Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Metsästäjä.. Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 27.05.2006 13:39 Viestin aihe: Teeren pillitys |
|
|
asiani koskee teeren pillitystä ja haluaisin tietää miten siihen teeri pilliin pitäisi suhautella?
Tein uuden topicin koska en löytänyt vastaavaa topicia tai sitten en käyttänyt oikeaa muotoa etsiessäni. _________________ MetSäStäjä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
deadline Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 27.05.2006 15:29 Viestin aihe: |
|
|
Noo... jonkinlainen pöhäytys siihen pilliin harvakseltaan. Jopa 10 minuutin välit on ihan sopivat. Millanen... Kannattaa kuulostella oikeita lintuja ja sitten koittaa matkia niitä.
Itse, ja tiedän että aika moni muukin, on huomannut teeripillin turhaksi kapineeksi. Suulla suhauttamalla saa saman vaikutuksen aikaseksi. _________________ "Hän oli mahtava metsämies Herran edessä" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jääkäri Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Hei 2005 Viestejä: 611 Paikkakunta: nurmo/seinäjoki
|
Lähetetty: 27.05.2006 19:33 Viestin aihe: |
|
|
Suhauttelusta on apua kuvilla metsästettäessä mutta ilman kuviakin pärjää. Monesti olen saanut ohi lentävän teeren kaartamaan kuville suhauttamalla. Kannattaa tosiaan kuunnella kuinka teeret suhisee ja sittren matkia niitä.
Suulla saa voimakkaamman äänen kuin teeripillillä.
Kavereiden kanssa ollaan joskus passissa hieman erillään toisista ja suhautellaan vuorotellen, syntyy vaikutus teeriparvesta. Ja vielä kaaveet passimiesten väliin.
Parina viime syksynä on teerijahdit jääneet väliin mutta hienoa hommaahan se on. _________________ laitetaan kaikki punaselle |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Metsästäjä.. Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.05.2006 10:23 Viestin aihe: |
|
|
tiedän miten teeri "suhauttelee" mutta en saa sitä oikeaa "säveltä" _________________ MetSäStäjä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
guassimo Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.05.2006 13:21 Viestin aihe: |
|
|
pillistä ei saa ihan samanlaista ääntä kuin teeri oikeasti ääntää, mutta hyvinhän nuo tottelevat pilliäkin. Vaikea selittää miten pillin ääni eroaa oikeasta teerestä, mutta siitä ei saa jotenkin niin terävää ja ihan niin korkeaa ääntä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MtJ Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.05.2006 13:25 Viestin aihe: |
|
|
Jossakin oli neuvo, että se menee suulla "TSIUHUIIIIU".
Enemmän kuin täsmälleen oikea sävel, on paikalla tekemistä teeren pillityksen kanssa. Jos ei paikalla ole kuulemassa soivaa kukkopoikaa, niin jää hyvä konsertti ilman vaikutusta.
Itse olen teeriä pillille saanut, ensimmäisen "pilliteerin" ammuin mökin katon yläpuolelta kun kuuntelin aamusumussa, että jopas siinä muutama teeri suhisee lähikoivikossa kovan tuntuisesti. Vetelin viilot kiinni, kerran suhautin ja yli lensi. Toisella piipulla tippua mötkähti mökin taakse peltoon. Nuori kukkopoika, erehtyi raukka luulemaan joksikin vähemmän kovaksi teereksi kait, kun vedin niin nuotin vierestä sen suhautuksen.
Toinen pilliteeri tuli ihan sattumalta luodikolla, suhautin erään aukkohakkuun laidassa ja eikös vaan kukko tuli keskelle aukkoa kuivaseen istumaan. 3 laakia jouduin ampumaan .222lla kun matkaa oli niin pirusti, etten osannut enää ennakoita laittaa kohdalleen. Vaan kyllä retkuna alas tuli, loppujen lopuksi kun aikansa jalkoihinsa katseli.
Pari muuta teeriä olen saanut aikanaan eräästä niemen kärjestä Päijänteellä, jo yli vuosikymmen sitten (90-luvun alkuvuosina). Siellä oli kovat suhinat syysaamuisin ja sinne kun meni istumaan, niin melkein joka reissulla pääsi teeripaistin makuun. Yksi tai kaksi kukkopoikaa sieltä tiputettiin joka syksy, sama pulina jatkui kuitenkin niin kauan, kunnes koko niemi vedettiin motolla matalaksi. Lienee jo uusi teerisukupolvi siinäkin taimikossa kasvamassa. _________________ Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hylsysoppa Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.05.2006 09:40 Viestin aihe: |
|
|
Teeripilli on markkinakotkotuksia. Ääni ei vastaa teertä olleskaan ja ääni kuuluu todella vaatimattoman matkan päähän. Tietenkin pilli on hyvä jos itse ei osaa suullansa suhista. Itse olen huomannut suhinan kaaveita tehokkaammaksi. Monesti on teeret ohi lentäneet hollin ulkopuolelta mutta, suhinan saattelemina ovat kaartaneet ylitse ja naks poks ja pataan. Kaaveet, suhina ja oikeapaikka niin johan on lystiäjahtia. Voi rauhassa valita linnun minkä ampuu eikä tule muuten haavakoita. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
deadline Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.05.2006 09:50 Viestin aihe: |
|
|
Niin, lisätään sen verran, että on mullakin teerenkuvatus olemassa, mutta en oo sitä oikeastaan lainkaan käyttäny. Jos on oikeassa paikassa niin pelkkä suhauttelukin kyllä piisaa. Ja jos nyt jää teeri tulemattakin passiin niin ihan sama, kunhan on saanu passissa istuskella. _________________ "Hän oli mahtava metsämies Herran edessä" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pkivela Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.05.2006 10:26 Viestin aihe: |
|
|
Pitää pillin päätä nyrkin sisällä, puhaltaa samalla avaten nyrkin ja taas kiinni. _________________ joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Erkka_sa Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Jou 2005 Viestejä: 154 Paikkakunta: Karpaasi pohojanmaalta
|
Lähetetty: 29.05.2006 11:00 Viestin aihe: |
|
|
Puhalla pillillä välillä pitempää ja välillä lyhyempää sarjaa. Vaihtele niiten voimakkuutta ja nopeutta.. ei osaa oikeen kertoa tässä miten siihen pitää puhaltaa.. mutta itellä ainakin on toiminut oma puhallus tekniikka kohtalaisen hyvin.. tai oma ja oma mut opittu juttu seki. _________________ Oha se hommaa.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
maalari Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.05.2006 20:51 Viestin aihe: |
|
|
Itse suosin myös tuota käden käyttöä apuna, varsin soinnikas ääni tulee kun yhdistelee nyrkkiä ja puhallus voimaa...
Ja voisinpa arvailla pillin äänen kuuluvan aivan riitävän kauas.. tuskinpa se teerikään puhaltelee 150db kurkustaan |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MtJ Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.05.2006 22:16 Viestin aihe: |
|
|
Niin tuosta meikäläisen kirjoituksesta taisi saada kuvan, että käytän pilliä. Eli en käytä pilliä vaan suhautan ja olen suhautellut suupelillä. Silläpä pistinkin, että nuotin vierestä varmaan menee. Ei ole sukuni laululahjoilla ja nuottikorvalla itseäni siunattu. Ne on eri pelit, joilla MtJ soittelee _________________ Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Esaah Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.05.2006 16:54 Viestin aihe: |
|
|
On se pillikin ihan toimiva vekotin... Joitakin tullut hollille ja joskus lykästänyt osumallakin... Siitä suhauttelusta on olemassa netissäkin mallia, että kokeileppa vaikka tätä. Sieltä sitten menet siitä valikosta kohtaan teeri ja samalla kun kuuntelet voit katella tosi upeita kuvia! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MiPaNeN Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 30.05.2006 18:36 Viestin aihe: |
|
|
Omien kokemuksien mukaan pilliin haksaahtaa useammmin kanahaukka kuin teeri. |
|
Takaisin alkuun |