OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Luotivahamateriaalien hankinta?

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Luotien valaminen ja valmistus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Ess
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 20 Huh 2004
Viestejä: 38

LähetäLähetetty: 30.06.2004 12:05    Viestin aihe: Luotivahamateriaalien hankinta? Vastaa lainaamalla viestiä

Tre

Täsä tarkkuusluoti keskustelussa Hemi on esitettänyt Mehiläisvaha/Juustovahareseptin 200/120 suhtella (Menikö oikein??)
-Mehiläisvahaa olen onnistunut hankkimaan..
-Vaan tuo Juustovaha näyttäisi olevan ongelmallisempaa??
Onko kellään ehdotuksia konkreettisia kuten puhelinnummeroa josta kysellä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 30.06.2004 20:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on sama pulma, ei löydy juustovahaa muualta kuin pallojuuston päältä, enkä aio ostella pallojuustoja saadakseni sitä vahaa.

Voisikohan sen juustovahan korvata jollain muulla?
Takaisin alkuun
Hemi
Vieras





LähetäLähetetty: 01.07.2004 22:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellänikin on sen verran aikaa edellisestä "tilauksesta" että paha on antaa suoraan puhelin-numeroa mihinkään. Itse ostin omani jo lopettaneesta juustolasta joka rittää maailman tappiin asti. Varmasti näistä kannattaa ainakin kysäistä mistä he vahansa tilaavat jos eivät myy "pienerää" suoraan. Tätä kuitenkin tehdään Suomessakin ainakin 3-4:ssä paikassa ja käytetään kymmenissä elintarvikeyrityksissä. Sitkeä sissi ostaa edaminsa päätypaloina ja kerää näin vahansa.
Takaisin alkuun
peter
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 279

LähetäLähetetty: 01.07.2004 22:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hemi - oletko koskaan kokeillut Alox/Mehiläisvaha seosta ? Itse sekoittelin tätä nuorempana isot määrät ja vieläkin varastossa minkä takia käytän vieläkin. Itse asiassa nytkin olen tehnyt .375H&H'hon latauksia näillä sekä uudella Roostersin High Velocity Rifle'llä. Vanha Alox mielestäni vielä pitää puoliaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ruutiukko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 951
Paikkakunta: Suomen Demokraattinen Kansantasavalta

LähetäLähetetty: 02.07.2004 00:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peter, mikä Alox, noin niinkuin tarkalleen ottaen? Carnauba jotain?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
äRPee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 2560

LähetäLähetetty: 02.07.2004 01:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sen juustovahan oikea nimi pitäisi selvittää, mitään "juustovahaa" kun ei olekaan. Vai? Valiolta olen kuullut väitteen, että kyseeessä olisi parafiinivaha, eli kiinteä parafiini, mutta se on melkein varmasti väärä tieto. Juuston päällä maaöljypohjaista tavaraa? Tieto FWFL:n syntysijoilta kertoo, että punainen juustonkuori mm. merkissä "Laughing Cow" (hah-hah-haaa...) on carnauba-vahaa, jota voidaan käyttää FWFL:ssa lisähöysteenä. Siis uskon sen olevan carnaubaa ja ainakin sitä löytää askartelutukkureilta, koettaa googlettaa suomesta, niin veikkaan että tärppää. Tai sitten se ei ole carnaubaa... Harvoja juustoja muuten enää pakataan vahaan, Valio ei käytä sitä enää ollenkaan. Alox on teollisuusvoiteluainemerkki, ei mikään joku tietty aine sinällään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Repesorsa
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9356
Paikkakunta: Sieltä

LähetäLähetetty: 02.07.2004 02:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jälkikasvut olivat pienempänä jossakin askartelukerhossa ja olivat tehneet siellä tinasta valamalla sellaisia pieniä koruja. Ensin oli muovailtu juustovahasta malli, joka sitten kipsattu. Sitten kun kipsi oli kuivunut, oli vaha saatu pois muotista kuumentamalla sitä. Tämän jälkeen oli valettu tinaa muottiin.
Juustovahaa oli haettu jostakin askartelutarvikkeita myyvästä liikkeestä.
_________________
I'm back!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hemi
Vieras





LähetäLähetetty: 02.07.2004 11:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen ymmärtänyt tämän elintarvike/juustonkuorivaha olevan valkaistua mehiläisvahaa joka on pehmitetty carnabavahalla. Suhde taitaa olla jonkinasteinen teollisuus-salaisuus. Pointtihan tämän käytöllä on saada kivikova mehiläisvaha käsiteltävään muotoon, mehiläisvavan ominaisuuksien juuri muuttumatta. Ei siis muuta. Luotivahassa kun pitää varoa erilaisia rasvoja,on kuorivaha aika optimaalinen pehmennin(läpimenokitkaa ei pyritä missään tapauksessa enään vähentämään, vaan päinvastoin). Itse kun en aloxia kynnykseni ylitse kanna, mutta varmasti toimii jollakin lailla myös(kun sietää savun ja hajun).
Takaisin alkuun
peter
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 279

LähetäLähetetty: 02.07.2004 18:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei Alox mikään carnauba ole. Sitäkin tullut kokeiltua. Itse asiassa ostin parikymmentä vuotta sitten GAR nimisestä firmasta (USA) purkin ALOX'ia jot tähän tarkoitukseen nimenomaan mainostettiin (50/50 Alox/beewax) kun oli 70/80 luvulla jopa NRA'n mainostama resepti). Totta on että haisee pahalle. Pitää vielä tutkia kun olisi vähän aikaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Luotien valaminen ja valmistus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com