OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Työttömyys ja kansantalous---
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 11, 12, 13  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Hirvikoiramies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2005
Viestejä: 2177

LähetäLähetetty: 25.02.2006 10:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Puuhapete kirjoitti:
Tästä ansiotasosta vielä hiukan. Taannoin kun sähkönhintaa oltiin hilaamassa ylöspäin, hintaa vertailtiin aina keskieuroopan sähkönhintoihin. Tätä tehtiin aina siihen asti kunnes joku sanoa väläytti, että eihän Suomen palkatkaan ole keskieuroopan tasolla.
Kuinka sitten vertailua voidaan tehdä jos lähtökohdat eivät ole samat?

Suomessa on todella erikoista keskustelua palkanmaksajan puolelta kun halutaan olla eurooppalaisia kaikilta muilta osin muttei palkan osalta.
Suomessa sosiaaliturva on espanjan ja jonkun toisen "kehitysmaan" tasolla virallisestikkin.
Sehän on selvä ettei kaikki voi saada yhtä hyvää palkaa mutta kunpa jokainen saisi edes sellaista palkkaa/sosiaaliturvaa ettei tarvitse leipäjonoissa ja köyhyydessä elää.
_________________
Terroristien kanssa EI neuvotella!!

Viestieni sisältö on vain tämän foorumin käyttöön.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13186

LähetäLähetetty: 25.02.2006 15:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Työnantajan perusuhkaus on että "Voithan sinä lähteä sinne K-Eurooppaan kultaa vuolemaan jos siellä niin hyvin on asiat. Meidän tehdaskin siirretään Bulgariaan ja jos tulet mukaan niin saat saman liksan 150 Euroa/kk kuin muutkin siellä. Oliko kysyttävää ?".

Tottapuhuen sähkönhinnan vertailu on siinä mielessä relevanttia että esim. Fortum voi päättää myykö se tuottamansa sähkön Suomeen tai esim. Tanskaan. He myyvät sen sinne mistä saa parhaan hinnan. Saksaan asti ei vielä oikein pysty myymään kun siirtokapasiteettiä ei ole tarpeeksi.

Suomessa henkilöautot maksaa muistaakseni 26% enemmän kuin EUssa keskimäärin. Kun huomioidaan meidän matalat nettotulot niin autot maksaa meillä yli 2X enemmän kuin esim. Saksassa. Syynä meidän OMA autoverotus. Saamme syyttää tästäkin luksuksesta vain itseämme.

Ylipäätään valtiot, kansat ja yksilöt joutuvat aika monesta ongelmastaan syyttämään tasan itseään. Ei Ruotsi tai USA pakota Suomea himoverottamaan työtä vaan me on itse keksitty sekin tapa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Puuhapete
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Kes 2004
Viestejä: 4974
Paikkakunta: Salon emäseurakunta

LähetäLähetetty: 25.02.2006 19:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Muun muassa taannoin määrätty ajoneuvoverokin piti olla vain tilapäinen vero, mutta pysyväksi taisi jäädä tämäkin herkku.
Polttoainevero puolestaan ainakin diesel-autoilla saisi olla laskettuna suoraan polttoaineen hintaan, ne jotka ajavat paljon saisivat myös maksaa lystistään.
Edellisestä varmaankin joku ammattiautoilija vetää herneen nenäänsä.
_________________
Tänään on se huominen, josta olit huolissasi eilen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hirvikoiramies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2005
Viestejä: 2177

LähetäLähetetty: 25.02.2006 20:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Puuhapete kirjoitti:
Muun muassa taannoin määrätty ajoneuvoverokin piti olla vain tilapäinen vero, mutta pysyväksi taisi jäädä tämäkin herkku.
Polttoainevero puolestaan ainakin diesel-autoilla saisi olla laskettuna suoraan polttoaineen hintaan, ne jotka ajavat paljon saisivat myös maksaa lystistään.
Edellisestä varmaankin joku ammattiautoilija vetää herneen nenäänsä.

Turha ammatti autoilijoiden on hernettä nenään vetää koska voihan heille myöntää jonkun verohelpotuksen.

Minä hieman ihmettelen kun suomessa on kova verotus ja silti verorahat ei riitä mihinkään(politiikkojen mukaan)
Toisaalta yksi täysin turha rahareikä löytyy puoluetuesta jota jaetaan monia miljoonia,tuonkin rahan voisi käytttää uusien pienyritysten tukemiseen.
Suuri epäkohta on myös nokian saama yritystuki minkä suuruutta ei edes anneta julkisuuteen.

Tässä olisi vielä vortexille linkki tutkijan selvitys köyhyyteen

http://www.yle.fi/uutiset/24h/id28793.html
_________________
Terroristien kanssa EI neuvotella!!

Viestieni sisältö on vain tämän foorumin käyttöön.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Puuhapete
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Kes 2004
Viestejä: 4974
Paikkakunta: Salon emäseurakunta

LähetäLähetetty: 25.02.2006 22:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jo vain puoluetuki pois, jos puolue ei omin toimin pärjää se lakkautettakoon.
Samoin voi menetellä pankkituenkin kanssa.
_________________
Tänään on se huominen, josta olit huolissasi eilen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 27.02.2006 11:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Solifer kirjoitti:
Eli liittyy siten että aivan aikuisten oikeasti turvahenkilöstön palkkaus ei ole mikään McDonalds -juttu vaikka niin koitat esittää. Otetaan nyt vaikka Loviisan ydinvoimala. Toivon todellakin että siellä olevan turvahenkilöstön a) koulutus on hyvää ja b) palkka sellainen että hommat tulee myös hoidettua. Se on toki selvää että 18v. kaupan turvamies on siellä kaupan ovella enemmän näön vuoksi kuin mitään Heat-elokuvan tyyppistä ryöstöä estämässä.

Nimenomaan näistä kaupoissa ja metroasemilla palloilevista vartijoista tässä keskustelussa lienee ollut kyse? Jos puhutaan nettopalkan tasosta, joka on alle 1000 euroa, niin en oikein muuta osannut edes olettaa.

Solifer kirjoitti:
Nyt taidetaan puhua sairaanhoitajahenkilöistä joiden siipan tai muiden takaajien tulot on +100 t€/v.

Ei puhuta.

Solifer kirjoitti:
Pankista saa vaikka miljardin lainaa kun on takaukset kunnossa. Asunto käy ehkä 70% takaukseksi.

Asunto on 80 % takauksesta, jolloin esimerkki tapauksessa ollut 90 000 euron lainasta jää taattavaksi vielä 18 000 euroa. Sellaisen takauksen saaminen ei pitäisi olla kovin vaikeaa.

Solifer kirjoitti:
Vanhempasi tai miljonääri-isoäitisi ei tietenkään ollut takaajana.

Tottakai vanhempani oli takaajina. Opiskelijana ei vielä ollut kovin suurta omaisuutta kertynyt. Onko se jotenkin väärin käyttää sitä mahdollisuutta? Miljonääri-isoäitiä minulle ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan. 700 000 markan lainasta vanhempani takasivat 150 000 markan osuuden, johon kävi mainiosti heidän omistama talo. Tämän jälkeen en sitten takaajia ole enää tarvinnutkaan.

Solifer kirjoitti:
Kyllähän lainaa toki voi saada. Sen takaisinmaksu on vain helposti ongelma jos työsuhteet on koko ajan katkolla. Voi nimittäin käydä niinkin että vaikka töitä on miten paljon tahansa tarjolla niin fysiikka sanoo stopin. Sitten loppui lainamaksu siihen.

Eikös se ole niin, että se menojen määrä ja elämisen taso pitää suhteuttaa tuloihin.

Solifer kirjoitti:
Tuolla liksalla kuitenkin elää jos kerta sairaanhoitajan palkallakin voi ottaa 180000 Euron asuntolainan.

Toistan toistamiseen, kyse on 90 000 euron lainasta.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pykälämaakari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Hel 2005
Viestejä: 173
Paikkakunta: Uusimaa

LähetäLähetetty: 27.02.2006 12:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Soliferille: Valtion kesätyöaika "hävisi" noin 15 vuotta sitten. Silloin kun se vielä oli, sitä perusteltiin valtion yksityistä sektoria huonommalla palkkatasolla. Hiukkasen viduddaa heitot valtion nakkisuojista ynnä muusta vähättelystä.

Olen itse valtion virkamies ja töissä ministeriössä. Itse asiassa olen ollut valtion palveluksessa 10 vuotta. Yllätys yllätys, olen myös juristi. Liksaa saan noin 3400 euroa kuussa. Palkkaa vastaan teen yli 9 tuntisia työpäiviä. Välillä työpäivät venyvät selvästi pidemmiksi ja joskus joudun tekemään töitä viikonloput läpi. Hommia on enemmän kuin pystyy tekemään ja ne ovat aikuisten oikeasti vaativia. Suoritusvaikeutta nostaa asioiden poliittinen aspekti. Ei riitä, että asiat valmistellaan niin, että ne ovat oikein, niiden pitää monesti olla myös poliittisesti oikein. Kollegoitani on lähtenyt "kevyempiin hommiin" burn outin vuoksi.

Saan opiskeluaikaisiin juristikavereihini verrattuna selvästi huonointa liksaa. Vastuuta hommissani on kuitenkin enemmän kuin ikäiselläni yksityisen puolen juristilla keskimäärin. Itselläni pelkän liksan lisäksi vaakakupissa painavat mielekkäät työtehtävät ja virkaan kuuluva tosiasiallinen vaikutusvalta. Pysyn leivässä, kun vaimo on asiantuntijahommissa yksityisellä sektorilla. Hän saa bruttoliksaa puolitoistatonnia enemmän kuussa. Työpäivät hänellä ovat kuitenkin minua lyhyempiä eivätkä hommat ole yhtä vaativia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Puuhapete
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Kes 2004
Viestejä: 4974
Paikkakunta: Salon emäseurakunta

LähetäLähetetty: 27.02.2006 13:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja jos sinä Pykälämaakari ole saanut tuon virkasi ennen vuotta 1994 olet jo pitkälomalainen, unohdit tai halusit sen unohtaa mainita. Yhtäjaksoisen valtion palveluksen kestettyä 15 vuotta olet saanut ns pitkälomalaisen edun, voit olla lomalla noin 1,5 kk / vuosi.
Siippasi puolestaan on tyytyminen lyhempään lomaan.
Ja toden näköisesti saat palkan myös loma-ajaltasi, kaikilla tätä etua ei ole.
_________________
Tänään on se huominen, josta olit huolissasi eilen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hirvikoiramies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2005
Viestejä: 2177

LähetäLähetetty: 27.02.2006 15:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pykälämaakari kirjoitti:
Olen itse valtion virkamies ja töissä ministeriössä. Itse asiassa olen ollut valtion palveluksessa 10 vuotta.


Teeppä kuule palvelus koiramiehelle ja laita muiden ministeriön lakiehdotusten joukkoon paperi jossa pidennetään hirvikoirienkoulutus aika helmikuun loppuun mikä muillakin koirilla on. Very Happy
_________________
Terroristien kanssa EI neuvotella!!

Viestieni sisältö on vain tämän foorumin käyttöön.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13186

LähetäLähetetty: 27.02.2006 19:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

: Asunto on 80 % takauksesta, jolloin esimerkki tapauksessa ollut 90 000 euron lainasta jää taattavaksi vielä 18 000 euroa. Sellaisen takauksen saaminen ei pitäisi olla kovin vaikeaa.

Paitsi että Suomessa käytännössä ei saa takausta 18000 Eurolle vaan takaaja joutuu takaamaan koko summan. Eli se joka luulee taanneensa vain 18000 Euron lainan voi karvaasti vielä pettyä. Niin kävi viimeksi 1991 ja uudestaan 2000. Pankkia ei paljon kiinnosta "mä luulin että mä takaan vain osan lainasta". Ja sen 180000 kokonaislainaan tarvitaan sitten vielä se toinenkin takaaja.

Ensiasuntoon tosin voi saada valtion lainatakauksen muistaakseni 20% lainan osalta.

Eli kyllähän lainaa saa jos saa 180000 Euron takaukset kasaan niin kuin mainitsin. Miljardinkin saa lainaa kun saa vaan takaukset kuntoon.

: 700 000 markan lainasta vanhempani takasivat 150 000 markan osuuden, johon kävi mainiosti heidän omistama talo. Tämän jälkeen en sitten takaajia ole enää tarvinnutkaan.

Kannattaa sitten samantien tarkistaa että heidän takausvastuu myös aikuisten oikeasti on max. 150000 markkaa eikä 700000 markkaa. Suomessa ei ole yksi eikä kaksi takaaja jotka ovat luulleet jotain ja pankki on vienyt heiltä laillisesti asunnot ja autot kun luulo ei ollutkaan faktaa ja varsinainen velallinen ei ole pystynyt maksamaan mitään.

: Eikös se ole niin, että se menojen määrä ja elämisen taso pitää suhteuttaa tuloihin.

On. Siksi sairaanhoitaja ei voi ottaa 180000 Euron lainaa vaikka saisi takaajatkin. Sinä olet tässä vähän muuta koittanut esittää. Käytännössä sairaanhoitaja ei pysty ottamaan edes 90000 euron lainaa koska vakuudet ja tulot ei riitä. On toki niitä sairaanhoitajia jotka ovat laskeneet että varaa on jos juo korkeintaan joka kolmas viikko kahvilassa kahvin ja ei sairasta koskaan mitään ja ompelee omat vaatteet.

Itse olen ottanut sen linjan että minä en tarvitse henkilötakaajia enkä takaa muiden lainoja. Selvempää silleen eikä mene sukulais- ja ystävyyssuhteet kuralle kun jollain tulee vastoinkäymisiä jolloin niitä turvaverkkoja juuri tarvitsisi.


Viimeinen muokkaaja, Solifer pvm 28.02.2006 12:32, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13186

LähetäLähetetty: 27.02.2006 19:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

: Hiukkasen viduddaa heitot valtion nakkisuojista ynnä muusta vähättelystä.

Millois teillä oli viimeksi YT-neuvottelut aiheena 35% henkilöstön irtisanominen tuotannollisista ja taloudellisista syistä ? Yksityisellä sektorilla tätä herkkua on jaossa kohtuullisen paljon jopa Nokialla puhumattakaan firmoista joilla menee oikeasti huonosti.

: Suoritusvaikeutta nostaa asioiden poliittinen aspekti. Ei riitä, että asiat valmistellaan niin, että ne ovat oikein, niiden pitää monesti olla myös poliittisesti oikein.

Tuo on yksi syy miksi en voi kuvitella työskenteleväni julkisella sektorilla. Tulisi lähtö kuitenkin aika pian kun joutuisi totemaan puoluekirjaosastolle minne ne voivat epärelistiset toiveensa tunkea.

: Kollegoitani on lähtenyt "kevyempiin hommiin" burn outin vuoksi.

Onpa sitäkin nähty että yksityiseltä sekotrilta hakeudutaan turvatummalle julkiselle sektorille senkin uhalla että palkka laskee.

: Saan opiskeluaikaisiin juristikavereihini verrattuna selvästi huonointa liksaa. Vastuuta hommissani on kuitenkin enemmän kuin ikäiselläni yksityisen puolen juristilla keskimäärin. Itselläni pelkän liksan lisäksi vaakakupissa painavat mielekkäät työtehtävät ja virkaan kuuluva tosiasiallinen vaikutusvalta.

Eli oikeastaan janoat valtaa ja saat sitä. Hintana huonompi palkka. Smile

: Pysyn leivässä, kun vaimo on asiantuntijahommissa yksityisellä sektorilla. Hän saa bruttoliksaa puolitoistatonnia enemmän kuussa. Työpäivät hänellä ovat kuitenkin minua lyhyempiä eivätkä hommat ole yhtä vaativia.

Nakkisuojia on muuallakin kuin julkisella sektorilla. Yksityisellä sektorilla valitettavasti niillä on ajan kanssa taipumus kadota myös.

No kyllä 8,4 t€/kk kokonaisliksoilla pitäisi jo leivän syrjässä pysyä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 28.02.2006 10:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Solifer kirjoitti:
Kannattaa sitten samantien tarkistaa että heidän takausvastuu myös aikuisten oikeasti on max. 150000 markkaa eikä 700000 markkaa. Suomessa ei ole yksi eikä kaksi takaaja jotka ovat luulleet jotain ja pankki on vienyt heiltä laillisesti asunnot ja autot kun luulo ei ollutkaan faktaa ja varsinainen velallinen ei ole pystynyt takaamaan mitään.

Luuletko, että ei ole tarkistettu!!??

Solifer kirjoitti:
Käytännössä sairaanhoitaja ei pysty ottamaan edes 90000 euron lainaa koska vakuudet ja tulot ei riitä.

Nyt täytyy sanoa, että sinä et tiedä yhtään, mistä sinä tällä hetkellä puhut!! Luuletko, että pääkaupunkiseudulla kaikki sairaanhoitajat asuvat vuokralla loppuikänsä!? Eivät asu! Ja yksinäinen sairaanhoitaja saa lainaa reippaasti yli 100 000 euroa. Minulla on kaksi sairaanhoitajatuttua, joista molemmilla on yli 100 000 euron asuntolaina ja molemmat asuvat yksin.
Oikein suututtaa henkilö, joka suoltaa mutua, minkä kerkeää asiasta yhtään mitään näköjään tietämättä!

Solifer kirjoitti:
Itse olen ottanut sen linjan että minä en tarvitse henkilötakaajia enkä takaa muiden lainoja. Selvempää silleen eikä mene sukulais- ja ystävyyssuhteet kuralle kun jollain tulee vastoinkäymisiä jolloin niitä turvaverkkoja juuri tarvitsisi.

Se mukava linja varsinkin jälkikasvuasi ajatellen. Voihan sitä toisaalta vuokrallakin asua...
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hatari
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 29 Jou 2004
Viestejä: 105

LähetäLähetetty: 28.02.2006 11:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä minunkin käsittääkseni sairaanhoitaja tai vastaava tässä keskustelussa keskituloiseksi luokiteltava pystyy kohtuullisen ensiasunnon itselleen hankkimaan yksinäänkin nimenomaan valtiontakauksen ja asunnon vakuusarvon avulla ja tulotkin riittävät pankille. Jopa Helsingistä. Ei ehkä jostain Eiran jugend-linnasta mutta ihan normaalista lähiöstä kuitenkin.

Ja ei se kuukausittainen rasitus pitkillä takaisinmaksuajoilla niin kohtuuttomaksi nouse. Pitkien lainojen joskus kauhisteltu kokonaiskorko on osittain elämänfilosofinen kysymys jossa vaakakupissa ja vaihtoehtoiskustannuksena on mm. vuokra, elämänlaatu yms.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13186

LähetäLähetetty: 28.02.2006 12:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Solifer kirjoitti:
Kannattaa sitten samantien tarkistaa että heidän takausvastuu myös aikuisten oikeasti on max. 150000 markkaa eikä 700000 markkaa. .

: Luuletko, että ei ole tarkistettu!!??

No jos asiat on kunnossa niin hyvä.

: Luuletko, että pääkaupunkiseudulla kaikki sairaanhoitajat asuvat vuokralla loppuikänsä!? Eivät asu!

Suurin osa asuu kunnes muuttaa yhteen jonkun kanssa jonka tulot mahdollistaa jonkinmoisen lainanoton. Lisäksi heitä on muuttanut viime vuosina laumoittain Norjaan ja Isoon-Britanniaan. Syynä mm. Suomen surkeat palkat ja surkeat työnantajien käytännöt työsuhteissa.

: Ja yksinäinen sairaanhoitaja saa lainaa reippaasti yli 100 000 euroa.

Kerro mistä pankista niin siirrän talletukset sellaiseen pankkiin joissa vielä osataan laskea pluskertojako- ja miinuslaskua.

: Minulla on kaksi sairaanhoitajatuttua, joista molemmilla on yli 100 000 euron asuntolaina ja molemmat asuvat yksin.

Kuulostaa aika epäterveeltä lainanotolta. 100000 Euroa on aika paljon rahaa kun pelkästään korkoihin menee pienituloisella sairaanhoitajalla jo kahden kuukauden nettopalkka. Ei paljon tarvitse korkojen nousta niin heillä on "hauskaa". Varsinkin kun asuntojen hinnat tulee sitten siinä kohtaa alas samaisen korkotekijän vuoksi. Siinä kohtaa ajattelin muuten ostaa ensimmäisen sijoitusasuntoni josta tullee opiskelijakämppä kun muksut kasvaa.

: Oikein suututtaa henkilö, joka suoltaa mutua, minkä kerkeää asiasta yhtään mitään näköjään tietämättä!

Oikeastaan minulle alkaa nyt selviämään mistä asuntokupla tällä kertaa johtuu. Taitaapi kyse olla 1991 toisinnosta. Jengi ottaa enemmän velkaa kuin todellisuudessa pystyy hoitamaan ja pankit urpoina jakelee rahaa ja hakee markkinaosuuksia. Suomessa tätä on pelattu jo kaksi kierrosta. Milloinkohan ihmiset oppivat ?

Solifer kirjoitti:
Itse olen ottanut sen linjan että minä en tarvitse henkilötakaajia enkä takaa muiden lainoja. Selvempää silleen eikä mene sukulais- ja ystävyyssuhteet kuralle kun jollain tulee vastoinkäymisiä jolloin niitä turvaverkkoja juuri tarvitsisi.


: Se mukava linja varsinkin jälkikasvuasi ajatellen. Voihan sitä toisaalta vuokrallakin asua...[/quote]

Ajattelin antaa vanhempieni perinnöt mennä suoraan lapsille. Voivat sitten ostaa isomman asunnon kuin vanhempansa jos se opiskelijaboksi ei kelpaa. Tosin jos ovat fiksuja niin lähtevät maailmalle tienaamaan pois päältä pellemaasta jossa on 16 henkeä neliökilometrillä ja silti asunnot maksaa saman kuin jossain Pariisin keskustassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 28.02.2006 13:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Solifer kirjoitti:
Suurin osa asuu kunnes muuttaa yhteen jonkun kanssa jonka tulot mahdollistaa jonkinmoisen lainanoton. Lisäksi heitä on muuttanut viime vuosina laumoittain Norjaan ja Isoon-Britanniaan. Syynä mm. Suomen surkeat palkat ja surkeat työnantajien käytännöt työsuhteissa.

Vai niin...Mistäs sinä olet nämä tietosi saanut. Vai että laumoittain Norjaan ja Iso-Britanniaan. Ei nyt aivan. Palkathan näissä maissa on huomattavasti korkeammat kuin Suomessa mutta niin ovat myös elinkustannukset.

Solifer kirjoitti:
Kerro mistä pankista niin siirrän talletukset sellaiseen pankkiin joissa vielä osataan laskea pluskertojako- ja miinuslaskua.

Nordea, Sampo, Osuuspankki jne. Mitä niitä nyt Suomessa on.

Solifer kirjoitti:
Kuulostaa aika epäterveeltä lainanotolta. 100000 Euroa on aika paljon rahaa kun pelkästään korkoihin menee pienituloisella sairaanhoitajalla jo kahden kuukauden nettopalkka. Ei paljon tarvitse korkojen nousta niin heillä on "hauskaa". Varsinkin kun asuntojen hinnat tulee sitten siinä kohtaa alas samaisen korkotekijän vuoksi. Siinä kohtaa ajattelin muuten ostaa ensimmäisen sijoitusasuntoni josta tullee opiskelijakämppä kun muksut kasvaa.

Mistäköhän tämäkin tieto taas on peräisin!?
100 000 euroa 25 vuoden laina-ajalla ja 4% epätodennäköisellä korko-odotuksella kuukausittainen lyhennyserä on noin 520 euroa. Jos tästä nopeasti laskee korkojen osuuden on tuo mainitsemasi sairaanhoitajan nettopalkka aika onneton... Sairaanhoitajan perusnettopalkka ilman lisiä on Helsingissä noin 1400-1500 euroa. Siitä lainaan 520 euroa ei ole mahdoton. Jos samainen henkilö asuu vuokralla, on kuukausittaiset asumismenot korkeammat. Lisäksi vuokraan laitettu raha on täysin hukkaan heitettyä.

Tällä hetkellä markkinoiden konsensus on EKP:n ohjauskorosta vuoden lopussa 3.00-3,25 %. Siihen 0,4 % marginaali päälle, niin ollaan vielä reippaasti alle 4 %:n. Vaikka korot nousisivat jopa 5 %:iin, ei lainan takaisinmaksu tuottaisi esimerkkitapauksen sairaanhoitajalle ongelmia.

Asuntojen hintojen nousulla ei ole taas mitään merkitystä tässä tapauksessa. Jos ostetun asunnon hinta laskee, niin laskee myös seuraavana tähtäimessä olevan asunnon hinta. Sitä on aivan turha ajatella asunnossa, joka on ostettu asumista varten. Jos asunto on taas täysin puhtaasti sijoitusasunto, ja sekin ainoastaan osto- ja myyntihinnan spredin mielessä ostettu, on asunnon hintamuutoksilla tosin suuri merkitys. Jos taas asunto on ostettu pitkän ajan tähtäimellä, kuten suurin osa sijoitusasunnoista on, vähenee taas tuon spredin vaikutus. Suurin pääomatulo saadaan vuokratuloista.

Huoletta voidaan olettaa, että osakkeiden arvo kaksinkertaistuu 20 vuoden aikana. 20 vuotta on myös hyvin realistinen sijoitusasunnon maturiteetti. Joitakin ei myydä koskaan. Tällä periodilla ei asuntojen hintojen kausiluonteisella eikä suhdannevaihteluilla ole juuri merkitystä. kuvaaja sahaa edestakaisin mutta koko ajan ylöspäin.

Summa summarum, 100 000 lainaa ottaneella sairaanhoitajalla on "hauskaa" vaikka korot nousisivat vaikka 5 %:iin!
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 11, 12, 13  Seuraava
Sivu 7 Yht. 13

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com