| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 23894 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 17.10.2025 02:22 Viestin aihe: |
|
|
Mutta on tuo 8min paloittelu nopea. Mä luulen että aika harvassa metsästäjistä on ne ketkä leikkaa peuran luuttomaksi alle tunnin. Täytyy kellottaa oma suoritus jos sattuisi peuran vielä saada. Mä luulen että kolme varttia viiva tunti menee tästä kylmiltään jos saan lahtivajalla hyvissä tiloissa operoida. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 18450 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 17.10.2025 02:22 Viestin aihe: |
|
|
| tuhola kirjoitti: | | valmet 412s kirjoitti: | Joku voi vaihtaa autoon renkaat minuutissa ja toisella menee tunti.
Minusta ihan turha kilpailla asialla kun sillä ei mitään merkitystä ole kun ei samassa pöydässä lihaa leikata.
|
Joo itse en pyri olemaan nopea muiden takia vaan omasta halusta itseni takia. Siksi haluan oppia leikkaamaan paremmin eikä se itselle ole mikään kisa. Olen vaan sanonut foorumin nopeusleikkaajille jotka leikkaa 2x nopeammin ja 10x parempaa laatua ku minä että pääsenkö mukaan katsomaan. Tai että tehkää joku tube video mistä voisi katsoa miten aikuinen peura laitetaan orresta vakuumiin ja laputettuna pakastimeen alle 3 tunnin. 😅 kyllä itsekkin paljon mieluummin käyttäisin aikuiseen peuraan 3 tuntia kuin 6. |
Sama hyvä periaate on olla kuin liikenteessä, ennakoi, ennakoi ja ja ennakoi.
-itsellä on aivan millilleen rutiini miten työvaiheet menee ja missä kohtaa on mikäkin kun aletaan.
Astiat, vakuumipussit, mylly, veitset terässä ja teräsessu, teräshanska, kertakintaat, teroittimet ja pöydät valmiina vesipata täysi ja tulet alle aikanaan jne...
Vähän kuin leikkaussali, vermeet valmiina.
En klassista musiikkia sentäs pistä soimaan. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.10.2025 02:25 Viestin aihe: |
|
|
| Lahtinen kirjoitti: | Täytyy myös muistaa, että kaikki toimii vähän eri reunaehdoissa.
Mulla kaveri metsästää myös ”peura-alueella” ja arveli käsitelleensä kolminumeroisen määrän peuroja ja kauriita, eikä ensimmäinen luku ole ykkönen.
Ite taas leikkaan keskimäärin 0…3 peuraa kauteen. Siinä melkeen kerkee ylimenokauden aikana unohtaa enemmän kuin jahtikaudella oma leikkuu pääsee kehittymään… |
Joo ite leikkaan alle kymmenen omaa eläintä perus vuotena, saatan ostaa sitten lisää jos joku myy. Viime vuonna paloittelin ehkä 4 kaurista ja 5 peuraa ja lisäksi ostin ison pukin vielä. Nyt 2025 vuonna olen tainnut leikata kaksi kevätkaurista, kolme villisikaa ja yhden peuran vasan. Tänä vuonna peuraleikkuu tulee vähentymään pienempien lupamäärien takia, mutta sen ansiosta tulevina vuosina peuran leikkuutta voi olla enempiki. Hirviä en pääse paloittelemaan _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 18450 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 17.10.2025 03:36 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä se alle 10 jää vuoteen minullakin, saisihan noita vaikka kaikki porukan hirvet leikkoa mutta miksi talkoilla ja tuhlata omaa aikaansa. Hoitakoon jokainen omansa miten lystää.
Tuo luuttomaksi veto on loppuseltaan nopeaa kun tietää mistä leikkaa, puukko liikkuu vain.
Hyvä leikkuu vähentää sitä loppusiistimistä ihan pirusti eikä tule ns. Silppua.
Meillä riippui nyt lauantaista torstaihin eli 6 päivää 4 asteessa... _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.10.2025 04:04 Viestin aihe: |
|
|
Vähentymään päin on leikkuuhommat. Tänä vuonna oon 2 kevätpukkia ja 2 peuranvasaa leikannu ja ehkä 2-3 vielä tulee.
Mulla on suunnilleen sellainen kesto, että ku klo 8 paikkeilla aloitan peuranvasan leikkuun nahka päällä roikkuvasta ruhosta ni noin klo 11 on kaikki tehty jauhelihoja ja välineiden pesuja myöten. Vaikee sanoo mitä pelkkään leikkuuseen menee... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.10.2025 04:08 Viestin aihe: |
|
|
Kolmisen tuntia minullakin menee peuran vasan kanssa. Kaikkineen. Tainnut mennä jopa alle parhailla kerroilla jos saanut tehdä ilman turhaa keskeytystä jne. Mutta aikuisen peuran kanssa menee raakasti kauemman. Pakettien määrä on valtavasti suurempi. Esim peuravasasta saattaa tulla jauhelihaa esim 5kg. Ja isosta peurapukista 25kg. Aika eri aika menee 10 jauhelihapaketin tekemiseen punnituksineen ja merkkauksineen mitä 50 paketin. _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Heero Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.10.2025 04:19 Viestin aihe: |
|
|
Nopeuden haussa pitäisikin joskus malttaa hidastaa ja käyttää aikaa opetteluun eli siihen, mistä ja miten viillot kannattaa tehdä. Eli ottaa reilusti aikaa tätä varten. Mutta kun tekee kuten aina ennenkin ja yrittää vain mahdollisimman nopeasti, homma ei koskaan kehity. Yleensä tulee vaan mietittyä, mihin väliin paloittelun tällä kertaa ajoittaisi muiden menojen puristuksessa.
Kolmeen tuntiin lahtivajan siivouksineen en vasan kanssa vielä koskaan ole päässyt. Aina sitä toivoo, että joku muu tulisi leikkaamaan samaan aikaan niin, että edes lihamyllyn pesun voisi jättää toiselle. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.10.2025 04:27 Viestin aihe: |
|
|
Minulle kerrottiin täällä että jos ei aikuista peuraa laita pakettiin alle 3h niin ei ymmärrä saaliin käsittelystä mitään. Että tervetuloa kerhoon😅 _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
longi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.10.2025 17:00 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä kai sen peuran tuntiin laittaa siistiksi, fileet, paistit ja jauhelihatarvike. Itse en enempää teekkään lahtivajalla, sitten kotona vakumoin, enkä kotonakaan edes jauha vaan paloittelen jauhelihaksi menevät annospusseihin. Jauhan ne sitten, kun käytän. Silti koko toimitukseen, että elukka raakakypsytys osat vakuumissa ja jauheliha osat pakkasessa menee helposti se 2 aikayksikköä. Huomannut myös, että välillä tulee otettua pakastimesta jauhelihaksi merkattua ja tehnytkin siitä jonkun hitaasti yön yli palapaistin tai siis padan. Hyvin on toiminut ja säästynyt kenwoodin pesulta  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Heero Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.10.2025 23:25 Viestin aihe: |
|
|
| 1 aikayksikkö = 4 h. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Jalmari Kolu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.10.2025 12:59 Viestin aihe: |
|
|
Aika monenlaista variaatiota hirven ruhon leikkuusta ja jakamisesta nähnyt.
Hienoimmillaaan kaikki vakuumissa ja jauhelihat ja keittotarpeet erillään. Paistit priimaa ja fileet arvotaan.
Tai sekalainen muovisäkki jossa kylki- ja niskaosat tyyliin kirveellä ruhosta erotettuna. Fileistä ei ole kuultukaan ja luita saa kotona erotella muutaman tunnin ennen pakastusta. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Jyrkkä D Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.10.2025 13:29 Viestin aihe: |
|
|
| Kirves lisää ilman muuta nopeutta paloittelussa. Ja saha. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 6092 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 18.10.2025 13:43 Viestin aihe: |
|
|
| Jyrkkä D kirjoitti: | | Kirves lisää ilman muuta nopeutta paloittelussa. Ja saha. |
Ja taitavissa käsissä voi tehdä yllättävän hyvää jälkeä. Tekeehän ne moottorisahoillakin puuveistoksia.... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.10.2025 13:55 Viestin aihe: |
|
|
| Jyrkkä D kirjoitti: | | Kirves lisää ilman muuta nopeutta paloittelussa. Ja saha. |
Mihin kirvestä käytetään? Lohkotaan kilon paloja suoraa vakuumiin? Nyt alkaa selvitä se mistä nopeus tulee _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Jyrkkä D Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 18.10.2025 14:05 Viestin aihe: |
|
|
| Olis varmaan pitänyt käyttää hymiöitä. |
|
| Takaisin alkuun |