OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Alle 15-vuotiaat
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Hirvikoiramies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2005
Viestejä: 2177

LähetäLähetetty: 11.01.2006 16:01    Viestin aihe: Re: NäIn oN Vastaa lainaamalla viestiä

YoHu kirjoitti:
Meiän porukan armeija sääntö on annettu siksi koska armeijassa harjoitellaan aseen käsittelyä ja käyttöä...

Mika muranenkin oppi käsittelemään rynkkyä armeijassa ja tappoi ihmisiä joten se siitä käsittely taitojen oppimisesta.

Jos aseenkantoluvan saat niin olet silloin kelvollinen merkinammunnan jälkeen hirviä metsästämään.

Onko teillä naisia hirviporukassa? Vai onko tämä tarkoituskin että ei naiset tule porukaan juuri tuon armeija pykälän takia?

muuttakaa äkkiä tuota sääntöä ettei tule ongelmia.
_________________
Terroristien kanssa EI neuvotella!!

Viestieni sisältö on vain tämän foorumin käyttöön.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
YoHu
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 27 Jou 2005
Viestejä: 20
Paikkakunta: Jurva

LähetäLähetetty: 11.01.2006 16:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

meiän porukas ei oo naisia, mutta tämän paikkakunnan muissa porukoissa on tietääkseni naisia... ja mä en voi vaikuttaa siihen porukan sääntöön mitenkään. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
Hirvikoiramies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2005
Viestejä: 2177

LähetäLähetetty: 11.01.2006 18:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

YoHu kirjoitti:
meiän porukas ei oo naisia, mutta tämän paikkakunnan muissa porukoissa on tietääkseni naisia... ja mä en voi vaikuttaa siihen porukan sääntöön mitenkään. Smile

voithan vaikuttaa silllä sitä varten on seuroissa kokoukset missä voi ehdottaa asioita.
Nyt seuraavassa kokouksessa ilmoitat että nykyaikaistetaan sääntöjä ja poistetaan armeijan käymispakko säännöistä ja perusteena käytätät tasavertaisuuta ja tasaarvoa.
_________________
Terroristien kanssa EI neuvotella!!

Viestieni sisältö on vain tämän foorumin käyttöön.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
YoHu
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 27 Jou 2005
Viestejä: 20
Paikkakunta: Jurva

LähetäLähetetty: 11.01.2006 22:59    Viestin aihe: k. Vastaa lainaamalla viestiä

Toi oli kyllä hyvin sanottu, täytyypä ottaa puheeksi+KIITOS NEUVOSTA! Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
Hirvikoiramies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2005
Viestejä: 2177

LähetäLähetetty: 11.01.2006 23:22    Viestin aihe: Re: k. Vastaa lainaamalla viestiä

YoHu kirjoitti:
Toi oli kyllä hyvin sanottu, täytyypä ottaa puheeksi+KIITOS NEUVOSTA! Very Happy

Ole hyvä vaan.
Minun tarkoitukseni on saada enemmän hyväksyntää metsästystä kohtaan ja se on tällä hetkellä naisten rektyrointi metsästykseen mukaan.

Meidän porukassa on jo vuosia ollut naisia ja samalla lailla he siinä nuotion ympärillä turisevat kuin miehetkin.Nuorin ampuja on ollut 15 vuotias eikä hänkään ole ollut holtiton aseen kanssa.

Olen käynyt sotaan ukkoutumista vastaan ja olen muutaman taistelun jo voittanut.
_________________
Terroristien kanssa EI neuvotella!!

Viestieni sisältö on vain tämän foorumin käyttöön.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
YoHu
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 27 Jou 2005
Viestejä: 20
Paikkakunta: Jurva

LähetäLähetetty: 13.01.2006 16:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

on poka!!! eivät päästäny läpi ku sanoovat jokku P-A-S-K-A-T Perustelut... mutta sanoivat että kyllä se tässä vuosien aikana poistuu
Evil or Very Mad
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
Puuhapete
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Kes 2004
Viestejä: 4974
Paikkakunta: Salon emäseurakunta

LähetäLähetetty: 13.01.2006 18:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja sen ajan kulumisen kanssa voi käydä niinkin, että joku nostaa kanteen seuraa vastaan kun esimerkiksi oma poika (15v) ei päässyt porukkaan.
Asiaa ratkotaan leivättömän pöydän ääressä ja lopuksi julistetaan tuomio, poika on otettava pyyntiin mukaan sakon uhalla.
Yleensä seura alkaa tässä vaiheessa miettimään sääntöuudistusta ja armeijasääntö poistuu pääsyvaatimuksena hirviporukkaan.
_________________
Tänään on se huominen, josta olit huolissasi eilen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hirvikoiramies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2005
Viestejä: 2177

LähetäLähetetty: 13.01.2006 19:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Puuhapete kirjoitti:
Ja sen ajan kulumisen kanssa voi käydä niinkin, että joku nostaa kanteen seuraa vastaan kun esimerkiksi oma poika (15v) ei päässyt porukkaan.
Asiaa ratkotaan leivättömän pöydän ääressä ja lopuksi julistetaan tuomio, poika on otettava pyyntiin mukaan sakon uhalla.
Yleensä seura alkaa tässä vaiheessa miettimään sääntöuudistusta ja armeijasääntö poistuu pääsyvaatimuksena hirviporukkaan.

Ikäviähän nämä oikeusjutut ovat mutta joskus ei voi muuta kun ei järkipuhe mene perille.
Minä muinoin kysyin perusteluja miksi ei nuoria armeijan käymättömiä huolita porukkaan, ei tullut muuta kuin tämä peruste että armeijassa opitaan aseenkäsittely mihin minä sanoin että niin minulle ainakin armeijassa opetettiin mihin ihmistä ammutaan eli se siitä aseenkäsittelyn opettelemisesta.
Ikävä kyllä näitä seuroja tuntuu vielä olevan jotka pitävät näitä armeija pykäliä voimassa.
_________________
Terroristien kanssa EI neuvotella!!

Viestieni sisältö on vain tämän foorumin käyttöön.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Puuhapete
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Kes 2004
Viestejä: 4974
Paikkakunta: Salon emäseurakunta

LähetäLähetetty: 13.01.2006 19:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ennakkotapauksia edellisestä on olemassa.
_________________
Tänään on se huominen, josta olit huolissasi eilen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kaataja
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 14 Kes 2004
Viestejä: 69
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 23.01.2006 15:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täysi-ikäisen "valvojan" täytyy olla metsästystilanteessa välittömässä läheisyydessä -eli ampumatilanteessa valvoja voi tarttua aseeseen ja vaikuttaa ampumiseen.

Tämä tarkoittaa siis lain mukaan sitä, että valvojan ja alaikäisen tulee olla samassa passipaikassa aivan vierekkäin jos lain kirjainta noudatetaan pilkulleen.

Omassa seurassani lakia aikoinaan "sovellettiin" sillä tavoin että itse ammuin eka hirveni 12-vuotiaana isän ollessa tornissa ja itse olin tornin juurella -vasan epäonneksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hirvikoiramies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2005
Viestejä: 2177

LähetäLähetetty: 23.01.2006 16:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaataja kirjoitti:
Täysi-ikäisen "valvojan" täytyy olla metsästystilanteessa välittömässä läheisyydessä -eli ampumatilanteessa valvoja voi tarttua aseeseen ja vaikuttaa ampumiseen.

Tämä tarkoittaa siis lain mukaan sitä, että valvojan ja alaikäisen tulee olla samassa passipaikassa aivan vierekkäin jos lain kirjainta noudatetaan pilkulleen.

Omassa seurassani lakia aikoinaan "sovellettiin" sillä tavoin että itse ammuin eka hirveni 12-vuotiaana isän ollessa tornissa ja itse olin tornin juurella -vasan epäonneksi.

Huom.alle 15 vuotiaan läheisyydessä tulee olla täysikäinen henkilö.
15- vuotiaasta eteenpäin voi kyllä itsenäisestikkin osallistua ampujana jahtiin jos aseluvat ja muut luvat on kunnossa.


Minä itse kuitenkin pitäisin 15 vuotta sopivana ikänä hirvijahdin aloittamiseski mutta jotenkin tuntuu että 12 vuotias ei ole tarpeeksi kypsä tuollaiseen touhuun.15 vuotiaana tulee rikosoikeudelliseen vastuuseen omista teoistaan eli vastaa itse laukaisustaan eikä iskä.
Tämä on vain minun mielipide asiasta ja olen valmis muuttamaan sitä jos tulee hyviä perusteluja miksi alle 15 vuotias soveltuisi ampujaksi.

Minä itse aloin kulkemaan isäukon mukana hirvijahdissa noin 10 vanhana ja ampujana vasta sitten kun sain oman aseen 15 vuotiaana(vai olinko 16 vuotias)
En pitänyt tuota aseetonta aikaa turhauttavana vaan se oli hyvää oppiaikaa.
jänisjahdit ja lintujahdit taas ovat eriasia missä minusta voi alle 15 vuotias valvonnan alaisena metsästää.
Seurue jahtiin liittyy kumminkin sen verran paljon vaaratekijöitä mitä ei alle 15 vuotias osaa ottaa huomioon jonka vuoksi hieman karsastan alle 15 vuotiaita ampujina.
_________________
Terroristien kanssa EI neuvotella!!

Viestieni sisältö on vain tämän foorumin käyttöön.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kani
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 16 Jou 2005
Viestejä: 43

LähetäLähetetty: 25.01.2006 19:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä meillä on nuorin hirvenampuja ollut 13v ja tuolloin jo kypsempi ja harkitsevampi kuin moni vuosia jahdissa mukana ollut. Olipa poika vielä kova käymään radalla ja jahtiin tullessaan varmasti yksi porukan varmakätisimmistä.

Kyllä aikuisen tulee olla samassa passissa nuoren kanssa, ei siksi että nuoreen ei luotettaisi tai suurin osa heistä kykenisi yksinäänkin hommaa hoitamaan vähintäänkin yhtä hyvin kuin muutkin, vaan siksi että laki sanoo niin. Vahinkoja sattuu valitettavasti aina ja sellainen voi sattua kenelle tahansa jopa ilman että olisi toimittu huolimattomasti, jos jotain sattuu ja lakia ei ole noudatettu on tällöin muukin seurue tarpeettomasti kusessa.
_________________
näillä mennään ku ei muutakaan ole
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
purkkipeura
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 29 Mar 2005
Viestejä: 82
Paikkakunta: Mynämäki

LähetäLähetetty: 26.01.2006 00:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Välittömäksi valvonnaksi voidaan myös lukea mielestäni se, että valjova on näköetäisyydellä, ja on välittömässä puhemahdollisuudessa alle 15 vuotiaaseen.Vaikka radiopuhelimen avulla (kuten sen hoidimme isäni kanssa kun oli alee 15). Tuo olisi hyvin tulkittu, sillä tällöin pystyy kontrolloimaan MIELESTÄNI ampujaa. Onhan tuo välitöntä valvontaa. Siihen ei ole olemassa yhtä oikeaa tulkintaa, koska asiat voi tulkita yhtä monella tavala, kuin on tulkitsijoita.

Kyllä alle 15 vuotias saa olla minun tulkintani mukaan viereisessä tornissa... Ja kaikkeahan ei tarvitse kertoa! Wink
_________________
If you won't shoot it, I will..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
purkkipeura
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 29 Mar 2005
Viestejä: 82
Paikkakunta: Mynämäki

LähetäLähetetty: 26.01.2006 00:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja muuten.. Meillä on 2 kaksikymppistä ( Cool ) naista porukassa ja ovat nuotiolla aivan samalla lailla kuin vanhat patut... Ja kyllä näiltä naisilta juttua tulee.. Olen aikas hyvissä väleissä kummankin kanssa ja toisen kanssa käyn muutenkin metäl... Wink
_________________
If you won't shoot it, I will..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
YoHu
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 27 Jou 2005
Viestejä: 20
Paikkakunta: Jurva

LähetäLähetetty: 31.01.2006 16:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kaikkien metästjienhän pitäi sada olla kaikkien tasavertaisia..
Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 3 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com