OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

en ole katkera, mutta kuitenkin....
Siirry sivulle Edellinen  1, 2

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
AnDDiL
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 11.08.2006 16:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

no kyllä mua tympäsis jos alotus aamuna ois ite tehyllä pellolla tyyppejä rivis mut ei mua ny 1-2 haittais alotuksessa jos ois maat vuokrattu ja oisivat ihan fiksuja eikä räiskis mihinkää 100m niitä. ite ei tänä vuonna peltoo eikä saaliitakaa sen kummemmi mut joku päivä vois melkee käyä jollaine ruokintapaikalla.
Tärppi
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 11.08.2006 16:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No joo, täällä tuntui olevan samantyylinen meininki...
Itse olen kysynyt luvat (suullisesti) noin 10-vuotta sitten naapurien pelloille ja kaverille kanssa.
Olisi näköjään pitänyt pyytää luvat kirjallisina silloin, koska tuppaavat noin pitkällä välillä unohtumaan lupaukset Shocked
Itse totesin herrojen paukuttelevan eilen aamulla siihen malliin, että tyydyin istuskelemaan tässä omalla tontilla ja en ajatellutkaan mennä tuonne "oman" hernepellon reunaan kytikselle!

Mitenkähän se lupa-asia pätee paremmin, eli maanomistajan lupa on, mutta maat on vuokrattu toiselle (jolta on myös lupa metsästää)?
Ensimmäiseltä lupa on siis jostain kivikaudelta ja toiselta ollaan saatu lupa jahtiin tänä vuonna.
Miten nämä oikeen nyt mennee? Kun ei jaksa lakia enää lukea...
jahtimatkoja
Kanta-asiakas

Paikkakunta: miltei keskellä ei mitään mutta kuitenkin lentoreitin varrella!

LähetäLähetetty: 11.08.2006 19:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

esteri kirjoitti:
jahtimatkoja kirjoitti:
esteri kirjoitti:
Jos ne ruokintapaikat ovat muidenkin laillisia metsästysmaita niin sorry vaan, kyllä siellä muutkin saa metsästää...
Se ruokinta on sitten tyyliin "uskovaisten eväät on yhteisiä"...

Kannattaisko muuttaa allekirjoitusta jos todella tarkoitat mitä kirjoitat?

Niin se reilu meininki tarkoittaa myös reilua meininkiä eläimiä kohtaan.
Ikinä en ole hyväksynyt sitä että se "kiltti setä" joka meitä on ruokkinut koko kesän, muuttuu yhtenä kymmenentenä (tai 20.nä) päivänä yllättäen teurastajaksi joka sumeilematta tappaa kaiken joita se vielä edellisenä päivänä on "päästä silitellyt"...

viimeisimmästä lainaustekstistä voi vetää vain yhden johtopäätöksen... Shocked
joka tapauksin: kukin taaplaa tyylillään, mutta hivenen vois kunnioittaa kaveria joka viitsii elukoita ruokkia ja saa ne jäämään seudulle.
p.s jos kasvatat esim. sikoja niin onko sitten "reilumpaa" hakea omaan paistinpannuun sian liha naapurista tai kaupasta?
Vilperi

LähetäLähetetty: 11.08.2006 20:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaikka olenkin nk. maaton metsästäjä,niin olen itse törmänny samaan ongelmaan!Olen niillä alueilla joille olen luvan saanut (useimmiten työn tai voitelun muodossa saanut oikeuden)yrittänyt hoitaa riistakantaa ruokkimalla ja poistamalla pienpetoja.Kun on aloituspäivä,niin siellä on porukkaa jo valmiiksi asemissa kyttäämässä samoja elukoita kuin minäkin! Twisted Evil Mä en pidä ääntä itestäni,mutta nää kyläläiset näyttävät tietävän asiat paremmin kuin minä!! Joku kele taitaa aina kytätä jossain ikkunassa,vaikka kuinka aikaseen aamulla käy laittamassa lisää evästä. Crying or Very sad
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 12.08.2006 03:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kyllähän se taitas vähän ottaa päähän jos alotuksessa joku ulkopuolinen pellolle tulis..eihän se haittaa jos myöhemmin syksyllä joku muu käy..pari vuotta sitten noin 2 viikkoa alotuksesta oli jonkun kuvat minun pellolla..no jäin siihen passiin nii kohta joku aivan outo jätkä käppäilee pellolle..onneksi ei oo ollu kukaan alotuksessa minun pelloilla
Twist
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 12.08.2006 03:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

no joo, jos jeesustelemaan ruvetaan niin silloin kannattaa lopettaa metsästys kokonaan. Kyllähän itse kukainenkin muuttuu eri jahtien aloituspäivinä riistanhoitajasta ja eläintenystävästä metsästäjäksi, tarkoituksena saalistaa ts. tappaa riistaa. Se ei siitä muuksi muutu, vaikka miten haluaisi asian itselleen ajatella...
japew

LähetäLähetetty: 12.08.2006 05:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mehta_mies kirjoitti:
kyllähän se taitas vähän ottaa päähän jos alotuksessa joku ulkopuolinen pellolle tulis..eihän se haittaa jos myöhemmin syksyllä joku muu käy..pari vuotta sitten noin 2 viikkoa alotuksesta oli jonkun kuvat minun pellolla..no jäin siihen passiin nii kohta joku aivan outo jätkä käppäilee pellolle..onneksi ei oo ollu kukaan alotuksessa minun pelloilla

Kun puhut "minun" pellosta, oletko maanomistaja? Jos, niin sitten ei mitn ...
juse
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 12.08.2006 07:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

me ollaan tehty hernepelto seuralle vuokratulle maalle. maa on tiukasti sukulaisten omistuksessa, mutta metsästysoikeus vuokrattu siis seuralle ja sen jäsenille käyttöön.

viime vuonnakin sinne oli tulossa alotukseen puolikylää ukkoja. no me todettiin, että ei tässä auta ruveta mitään isännöimään eikä uhkailemaan vaan äijät tulkoot, jos mieli tekee. suunnitelma oli, että sovitaan näiden kaverien kanssa passitukset yms yleisistä pelisäännöistä sitten paikan päällä ketä sinne ilmaantuisikaan.

ketään ei ollut tarkotus ajaa pelloilta pois, koska silloin olisi rikottu seuran yhteisiä pelisääntöjä sekä mielessä liikku myös se, että minkälaisen ku-sipään maineen sitä olisikin saanut!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juse
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 12.08.2006 07:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ja esterille..

se nyt vaan on tällainenkin tapa pyytää erilaisia riistaeläimiä täällä Etelämmässä, että tehdään ruokintapaikkoja, joista suoraan tai niiden läheisyydestä eläimiä pyydetään kyttäämällä.

täällä on ko. hommaan sopivia riistalajeja, joiden kannat kestävät sitä ja joita muuten olisi ehkä vaikeahkoa ellei mahdotonta pyytää johtuen esim. rikkonaisista ja pienistä metsästysalueista verrattuna sinne Pohjoiseen valtionmaille.
Takaisin alkuun
veetee
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 12.08.2006 08:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

juse kirjoitti:
me ollaan tehty hernepelto seuralle vuokratulle maalle. maa on tiukasti sukulaisten omistuksessa, mutta metsästysoikeus vuokrattu siis seuralle ja sen jäsenille käyttöön.

viime vuonnakin sinne oli tulossa alotukseen puolikylää ukkoja. no me todettiin, että ei tässä auta ruveta mitään isännöimään eikä uhkailemaan vaan äijät tulkoot, jos mieli tekee. suunnitelma oli, että sovitaan näiden kaverien kanssa passitukset yms yleisistä pelisäännöistä sitten paikan päällä ketä sinne ilmaantuisikaan.

ketään ei ollut tarkotus ajaa pelloilta pois, koska silloin olisi rikottu seuran yhteisiä pelisääntöjä sekä mielessä liikku myös se, että minkälaisen ku-sipään maineen sitä olisikin saanut!

Juse, voisit ehdottaa niille 'kuokkavieraille', jotta seuraavan vuonna olisi jonkun toisen vuoro pistää pystyyn ja ylläpitää ruokintapaikka, johon sitten voisit mennä muiden mukaan vastavuoroisuusperiaatteella. Wink
Takaisin alkuun
Moosefoot
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 12.08.2006 08:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, tänä vuonnahan niitä hernepeltoja oliki sitte usiampia... jusen esimerkkiä seuraten.

Saaliit vaan tais jäähä muillaki vähä köykäseksi.

Ens vuonna saahaan juse varmaan taas olla ihan omineen.

Tais pojilla usko loppua... Laughing Laughing Laughing
Hilu
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 12.08.2006 14:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Varmaan itsekenenkin kannattaisi palauttaa mieleen metsästyksen eettisiä ohjeita (esim. Metsästäjä-lehti 4/2006) niin sujuisi tämä touhu kaikkien osapuolten kannalta paremmin.

Tämänkertainen kyyhkysjahdin avaus oli senverran ihmeellinen kokemus että harkitsemme purkaa vuokrasopimuksen metsästysseuran kanssa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Jersu
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 12.08.2006 15:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

elämä on. Ei sitä voi ketää kieltämästä menemästä pellolle ellei oo yksityis alue jne... Mutta jos joku on jo sielä passis niin sitte toinen paikka. Kerran joku äijä oli laittanu kyrkösjärvellä kyltin lettoon "minä tulen tähän 20.8 klo 12.00" arvakkaa naurattiko tuo !
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT - 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa