulumia. Kampiakselin toinen puoli oli öljyisen näköinen, toinen puoli kuiva. Voisiko tuo indikoida sitä, että toinen puoli kampiakselin stefasta on vuotanut ja repinyt ilmaa sieltä sisään? _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
laippakanta Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Huh 2006 Viestejä: 643 Paikkakunta: susiraja
|
Lähetetty: 15.10.2007 19:03 Viestin aihe: |
|
|
Ravista sahaa ja tyhjennä bensat kaatamalla johonkin astiaan. Voi valua yllätyksiä. Imuletkun päässä tankissa oleva sihti voi olla tukossa kokonaan tai osittain. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|