OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mustaruuti aseen valmistus

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Mustaruutiaseet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
vismutti
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Tam 2006
Viestejä: 63
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 01.10.2006 11:15    Viestin aihe: Mustaruuti aseen valmistus Vastaa lainaamalla viestiä

Olen tekemässä suustaladattavaa nallilukkoista mustaruuti asetta työväenopiston kursilla.
Mutta kysyisin kannataisiko minun tehdä pistooli tyyppinen vai kivääri tyyppinen mustaruuti ase, kun aijon tehdä itse piipun, johon ei tule rihlausta?

Vai olisiko karbiini versio hyvä eli kiväärin mallilla, mutta vähän lyhympi?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vesku58
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Syy 2005
Viestejä: 348
Paikkakunta: Fyysisesti Rauman keskusta, emotionaalisesti Etelä-Seinäjoki

LähetäLähetetty: 03.10.2006 10:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä en piipuista paljon mistään mitään tiedä, joten voit vapaasti jättää huomiotta jos tiedät tietäväsi paremmin, mutta varmuuden vuoksi ihmettelisin kannattaako aseen piippua tehdä itse?

Miten aiot koeponnistaa piipun ja todeta että se on turvallinen ampua? Käsittääkseni ihan hyvämaineisten ja kokeneiden asetehtaiden tekemiä aseiden piipuja testattaessa voi käydä ilmi että ne eivät kestä ampumista hajoamatta ... ja nuokin siis ovat piippuja jotka on tehty pitkäaikaisella kokemuksella ja ammattitaidolla ...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sähikäinen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 1192

LähetäLähetetty: 03.10.2006 10:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tiältä kyllä löytyy viralliset koeponnistus latingit...
http://www.eralle.net/forum/viewtopic.php?t=25601
Sitten vaan narua liipasimmeen ja nurkantaa mars!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sähikäinen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 1192

LähetäLähetetty: 03.10.2006 10:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ai nii, se koepaukku on ammuttava ihan HIrveessä sikakännissä kun humalaiselle ei voi sattua mitään
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Timo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Maa 2004
Viestejä: 363
Paikkakunta: Uusimaa

LähetäLähetetty: 04.10.2006 02:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Missäs kunnissa tuollaisia työväenopiston kursseja löytyypi?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jatok
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Huh 2004
Viestejä: 284

LähetäLähetetty: 09.10.2006 14:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Halikossa on ainakin kansalaisopiston kurssi. Ja mukaan käsittääkseni mahtuu .. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nanook - pakkasen poika



Liittynyt: 15 Syy 2005
Viestejä: 1

LähetäLähetetty: 10.10.2006 23:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen myös tekemässä rihlattua mustaruutikivääriä kansalaisopiston kurssilla. Ostin pyöreän piippuaihion valmiiksi kanuunaporattuna sadalla eurolla. Vedin rihlat ja huomasin, että piipun työstäminen kahdeksankulmaiseksi ilman kaverikontakteja metallifirmoihin on todella hankalaa. Pienillä yrityksillä ei ole tarpeeksi kookkaita jyrsimiä (700mm piippu vaatinee ainakin 800 mm liikkeen jyrsimen pöydältä) ja suuret eivät ole kiinnostuneitä pienen työn tekemisestä kesken suurten tuotantosarjojen. Taitaa mennä rälläkkähommiksi.

Huomattavasti helpommalla (ja todennäköisesti halvemmalla)olisin päässyt tilaamalla valmiin piipun. Tätä suosittelen sinullekin. En näe järkeä sijoittaa suuria summia tai tuhottomasti aikaa työvaiheeseen, joka ei ole alkuperäinen. Jos taas haluat tehdä piipun täysin samalla lailla kuin vanhat pyssysepät aikoinaan eli takomalla rautalevyn kahdeksankulmaiseksi putkeksi rautatangon ympärille, niin silloin ymmärrän työtuntien ja rahan polttamisen ja toivotan onnea mielenkiintoiseen projektiin. Jos taasen omistat pitkäliikkeisellä pöydällä varustetun jyrsimen (tai tunnet jonkun joka tekee työn halvalla) tai haluat jättää piipun ulkopinnan pyöreäksi, ei piipun tekeminen itse moderneillla menetelmillä ole suurikaan vaiva. Itse halusin kahdeksan kulmaisen piipun, koska aseeni historiallisessa esikuvassakin on sellainen.

Ei muuta kuin työniloa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Mustaruutiaseet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com