OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Lintujen suolistus?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 04.06.2006 12:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anteeksi hölmöyteni!Kun joskus 30v taaksepäin olin lihakaupassa töissä,niin liikkeen omistaja kertoi minulle,että lihaa EI koskaan pestä senvuoksi,että se peseminen saa aikaan mädäntymisen alun ja lihan oma bakteerikanta hidastaa jossain määrin sen prosessin alkamista. Wink
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 04.06.2006 13:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tiedon puute ei koskaan ole hölmöyttä. Hölmöyttä on paremman tiedon saamisen jälkeen jatkaa uskomista vanhaan tietoon minun mielestäni. No mutta tälläistä vaan tähän riiputusasiaan, jotenka nyt sitten tiedetään sekin prosessi edes pintapuolisesti.


Edit:
Tavallaanhan ne lihan omat entsyymit toimivat bakteerien tapaisesti hajottaen siderakenteita lihaksista. Sikäli voi ajatella, että lihassa on omia "bakteereita". Toisaalta entsyymien ja bakteerien toiminta on kuitenkin erilaista ja entsyymit eivät ole eläviä, toisin kuin bakteerit.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kkssu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Hel 2006
Viestejä: 724

LähetäLähetetty: 04.06.2006 15:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pääasia, että liha on muriaa. Aiheutti sen bakteerit tai entsyymit. Sitä tullee tuota uutta tietoa koko ajan, mutta pääpiirteittäin se on nippelitietoutta joka ei aiheuta toimenpiteitä. Kuin pitkään porukka ruukaa lihoja riiputtaa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ArttuPuukko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Tou 2006
Viestejä: 242
Paikkakunta: Keski-suomi

LähetäLähetetty: 04.06.2006 17:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pysytäämpä asiassa!!! Itse suolistan melkeimpä hetimiten linnun saatuani. Muutaman sekunnin homma. Eihän sitä koskaan tiedä milloin sitä passista kotiin lähtee..voi mennä päivä tai yökin niin ei sitten lihojen kanssa tule yllätyksiä.
_________________
Takana on raskas retki metsän siimeksessä,olalla kirves ja riista, polte sydämessä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
VeturiVille66
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tam 2005
Viestejä: 4774
Paikkakunta: Nääsmaa

LähetäLähetetty: 04.06.2006 20:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Cool
_________________
Pumppaaminen on kivaa.
Asuuhan ne ihmiset iglussakin.
Muija on ihan peräänkatottava...


Viimeinen muokkaaja, VeturiVille66 pvm 12.02.2007 00:05, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Boar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Hel 2005
Viestejä: 460
Paikkakunta: ihme pajatso

LähetäLähetetty: 04.06.2006 23:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kykessä, tavissa ja telkässä sama homma ku veturilla, muista lähtee suolet poikkeuksetta heti. Muutenki siinä on usein se hetki aikaa rauhottua ku suolistaa, varsinki ankka ja mettälintujahissa saattaa seuraava tilanne tulla 5 metriä siitä ku edellinen on kyydissä, siinä suolistuksessa on sen verran adrenaliini laskenu et tilanteen pystyy taas ottaa tyynesti... Enkä tietenkää käy 20.8 ja 10.9 kuumana... Twisted Evil Rolling Eyes Mut myös myöhemmin syksyllä sama homma myös, het suolet ulos!
_________________
Jos tyyppi jaksaa tarpeeks metässä mörnöttää,niin aina sieltä vaan joku ärvöke ammuttavaks löytyy..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 05.06.2006 10:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sikäli tiukkaa asiaa, että jos bakteerien aiheuttamaa hajoamista lihassa tapahtuu, se pilaa lihan. Kyse on eri asiasta. Bakteerit eivät mureuta lihaa vaan mädättävät. Niinpä oikea lämpötila on äärimmäisen tärkeä riiputettaessa. Samalla suolistukseen ja lihan käsittelyyn liittyvät asiat on selkiytettävä ja muistettava, etteivät bakteerit lihassa ole koskaan hyvästä. Bakteerit mädättävät lihan, entsyymit mureuttavat.

Lämpimässä bakteerit viihtyvät ja pistävät nopeasti toimeksi. Mätänemistä tapahtuu lämpimässä kelissä nopeasti ja suolistus saattaa vain nopeuttaa mätänemisen alkamista. Mätäneminen EI ole riiputusta.

Itsekin olen kuullut tuon, ettei lintuja kannata suolistaa ainakaan heti. Toisaalta linnun suolistaminen metsää puhtaammassa ympäristössä, esimerkiksi kotona, torjuu jo saaliin mahdollisia bakteereita jossain määrin, verrattuna verisen linnun reppuun laittamiseen.

Muovipussi suolistetun linnun kuljetukseen on nopein tapa mädättää liha ja päivän päätteeksi muovin sisällä ollut lintu voikin olla mätää tavaraa lämpimässä kelissä.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hunter.Man
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Kes 2005
Viestejä: 348
Paikkakunta: Ranua

LähetäLähetetty: 05.06.2006 17:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ehkäpä näin onkin, että lintu mätänee hitaammin suolistamattomana, jos ne suolet ovat ennestään ehjät.

Ainakaan omasta mielestäni eivät suolistossa kiertävät mömmöt ole varmaan kovin hyvästä lihalle, ja yleensähän haulikolla ammuttaessa lintu on enemmän tai vähemmän täynnä hauleja. Joten varsin todennäköistä on, että suoletkin ovat rikkoontuneet.

Itse suolista riistan heti kun se on saatu eräksi, en tiärä onko oikein vai väärin sitten, mutta näin olen tottunut tekemään ja ihan hyvältähän ne saaliseläimet ovat aina maistuneet Wink
_________________
Erankavijat.netin Babo
Riista.fi:n PasiN
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kkssu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Hel 2006
Viestejä: 724

LähetäLähetetty: 05.06.2006 19:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sama homma. Eikä oo ikinä lihoissa ollu ongelmaa. Eikä se liian tarkalle kannata mennä, ku eikö se oo niinki, että nykyaikana on allergiatki lisääntyny roimasti kiristetyn hygieenian takia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kahka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2004
Viestejä: 433
Paikkakunta: 800km edellisestä pohjoiseen

LähetäLähetetty: 06.06.2006 11:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Suolistamisen nopeus riippuu mielestäni paljonkin siitä, onko suolet rikki ja toisaalta mitä lintu on syönyt (tiedä sitten miksi, mutta mereltä ammutun haapanan !&%¤# haisee aivan uskomattoman pahalta ja siitä jää makua lihaankin.) ja siitä, mitä linnusta aikoo ottaa talteen. Itse olen tavannut suolistaa linnut jahtitapahtuman päätteeksi ja jos lintua on tarkoitus riiputella, niin olen pyrkinyt kaapimaan mahdollisen suolen sisällön mahdollisimman tarkkaan pois esimerkiksi paperilla. Ei se välttämättä makua haittaa, mutta minusta on ikävä syödä lintua, minkä vatsan kohdan lihat ovat sisäpuolelta aivan ruskeita ja niissä on jännä haju raakana...
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veikka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 882
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 06.06.2006 11:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

entäpä suolistuskoukulla pyöräytys? luulisi että linnusta lähtee tällä konstilla suolet pihalle, ja lintuun jää niin piene reikä että ainakin kärpäshaitat pienenevät? sitten kotona rapsuttelisi keuhkot ym pois. Ajattelin kokeilla tuota koukutusta tulevana kautena.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jocke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tou 2006
Viestejä: 142
Paikkakunta: Uusimaa

LähetäLähetetty: 06.06.2006 12:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä en suolista koskaan lintuja heti, paitsi jos on kuula osunut huonosti ja suolet on rikki, enkä ole koskaan törmännyt makuhaittoihin, pahaan hajuun tms. Annan lintujen riippua seuraavaan päivään viileässä (kellarissa) tai myöhemmin syksyllä ulkona ja sitten laitan ne syömäkuntoon.
Mutta kaikilla on omat tapansa ja kaikki tehköön niinkuin parhaakseen näkee!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Punajalaka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2006
Viestejä: 3187
Paikkakunta: :)

LähetäLähetetty: 06.06.2006 21:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite suolistan sorsat aina samantien kun saan sen käsiini, se on kätevä tehä kotukseen palatessa siinä jää saljastuskin vähemmäksi, lisäksi suolistus on miellyttävintä tehdä kun lintu on lämmin. Suolistuksen jälkeen huuhtelen linnun huolellisesti lähinnä kahdesta syysrä, eli siksi, että lintu jäähtyy nopeasti ja, että linnusta ei valu niin paljoa tumaaverta housuille. Hanskoja en suolistuksessa aijo käyttää tulevaisuudessakaan.
_________________
No ehä minä, mutta muut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Paavo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Hei 2004
Viestejä: 2855

LähetäLähetetty: 07.06.2006 15:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ennen vanhaan, silloin kuin kylmäsäilytys vehkeistä ei ollut tietoakaan, ei lintuja koskaan suolittu. Riiputuksen jälkeen samalla kun laitettiin patavalmiiksi suolittiin. Jäniksistä kyllä otettiin suolet heti pois.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Puuhapete
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Kes 2004
Viestejä: 4974
Paikkakunta: Salon emäseurakunta

LähetäLähetetty: 07.06.2006 15:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja taisivatpa fransmannit riiputtaa näitä saalislintujaan kaulasta niin kauan että kaula katkesi luonnostaan veitsellä siihen kajoamatta.
Mahtoi se liha olla mureaa?
_________________
Tänään on se huominen, josta olit huolissasi eilen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 2 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com