Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
alanmies Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Tou 2006 Viestejä: 399 Paikkakunta: Ylöjärvi
|
Lähetetty: 27.12.2006 22:47 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Erikoinen oli myös alanmiehen tulkinta kunnan tai valtion avustuksesta. Laissa todetaan kyllä selvästi ns. vapaa tilapäinen käyttö.
Alasta on uusi hyvä VT, mmins. Markku Markkulan teos Yksityistiet. |
Niin ei kyllä todeta aivan selvästi. Nämä maanmittausinsinöörit eivät ymmärrä höykäsen pölähtämää lakiasioista. Eivätkä ole mitään juristeja, jotka ovat tietoisia lakipykälistä. He ovat paremmin sellaisia tarkoituksenmukaisen ohjeen antajia.
Viittaan aikaisemmin lainaamaani yksityistielain lakitekstiin |
|
Takaisin alkuun |
|
|
alanmies Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Tou 2006 Viestejä: 399 Paikkakunta: Ylöjärvi
|
Lähetetty: 27.12.2006 23:33 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Erikoinen oli myös alanmiehen tulkinta kunnan tai valtion avustuksesta. Laissa todetaan kyllä selvästi ns. vapaa tilapäinen käyttö. |
Laki yksityisistä teistä 15.6.1962/358
96 § (28.2.2003/185)
Jos valtio tai kunta tämän tai muun lain perusteella avustaa tiekuntaa tai tieosakkaita yhteisesti tien kunnossapidossa, tien käyttämistä muuhun kuin tieosakkaiden hyväksi tapahtuvaan liikenteeseen ei saa kieltää sinä ajanjaksona, jota avustus koskee. Sama on voimassa tiestä, jonka kunnossapidosta kunta vastaa kustannuksellaan. Säännöllisen liikenteen harjoittamiseen tarvitaan tällöinkin tiekunnan tai tieosakkaiden lupa samoin kuin tien käyttämiseen sellaiseen toimintaan, joka selvästi lisää kunnossapitokustannuksia 80 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla. Jos muusta kuin tieosakkaiden hyväksi tapahtuvasta liikenteestä aiheutuu huomattavaa haittaa kiinteistön tai rekisteriyksikön omistajalle, voidaan kunnan suostumuksella muiden kuin tieosakkaiden tienkäyttö kieltää tai sitä rajoittaa.
Jos valtio tai kunta tämän tai muun lain perusteella avustaa tiekuntaa tai tieosakkaita yhteisesti tien parantamisessa tai uuden tien rakentamisessa taikka tie on tehty kokonaan tai osaksi kunnan varoilla, on kymmenen vuoden ajan viimeisen avustuserän nostamisesta tai kunnan tekemän tietyön päättymisestä lukien noudatettava, mitä 1 momentissa säädetään tien käyttämisestä muiden kuin tieosakkaiden hyväksi tapahtuvaan toimintaan tai liikenteeseen.
Yksityistielaissa ei ole mitään mainintaa VAPAASTA TILAPÄISESTÄ KÄYTÖSTÄ. Määrätään vain, että ei saa KIELTÄÄ kun pyydetään lupaa (80§) kun saadaan avustusta. Siis lupa tulee tällöin myöntää ja käyttömaksusta tulee sopia siten kuin tiekunnan kokous on päättänyt. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pyrykoira Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2005 Viestejä: 943
|
Lähetetty: 28.12.2006 09:39 Viestin aihe: Yksityistie |
|
|
Muun kuin tieosakkaan liikkuminen moottoriajoneuvolla yksityistiellä on katsottu myös luvalliseksi, jos tällainen liikkuminen on tilapäistä ja tapahtuu luvallisessa tarkoituksessa.
YksTL 80 §:n mukainen lupa tarvitaan, jos kulkeminen on säännöllistä tai tilapäinen käyttö aiheuttaa vähäistä suurempaa haittaa tien pitämiselle, tieosakkaille tai kiinteistölle ( tienpitokustannusten lisääntyminen jne...)
Siis vähäistä suurempaa haittaa aiheuttavaan toimintaan on oltava lupa.
96 § ..." selvästi lisää tien kunnossapitokustannuksia"... > tarvitaan lupa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
alanmies Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Tou 2006 Viestejä: 399 Paikkakunta: Ylöjärvi
|
Lähetetty: 28.12.2006 20:30 Viestin aihe: Re: Yksityistie |
|
|
Pyrykoira kirjoitti: | Muun kuin tieosakkaan liikkuminen moottoriajoneuvolla yksityistiellä on katsottu myös luvalliseksi, jos tällainen liikkuminen on tilapäistä ja tapahtuu luvallisessa tarkoituksessa.
YksTL 80 §:n mukainen lupa tarvitaan, jos kulkeminen on säännöllistä tai tilapäinen käyttö aiheuttaa vähäistä suurempaa haittaa tien pitämiselle, tieosakkaille tai kiinteistölle ( tienpitokustannusten lisääntyminen jne...)
Siis vähäistä suurempaa haittaa aiheuttavaan toimintaan on oltava lupa.
96 § ..." selvästi lisää tien kunnossapitokustannuksia"... > tarvitaan lupa. |
Ei 80§ ole tällainen. lienee Pyrykoiran syytä lukea pykälä niin kuin se on kirjoitettu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pyrykoira Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2005 Viestejä: 943
|
Lähetetty: 28.12.2006 21:02 Viestin aihe: Yksityistiet |
|
|
Kirjoitin tuossa edellä vallitsevaa oikeuskäytäntä. Katso vaikka KKO:n esittelijänä ja MO:n tuomarina olleen Markkulan teoksen " Yksityistiet " tulkintoja asiasta.
Johtava ajatus on aiheutettu haitta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
alanmies Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Tou 2006 Viestejä: 399 Paikkakunta: Ylöjärvi
|
Lähetetty: 28.12.2006 21:16 Viestin aihe: |
|
|
80 § (28.2.2003/185)
Tien käyttämiseen tarvitaan tieosakkaiden taikka tiekunnan lupa, jos tietä käytetään:
1) muun kuin tieosakkaan järjestämään toimintaan, joka selvästi lisää tien kunnossapitokustannuksia; tai
2) muun kuin tieosakkaan hyväksi tapahtuviin tilapäisiin kuljetuksiin, työhevosella tapahtuvia maa- ja metsätalouden kuljetuksia lukuun ottamatta.
Edellä 1 momentissa tarkoitetun luvan tilapäiseen tien käyttämiseen voi antaa tieosakas taikka, jos osakkaat muodostavat tiekunnan, toimitsijamies tai hoitokunta. Tieosakkaat tai tiekunnan kokous antavat luvan säännölliseen toimintaan. Tien käyttämisestä voidaan periä 26 §:n mukainen käyttömaksu kuljetuksen tai toiminnan järjestäjältä.
Tieosakkaat taikka tiekunta voivat yleisesti kieltää kaikilla tai joillakin moottori- tai hevosajoneuvoilla tapahtuvan tien käytön tai työkoneiden kuljettamisen niiltä, joilla ei ole oikeutta tiehen. Tässä momentissa tarkoitettu kielto ei ole esteenä tieosakkaan kiinteistölle kulkemiseen luvallisissa asioissa eikä estä tieosakasta taikka, jos osakkaat muodostavat tiekunnan, toimitsijamiestä tai hoitokuntaa antamasta edellä tarkoitettua lupaa tien tilapäiseen käyttämiseen, jos siihen on painavia syitä. Valtion tai kunnan avustamien teiden osalta on kuitenkin voimassa, mitä 96 §:ssä säädetään.
Jos joku, jolla ei ole oikeutta tiehen, 1 tai 3 momentin vastaisesti käyttää tietä, hän on velvollinen vaadittaessa suorittamaan tien käytöstä 26 §:n mukaisen käyttömaksun sekä, jos tie on vaurioitunut, korvaamaan vahingon.
Jos tietä on käytetty 1 tai 3 momentin vastaisesti ja siitä vaaditaan rangaistusta, on myös korvausta koskevat vaatimukset tehtävä yleisessä tuomioistuimessa.
80§:n kohta 1) käsittelee toimintaa eikä suinkaan kuljetuksia, kulkemista tai liikennöintiä. Tällaisia toimintoja ovat ratsastus, pyöräily suunnistuskilpailut, juoksukilpailut tai muu sellainen toiminta silloin kuin se aiheuttaa vähäistä suurempaa haittaa. Tällainen toiminta ei sitten enää olekaan jokamiehenoikeuteen kuuluvaa, koska se aiheuttaa haittaa. Haittaa aiheuttamaton on sen sijaan jokamiehenoikeuteen kuuluvaa ja siten "täysin vapaata". Haittaa aiheuttava toiminta vaatii tiekunnan luvan
Kohta 2) käsittelee sitten varsinaista kulkemista, kuljetuksia, liikennöintiä siis ajoneuvoilla ajoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
alanmies Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Tou 2006 Viestejä: 399 Paikkakunta: Ylöjärvi
|
Lähetetty: 28.12.2006 21:21 Viestin aihe: |
|
|
Ilmeisesti on niin, että olen Pyrykoiran kanssa samaa mieltä asioista. Esitystapa on vain hieman erilainen. _________________ "Epäilen": sanoi Ketola kun valehteli |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pyrykoira Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2005 Viestejä: 943
|
Lähetetty: 28.12.2006 21:29 Viestin aihe: Yksityistiet |
|
|
Aivan. Taidamme olla alanmiehen kanssa asiasta periaatteesa yksimielisiä.
Toiminta sinänsä ei laukaise sitä lupa / maksukynnystä, vaan selvästi lisääntynyt haitta / kp.kustannukset. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
E_h_e ***
Liittynyt: 12 Jou 2004 Viestejä: 2169 Paikkakunta: Maarianhaminasta itään
|
Lähetetty: 29.12.2006 19:18 Viestin aihe: Oikeuskäytännöstä |
|
|
Kehoitan tutustumaan:
www.finlex.fi /
Hakusanalla "Yksityistie"
Oikeuskäytäntö /
Korkein oikeus /
Ennakkopäätökset 43 tapausta
Valitusluvat 3 tapausta
Muut kuin ennakkopäätökset 7 tapausta
Korkein hallinto-oikeus /
ratkaisuja 11 tapausta
Hovioikeudet /
ratkaisuja 0
Hallinto-oikeudet /
ratkaisuja 7 kpl |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mlk Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Hei 2004 Viestejä: 137
|
Lähetetty: 09.01.2007 12:10 Viestin aihe: |
|
|
Säännöllisen liikenteen harjoittamiseen tarvitaan tällöinkin tiekunnan tai tieosakkaiden lupa samoin kuin tien käyttämiseen sellaiseen toimintaan, joka selvästi lisää kunnossapitokustannuksia 80 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla. Jos muusta kuin tieosakkaiden hyväksi tapahtuvasta liikenteestä aiheutuu huomattavaa haittaa kiinteistön tai rekisteriyksikön omistajalle, voidaan kunnan suostumuksella muiden kuin tieosakkaiden tienkäyttö kieltää tai sitä rajoittaa.
Jos satunnaisesti käytetään metsästyksen takia tietä en usko, että oikeudessa joutuisi korvaamaan mitään. Tuskin pitävät sitä säännöllisenä! Säännöllistä varmaankin olisi ympärivuotinen ja viikottainen käyttö?
Henkilöautoilla aiheutettu HUOMATTAVA haitta on varmaankin hyvin epätodennäköinen.
Oikeuslaitoshan nämä ratkaisee, mutta kyllä epäilen, että ei tarvitse maksaa. Ihmetyttää tuo puomien virittely, joka ei juuri yleistä ole esim. pohjanmaan suunnalla kun taas itään päin mentäessä lähes kaikilla metsäteillä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5988
|
Lähetetty: 09.01.2007 13:32 Viestin aihe: |
|
|
Mlk kirjoitti: | Säännöllisen liikenteen harjoittamiseen tarvitaan tällöinkin tiekunnan tai tieosakkaiden lupa samoin kuin tien käyttämiseen sellaiseen toimintaan, joka selvästi lisää kunnossapitokustannuksia 80 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla. Jos muusta kuin tieosakkaiden hyväksi tapahtuvasta liikenteestä aiheutuu huomattavaa haittaa kiinteistön tai rekisteriyksikön omistajalle, voidaan kunnan suostumuksella muiden kuin tieosakkaiden tienkäyttö kieltää tai sitä rajoittaa.
Jos satunnaisesti käytetään metsästyksen takia tietä en usko, että oikeudessa joutuisi korvaamaan mitään. Tuskin pitävät sitä säännöllisenä! Säännöllistä varmaankin olisi ympärivuotinen ja viikottainen käyttö?
Henkilöautoilla aiheutettu HUOMATTAVA haitta on varmaankin hyvin epätodennäköinen.
Oikeuslaitoshan nämä ratkaisee, mutta kyllä epäilen, että ei tarvitse maksaa. Ihmetyttää tuo puomien virittely, joka ei juuri yleistä ole esim. pohjanmaan suunnalla kun taas itään päin mentäessä lähes kaikilla metsäteillä. |
Yksityisteitäkin on erilaisia. Jos puhutaan metsäautoteistä, niin valtion tuki täytyy olla saatu tiellekunnalle yhteisesti, jotta sitä koskisi vapaa liikennöinti muillekin kuin osakkaille. Siis jos osakkaat ovat saanee avustusta henkilöinä (yleensä metsänparannuvaroista tmv.) niin tiekunta voi sulkea halutessaan uudenkin tien ilman kunnan tai muiden lupia. Asiasta varatuomarin tulkinta viimeisimmässä Jahti-lehden lakipalstalla.
Tiedän itäisessä Suomessa aika monia ykstyis-/metsäteitä jotka on puomitettu ilkivallan/rikollisten estämiseksi. Mm. velimies puomitti tiensä sen jälkeen kun hänen tien päässä olevalle mökilleen oli murtauduttu. Eipä ole sen jälkeen (10vuoteen) murtoja tapahtunut. Taitaa olla hämärämiehet enempi moottorihevosvoimamiehiä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pyrykoira Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2005 Viestejä: 943
|
Lähetetty: 09.01.2007 16:33 Viestin aihe: Yksityistie |
|
|
Maanmittarin pitämässä tietoimituksessa ( YksTL 38 § ) tehdään päätös puomin pitämisestä tai puomin pitämisen kieltämisestä YksTL 18 § mukaisesti.
Veetee on oikeassasiinä, että metsänparannusvaroista saatu avustus ei ole sellainen avustus, jota tarkoitetaan 96 §:ssä. Asiasta on KKO:n päätös.
Monet metsätiepuomit on Pohjanmaalla poistettu sen takia, että tie pysyy paremmassa kunnossa, kun tiellä on kohtuullinen määrä liikennettä. Puomitettujen teiden ajoradat alkoivat vesottumaan vähäisen käytön vuoksi.
Omat mökkitiensä kukin puomittaa siten kuin parhaaksi näkee. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Puuhapete Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Kes 2004 Viestejä: 4974 Paikkakunta: Salon emäseurakunta
|
Lähetetty: 12.01.2007 12:03 Viestin aihe: |
|
|
MTK vaatii heikkenevän tieverkoston kunnostamista
MTK:n metsäjohtokunta kehottaa seuraavaa hallitusta toteuttamaan yksityisteiden pitkäjänteisen kunnostusohjelman.
Viimeisen kuukauden aikana kelirikosta johtuvat tienkäyttörajoitukset ovat estäneet monin paikoin puutavaran kuljetuksia sahoille ja paperitehtaille. Tilanne on lisännyt puuhuollon kustannuksia ja kärjistänyt kausivaihtelua. Lisäksi metsäenergian käytön nopea kasvu luo tiestön kunnolle uusia vaatimuksia.
MTK:n metsäjohtaja Antti Sahi huomauttaa, että tierahoituksen riittämättömyys heikentää tilannetta entisestään. Hänen mielestään tieremontti olisi syytä toteuttaa nopeasti ja riittävän laajalti.
”Nykyinen tavoite eli haittojen 5 prosentin vuotuinen vähentäminen ei riitä. Tiestön korjausmenetelmissä on myös puutteita eikä korjausten vaikutusten pysyvyydestä ole tarpeeksi tietoa.”
Myös yksityisteiden kunto on heikentynyt 1990-luvulta lähtien siten, että enää kolmannes niistä on käyttötarkoitukseensa nähden hyväkuntoisia.
lähde: Maaseudun Tulevaisuus _________________ Tänään on se huominen, josta olit huolissasi eilen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|