Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 16.02.2007 10:16 Viestin aihe: |
|
|
Dreeke kirjoitti: | Meillä käytössä uuskoppainen -05vm. Suzuki Grand Vitara. Edellä jo kyseltiin, että onko susna takatuuppari.. kaikki pyörät vetävät koko ajan. Vetotavat voi vaihtaa kiertonamikasta, nopea neliveto( 40:60), tasauspyörästö päällä/nopea(50:50) ja hidas neliveto. Vielä ei olla kiinni jääty, taitaa pitää puuta koputtaa. Ei sille kyllä oo annettu niin kovaa possua kun tallissa lepäävälle sj410:lle.. |
Mainitsemasi Zuikka on kyllä täällä mainituista cityistä lähimpänä oikeeta maasturia. Itseäni pikkusen häirittee sen vaatimaton maavara verrattunu ihan oikeisiin maastureihin. Kuten yleensäkin citymaastureissa on särkyviä osia vähän liian alhaalla. Eikä ne mettätiet ny niin kauheen tasasia oo.. Toi zuikan SJ410 on sitte jo se ihan oikee maasturi. Varmasti yksi parhamiista umpimettässä menijöitä. Jimny on sille hieno seuraaja vielä vanhalla maasturi tekniikalla (erillis runkoo jne.). |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kpiispa Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Mar 2005 Viestejä: 267
|
Lähetetty: 16.02.2007 10:52 Viestin aihe: |
|
|
LG1 kirjoitti: |
Kyllä rav ja crv ihan kohtuullisesti henkilöautoiksi huonolla tiellä menee, mutta eihän ne maastoon ole tehtykään (ei lukko, ei alennusvaihteita, ei panssarointia, ei jäykkiä akseleita, jne.) . Ne korkeita henkilöautoja, joita on eniten rekistöröity Espooseen ja Kauniaisiin.. |
Tästä aivan samaa mieltä. Maastureita ne ei ole vaan itsekin lasken tuon oman lähinnä henkilöautoksi joka sopii pikkaisen paremmin erähommiin. Jos maasturia tarvitsee niin sitten kannattaa ehdottomasti unohtaa city-versiot. Mutta moniko meistä ihan oikeasti tarvitsee maasturia. Ihan samalla tavalla kullinjatke on oikea maasturi sitä tarvitsemattomalle kuin citymaasturikin.
Nyt kun tuohon nelivetoon (vaikka vähän huonompaankin, viiveellä kytkeytyvään) on tottunut niin kyllä se on kiva peli ihan maantieajossakin. Joku neliveto farkku riittäisi minullekin oikein hyvin ja sellaista katselin jo tätä nykyistä autoa hankkiessa mutta tarjonta sopivassa hintaluokassa on nihkeää varsinkin jos haluaisi dieselin. Skoda on harkinnassa, mutta ei nekään ihan ilmasia ole.
Ja kun kävin katselemassa pitkästä aikaa uusien autojen hintoja niin näkyy nuo citymaasturin olevan nykyisin aika hinnoissaan. Esim CRV dieselinä lähelle 40 tuhatta. Ei minusta ole sen arvoinen auto, en ostaisi. Taas tuo pikkaisen reilu 20 tuhatta mitä maksoin omastani vähän ajettuna ja siististi pidettynä oli vielä ihan ok. Ei mikään unelma-auto mutta vastinetta rahalle olen kokenut saavani. Jos olisi reilusti rahaa niin auto olisi varmasti joku muu.
Itseasiassa minusta on vaan positiivista tuo mitä LG1 totesi että citymaastureita on rekisteröity paljon Espooseen ja Kauniaisiin. Ompahan meille köyhille sitten tarjolla vähän ajettuja ja siististi pidettyjä käytettyjä jatkossakin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tiva Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 04 Tam 2005 Viestejä: 30
|
Lähetetty: 16.02.2007 12:21 Viestin aihe: |
|
|
Enää ei tehdä (tuoda suomeen??) Rellu Scenic RX4:sta, sellaiseen käytettyyn vaihdoin kesällä ja täytyy sanoa, että on metsästysreissut ja peuranruokinnat olleet yhtä juhlaa. Maavara riittää ja nelkulla on päässyt mihin on tarvinnutkin.
Viime viikonloppuna testasin lumessa menoa yhdellä auraamattomalla ja ajamattomalla metsätiellä. Lunta oli se n. 30-40 senttiä ja alussa itseä hirvitti että kenethän soitan hinaamaan pois mutta helposti meni läpi. Yllättävänkin helposti!
Lähtökohta aikanaan oli, että yksi auto riittää perheelle ja vaimo ajaa sen verran isoa tietä että traktori ei käy. Tohon Relluun päädyttiin aikanaan, koska koeajettiin Hondat ja LandRoverit ja tää sopi selkeästi parhaiten sekä vaimon että omaankin käteen. Toihan on oikeastaan henkilö,- tila- ja maastoauton risteytys. Tavaratila ei ole häävin kokoinen, mutta takapenkit on helppo kääntää yksi kerrallaan tarpeen mukaan.
Ja jos ei muuta, niin kyllä veli ranskalainen on mukavuutta osannut ajatella, siitä ei kahta sanaa verrattuna esim. japseihin. Kaksilitrainen bensamylly on kiusattu sen verran rivakaksi, ettei oo jalkoihin jäänyt. Kuluttaahan se tuolla massalla tosin kymppiin sadalla, mut elämä on valintoja.
Muutama niitä löytyy autotalli.com:ista kun hakee merkillä Renault ja Vetotapa Nelivedolla.
Onko jollain huonoja kokemuksia, niitäkin olis kiva kuulla kun edessähän ne itsellä on....... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hiisi Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 255
|
Lähetetty: 16.02.2007 16:38 Viestin aihe: |
|
|
tiva kirjoitti: |
Onko jollain huonoja kokemuksia, niitäkin olis kiva kuulla kun edessähän ne itsellä on....... |
Tuttavalla oli tuollainen rellu ja siitä hajosi vaihdelaatikko 60 tkm kohdalla. Pikkuvikojakin oli jotain, en nyt tarkemmin muista mitä kun jokaisessa rellussa joita tutuilla on ollut on pikkuvikaa ollut sen verran paljon että muisti ei riitä yksilöimään mitä tämän kohdalle sattui. Saattoi olla ajovalojen, keskuslukon ja ilmastoinnin kanssa jotain häikkää. Muuten auto oli varsin mukava matkustaa ja tilaa oli ihan hyvin. Erityisesti mieleen jäi että penkillä viihtyi pisemmänkin matkan ja suorituskyky oli varsin hyvä auton koko huomioon ottaen. Etenemiskyvystä auton "omistaja" sanoi sen verran että freelanderin perässä ei ollut menemistä, mutta tuskimpa hän kovin pahaan paikkaan autoaan olisi edes yrittänyt ajaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Dreeke Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 22 Mar 2006 Viestejä: 71
|
Lähetetty: 16.02.2007 18:44 Viestin aihe: |
|
|
LG1 oli tos kyl oikeas maavaran suhteen.. 30000tkm huollos korjaamolta todettiin että maastossaki on käyty, pakoputken ripustukset rikki ja pohjassa lommoja. Pohjapanssarin pitäis kyllä tilata, ettei auto kärsis niin lujaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
dxman ***
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7532
|
Lähetetty: 16.02.2007 19:01 Viestin aihe: |
|
|
City maastureista sen verran, että jossain ostajan oppaassa kehoitetaan tarkastamaan pohjan kunto ostettaessa käytettyä.
Nämä meidän kylän viiskymppiset hirvimiehet innostuivat ostamaan citymaastureita. Talot maksettu jne. Kokemuksia tullut kyydissä istumisten verran hirvijahtiolosuhteissa. Selkeästi ns. muniin käyvien pohjakosketusten määrä on vähentynyt verrattuna henkilöautoihin. Kuitenkin nämäkin ovat ns. 4 hengen autoja. Suomalainen kun tuntuu olevan ylipainoinen (paitsi minä joka olen normaalipainoinen), niin 3 toistasataa kiloista vahvistettuna yhdellä 76 kiloisella on varsin sopiva kuorma.
Yhteistä näille Hondille, Rav4:lle ja X-traileille on hämmästyttävän pienet tavarankuljetus tilat. Eli 4 kaverin metsästyskamat sisään, niin se on melkein siinä. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Spede ***
Liittynyt: 16 Syy 2004 Viestejä: 2681
|
Lähetetty: 16.02.2007 19:54 Viestin aihe: |
|
|
dxman kirjoitti: |
Yhteistä näille Hondille, Rav4:lle ja X-traileille on hämmästyttävän pienet tavarankuljetus tilat. Eli 4 kaverin metsästyskamat sisään, niin se on melkein siinä. |
Ensimmäisen sukupolven CR-V:ssä oli pieni tavaratila, alle 400 litraa. 2002 julkaistussa mallissa tavaratila oli jo 527 litraa. Ja nyt uusimmassa 556 litraa perusasennossa. Kahdessa uusimmassa versiossa tavaratilaa saa laajenemaan siirtämällä takapenkkejä eteenpäin.
Tuo 527 on jo ihan kelvollinen tavaratilan koko. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jarih Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 2086 Paikkakunta: Kirkkonummi
|
Lähetetty: 16.02.2007 21:14 Viestin aihe: |
|
|
Spede kirjoitti: | dxman kirjoitti: |
Yhteistä näille Hondille, Rav4:lle ja X-traileille on hämmästyttävän pienet tavarankuljetus tilat. Eli 4 kaverin metsästyskamat sisään, niin se on melkein siinä. |
Ensimmäisen sukupolven CR-V:ssä oli pieni tavaratila, alle 400 litraa. 2002 julkaistussa mallissa tavaratila oli jo 527 litraa. Ja nyt uusimmassa 556 litraa perusasennossa. Kahdessa uusimmassa versiossa tavaratilaa saa laajenemaan siirtämällä takapenkkejä eteenpäin.
Tuo 527 on jo ihan kelvollinen tavaratilan koko. |
Uudessa Landrover Freelander II:ssa on 760 litraa ja penkit kaadettuna 1670 litraa. Vanhassa I:ssä on niukalti tiloja, eli muutosta on tapahtunut huomattavasti.
Kuinkahan pieneksi kuskin tila mahtaa Hondassa mennä penkkiä eteenpäin siirrettäessä, kun pari vuotta sitten meinasin kyseistä autoa koeajaa, koeajo jäi pelkkään kuskin penkin taakse siirtämiseen. Se kun ei mennyt enään taakse, oli niin takana kuin voi vain olla ja polvet osu koelautaan, tai ei siinä ainakaan montaa sormea olis väliin mahtunut. Tuli hiukka ahdistava olo.. japsi on japsimitoille tehty.
ai nii.. Landrover jatkaa siitä mihin Hondamies jää.. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
anttijaa Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Elo 2006 Viestejä: 252
|
Lähetetty: 17.02.2007 00:37 Viestin aihe: |
|
|
Aikoinaan kun olin maasturia hankkimassa, kokeilin Jeep Grand Cherokeeta, siinä oli maasturi. Autossa oli automaattivaihteisto, iso vääntävä dieselmoottori ja Jeepin paras lukkojärjestelmä kaikkiin akseleihin ja pyöriin. Paikallisessa soramontussa kävin kokeilemassa, aina loppui pää itseltä ensin, kuin autolta kyky. Kokonaiskulujen/ajomäärän vuoksi päädyin kuitenkin citymaasturiin, ja olen ollut tyytyväinen valintaani. Silläkin kuitenkin pääsee hyvin sinne, minne lain mukaan saa aseiden kanssa ajella, eikä tarvi pelätä (öljy-)pohjan puolesta. Henkilöautoista paras on kyllä tuo citikka, itellä oli BX joskus aikoja sitten, ja silläkin kyllä pääsi. Citikan jälkeen oli Suska SJ410, jolla ei kyllä nauramatta pystynyt ajamaan. Oli kyllä peto menemään, monesti laillisuuden väärällekin puolelle. Suska piti myydä pois vähän ennen kun poikani sai ajokortin, olisi varmaan tappanut Suskalla ittensä, oli se niin hirveä ajettava maantiellä. Kuten jo sanoin, kyllä citymaasturi riittää jahtihommiin hienosti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 17.02.2007 01:29 Viestin aihe: |
|
|
Etenemisen samalla alustalla, samoilla renkailla ratkaisee tasan kaksi asiaa: nelivedon toteutustapa ja maavara.
Nykyisistä "järkevän" hinnan citymaastureista oikea, eli keskitasauspyörästöllä varustettu neliveto yhdistettyinä lukkoihin on vissiin vain subarulla ja suzukilla.
Viskovedollakin varustettu neliveto ajaa asiansa JOS siinä on mahdollisuus etu- tai takaperän lukkoon. Muuten auto on maastossa käytännössä kaksivetoinen.
Se mikä on varmaa, on että CRV:llä on aivan turha kuvitella menevänsä sellaisissa olosuhteissa kuin Landcruiserilla. Ei sitä ole siihen tarkoitettukaan.
MUTTA jos ajatellaan pääasiassa syksyisin liikkuvan metsämiehen tarpeita, niin tärkeintä on varmastikin maavara. Pito harvemmin loppuu kesken, lumessa ei juuri kahlata. Maavaran ohella yhtä tärkeitä ovat etu- ja taka ylitykset. Miten ajat pudonneesta siltarummusta yli jos keula tai perä ottaa kiinni? Ei auta vaikka olis seittemäntoista vetävää pyörää. Farmariin verrattuna citymaasturi on siis kyllä aina ja varmasti maastokelpoisempi metsämiehelle.
Uusista hilavitkuttimista esimerkki: jos sitä luistonestoa ei saa kytkettyä pois (esim. RAV4) niin lumessa kahlaamisesta ei tule mitään. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 21439 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 17.02.2007 01:34 Viestin aihe: |
|
|
Lahtinen kirjoitti: | Jos ja kun autolla ajaa myös perheen naisväki, tuo voi tuoda yllätyksen.
|
O ou.. Lahtisen syöttipussi jäänyt jalkotilaan ja ... Tai metsäkaverin koira hyppää huomaamatta Citymaasturin takapenkille käväistyään ensin rantamökin huussin alla. Ja tietysti penkkiin jääneet jäljet huomaa vasta emäntä....
Voi voi, ankeat ajat Lahtisella edessä .. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hiisi Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 255
|
Lähetetty: 17.02.2007 10:43 Viestin aihe: |
|
|
Rastinsahi kirjoitti: | Etenemisen samalla alustalla, samoilla renkailla ratkaisee tasan kaksi asiaa: nelivedon toteutustapa ja maavara.
|
No ei se nyt ihan noin yksioikoista ole. Esim auton massalla on huomattava vaikutus ja alustan rakenteella (siis auton alustan).
Lainaus: | Ei auta vaikka olis seittemäntoista vetävää pyörää. |
Luulisin että auttaisi hyvinkin, koska silloin se värkki ei putoaisi sinne siltarummun kuoppaan lainkaan. Jo kuusikin vetävää pyörää auttaisi.
Lainaus: |
Farmariin verrattuna citymaasturi on siis kyllä aina ja varmasti maastokelpoisempi metsämiehelle.
|
No eiköhän se riipu vähän citymaasturista ja farmarista, ellei sitten kaikkia riittävän maastokelpoisia farmareita kutsuta citymaastureiksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 17.02.2007 17:39 Viestin aihe: |
|
|
No saivartelepa seuraavasta: mikä nykyinen farmari nyt on maastokelpoisempi kuin nykyinen citymaasturi ja millä perusteella? _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 17.02.2007 17:49 Viestin aihe: |
|
|
Rastinsahi kirjoitti: | No saivartelepa seuraavasta: mikä nykyinen farmari nyt on maastokelpoisempi kuin nykyinen citymaasturi ja millä perusteella? |
Subarut ainakin..niissä sentään vetää kaikki pyörät! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|