Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Hanzzi Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Mar 2005 Viestejä: 885 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 29.04.2025 07:00 Viestin aihe: |
|
|
Päivitetään tätäkin aihetta kun kevät koittaa.
Edelleen se kevyt kalastus/sorsavene mielessä. Keulakoneen laitan ja liveluotaimen reunalle. Itseni lisäksi pari poikaa olisi mukana, joskus toisena aikuinen. Vihreä/harmaa olis kiva väri mutta saapi sen maalattuakin.
Mutta tuota mallia olen pohtinut ehkä eniten, Jon boatti vai perinteisempi vene. Mini Buster, Linder, Trapper V, Kimple Hunter vs nämä tasapohjaiset V-keulalla tai ilman. Se että jaksan kiskasta maalle yksin on aika tärkeä, joten onkohan tuo busteri 100 kiloisena jo liian painava? Toki mönkijä löytyy niin sillä varmasti hoitaa lähihollit kaikki ja kauempaa löytyy ramppeja kohtuudella. Alumiini siksi että en tykkää puunata veneitä. Talvisäilytys kumollaan milloin mitäkin vasten, pohja puhistuu rantahiekalla...
Kuinka paljon foorumilaisilla on keveitä aluveneitä? Kokemuksia vastaavista? |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17404 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 29.04.2025 08:14 Viestin aihe: |
|
|
Sanoisin että vähän pieniä on nuo kaikki jos useampi henki. Yksin voi mennäkin. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 6762 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 29.04.2025 08:24 Viestin aihe: |
|
|
Ja minä sanon että unohtakaa ne alumiinit..
Kävin kääntymässä Siltakylän lasikuidulla ja juttelin omistajan kanssa. Kertoi sellaista tarinaa Pyhtää-Loviisan kalastajista ja niiden lasikuitukokemuksista, että jos haluaa veneen joka kestää kivikkoisia vesiä ja kovaa käyttöä, niin alumiiniveneet voi heivata pois listoilta ensimmäisenä.. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
ttimonen Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Elo 2004 Viestejä: 533 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 29.04.2025 09:37 Viestin aihe: |
|
|
Kova käyttö varmasti tarkoittaa eri asioita eri ihmisillä.
Monta lasikuituista pulpettivenettä ollut ja nyt on Buster L varnaan sen 5 vuotta ainakin. Itse en näe syytä miksi palaisin lasikuituun. Oma käytö uistelua ja vene on aina trailerilla.
Rantautumisia tulee paljon ja siinä alumiiniveneen paksu ja leveä köli suojaa paljon. Samoin pienet kivien nirhaumat ei heti näy maalipinnassa. Lasikuituvenettä jos säilyttää hiekkarannalla niin se syö hyvin äkkiä sen maalipinnan, toimii vähän kuin hiekkpaperi.
Alumiini taas tarraa hiekkaan ku tauti, on useita kertoja lapioitu velipojan r busteria hiekasta ku vesi laskenut. Ei liu-u läheskään samalla tavalla kuin lasikuitu.
Sitten jos lujaa kivikkoon ajaa niin varmasti se lasikuituinen on siinä turvallisempi ja myös helpommin korjattavissa. Samoin ajoltaan hiljaisempi. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 6762 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 29.04.2025 09:46 Viestin aihe: |
|
|
Joo, tässä kohtaa pitää toki erottaa kaksikuoriset lasikuituveneet ja yksikuoriset lasikuituveneet.
Mutta, nyt haettiin kevyttä venettä, jota Buster L ei missään nimessä ole. Ja ei taida Silakaan täyttää kriteereitä.
Naapurilla on tommonen Linderin pieni pulkka. Se on kyllä todella kevyt ja helppo käsitellä. Sähkömoottorilla ajelevat ajonsa kuulemma kahden auton akun voimin minkä tarviikin. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Jalluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Kes 2009 Viestejä: 1368
|
Lähetetty: 29.04.2025 10:05 Viestin aihe: |
|
|
Mulla on -21 vuoden m2 busteri. Nyt olisi suunnitelmissa siirtää pulpetteja eteen, laittaa kunnon jakkarat pitkiä uitelu ja vertsusessiota varten sekä rakennella sähköjä vähän uusiksi. Ainakin laitta rele joka lataisi keuliksen 100ah lithiumia uistellessa esim inarin pitememmillä reissuilla.
Mulla on normaalisti aina trailerila vene niin silloin on maasähkö saatavilla.
Tarkoitus oisi kanssa laittaa kicker kone siihen 40hp yamahan rinnalle ja siihen ohjaus ratista kun 5hp nelari yamaha on ylimääräisenä. Sillä voisi sitten vetää pitkiä uisteluita kanssa ja ajatuksena säästää tunteja isolta koneelta ja samalla olisi hätä varakoneena jos tulee konerikkoa tai muuta ongelmaa esim inarin selkosilla niin, että sieltä pääsisi aina pois jos sellainen tilanne sattuu.
Ja EHKÄ lowrancen uusi halpis live vielä tulee hankintaan vaan sitä pitää vielä pohdiskella.
Onko täällä kenelläkään busterimiehellä kokemusta tuosta pulpettien siirrosta?
Ohjauskaapeli menee ainakin uusiksi vaan liekkö riittää kaukohallinan kaapeleissakaan pituus? |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
mattivehvilainen Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Syy 2010 Viestejä: 416
|
Lähetetty: 29.04.2025 10:15 Viestin aihe: |
|
|
Hanzzi kirjoitti: | Päivitetään tätäkin aihetta kun kevät koittaa.
Edelleen se kevyt kalastus/sorsavene mielessä. Keulakoneen laitan ja liveluotaimen reunalle. Itseni lisäksi pari poikaa olisi mukana, joskus toisena aikuinen. Vihreä/harmaa olis kiva väri mutta saapi sen maalattuakin.
Mutta tuota mallia olen pohtinut ehkä eniten, Jon boatti vai perinteisempi vene. Mini Buster, Linder, Trapper V, Kimple Hunter vs nämä tasapohjaiset V-keulalla tai ilman. Se että jaksan kiskasta maalle yksin on aika tärkeä, joten onkohan tuo busteri 100 kiloisena jo liian painava? Toki mönkijä löytyy niin sillä varmasti hoitaa lähihollit kaikki ja kauempaa löytyy ramppeja kohtuudella. Alumiini siksi että en tykkää puunata veneitä. Talvisäilytys kumollaan milloin mitäkin vasten, pohja puhistuu rantahiekalla...
Kuinka paljon foorumilaisilla on keveitä aluveneitä? Kokemuksia vastaavista? |
Kaverilla on tämä Verticon 350 https://www.venetuonti.fi/tuote/vertico-350/ , mitä pidän kyllä tosi hyvänä. Melko monenmoisessa veneessä tullut oltua, itselläni isompi alumiinivene ja erinäköisiä jon boat -sissikippoja on tullut käytettyä ja kartoitettua. Kaverin kanssa aktiivisesti kalastetaan ja kisoissakin ollaan, niin tuo Vertico on meillä pienvesien täsmäaseena nykyisin ollut.
V-keula ehdottomasti nätimmin vettä halkoo tylppään nähden. Tällä merkitystä etenkin, jos sähkömoottorilla liikkuu. Tässä Verticossa hämmästyttävän kantava perä; peräpenkillä pystyy nätisti kaksi ukkoa istumaan ja katsomaan luotaimia ilman, että vene kyntää pystyssä. Jokusia reissuja on käyty, että kolmas ukko keulassa, mutta kyllä alkaa silloin olla ahdas enemmälti touhuta. Mutta livetys kuitenkin onnistunut kolmestaankin, lähinnä ahtaus varmaan tulee eteen, jos kolme kaveria aktiivisesti sokkona heittokalastaa.
Tämä etenkin kahdelle ukolle tosi hyvä vaihtoehto noilla antamillasi spekseillä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 6762 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 29.04.2025 10:38 Viestin aihe: |
|
|
Mainion oloinen vene kyllä  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
mattivehvilainen Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Syy 2010 Viestejä: 416
|
Lähetetty: 29.04.2025 11:43 Viestin aihe: |
|
|
Tumpeelo kirjoitti: |
Mainion oloinen vene kyllä  |
Tämä on kyllä ollut positiivinen kokemus. Äkkisestään tuossa kokoluokassa ainoita ns. kohtuu valmiita paketteja, jossa ei ole keskipenkkiä haittoina ja tasainen lattia valmiina ilman omia askarteluja. Toki se on sanottava, että työnjäljeltään on ns. kiinakamaa ja esim. maalipinta ei kestävimmästä päästä ole. Itsellä ei niinkään mikään silmään erityisemmin ole ottanut, mutta omistajansa kun on kotimaassa peltipuolen ammattilainen, niin hänellä vähän tarkempi silmä työnlaadulle. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 21356 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 29.04.2025 12:16 Viestin aihe: |
|
|
mattivehvilainen kirjoitti: |
Tässä Verticossa hämmästyttävän kantava perä; peräpenkillä pystyy nätisti kaksi ukkoa istumaan ja katsomaan luotaimia ilman, että vene kyntää pystyssä. Jokusia reissuja on käyty, että kolmas ukko keulassa, mutta kyllä alkaa silloin olla ahdas enemmälti touhuta. Mutta livetys kuitenkin onnistunut kolmestaankin, lähinnä ahtaus varmaan tulee eteen, jos kolme kaveria aktiivisesti sokkona heittokalastaa.
|
Itellä on vähän samanhenkinen lasikuitupaatti vuosikymmenten takaa; Mittaa 3.5m, leveä ja erittäin loiva V-pohja. Lattian tasaisuus on tehty puuträlleillä.
Koska vene on erittäin kevyt, olen kompensoinut tuota iskemällä 20Hp koneen perään…
Itellä aika vähällä käytöllä nykyään, mutta jälkikasvu kaverinsa kanssa kun kalastaa tolla, niin onhan tuommoisilla spekseillä oleva paatti aika mukava peli, siirtymät paikasta toiseen käy aika jouhevasti.
Tommonen Vertico olisi kiva nähdä livenä. Jonain merilinnustuspaattina voisi olla kova peli. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Patruuna Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Mar 2022 Viestejä: 3870 Paikkakunta: Koillismaa
|
Lähetetty: 29.04.2025 13:38 Viestin aihe: |
|
|
mattivehvilainen kirjoitti: | Hanzzi kirjoitti: | Päivitetään tätäkin aihetta kun kevät koittaa.
Edelleen se kevyt kalastus/sorsavene mielessä. Keulakoneen laitan ja liveluotaimen reunalle. Itseni lisäksi pari poikaa olisi mukana, joskus toisena aikuinen. Vihreä/harmaa olis kiva väri mutta saapi sen maalattuakin.
Mutta tuota mallia olen pohtinut ehkä eniten, Jon boatti vai perinteisempi vene. Mini Buster, Linder, Trapper V, Kimple Hunter vs nämä tasapohjaiset V-keulalla tai ilman. Se että jaksan kiskasta maalle yksin on aika tärkeä, joten onkohan tuo busteri 100 kiloisena jo liian painava? Toki mönkijä löytyy niin sillä varmasti hoitaa lähihollit kaikki ja kauempaa löytyy ramppeja kohtuudella. Alumiini siksi että en tykkää puunata veneitä. Talvisäilytys kumollaan milloin mitäkin vasten, pohja puhistuu rantahiekalla...
Kuinka paljon foorumilaisilla on keveitä aluveneitä? Kokemuksia vastaavista? |
Kaverilla on tämä Verticon 350 https://www.venetuonti.fi/tuote/vertico-350/ , mitä pidän kyllä tosi hyvänä. Melko monenmoisessa veneessä tullut oltua, itselläni isompi alumiinivene ja erinäköisiä jon boat -sissikippoja on tullut käytettyä ja kartoitettua. Kaverin kanssa aktiivisesti kalastetaan ja kisoissakin ollaan, niin tuo Vertico on meillä pienvesien täsmäaseena nykyisin ollut.
V-keula ehdottomasti nätimmin vettä halkoo tylppään nähden. Tällä merkitystä etenkin, jos sähkömoottorilla liikkuu. Tässä Verticossa hämmästyttävän kantava perä; peräpenkillä pystyy nätisti kaksi ukkoa istumaan ja katsomaan luotaimia ilman, että vene kyntää pystyssä. Jokusia reissuja on käyty, että kolmas ukko keulassa, mutta kyllä alkaa silloin olla ahdas enemmälti touhuta. Mutta livetys kuitenkin onnistunut kolmestaankin, lähinnä ahtaus varmaan tulee eteen, jos kolme kaveria aktiivisesti sokkona heittokalastaa.
Tämä etenkin kahdelle ukolle tosi hyvä vaihtoehto noilla antamillasi spekseillä. |
Aika paljon saman mallinen kuin tämä mikä tehtiin joskus vuosia sitten. Nyt menossa nuotioon.. Tämä on 4.7m pitkä. Lattialla tasainen vaneri. Kolme mahtui hyvin kalastaan ja kulkee kivasti 15hv koneella.
 |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Hanzzi Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Mar 2005 Viestejä: 885 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 30.04.2025 05:28 Viestin aihe: |
|
|
No kestääkö aaltoa yhtään tää vertigo? Jos merellä on edes se 6m/s länsilounasta niin aaltoa syntyy ja rantaan voi olla kilsa. Kannattaako lähteä edes? Vertigoa kyllä kuolasin jo. Olis ku tehty keulakoneelle ja livelle. Pikku rutku perään ja kalalle. Meneekö muuten 3.5*1.5m kokoseen kuomukärryyn? Sit olis paljon asioita kohdallaan.
En kyllä tiedä onko mikään näistä kelpoinen tuohon merelle? Täytyy sit S Busteri kattoa joskus kaveriksi |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Jyrkkä D Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2008 Viestejä: 6439
|
Lähetetty: 30.04.2025 08:06 Viestin aihe: |
|
|
Älkää nyt herran tähden lähtekö merelle tuollaisten ammeiden kanssa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
mattivehvilainen Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Syy 2010 Viestejä: 416
|
Lähetetty: 30.04.2025 08:20 Viestin aihe: |
|
|
Hanzzi kirjoitti: | No kestääkö aaltoa yhtään tää vertigo? Jos merellä on edes se 6m/s länsilounasta niin aaltoa syntyy ja rantaan voi olla kilsa. Kannattaako lähteä edes? Vertigoa kyllä kuolasin jo. Olis ku tehty keulakoneelle ja livelle. Pikku rutku perään ja kalalle. Meneekö muuten 3.5*1.5m kokoseen kuomukärryyn? Sit olis paljon asioita kohdallaan.
En kyllä tiedä onko mikään näistä kelpoinen tuohon merelle? Täytyy sit S Busteri kattoa joskus kaveriksi |
Kyllä sanoisin, että ei tuosta kokoluokasta niin merikelpoista venettä löydy, että itse uskaltaisin noihin olosuhteisiin lähteä. Näissä kun ei pilssipumppuakaan avuksi ole, jos aaltoa lyö sisään. Isommalla järven selälläkin osaa olla +4,5m alumiiniveneelläkin jo melkein hätä, jos pääsee 6m/s selän suuntaisesti pahasti puhaltamaan. Mutta Vertico kokoluokassaan ehdottomasti turvallisimman tuntuinen vene, missä itse olen ollut. Tuota ennen oli kokeilussa meillä Latrexin 335, niin Vertico ihan eri luokan peli esim. tuohon verraten kelin siedoltaan.
Kaverilla tuo vene pikkutrailerilla keulakone ja perämoottori paikallaan, eli varusteltuna ei ainakaan menisi kärriin. En uskalla sanoa, mitenkä ilman varusteita. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Patruuna Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Mar 2022 Viestejä: 3870 Paikkakunta: Koillismaa
|
Lähetetty: 30.04.2025 09:01 Viestin aihe: |
|
|
Hanzzi kirjoitti: | No kestääkö aaltoa yhtään tää vertigo? Jos merellä on edes se 6m/s länsilounasta niin aaltoa syntyy ja rantaan voi olla kilsa. Kannattaako lähteä edes? Vertigoa kyllä kuolasin jo. Olis ku tehty keulakoneelle ja livelle. Pikku rutku perään ja kalalle. Meneekö muuten 3.5*1.5m kokoseen kuomukärryyn? Sit olis paljon asioita kohdallaan.
En kyllä tiedä onko mikään näistä kelpoinen tuohon merelle? Täytyy sit S Busteri kattoa joskus kaveriksi |
Mehän mentiin tuolla vaneriveneellä nitsijärvekältä surnuvuonon perälle melkoisella tuulella Kolme tyyppiä kyydissä, kaikilla rinkat, polttoainetta liikaa ja kaiken kruunasi 5m pitkä kanootti veneen kyydissä. Kaveri meinasi että jännitti kun luovittiin viisto allokossa eteenpäin. Onneksi ei tuullut suoraan isolta selältä päin. En ehkä tuon tyyppisillä itse lähtisi merellä kovin kauas rannasta.. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|