OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirveä ja peuraa. Millä luodilla?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... , 159, 160, 161  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.06.2026 12:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Katselin myös tuon pätkän ja kyllähän se tuttua ja turvallista bladea käytti eli ihan mitä tottunutkin.... Eli patruuna ei vaihtunut yhtään mihinkään.

Kiväärikin käsittääkseni sama tuttu kuin ennenkin....

Ainut oli jostain kummasta saatu aivoitus kohdistaa ase 100m radalla ns. 200m kohdistukselle, ilmeisesti sen totutun 100m sijaan....

Sitten jahtiin ja pieni nykäisy yli vielä alle sataseen kauriiseen, eipä se muuta tartte.

Jos olisi pitänyt ihan keskelle olisi pitänyt vielä pölähtää vaikka hieman yläkäynnissä, kumminki nyt 25cm korkea elukka on.

Mitä tulee tuohon koronottoon vaikka 250m niin ei riitä enää selkälinjaan otto vaan pitää tähdätä jo tyhjälle jos 100m kohdistus normi 308/11.7g

Itse tykkään tehdä asian niin että lataan riittävästi tehokasta pitkänmatkan luotia, Käyn sen ampumassa rauhassa eri matkoille ja merkkaan ylös montako napsua tarvii millekin. Lappu kiikarin läppään ja sitten metsällä riistalaukauksen tullessa mittaan laserilla matkan metrilleen ja pistän korot kuntoon, katson vähän tuulta ja ammun nappilaakin sinne vaikka 250m

Ei tarvi arpoa yhtään mitään.

Mitä tulee videoilla mainittuun herraan niin minulla on käsitys että ei ne hermot ole niin hyvät ja tulivoima korjaa virheet.... Monasti pohtinut että tekee ensin ja miettii sitten vasta mitä tuli tehtyä.....Videoiden perusteella, saatan olla väärässäkin.
GoPro
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.06.2026 12:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No se on sun mielipide eikä siinä, saat miettiä muista miten parhaaks katsot. En käsitä miten se nyt on niin ylitsepääsemätön homma ampua kytiselukat kytispatruunoilla ja ajojahdissa eripatruunalla. Usealla tutulla on näin eikä kukaan koskaan maininnut että olis jotain haastetta. Itellä ei ole koskaan tullu sekoiltua vehkeiden kanssa kun on ennakkoon kaikki jiirissä ja suunniteltua, niinkun minusta pitääkin kun puhe nyt kumminkin ampumsaseista. Jos mä peurapassiin menen ei mulla sielä edes ole kun peurapatruunoita mukana. Onhan se nyt vähän erikoinen tilanne ettet pysty kahta eri patruunalaatua pitämään taloudessas järjestyksessä ilman että vetelet niitä elukkaan ku elukkaan sekasin? 😅
tuhola
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.06.2026 13:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Paljonko muuten ammut kauteen jahtikalustolla radalla?

Siis montako harjoituskertaa tai kisoja ja minkälaisia laukausmääriä.

Kyllä se aika vähälle on jäänyt tässä perhearjessa. Samaten kuin metsästyksetkin. Jos pitää valita, suoritanko villisika kuvausta ja yleistä riistalaskentaa, juoksutanko koiria vai menenkö radalle ampumaan, suoritan villisikahommia tai koiran juoksutusta ja radalla käynti jää.

Ennen ruuhkavuosia ammuin piekkarilla 1000 laakia ehkä kesässä. Yleensä plätkin radan ohiajaessa 50 panoksen rasian 75metriltä. Kiväärillä ammuin enimmillään 250 mutta hintojen noustessa se määrä kyllä pieneni ehkä sataan laakiin. Haulikolla ammuin joka toinen ti ja pe 50-100 laakia. Eli kuukaudessa 100-200 laukausta mettäpöllöä ja 100-200 laakia trappia.

Tasoni oli hirviradalla 75metriltä 4+6 sarjoilla 90-94p, mettäpöllössä 20-22 (välillä toki 24) ja trapissa n 23 keskimäärin ja tässä ennätys 25/25 eli täysi kierros. Nykyään vähemmän ampumisen takia toki alemmat tasot. Kiväärillä taso keskimäärin n 86p ja haulikolla mennään alle 20. Olisko siinä 18 tietämissä taso. Voi tulla huippu kierroksia ja sitten surkeita. Käytännössä 8 vuotta ollut treenaamatta.

Koska olen ampunut aivan hemmetisti nuorempana ja pyssy on ollut käsissä päivittäin 8 vuotiaasta saakka niin pohjat ovat olleet hyvät siihen että jonkunlainen ampumakunto on säilynyt vaikka en mitään lahjoja ammuntaan omaankaan. Pystyn kuitenkin ihan perus suorituksiin jahdissa. Kauriita en ammuskele 250 metriin. Alle 200 metriä saa luvan olla. Ei ole sellaisia paineita
tuhola
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.06.2026 13:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

GoPro kirjoitti:
Onhan se nyt vähän erikoinen tilanne ettet pysty kahta eri patruunalaatua pitämään taloudessas järjestyksessä ilman että vetelet niitä elukkaan ku elukkaan sekasin? 😅

Kahteen eri patruunaan sisältyy hyvin usein eri aseet, eri tähtäinlaitteet, eri lentoradat tai eri kohdistukset jne. Eli sinun ei tarvitse muistaa vaan patruunat vaan kaikki muutkin tekijät.

On huvittavaa muuten että kerrot miten ylivoimainen olet ettet koskaan sekoile jahdissa mutta silti et ymmärrä edes lukemaasi. Alat heti käydä niin kierroksilla että sivuutat tärkeitä asioita keskustelussamme. Aika vaikea uskoa että jos näin yksinkertainen asia ei pysy sinulla rasassa niin miten ihmeessä pärjäät jahtilanteessa 1000 eri muuttujan keskellä?

Minähän en missään kohtaa ole kieltänyt etteikö olisi varmaan ihan optimaalista jossain tapauksissa että sinulla on spesiaalikalustoa esim kytiksellä. Ja silloinhan se on ihan sama mikä panos sinulla siellä on käytössä siinä kalustossa. Taisin mainita että tämähän on hyvin yksilökohtaista ja olosuhde riippuvaista mitkä hommat on toimivinta. Mutta isossa kuvassa yleensä yksinkertaisuus ja helppous voittaa monimutkaisen ja vaikean
rum
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.06.2026 14:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

160 sivua tätäki väitelty, mitä niinku ite aatteletta? Suomi 24 taitaa jäähä toiseksi, eikö se oo sama mitä kukin ampuu?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.06.2026 14:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

rum kirjoitti:
160 sivua tätäki väitelty, mitä niinku ite aatteletta? Suomi 24 taitaa jäähä toiseksi, eikö se oo sama mitä kukin ampuu?

Tämän säikeen voi olla lukematta jos ahdistaa.

Minua ainakin kiinnostaa mitä eroja luodeissa on.
rum
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.06.2026 15:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko selevinny Very Happy .
Takaisin alkuun
Heero
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.06.2026 15:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

GoPro kirjoitti:

Minulle on suurempi ongelma se peura joka juoksee 200m bladen tekemä kaponen reikä kyljessä ennenkuin kyykkää, saatika se että katon mitä panosta laitan lippaaseen ku kytikselle menen. Se peura nimittäin saatta ehtiä juoksemaan mustassa maassa 150m ryteikköön ennenkö hirvikuula tekee tehtävänsä

Jos puhutaan vaikka 308:sta ja Bladesta, muistaakseni Sako suosittelee 10,5g Bladea hirvelle. Itse olen käyttänyt 9,7 grammaista siitä saakka, kun se markkinoille tehdasladattuna tuli. Sama on hirvijahdissakin.

Olen laittanut kuvia edelliskaudella Bladen reijistä (kuvat hävinneet Aijaan mukana, viime kauden ammuin RWS:llä), eikä ne muiden patruunoiden reijistä poikenneet. Yli 100 m ei ole yksikään juossut, pidän riskiä 150-200 m karkumatkalle osumasta paljon pienempänä kuin ampujan muuta virhettä. Sikäli en ymmärrä tarvetta korostaa tavanomaiseen verrattuna 3-4 kertaista pakomatkaa. Montako prosenttia peuroista noin kauas juoksee?

Bladesta puhuminen muutenkin on huvittavaa. Minun kokemukset rajoittuu perus-Bladeen 10,5 ja 9,7 g. Markkinoilla on myös pro-malli kolmessa painossa. Kun vielä vaihdetaan kaliperia, 6,5 koossa luodin paino on 7,8 g. Seuraava on 5,2 grammainen 6 mm, joka ei ole edes hirvilaillinen. Lähtönopeus 965 m/s. Millaiset kokemukset sinulla on näistä vaihtoehdoista, kun Blade mielestäsi tekee kaposen reiän?
Takaisin alkuun
äRPee
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.06.2026 15:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä aihe kiinnostaa ja muitten kokemukset ja mielipiteet, ihan antoisaa kuulla useampia näkökulmia. Hiukan kuitenkin mielenkiintoa vie tuo ylettömän jyrkkämielinen kohkaaminen, muistiinpanoja tehty siitä ja tästä sivuja toistensa perään, asioita tutkittu vuosikymmeniä, ja asiasta ollaan tasan oikeassa, muuta mieltä oleva on vähintäänkin nyt narsisti. Ymmärrän hyvin että joillekin asioille ei voi mitään, joten antaa olla.
Takaisin alkuun
tuhola
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.06.2026 15:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo eikö se tullut selväksi jo ennemmin että minun mielipide on väärä koska en ymmärrä ja minulla ei ole kokemusta.

Voin ihan hyvin jättää ketjun rauhaan etten pilaa sitä😅. Kun näyttää ”väärä mielipide” myrkyttää ketjun etenkin kun itseltä loppuu argumentit täysin.

Mutta. Kuten sanottua. Peurat ei tipu paikalleen taikaluodeilla ja juokse 200 metriä bladella ja megalla. Piste.

Laittakaa minulle linkki mistä saan tilata taikapanoksia rasian. Minä tilaan ja katsotaan miten käy. Vai myrkyttääkö sekin tämän hienon ja upean keskustelun aiheesta😅
tuhola
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.06.2026 15:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ilmeisesti se oli se gamehead millä ampumalla peura tippuu aina niin täytyy yrittää testailla.
Jahtireppu
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.06.2026 16:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei se taikapanoksien teho konkretisoidu sun nysäpiipussasi. Se on pilattu. Tappaahan sillä just elukan, muttei siitä piipusta ole mahdollista saada lamauttavaa taikavoimaa... 😬
Takaisin alkuun
GoPro
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.06.2026 16:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heero kirjoitti:
GoPro kirjoitti:

Minulle on suurempi ongelma se peura joka juoksee 200m bladen tekemä kaponen reikä kyljessä ennenkuin kyykkää, saatika se että katon mitä panosta laitan lippaaseen ku kytikselle menen. Se peura nimittäin saatta ehtiä juoksemaan mustassa maassa 150m ryteikköön ennenkö hirvikuula tekee tehtävänsä

Jos puhutaan vaikka 308:sta ja Bladesta, muistaakseni Sako suosittelee 10,5g Bladea hirvelle. Itse olen käyttänyt 9,7 grammaista siitä saakka, kun se markkinoille tehdasladattuna tuli. Sama on hirvijahdissakin.

Olen laittanut kuvia edelliskaudella Bladen reijistä (kuvat hävinneet Aijaan mukana, viime kauden ammuin RWS:llä), eikä ne muiden patruunoiden reijistä poikenneet. Yli 100 m ei ole yksikään juossut, pidän riskiä 150-200 m karkumatkalle osumasta paljon pienempänä kuin ampujan muuta virhettä. Sikäli en ymmärrä tarvetta korostaa tavanomaiseen verrattuna 3-4 kertaista pakomatkaa. Montako prosenttia peuroista noin kauas juoksee?

Bladesta puhuminen muutenkin on huvittavaa. Minun kokemukset rajoittuu perus-Bladeen 10,5 ja 9,7 g. Markkinoilla on myös pro-malli kolmessa painossa. Kun vielä vaihdetaan kaliperia, 6,5 koossa luodin paino on 7,8 g. Seuraava on 5,2 grammainen 6 mm, joka ei ole edes hirvilaillinen. Lähtönopeus 965 m/s. Millaiset kokemukset sinulla on näistä vaihtoehdoista, kun Blade mielestäsi tekee kaposen reiän?

Ei mitään kokemysta, kun ei kumpaakaan väljyyttä ole kaapissa. Eikä blade uskovaisten kannata pahoittaa mieltään, se ei ole juurilaan sen huonompi eikä parempi kuin ttsx, e-tip ja mitä näitä nyt on. Se nyt vain on fakta että kupariluodit läpäsee hyvin ja pitkälle ja tekee kapean haavakanavan, verrattuna softnose lyijyisiin joiden haavakanava on lyhyt ja leveä. Sitten kun niissä kupareissa vielä liki 100% jäämäpaino jää sirpalevaikutukset kokonaan uupumaan. Blade proosta ei kokemusta ja odotin että rws:n tinapommi olisi ollut lyijyn kaltainen tiputtaja mutta ilmeisesti sekään ei muista kupariluodeista juurikaan eroa. Hirvelle kuparit toimii hyvin mutta peuraa ammun jatkossakin lyijyytimisillä. Katotaan miten nuo kuparit kehittyy keskikokoiselle riistalle
tuhola
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.06.2026 16:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jahtireppu kirjoitti:
Ei se taikapanoksien teho konkretisoidu sun nysäpiipussasi. Se on pilattu. Tappaahan sillä just elukan, muttei siitä piipusta ole mahdollista saada lamauttavaa taikavoimaa... 😬

Jep. Aina löytyy syy😅
Heero
Kanta-asiakas

LähetäLähetetty: 01.06.2026 16:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

GoPro kirjoitti:

Ei mitään kokemysta, kun ei kumpaakaan väljyyttä ole kaapissa. Eikä blade uskovaisten kannata pahoittaa mieltään, se ei ole juurilaan sen huonompi eikä parempi kuin ttsx, e-tip ja mitä näitä nyt on.

Eli mihin faktaan perustuu mielipide 200 m pakomatkasta?

Lainaus:

Blade proosta ei kokemusta ja odotin että rws:n tinapommi olisi ollut lyijyn kaltainen tiputtaja mutta ilmeisesti sekään ei muista kupariluodeista juurikaan eroa.

Niin, minähän täällä tinapommista raportoin viime kaudella 8 peuran osalta.. Siis minä, joka ammun rasian kerrallaan ja ostan sitten uuden, en edes lataa itse. Hauskaa, että tiedolle on ollut käyttöä. Arto Määttä kehui patruunaa ennen kauden alkua Riista-lehdessä, taisi saada korvauksen puheistaan. Tuon videon jälkeen on ollut sillä suunnalla hiljaisempaa.

Lainaus:

Hirvelle kuparit toimii hyvin mutta peuraa ammun jatkossakin lyijyytimisillä. Katotaan miten nuo kuparit kehittyy keskikokoiselle riistalle

Jospa otatkin testiin Hornady CX:n, Lapua TRX:n tai Blade pron, ammut 5-10 peuraa ja raportoit tulokset valokuvien kanssa täällä. Mistä muuten voi tietää, juokseeko peurat 30 vai 200 m kuparilla
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT - 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... , 159, 160, 161  Seuraava
Sivu 160 Yht. 161

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa