OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

vitutuksen aiheita hirvijahdissa
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 241, 242, 243  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Mika71
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2006
Viestejä: 628
Paikkakunta: Keski-Suomi, Syvänmoa

LähetäLähetetty: 28.10.2006 20:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taitaa olla tyylinä monella porukalla/hirvestäjällä! Meilläkin.. Sad
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
karju
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2006
Viestejä: 711
Paikkakunta: rovaniemi

LähetäLähetetty: 28.10.2006 20:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tilsa kirjoitti:
Kuten ansiotuneet lukijat varmaan huomasivat, yritin pitkän linjan (15v)?koiramiehenä (?) vähän vedättää, vaan ei kukaan haksahtanut syöttiin.

Totta on, ja ainoa syy minkä takia n. 15v sitten hankin ekan koiran on se, että silloin ollessani nuori(?) jouduin aina ajoon ja tietyistä passeista ampuivat kaikki hirvet ne samat vanhat ukot, jotka tiesivät paikat ja senssit.

Siksi ihmettelenkin, että nyt kun olen parin koiran kanssa pyytänyt, ja ampunut vain n, 15% hirvistä itse, ja vienyt haukulle muita utameja vuosikausia, niin koiramiehia syytetään liioista kaadoista? Taas hirvet ampuu ne muutamat utamit, joilla ei siis nyt ole omaa koiraa, eikä ajo pelaa, joten ne on ampuneet minun koiralle.

Nuorin kaataja edelliselle koiralleni oli 14v, arvatkaapa oliko poika innoissaan kun vein karhukoirani haukulle ja ja olin henkisenä tukena kun lasautti ekan hirven seisontahaukusta... Ei ole kaveri haikaillut sen jälken muuta kuin sitä että saisi oman talon että voisi laittaa oma hirvikoiran. Ja tuumas, että (meidän seuran) ajoporukka on ihan kaheleita täynnä...

Kaikki, jotka on kokeneempia hirvenpyynnissä, tietävät myös sen, että hyvillä koirilla otetaan tarvittaessa mettästä pois se vimonenkin hirvi, toisin kuin karju-setä luulee. Meillä ajoporukkaa täytyy päivystää AINA yksi koira, koska ajoporukan ampumataito on vähän mitä on...

Ja edelleenkin tämä on vain mun juttuja, ei palkokasveja sieraimiin,
vaikka haluttaisi, jooko? Very Happy


"Karju setä" ei luule mitään karjusetä tietää niinä 45 vuotena jona
olen ollut hirvihommissa mukana pahimmat ampumamokat ovat
tehneet ns:hyvät koiramiehet ,ajomiehet ei pysty tekemään niin
pahoja mokia,jos haluat voin eritellä niitä mutta vasta
HIRVENMETSÄSTYKSEN JÄLKEEN.

SE KOIRA ÄLÄHTÄÄ JOHON KALIKKA KALAHTAA.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Japperi
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 14 Elo 2006
Viestejä: 19

LähetäLähetetty: 28.10.2006 20:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

meidän seurueessa nuo hirvien ampumiset on mennyt aika hyvin passi/koiramiesten suhteen verrattuna jahtiin osallistujen kesken. tänä vuonna koiramiehet ampu 3 ja passimiehet 8. seurueen koko 27 joista koiramiehiä 6.
Ja tohon vitutukseen --> tänään passipaikka suuren hakkuuaukeen laidas ja kyllä kävi niin hel....in kova pohjois tuuli, että teki mieli lähtee kuusimettään passiin Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
ELLU69
Vieras





LähetäLähetetty: 28.10.2006 21:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

harha_askel kirjoitti:
ELLU69 kirjoitti:
...mun mielestäni ... tätä harrastetaan ryhmässä....
,.... Embarassed ....,

ELLU69 kirjoitti:
Sitten on kolmantena passimiehet kenen kroppa ei taivu...
Lämmin naisseura yleensä "kangistaa", jopa velton suomalaisjuntin kropankin.

perjantai päivä, tuo kauan odotettu päivä, yleensä vain yksi viikossa, kuukaudessa 3-4, voi tokkiinsa, sanoi vanhapiika


Nyt kyllä menit niin harhaan kun olettaa sopii.....niin kyllä mä varmaan lämmintä naisseuraa olen kun olen ollut metsästä vetämässä monisatakiloista sonnia.....nih...sopisi se kankeus tulla vasta kun on elukat saatu metsästä...eikö... Laughing Laughing

Itse en hirvikoiraa omista, mutta mielestäni se, että omistaja ohjaa koiraansa itse on ymmärrettävää........meidänkin seurassa suurin osa koiramiehistä on ottanut mukaansa, jos olen pyytänyt...eipä muut taida koiramiesten matkaan pyydelläkään....musta se on mielenkiintoista hommaa sekin...kun vaan nuo maastot oppisi tuntemaan... Embarassed
Takaisin alkuun
var jägare
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Tam 2006
Viestejä: 1755
Paikkakunta: pohjola

LähetäLähetetty: 31.10.2006 10:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:

Ja selvennykseksi pitää sanoa sekin, että riistatilanne ei omalle kohdalle tarkoita pelkästään ampumista tai edes riistan näkemistä. Esimerkiksi omalle kohdalle seuraavat ovat riistatilanteita, jotka oleellisesti ehkäisevät tuota otsikon kuvaaman tunnetilan syntymistä:
- Ampumatilanne
- Hirvi tulee passiin
- Kuulee rytinää
- Koira ottaa haukun
- Ajoketju lähestyy sille tasalle, että voi olettaa kohta jotain tapahtuvaksi
- Ajomiehenä näkee tuoreet jäljet
- Puhelimesta kuuluu tilanteen sähköistävä kommentti
- Jne.


Noiden Lahtisen mainitsemien riistatilanteiden lisäksi hirvimetsällä on paljon muutakin mielenkiintoista; nuotiojutut, reilut kaverit, luontohavainnot, vetohommat ja kävelyt kuntosuorituksena ja muu yleinen puuhastelu omien ja seuran varusteiden ja valmistautumisten kanssa. Näissä kaikissa on niin ajomesästäjillä kuin koiramiehilläkin aivan samat osallistumismahdollisuudet eikä kellään mitään syytä v itutukseen. Ja kyllä se tasapuolisesti arvottu lihalaatikkokin useimmille paljon merkitsee, vaikka muuta puhutaankin.

Annetaan siis kaikkien kukkien kukkia, ajometsästäjien ajaa ja passailla ja koiramiesten hiiviskellä koiranhaukkuun. Itekukanenkin voi siinä hioa taitojansa huippuvireeseen, jolloinka myöskin kaatotilanteita alkaa tulla. Tämähän on aivan normaalia kaikissa harrastuksissa: mitä enempi satsaa ja antaa aikaa - sitä paremmin saa tuloksia. Ei siinä kateudelle pitäisi olla mitään sijaa.

Porukkajahdissa kun ollaan niin etuilu ja ahnehtiminen ei kuulu kuvioon, vaan kaikille halukkaille pitäisi järjestää mahdollisuus hyville passipaikoille ja mennä mukaan myös koirapyyntiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 31.10.2006 12:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minusta tässä koirahommassakin homma on aika paljon kiinni asenteesta. Osa koiramiehistä pelaa normallilla 'koira(mies) on porukkaa varten' asenteella, jolloin sen kummempia ongelmia ei synny. Kaadot jakautuaa tasapuolisesti, tietoa tulee passilinjaan ja muutenkin hommat hoituu porukan ehdoilla. Valitettavasti on kuitenkin se toinen porukka joka pelaa enemmänkin 'porukka on koira(miestä) varten' asenteella. Tällä asenteella varustetut kaverit pitävät pahimmillaan passimiehiä välttämättömänä pahana joiden tärkein funktio on vetää ammuttuja hirviä metsästä tien varteen, suolistaa ja nylkeä hirvet ja jakaa lihat sillä välin kun 'todellinen metsästäjä' rientää uuden saaliin hakuun. Samat kaverit ovat ehdottamasti sitä mieltä, että koiran omistaminen oikeuttaa suurempaan jako-osuuteen, korvaukseen koiran ylläpidosta ja että jahtipäällikön määräykset ovat korkeintaan suosituksia, jotka eivät heitä koske. Tämän tyypin edustajia ei passissa näy kun on sattuu vuoro toiselle koiralle ja jos erehdyksessä aamulla paikalle ovat tulleet, niin viimeistään puolilta päivin löytyy jotain tähdellisempää tehtävää.

Itse olen ollut huomaavinani, että tämä jälkimmäinen tyyppi on alkanut pikkuhiljaa yleistyä samassa tahdissa kun ajometsästys vähenee. Vaihtoehtojen puutteessa homma alkaa mennä väärille urille ja osa passiporukoista alkaa vieraantua hommasta. Kun porukan kiinnostus vähenee ja muuttuu yhä enemmän 'osa-aikaiseksi' alkaa samalla pikkuhiljaa yhteys maanomistajiin heikentyä kun yhä harvempi tuntee asian omakseen. Samalla pikkuhiljaa alkaa maanvuokrauskin muuttua 'takkuiseksi', peijaisiin ei löydy järjestäjiä jne..

Tänä syksynä on tullut istuttua sekä koirapassissa, että ajoketjun edessä ja kyllä passimiehen kannalta katsottuna edes kohtalaisesti suoritettu ajometsästys vie voiton 6-0 mielekkyydessä ja 'tunnelman luojana' ainakin minun mielestäni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuhna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2004
Viestejä: 2871

LähetäLähetetty: 31.10.2006 12:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kymmenkunta miestä pelaa koiran oman VHF-puhelin järjestelmän kanssa. Itse olet 5-10 kilometrin päässä ydin alueesta. Merkit ehkä juuri ja juuri kuulet. Takapasissa istutaan yleensä 3-4 tuntia, josta pois pääsyyn tarvitaan jonkinlaista oma-aloitteelisuutta. Iltapäiväksi sama paikka. Vielä pari tuntia passitusta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20462
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 31.10.2006 13:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiul kirjoitti:

Tänä syksynä on tullut istuttua sekä koirapassissa, että ajoketjun edessä ja kyllä passimiehen kannalta katsottuna edes kohtalaisesti suoritettu ajometsästys vie voiton 6-0 mielekkyydessä ja 'tunnelman luojana' ainakin minun mielestäni.


Meillä ollaan siinä kaaressa, että peuran lupia on hirvilupiin verrattuna jahdin alussa moninkertainen määrä.

Hirvikanta on kohtuu "harva".

Omasta mielestäni "tyhjien alueiden" haravoimisessa ajoketjumetsästys on merkittävästi nopeampaa. Veto kestää ajon alusta yleensä maksimissaan ketjumetsästyksenä tunnin ja monasti koirajahdilla tunteja.

Passitukseeen ajoketjumetsästys tuo oloissamme sikäli mielenkiintoa, että koirajahdissa peuran ampuminen on ehdottomasti kielletty. Ajoketjumetsästyksessä taas sallittua ---> Tämä monasti moninkertaistaa riistatilanteiden mahdollisuuden.

Ainakin oman näkökantani mukaan seurueen olisi hirvijahdin suhteen hyvä painottaa monimuotoisuutta: Koirajahteja, ajoketjumetsästystä, jäljitysmetsästystä ja tarvittaessa myös kytisjahteja.

Nykyisellään taitaa melkoinen kehityksen painopistesuunta olla lähes pelkästään koirajahdeissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16706

LähetäLähetetty: 02.11.2006 13:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Viimeksi vitutti hirvijahdissa First Price mansikkakääretorttu Evil or Very Mad. Meni koko helevatan kahvituokio pilalle tuo jaskan makuisen tortun takia. Varmaan kuratukun tuotteita.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuhna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2004
Viestejä: 2871

LähetäLähetetty: 02.11.2006 16:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

9.3x622: Koskaan ei kannata hirviporukassa tunnustaa, että on tehnyt väärän eväs valinnan. Eli tilanteessa, kun makkara tippuu nuotioon, niin pokerina vain naamariin. Näin välttää porukan pilkan.
Vältä muutenkin naismaisia eväitä(tortut, leivokset, pikkuleivät jne). Vihannesten evääksi ottaminen on itsemurha. Makkaroissakin kannattaa välttää juppimaisia valintoja(braatvursti). HK-sinisessäkin on se Helsinki, mitä pitää välttää. Nakkeja voi syödä, jos on riittävän nuori(alle 60v.) Ryynäri on tosi hirvimiehen makkaraa. Äläkä sitten hienostele millään puolukka hillolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16706

LähetäLähetetty: 02.11.2006 16:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olin passissa ja kukaan ei nähnyt sitä, kun torttu lensi takamaastoon.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kirppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Jou 2004
Viestejä: 957
Paikkakunta: jossain suomessa

LähetäLähetetty: 02.11.2006 16:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

9.3x622 kirjoitti:
Viimeksi vitutti hirvijahdissa First Price mansikkakääretorttu Evil or Very Mad. Meni koko helevatan kahvituokio pilalle tuo jaskan makuisen tortun takia. Varmaan kuratukun tuotteita.



eikö vanha metsämies tiedä että kunnon rasvasta possunkylkeä eväänä täytyy olla Laughing
_________________
minäkö yksinkertainen nyt en oikein ymmärrä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuhna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2004
Viestejä: 2871

LähetäLähetetty: 02.11.2006 16:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ole varovainen. Joku vanha ajomies voi nähdä. Juttua riittää 10 vuadeks, siitä kuinka hyvät palkat kaupunkilaisil on, ku kylvävät piirakoi mettään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sarma
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Tam 2005
Viestejä: 517
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 02.11.2006 18:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Lahtinen:
Ainakin oman näkökantani mukaan seurueen olisi hirvijahdin suhteen hyvä painottaa monimuotoisuutta: Koirajahteja, ajoketjumetsästystä, jäljitysmetsästystä ja tarvittaessa myös kytisjahteja.


Samaa mieltä Lahtisen kanssa, jahdin tulisi olla monimuotoista ja vaikka jotkut koiramiehet kutsuvat ajometsästystä vähättelevästi mölyjahdiksi niin sitäkin olisi hyvä harjoittaa. Samalla monelle hirviporukan ulkopuoliselle tarjoutuisi tilaisuus tutustua hirvijahtiin ja toisaalta hirviporukalle tutustua potentiaalisiin uusiin jäseniin.

Ajojahti on muuten koiraa ja radiopuhelinta omistamattomalle sekä aluetta tuntemattomalle satunnaiselle metsästysvieraalle se mielekkäin jahtitapa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sarma
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Tam 2005
Viestejä: 517
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 02.11.2006 18:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Viesti tuli valitettavasti tuplana
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 241, 242, 243  Seuraava
Sivu 13 Yht. 243

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com