OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kiväärin petauksen hinta
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
ujopökäle
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tou 2005
Viestejä: 813
Paikkakunta: Salla

LähetäLähetetty: 10.08.2006 17:21    Viestin aihe: Kiväärin petauksen hinta Vastaa lainaamalla viestiä

Ostin tässä taannoin CZ 550 Varmint .308 kiväärin. Piippuhan siinä ei tietenkään ole vappaasti värähtelevä, joten mietiskelin tässä jotta käviskö sitä sepän tykönä kylässä. Niin kiinnostais että mitä olette maksaneet sepän tekemästä petauksesta, että saisin suuntaa antavan hinnan.
Ja voishan sitä samalla teettää äänenvaimentimen kierteet.


Niin tuosta kivääristä vielä sen verran, että siinä tuli matkassa joku semmonen rautanen mötikkä joka on toisesta päästä niin kuin talttapää meisseli. Niin jos joku omistaa tuommoisen kiväärin ja ymmärsi mitä tarkoitin voisi sanoa minullekkin mikä se on? Kenties joku yleisavain? Embarassed
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tomy the Hunter
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Tam 2005
Viestejä: 1130
Paikkakunta: 768 / 857

LähetäLähetetty: 11.08.2006 11:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yleisestä hintatasosta en tiedä, mutta 50 ja 100€ on ainakii yhellä sepällä Warkaudessa. Kalliimpi petaus on ulkopuolisen tekemä; perusteellisempi ja paremmilla aineilla. Halvemman taas tekee seppä itse. En ole itse käyttäny aseita pedattavana ulkopuolisilla, joten muitten seppien tarkkoja hintoja en tiedä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ceska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2004
Viestejä: 195
Paikkakunta: Jyväskylä/Mikkeli

LähetäLähetetty: 12.08.2006 18:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

50€ tais miullakin viimeksi olla. Aineena muistaakseni Acraglas.
_________________
Eihän ihminen surulla elä, sanoi puliukko, kun naurulokkia nuotiolla paistoi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Silvertip
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 13 Jou 2005
Viestejä: 45

LähetäLähetetty: 14.08.2006 01:42    Viestin aihe: Petauksesta Vastaa lainaamalla viestiä

Et kertonut onko aseesi pähkinääpuu,- vai vaneritukilla oleva laminated versio. Jos sinulla on vaneritukki niin ei tarvitse tehdä muuta kuin hioa piippukouru auki niin käynti löytyy. Sekin on parempi ratkaisu kuin huonosti eli käytännössä halvalla tehty petaus. Sillä rautamötikän talttapäällä voi säätää laukaisukoneistoa. Itse en tosin viritellyt tehtaan laukaisua muuten kuin vähän kevensin sitä. Laukaisua ei kannata ruveta itse hirveästi peukaloimaan jollei tiedä varmasti mitä tekee. Siinä rautamötikässä olevien reikien merkitys ei tosin ole vielä avautunut minulle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6267
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 14.08.2006 08:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulle tuli taannoin sepän tekemä petaus loppupeleissä hyvinkin kalliiksi, joten kannattaa olla hyvin tarkkana kenelle aseensa vie. Täälläkin netissä liikkuu hurjia juttuja siitä, miten petauksella on saatu lukonkehys niin killiin ettei pultti meinaa liikkua. Eli vaikka kyseessä olisi virallinen aseseppä, niin välttämättä ei ole hajuakaan siitä mitä ollaan tekemässä.

Jos seppä:

- ei muista mikä oli sen petausaineen nimi
- muistaa nimen, ja selittää että tämä on yhtä hyvää kuin kalliimmat aineet
- selittää, että jompikumpi petiruuveista on vain linjausta varten
- selittää, että etupultin ympäristön petaaminen riittää
- varoittaa kiristämästä takapulttia liian tiukkaan
- veloittaa työstä muutaman kympin

niin kannattaa katella joku toinen seppä. Todennäköisesti kunnollinen petaus maksaa melko paljon, koska se on niin työläs ja tekijät löytyy todennäköisemmin harrastajapuolelta kuin asesepistä. Sinun tapauksessa voi riittää piipukourun avarruskin ilman petausta. Tai kevytpetaus jolla tehdään lukkopiipulle paikka jossa se ei klotaa. Jäsyin vaihtoehto on poistaa petauspinnalta puuta niin paljon, että massalla jäykistetään tukkia. Hyvän petauksen tunnusmerkkejä on se, että kohdistus pysyy vaikka raudat käytetään irti. Myöskään pulttien kiristysjärjestyksellä tai kireydellä ei ole merkitystä osumapisteeseen. Takapultin voi irroittaa, eikä rautojen asento muutu. Jos nämä ei toteudu, niin petauksessa on jotain mennyt pieleen tai on pedattu hyvin keveästi.

Jos opettelet homman itse, niin sinulla ei tule asian kanssa huolia, koska voit itse tehdän homman ja olla varma sen onnistumisesta. Kun teet asian kunnolla, niin huomaat, että hommaan menee helposti 8 tuntia ja tajuat miksi 50 egellä ei moisia petauksia kukaan tee.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
EiSeOsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Syy 2004
Viestejä: 444

LähetäLähetetty: 14.08.2006 08:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sämpy kirjoitti:
Mulle tuli taannoin sepän tekemä petaus loppupeleissä hyvinkin kalliiksi, joten kannattaa olla hyvin tarkkana kenelle aseensa vie.


Olisi helpompi "olla tarkkana" jos näistä sutta tekevistä viitsittäisiin paljastaa edes jotain tietoja. Jos joku seppä on oikeasti tehnyt sekundaa, miksi sitä ei voi reilusti sanoa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
ujopökäle
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tou 2005
Viestejä: 813
Paikkakunta: Salla

LähetäLähetetty: 14.08.2006 09:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin se tukki on Pähkinäpuuta.
Ja se piippu ei ota kuin sieltä tukin pohjalta kiini joten riittäisiköhän siihen pelkkä hiominen?


Ja tulipa tässä mieleen ko yritin ensimmäisen kerran aukassa niitä ruuveja joilla ne raudat on kiinni tukissa ni jumalauta ko ne oli tiukassa. 2 ruuvimeisselin kärkeä väänty pilalle ja yks murtu kokonaan. Eikä ne ollu mitään hempuli meisseleitä. Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6267
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 14.08.2006 09:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

EiSeOsu: kun varoo sitä aseteknikkoa, joka Erätukun prosyyrissä eli entisessä Metsästäjä-lehdessä ylistää Jahti-kiikareita, niin on väistänyt yhden sudenkuopan joka voi pilata aseen käynnin.

ujopökäle. Todennäköisesti riittää pelkkä avarrus, tosin onko sitäkään pakko tehdä jos ei ole käyntiongelmia? Eli jos ei ole, niin tarkistat vaan aika-ajoin petipulttien tiukkuuden. Jos ongelmia on, niin kokeile ensin sitä avartamista.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Homer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Maa 2004
Viestejä: 1259

LähetäLähetetty: 14.08.2006 09:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ujopökäle kirjoitti:
Niin se tukki on Pähkinäpuuta.
Ja se piippu ei ota kuin sieltä tukin pohjalta kiini joten riittäisiköhän siihen pelkkä hiominen?
Ja tulipa tässä mieleen ko yritin ensimmäisen kerran aukassa niitä ruuveja joilla ne raudat on kiinni tukissa ni jumalauta ko ne oli tiukassa. 2 ruuvimeisselin kärkeä väänty pilalle ja yks murtu kokonaan. Eikä ne ollu mitään hempuli meisseleitä. Shocked

Aloita tuolla hiomisella, vaikka ei kyseessä vaneritukki olekaan. Kokeile käyntiä sen jälkeen ja suunnittele sitten vasta jatkotoimia. Toki jos mielessäsi jatkuvasti kummittelee tuo petaaminen niin vie äkkiä hyvälle sepälle Wink
Aseruuvien kanssa pitää olla tarkkana + laadukkaat ja oikean kokoiset meisselit. Joskus voi silti käydä noin kunnon meisseleilläkin.
Mielestäni ainoat kunnon ruuvinkannat aseissa ja tähtäimissä ovatkin kuusiokoloja. Torxit myös, mutta niihin ei koskaan sopivaa avainta saatavilla.
...kas Sämpy ehti väliin, kun takkusin yhteyden kanssa Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jartsu
Banned


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 30047
Paikkakunta: keski pohjanmaa

LähetäLähetetty: 14.08.2006 11:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No sitten ei ole kaupassa käyty tarpeeksi ahkerasti.

Torxia on nykyään pilvin pimein kun kaikki kannat kohta niitä on.

Ennemminkin sopivan torx ruuvin löytäminen on vaikeampi kuin avaimen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Silvertip
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 13 Jou 2005
Viestejä: 45

LähetäLähetetty: 15.08.2006 00:10    Viestin aihe: Petauksesta Vastaa lainaamalla viestiä

Todennäköisesti riittää pelkkä avarrus, tosin onko sitäkään pakko tehdä jos ei ole käyntiongelmia? Eli jos ei ole, niin tarkistat vaan aika-ajoin petipulttien tiukkuuden. Jos ongelmia on, niin kokeile ensin sitä avartamista.[/quote]

Kyllä piippukouru pitää aina hioa auki jotta käynti löytyy. Jos piippu ei pääse värähtelemään vapaasti niin osumat ovat missä sattuu kun piippu lämpenee. Olen tämän itse henkilökohtaisesti todennut useammankin kerran. Kourun avartaminen käy helposti harjanvarren pätkän ja santapaperin avulla. Pitää hioa vain niin pitkään että paperi liikkuu takeltematta piipun päästä päähän. Tosin olen kyllä vakaasti sitä mieltä että ei ole asiakkaan tehtävä viimeistellä tukkia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jetset
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 1485
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 15.08.2006 00:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sillä petaamisella ja ruuvinreikien avartamisella poistetaan kaikki jännitykset ja resonaatiot rautojen ja puiden väliltä.

Monille saattaa olla yllri se, ettei kiinnitysruuvit saa ottaa puihin kiinni.
_________________
Laavulla nukkuu parhaiten
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ujopökäle
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tou 2005
Viestejä: 813
Paikkakunta: Salla

LähetäLähetetty: 16.08.2006 17:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No sitten kun minä pääsen käsiksi taas siihen kivääriin ja hiomaan niin tarvitseeko siihen tehdä jotakin pintakäsittelyä kun olen sen hionut?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Silvertip
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 13 Jou 2005
Viestejä: 45

LähetäLähetetty: 16.08.2006 23:11    Viestin aihe: Piippukourun avarrus Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="ujopökäle"]No sitten kun minä pääsen käsiksi taas siihen kivääriin ja hiomaan niin tarvitseeko siihen tehdä jotakin pintakäsittelyä kun olen sen hionut?[/quote

Kun itse hioin pienemmän puutukkisen kiväärini piippukourun auki niin vedin puunsuojaksi vain vähän tukkiöljyä. Sohlo on ollut monta kertaa päivän vesisateessa mutta ei puu ole siitä kärsinyt. Täytyy vaan muistaa antaa sohlon kuivua kunnolla ennen kaappiinlaittoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ujopökäle
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tou 2005
Viestejä: 813
Paikkakunta: Salla

LähetäLähetetty: 20.08.2006 19:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt on tukki hiottu ja käyty ampumassa.

http://img233.imageshack.us/my.php?image=hpim0739mpns5.jpg

http://img292.imageshack.us/my.php?image=hpim0741ptg5.jpg

Matka noin 200 metriä, kaksi kolmen laukauksen kasaa.
Patruuna oli Lapuan Trainer
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com